Bukefalos 28 år!

Folk som söker Medryttare

Sv: Folk som söker Medryttare

Däremot säger jag stackars vissa hästägare, som har det så svårt ekonomiskt att de måste ha hjälp av nån annan både att betala för den och sköta den. stackars dom vissa hästägare som tror att de kan ställa en massa krav som få klarar följa och som ändå tror de ska få hjälp. Är man i den sitsen kan man iaf kosta på sig att vara lite ödmjuk och flexibel.

Att man tar betalt för att någon annan rider behöver inte alls betyda att man har det svårt ekonomiskt och är beroende av pengarna.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Det är inte helt påhittat faktiskt. Senast häromdagen såg jag en som skrivit att förra medryttaren inte kunde ställa upp på ägarens krav och det gillades inte av denne och det var viktigt att den nya var helt införstådd med det. Ordet värdelös nämndes förstås inte, men själv skulle jag nog känna som om någon tyckte jag var värdelös om jag ratades pga nåt simpelt.

Du har ju ingen aning om huruvida det var något simpelt eller inte? Jag har också vissa krav på den som är medryttare hos mig och kan den personen inte leva upp till det finns det ingen poäng för mig att ha medryttare. Kan dock tillägga att jag aldrig skulle skriva ut i en annons att den gamla fick sluta för att den inte var tillräckligt bra.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Men är inte detta en diskussion om folk som skriver tokiga annonser, med konstiga krav då??

Din tråd heter "folk som söker medryttare" och på dig låter det som att nästan alla som söker medryttare är giriga och har orimliga krav. Att det finns en och annan som har en orealistisk bild av efterfrågan på medryttarhästar är helt klart, men de flesta har nog inte sådana krav som du beskriver.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Att man tar betalt för att någon annan rider behöver inte alls betyda att man har det svårt ekonomiskt och är beroende av pengarna.

En del får det bara att låta så. Att man kan behöva hjälp med ekonomin och att det är därför man söker medryttare. Alternativt att folk utnyttjar en för att man har häst och vill rida och därför ska man ha betalt för att nån annan inte ska få ha kul och rida på ens bekostnad?

Det är ju det som blir så luddigt, vem är det som behöver hjälpen egentligen?
Varför vill man ha den? För att få ledigt ett par dagar i veckan och samtidigt finansiera sitt hästägande lite?

Fast då kanske man borde skriva "hyr ut min häst 2 dagar i veckan" ist?
För det är ju det det handlar om när man tar betalt, man hyr ut den.

Och ursäkta om rubriken inte är helt korrekt då, kanske skulle ha stått, "vad är det med vissa som söker medryttare"
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Folk som söker Medryttare

En del får det bara att låta så. Att man kan behöva hjälp med ekonomin och att det är därför man söker medryttare. Alternativt att folk utnyttjar en för att man har häst och vill rida och därför ska man ha betalt för att nån annan inte ska få ha kul och rida på ens bekostnad?

Det är ju det som blir så luddigt, vem är det som behöver hjälpen egentligen?
Varför vill man ha den? För att få ledigt ett par dagar i veckan och samtidigt finansiera sitt hästägande lite?

Fast då kanske man borde skriva "hyr ut min häst 2 dagar i veckan" ist?
För det är ju det det handlar om när man tar betalt, man hyr ut den.

Och ursäkta om rubriken inte är helt korrekt då, kanske skulle ha stått, "vad är det med vissa som söker medryttare"

Men alltså, spelar det någon roll egentligen VARFÖR någon vill ha medryttare?
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Nä okej, det spelar väl egentligen ingen roll, men det kan vara intressant att veta.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Nä okej, det spelar väl egentligen ingen roll, men det kan vara intressant att veta.

Varför? Är inte det en privatsak? Vem säger att jag måste outa mitt privatliv för att jag vill ha en medryttare? Jag kanske inte vill skylta med att jag blivit av med jobbet och inte har råd att betala hela hästen, eller att mitt barn blivit sjukt och kräver mer tid, eller vad fan som helst. VARFÖR är det så himla intressant varför någon vill ha medryttare?
 
Sv: Folk som söker Medryttare

kl*
Det har har ju blivit diskuterat hur många gånger som helst.. Finns folk som tycker det är helt rimligt att ta betalt, och vissa som tycker det ska vara helt gratis. Jag tycker inte det är orimligt att ta betalt av medryttaren. Det spelar väl ingen roll om hästägaren behöver ekonomisk hjälp, eller bara vill ha avlastning eller vad det nu är. Hade jag haft "okänd" medryttare hade de fått betala. Hade dessutom gärna betalat för att vara medryttare - beroende på häst och vad man får göra. Det är bara upp till var och en vad man kan tänka sig att betala/ta betalt för, tycker jag!
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Jag har uppfattat det som att det är mycket svårt att få medryttare, själv har jag haft massor av annonser och bara fått ett fåtal svar, varit glad att det överhuvudtaget svarat någon alls!

Jag ställer däremot inga stora krav,jag vill bara ha hjälp med att rasta hästarna och få hjälp när det kommer hö, inget mer, trots det finns inga medryttare att få tag i!:crazy:

Alla är vi olika som ryttare och man lär sig alltid av andra och jag vill ha andra infallsvinklar och tips, man blir ju hemmablind efter några år i sin ensamhet med hästarna! Bara nyttigt med nya människor, tycker jag!:laugh:
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Vart nånstans sa jag "alla"?? Jag sa många, det är skillnad.

Jag säger heller inte stackars mig som får betala eftersom jag sagt att det inte är gratis som är mitt grundkrav.

Däremot säger jag stackars vissa hästägare, som har det så svårt ekonomiskt att de måste ha hjälp av nån annan både att betala för den och sköta den. stackars dom vissa hästägare som tror att de kan ställa en massa krav som få klarar följa och som ändå tror de ska få hjälp. Är man i den sitsen kan man iaf kosta på sig att vara lite ödmjuk och flexibel.

Det var så jag med flera uppfattade ditt inlägg, du kanske ska tänka på hur du formulerar dig så att det inte missuppfattas, det är inte bara jag som varit inne på spåret att du beklagar dig över att folk generellt vill ha betalt och dessutom ställer höga krav.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Nä okej, det spelar väl egentligen ingen roll, men det kan vara intressant att veta.

Du är från början en främling, alla är inte så pigga på att tala om att de har jobbigt ekonomiskt, ligger i skilsmässa, har ett sjukt barn eller vad det kan vara. Man brukar få reda på sådant så småningom.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Men alltså, spelar det någon roll egentligen VARFÖR någon vill ha medryttare?

För mig gör det det.

O någon livshistoria vill jag inte ha. För mig handlar det om att man vågar stå för vem man är. Att undanhålla mig något är direkt out.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Det har väl inte riktigt med saken att göra, man kan mycket väl stå för vem man är även om man inte delger främlingar att ens man är alkoholist, dottern 15-åriga dottern är gravid i 9: de månaden och mannen är döende i aids.

Kräver en medryttare att man meddetsamma delar med sig av privatlivet utan att man ens känner dem mer än till namnet så får det vara. Vissa saker är förövrigt inte ens egen hemligheter utan andras som man inte kan hantera hur som helst. Den cancersjuka dottern på 14 kanske inte vill att världen ska veta, och inte heller mannen som kämpar med sitt alkoholberoende. Barnen kan få det tufft om alla får reda på att pappan sitter i finkan för ekonomisk brottslighet osv. Det behöver egentligen inte alls vara dramatiskt, men något man inte delar med sig av till världen (vilket man i princip gör om man talar om det för en främling).

Man måste ibland förtjäna att få ett förtroende och att ha krav på att hästägaren har det för en innan man börjar, ja då är man ute och reser.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Jag kan bara hålla med. I vilket annat sammahang måste man betala för att man ska vara hundvakt/husvakt/Kattvakt?? Nä hästmänniskor är lite lustiga på det sättet...
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Skillnaden mellan medryttare/skötare och fodervärdar är ju också att fodervärdar är kontraktsbundna, alltså kan de inte bara överge skutan hursomhelst.

Sedan när blev det obligatoriskt att skriva kontrakt med fodervärdar och förbjudet att göra det med medryttare (och skötare).

Det finns fodervärdar utan kontrakt och medryttare med även omd et är vanligare än tvärt om.

I princip håller jag med, betalar någon för ridning och inte får rida så är det en stor anledning till att sluta. En som relativt nyligen blivit medryttare har heller inte hunnit bygga upp en relation med hästen och då ser jag ingen större anledning att stanna kvar med en långtidssjuk häst som man inte ens hunnit lära känna.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Jag kan bara hålla med. I vilket annat sammahang måste man betala för att man ska vara hundvakt/husvakt/Kattvakt?? Nä hästmänniskor är lite lustiga på det sättet...

Nej du och inte heller betalar någon för att vara hästvakt. Jämför med att hyra ett hus istället, det är rimligare? lånar du ut sommarstugan till en främling gratis (och står för el, vatten mm)?
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Jag kan bara hålla med. I vilket annat sammahang måste man betala för att man ska vara hundvakt/husvakt/Kattvakt?? Nä hästmänniskor är lite lustiga på det sättet...

Hur många svar, tror du att du skulle få om du satte upp en lapp i din lokala mataffär att du vill låna en bil gratis i en månad, för att du ska ut och billuffa där bilägaren ska stå för bensin ner i Europa och hem igen, samt skatt, tullar, försäkringar, eventuella reparationer efter vägen och så vidare. Eller om motorn då rasar nere i Paris, att nej oj... nu går inte bilen längre, så du tar lågprisflyget hem och låter bilägaren ta rätt på problemet...

Alternativt låna en cykel gratis på obestämd tid, för att du inte har råd att köpa en egen, men behöver en cykel...

Jag tror inte att du skulle få SÅ många svar, på såna annonser. Så återigen, varför MÅSTE hästägare ställa upp gratis med häst, stall, försäkring, veterinär, skoning, utrustning och så vidare...

Men återigen som sagt, det finns två sidor på ett mynt och därför är inget rätt eller fel i att ta betalt för häst eller inte. Det är tillgång och efterfrågan och vilka möjligheter som finns omkring och vad hästen ska användas till.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Folk som söker Medryttare

*knapplån*

Jag svarar som jag brukar i frågan. Har haft häst många, många år och vet vilket jobb och vilka pengar det rör sig om. Som hästlös är jag väldigt intresserad av att bli medryttare på en för mig vettig kamel. Jag är mer än villig att betala. Inte för det jag får. Utan för det jag slipper. Jag vill betala för att SLIPPA stå med hela ansvaret, ekonomiskt och ansvarsmässigt.

Blir jag medryttare innebär det att jag har mina dagar, mina starkt avgränsade sysslor (som jag lätt kan avtala enligt bägge parters tycke) - that's it. Vilken dröm. Klart jag är beredd att betala för att få bara det goda, och inte det tråkiga.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Som kronan på verket begär man ofta minst 500kr i månaden för det kostar ju minsann att ha häst! Jotack nog sjutton vet jag att det kostar. Men det är ju något som är självvalt att ha häst! Då får man ju vara beredd att betala för det och vill man ha hjälp ska man vara tacksam om någon ställer upp på alla ens krav. Vill man ha betalt är det inte en medryttare man söker utan en delfodervärd och en sådan ska ha nåt att säga till om.

Jag är iaf inte beredd att betala en massa pengar för att hjälpa nån annan med sin häst och göra en massa jobb. Däremot ställer jag gärna upp helt gratis med MIN också dyrbara tid och jobbar gärna i stallet gratis mot att få rida på dagar som man kommit överrens om.



Jag förstår precis vad du reagerar på, mitt "sug" & intresse för en medryttarhäst dog ganska omgående när jag försökte hitta en för några år sedan...
När jag var yngre hade jag flera "medryttarhästar", åkte ut flera dagar i veckan, red, mockade & pysslade med allt kring hästen, även i samband med träningar & tävlingar, men betalade inte en krona, därför att ägarna såg det som en bonus för dom att få hjälp med sina hästar.
Ja, annars hade jag ju inte kunnat! Jag skulle aldrig ha haft råd att punga ut med 500:- kr, min tid kunde jag ge men inte pengar.
& nu tycker jag verkligen inte att det är värt det, baserat på vad jag vet & kan.
Fodervärd, eller delfodervärd: JA, då skulle jag betala för mig efter den överenskommelse man gjort tillsammans. Men INTE för att vara medryttare...
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Okej-jag måste lägga mig i här. Nej, ingen betalar för att vara husvakt eller kattvakt, men ingen säger heller att hästägare MÅSTE låna ut sina hästar gratis (och stå för allt som hör till). Däremot så annonserar väl (oftast i alla fall?) hästägare om att de vill ha medryttare för att de BEHÖVER HJÄLP?

Kanske inte alltid ekonomiskt, men ofta finns i annonserna orden 'då tiden inte riktigt räcker till'. Då behöver man ju hjälp? Vem vill betala för att hjälpa någon annan? Betalar folk människor som behöver dagmatte/husse till sina hundar också? Nej, det tror jag inte, däremot får man ofta ersättning om man rastar/tar hand om någons hund för att ägaren inte har tid.

Ja, hästar kostar. Det är risker och ansvar inblandat, men om man INTE har råd, ha ingen häst då. Behöver du inte hjälp, ta inte hjälp då!

Jag tror att det handlar om tillgång och efterfrågan, som vanligt i ridsportens underliga värld. Det finns alldeles för många människor som kan tänkas att betala för att få rida någon annans häst-trots att man gör någon en tjänst- för att det ska gå att komma undan med att säga; 'Jag har inte tid eller råd med min häst och jag behöver hjälp, därför kan du betala mig pengar för att få rida'.

Det är ju samma i hela hästvärlden, därför är det också så ont om bra arbeten med schyssta löner och regler, men det hör inte hit.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 550
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 879
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 195
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 421
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp