Fotgåendeutmaning i januari!

Nöjd idag.
Inte lika kycklingarmad och jag såg till att hon checkade in och var med mellanvarven istället för belöning - släppa.
Hon VILL dessutom in på ridbanan och träna, det är väl det bästa betyget.

Filmar ju så har koll på hur länge vi kör och det är runt 5 minuter nu. Totalt, jag belönar ju ordentligt med lek emellan och sen gör vi omstart osv.
Desto längre vi går ju längre lär vi vara på banan och det känns som en bra upptrappning att även se till att träna på att hålla fokus längre och längre.
Tävling i mars ju. :nailbiting:
 
Sjukstuga, har orkat ut och köra fre och lördag mer idag fick husse ta rastning och träning av mallemonstret. Märks att hon blir väldigt påverkad av mig, jag har varit slö och kanske inte lika på i leken och då tappar hon med engagemang.
Är piggare ikväll så hoppas vi får till något bättre imorgon!
 
Inomhushall idag, men den var bara dryga 20 meter lång så det blev 8 vändor fram och tillbaka. Svårt både för mig och hundarna att hålla fokus! Men jag är nöjd att träningen blev av och att den inte var dålig, även om det inte var det bästa passet.
Ute är det bara ren is eller vattenpölar med is under så får se var vi kan vara i morgon.
 
Vi har slappat igår (förutom lite träning) och idag . Ibland tar det en dag innan hon landar och hon har mest sovit hela dagen bredvid mig. Var nästan inne på att skippa fotgåendet ikväll just därför.
Men vi gick, inte samma flyt som igår men jag testade lite mer idag att se om hon visste sin position. Hon börjar ha koll på hur jag vill ha henne utan att ha nosen i handen.
Noggrann idag igen med fokus, vi kör baklängesmarsch in på banan och sen "kräver" att hon har koll på mig tills vi går ut igen.

Låter simpelt, men jag har tidigare gjort så att jag har haft henne platsad på filt när vi inte tränar men definitivt varit slarvig in/ ut på plan osv.
 
Får se om det blir nån fotgåendeutmaning för oss. Vill gärna köra - men det regnar konstant så alla gräsytor är lervälling eller översvämmade - och åka till klubben var dag har jag inte riktigt tid med 😅
 
Stannade på en Biltema parkering på vägen hem från jobbet. Idag var fokuset mycket bättre, hon håller ihop riktigt bra faktiskt! Kul att känna lite framsteg.

Men att hålla fokuset själv är fasen inte lätt, idag blev jag störd av någon bil och en person, vilket såklart avspeglar sig i hunden också. Bara att jobba på med sig själv :p
 
Idag tog det emot att komma ut, fy fasen vilket tråkigt väder vi har!
Men väl ute var det kul! Storasyster gick 8 bra längder, 45 meter fram och tillbaka på en gångväg med avbrott för godis och lek. Fick lägga in några tempoväxlingar för att få upp lite engagemang i början, sen blev hon mer uthållig också 👍
Med unghunden tror jag att jag ska stanna på den här sträckan eller kanske till och med backa lite. Hon klarar det, men det kändes inte stabilt och enkelt för henne idag och jag vill inte pusha för långt. Hellre några dagar på en platå än att det blir fel. Kanske att hon till och med får avstå fotgående någon eller några dagar och bara göra annat.
 
Det tog emot här också, var påväg att strunta i det och träna ingångar osv i köket. Lyckades dock förhandla med mig själv att skippa rigga kameran och att öka de där 5 meterna och istället bara ta mig ut och gå ett varv.

Nöjd med hunden, men jag har börjat snacka så mycket när jag inte behöver. Ska verkligen försöka vara medveten om när jag pladdrar och i andra hand hålla tyst.
 
Jag KAN inte strunta i träningen - så fort vi kommer ut på en koppelpromenad (och vi måste alltid ha koppel i början på våra promenader, pga väg med trafik) så tycker Slyngeln att vi ska träna fot. Höger sida, vänster sida, stadigt fokus på mig! :) Fortfarande ganska lättdistraherad, dock - kan fara iväg mot en fågel eller så springer näsan iväg med honom ibland när det doftar särskilt gott, men detta är ungefär 1000% bättre än all typ av träning vi åstadkommit tidigare! Det är till och med så att när han tycker att han kan fara in i buskaget vid sidan av vägen i full fart för att det är en sork i gräset, så kommer han liksom på sig själv när jag säger till honom - "javisst, ja, vi skulle ju gå fot!" - vilket händer även när han inte var under kommando fot när han for iväg, utan bara gick och nosade vid sidan av mig :D Kanske blir en civiliserad hund av denna trots allt - igår "fyllde" han 1½ :)
 
Jag körde tidigt idag och det var mycket störning, men vi hade koll på läget och knatade på tills en häst galopperade förbi. :cautious:
Hon tyckte det var läskigt och sen slogs vallhjärnan på. Vi körde backlängesmarsch och ökade avståndet, men jag fick inte tillbaka henne så vi gick ut och tog en paus.
Testade en kvart senare men vallhjärnan var fortfarande på så vi körde mest baklängesmarsch (har man inget koll på vad det är så kolla in Maria Brandel bla.).

Tror hon hade behövt avreagera sig fysiskt, typ leka loss/ kampa? Inte säkert att det funkar men nästa gång det händer så ska jag testa det.

Vi har varit på specialsökskurs i eftermiddags så jag vill inte ut och gå, för går det skit så tror jag inte att hon orkar att lösa det med mig.
 
Vi körde inomhus idag, i en 25- meters hall så för storasyster blev det 8 längder vänsterfot med jättefint fokus och position! Lillasyster fick köra 25 meter x 4 och var tillbaka i att det kändes stabilt och enkelt med henne. Skippade högerfoten helt idag, vi var egentligen i hallen för annan träning, passade bara på för att det var torrt och bra underlag 😊
 
Gårdagens fotgående gjordes på en ny asfaltsparkering :D Mallen hade fått ligga i bilen en stund innan så hon var bra taggad. 50 m kändes väldigt långt men tycker hon höll ihop väldigt fint. Kommer inte ihåg vem av er som skrev om att hunden fick jaga godisbiten i handen? Iallafall så har jag testat det i slutet av godissträckan och det gillar hon verkligen, så tack för bra tips:up:
 
Ledig idag och tillgång till ridbana med helt ok underlag ändå, även om vi är både blöta och smutsiga nu 🙈🤣
Lillasyster gick 55 meter men ned täta belöningar både med godis och leksak. Jättefin attityd och position till vänster. På höger sida flyter hon gärna ut lite eller plogar, så där växlar jag mellan godis i handen och utan. Men glad och engagerad hela tiden, och hon tycker ju inte att hon går fel 😄

Storasyster fick mer lekbelöning än godis idag, behöver höja engagemang och glädje igen. Hon blir lätt lite för allvarlig och då ser det inte så positivt ut. Och även om jag inte upplever henne som låg egentligen så vill jag hellre ha henne lite mer pepp. Är lättare i vänsterfot än i höger, så behöver jobba ännu mer på att höja värdet på högerfot.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvlek! LL: Idahoe Deltagare: 1. glömmerallt 2. Artline 3. fio 4. Qitis 5. cirkus 6. Niyama 7. Pegasus63 8. hemlig 9...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
11 859
Senast: Niyama
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 564
Senast: LenaH
·
Tjatter Välkommen till Ulvleken Kaos i tomteverkstaden! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det bara...
29 30 31
Svar
606
· Visningar
16 315
Senast: fio
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 591
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp