Bukefalos 28 år!

Folk som söker Medryttare

Sv: Folk som söker Medryttare

Japp! Såna annonser dyker upp i princip varje vecka. Och ibland ser man en ny annons på samma häst som varit ute för kanske 2 månader sedan där ägaren mer eller mindre säger att det var en oseriös medryttare som gjort att de letar på nytt.
Då har man bara hört EN persons version av det hela. Kanske har det gått till så att nån har börjat sköta hästen, men sen backat ur när den insett att kraven inte varit vettiga och då får den höra att DEN är oseriös. Självklart KAN den ju ha varit oseriös och inte dykt upp, men som sagt, man har bara hört en persons åsikt...

Det dyker alltså upp annonser varje vecka där det uttryckligen står att man ska vara tillgänglig sju dagar i veckan och måste kunna ställa upp när som helst? Jag hittar inga sådana annonser.

Jag håller med om att det är onödigt att skriva att förra medryttaren var oseriös, men du kan ju inte anta att det beror på att medryttaren inte kunde ställa upp en viss helg. Du säger ju själv att man inte vet, då kan du ju inte bara hitta på ett scenario.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Jag är medryttare, och jag betalar 400 kr/ månad och rider 1g/v. Då sköter jag bara om min medryttarhäst och gör allt pyssel som behövs med honom, mockning etc. Detta tycker jag är helt ok att betala för.
Skulle mitt medryttarskap innefatta stalljourer, in- utsäpp och fodring av andra hästar (gäller ca 20 st i nuvarande stallet), skulle jag inte vilja betala för medryttarskapet, eftersom jag då gör en tjänst istället för betalning.
Sen beror det på vad det är för häst och vilken typ av ridning du får göra. Syftet för mig är ju att jag vill utvecklas och inte bara motionera en häst i skogen (vilket jag också gör givetvis, men man vill ju ha helheten med dressyrpass, rida för tränare och kanske lite hoppträning också).

Det låter som ett rimligt upplägg, fodra skulle man ju kunna göra någon gång för att vara hygglig i ägarens ställe. Men inte jämt.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Det har jag inte heller sagt.
Är man halvfodervärd tycker jag man bör dela helt på hästens kostnader.

Är man delfodervärd, dvs mindre än hälften av månadens dagar bör väl rimligtvis kostnaderna delas därefter. Den som har hästen mest betalar mest.

Nu missförstod du mig totalt. Frågan var om du inte tyckte att de skulle vara möjligt att betala något mellanting mellan fulla kostnaden (givetvis utifrån antalet dagar) och ha fullt ansvar och ingenting. Att till exempel betala 500 kr i månaden för att få ha hästen vissa dagar enligt överenskommelse.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Har du tittat noga varje vecka i ett antal månader?? Finns många internetsidor att leta på och jag hävdar bestämt att de annonserna dyker upp varje vecka.

Jag bara spekulerade i händelseförlopp som kan göra att man anser någon vara oseriös, medans det i själva verket bara är EN persons åsikt att nån är oseriös. Jag vill iaf inte döma nån vars version jag inte hört.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Faktiskt så är inte grundkravet att det MÅSTE vara gratis. Men ska jag öppna plånboken det minsta så ska det definitivt kännas helrätt och inte kännas som om nån vill skinna en på pengar för att man ska få skritta runt deras dyrbara häst en stund i veckan.
Och jag hyser hopp om att det faktiskt nånstans finns den typ av folk jag hjälpte förr. De som är jättetacksamma att nån åker till stallet i deras ställe kanske två dagar i veckan och då sköter allt så de slipper åka dit.

Men det gäller bara att hitta dem...

Vad har du hittat för annonser egentligen? Visst finns det någon enstaka som vill ta betalt för att någon skrittar hästen, men de är en absolut minoritet. Ja börjar tro att du snarast letar efter konstiga annonser och inte häst.

Och anser du det är att skinna dig för att du får rida hyfsat självständigt 2 gånger i veckan för 700 kr i månaden i Storstockholm på en okej häst så får du nog ett begränsat urval eller tänka om. Men är det i byn x 15 mil från närmsta tätort så brukar det vara gratis eller åtminstone nästan gratis.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Har du tittat noga varje vecka i ett antal månader?? Finns många internetsidor att leta på och jag hävdar bestämt att de annonserna dyker upp varje vecka.

Jag bara spekulerade i händelseförlopp som kan göra att man anser någon vara oseriös, medans det i själva verket bara är EN persons åsikt att nån är oseriös. Jag vill iaf inte döma nån vars version jag inte hört.

Behöver man titta noga varenda vecka varenda månad och det inte duger med att titta sporadiskt och på tvärsnittet nu så vill jag påstå att du letar efter tokigheter.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Har du tittat noga varje vecka i ett antal månader?? Finns många internetsidor att leta på och jag hävdar bestämt att de annonserna dyker upp varje vecka.

Jag bara spekulerade i händelseförlopp som kan göra att man anser någon vara oseriös, medans det i själva verket bara är EN persons åsikt att nån är oseriös. Jag vill iaf inte döma nån vars version jag inte hört.

Nej jag har inte tittat noga varje vecka i flera månader. Men det borde ju inte behövas då dessa annonser rimligtvis inte borde sälja som smör i solsken och således borde någon ligga kvar.

Du skrev att man är värdelös som medryttare om man inte kan ställa upp vilken helg som helst med kort varsel. Om det är ett påhittat händelseförlopp är det ju rätt meningslöst att diskutera det.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Jovisst, kan man betala ex. 500kr för ett visst antal dagar.

När jag tidigare i tråden jämförde med jobb hade jag en speciell sak i åtanke.
Jag hade faktiskt ute en egen annons för ett drygt halvår sedan som resulterade i några svar, men inte riktigt de jag var ute efter.

Jag missade att skriva att stora hästar och tävlingshästar inte var aktuellt. jag hjälpte några ett par gånger med en ponny som skulle säljas och när den var såld så fanns ju ingen att rida längre.

Men hursomhelst blev jag uppringd av en person som hade rätt många hästar i sitt stall, flera yngre under utbildning. De ville att jag skulle både hjälpa till i stallet och hjälpa till att utbilda deras hästar. De ville ha mellan 500-1000kr i månaden i betalt och stallet låg mer än 3mil från stan och jag skrev att jag åker max 2mil. Jag avböjde och sa bara att det var för långt. Så helt klart finns det de som begär en del.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Det är inte helt påhittat faktiskt. Senast häromdagen såg jag en som skrivit att förra medryttaren inte kunde ställa upp på ägarens krav och det gillades inte av denne och det var viktigt att den nya var helt införstådd med det. Ordet värdelös nämndes förstås inte, men själv skulle jag nog känna som om någon tyckte jag var värdelös om jag ratades pga nåt simpelt.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Men snälla nån skriv det i trådstarten, att du fick napp av en idiot som ville utnyttja dig. Du uttalade dig som om det var en trend inte ett undantag. Det finns folk till allt, men det säger inget om vad som är vanligt.

Det är ungefär som att om jag blir nerslagen på stan av en som har röd mössa så kommer alla med röd mössa slå ner mig. Sedan förenklar jag det och beklagar mig på buke att alla på stan som har mössa på sig slår ner mig.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Och utifrån detta så drar du slutsatsen att man behöver vara tillgänglig 24/7 annars är man värdelös eller åtminstone inte önskvärd? Du bör nog starta en tråd om tokiga annonser istället.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Men, totalt off-topic...
På tal om oseriösa har jag allt fått min dos av dem jag med.

Innan man sätter ut en häst till försäljning kan man aldrig ana vilket tufft jobb man kommer att få att besvara alla samtal. Allt från de som bara busringer till de som vill åka från Norrland och hämta den till barnbarnet osedd.
Eller en som ringde och frågade vad en häst äter... Tolv på natten...

Och sen naturligtvis en bunt helt normala människor som letar efter en ny häst.
Men helt klart, sälja häst är inget jag skulle vilja göra om, det var jobbigt.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

En sak jag saknar i annonserna är var hästen finns! Sökte på skoj nu på mitt län och det var ytterst få där det stod ens vilken del av länet hästen fanns. Hur svårt kan det vara att skriva ut var stallet är beläget, det lär ju sålla bort en massa onödiga samtal och mail.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Men är inte detta en diskussion om folk som skriver tokiga annonser, med konstiga krav då??

Jag tror inte de bara ville utnyttja mig, de är nog övertygade om att de ska få nån som går med på deras krav.
De lät "seriösa" annars.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Folk som söker Medryttare

Ja, det med. Orten är det första jag tittar på, om det ligger på vettigt avstånd från där jag bor, innan jag fördjupar mig i texten. Men skulle det dyka upp en i ens ögon helt perfekt häst så skulle man ju givetvis kunna tänka sig att åka nån mil till för dens skull.:laugh:
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Jag letar inte efter tokigheter. Men ögnar man snabbt igenom text så uppfattar man ju merparten av vad där står.

I dina ögon kanske det låter som om jag i panik letar som en tok och riktigt så är det inte...

Jag tittar igenom annonser på många internetsidor kanske 1-2 ggr i veckan, läser de nyaste och är det inget intressant väntar jag några dagar igen.
Jag tittar i lugn och ro för att hitta det just jag söker och medans jag letar läser jag rätt mycket annonser bara för skojs skull och då ser man rätt mkt.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Men är inte detta en diskussion om folk som skriver tokiga annonser, med konstiga krav då??

Jag tror inte de bara ville utnyttja mig, de är nog övertygade om att de ska få nån som går med på deras krav.
De lät "seriösa" annars.

Inte som du började den, utan ditt första inlägg indikerar att "alla" ställer orimliga krav och stackars du ska behöva betala för att få rida för du hittar ingen gratishäst.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Hej!

Som fodervärd betalar man ju oftast allt (utom försäkringen).
Delfodervärd betalar oftast ungefär hälften av hästens alla kostnader, om dom har hälften av dagarna.
Medryttare betalar oftast en mycket liten del av vad hästen kostar.

Uträkning med min häst och stallet vi flyttar till i Februari:
Fodervärd skulle betala minst 4900/månad för häst 7 dagar/vecka
Delfodervärd skulle betala ca 2400/månad för häst 3-4 dagar/vecka
Medryttare 500 kr /månad för häst 2 dagar/vecka

Det är verkligen inte dyrt.

Jag har btw haft flera medryttare som inte betalat och jag tycker mig se ett mönster bland dom, det är väldigt ofta "kan vi byta dag", gärna samma dag som bytet behöver ske. Jag vill helst ha samma dagar i stallet varje vecka, med undantag för när jag måste jobba över, men det vet jag oftast innan och kan förvarna för.

Betalande medryttare har dock visat sig vara riktigt opålitliga när hästen lbir skadad eller behöver vila, då försvinner dom helt.. Så jag vet inte vad som är bäst egentligen.

/Lavinia

Inte bara ofta, det är väl definitionen av fodervärd att man betalar allt för hästen för den del av veckan man har den? Då var det inga 500 kr per månad längre.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Vart nånstans sa jag "alla"?? Jag sa många, det är skillnad.

Jag säger heller inte stackars mig som får betala eftersom jag sagt att det inte är gratis som är mitt grundkrav.

Däremot säger jag stackars vissa hästägare, som har det så svårt ekonomiskt att de måste ha hjälp av nån annan både att betala för den och sköta den. stackars dom vissa hästägare som tror att de kan ställa en massa krav som få klarar följa och som ändå tror de ska få hjälp. Är man i den sitsen kan man iaf kosta på sig att vara lite ödmjuk och flexibel.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Betalande medryttare har dock visat sig vara riktigt opålitliga när hästen lbir skadad eller behöver vila, då försvinner dom helt.. Så jag vet inte vad som är bäst egentligen.

Bäst i det läget kanske är att inte ta betalt medans hästen är skadad, då kanske medryttaren stannar kvar? Skillnaden mellan medryttare/skötare och fodervärdar är ju också att fodervärdar är kontraktsbundna, alltså kan de inte bara överge skutan hursomhelst.
Medans jag tror det skulle vara lite svårt att få någon att skriva ett kontrakt som medryttare. Betalar någon för att vara medryttare på en tävlingshäst för att själv utvecklas och något händer så den hästen blir stående i ett år så kan jag trots allt förstå att man då letar efter en annan.

Det är väl lite enligt den principen att man vill ha vad man betalar för. Blir hästen stående mer än ett halvår så är det mer än 3000kr om man betalar 500 i månaden. För de pengarna får man lektioner i ett halvår med instruktör om det är utvecklas man vill och det finns alltid en häst att rida när man kommer till lektionen. Tyvärr är det ju så.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 486
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 606
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 913
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 961
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp