Fruset ute, hur gör ni?

P

Panikie

Hur gör ni med ridningen nu under vintern när det blir kallare ute och de blir fruset nästan överallt?

Grusvägarna blir som asfallt och dessutom väldigt hal.

Jag är under igångsättning med mitt 6-åriga sto som haft föl i år... men nu kom kylan och här hemma är det hårt överallt. Jag har just nu ingen möjlighet att ta mig till ridhus.

Hur skulle ni göra? Rider ni på som vanligt endå? Känns som att de sliter mkt och kanske ger mer skada en nytta.... särskillt med en häst som inte är helt igång.

Tips :) Tack
 
Sv: Fruset ute, hur gör ni?

Om hästen är van vid hårt underlag så är det ju bara att rida på. Däremot om det är knöggligt ska man passa sig lite mer.

Skritt sliter ju aldrig direkt, så det kan man ju alltid göra. Men jag rider för det mesta som vanligt, men härikring är alltid vägarna hårda, mer eller mindre.

Ang att det är halt så har jag på guldskor och snösulor på mina hästar och de har aldrig halkat.
 
Sv: Fruset ute, hur gör ni?

Ä hästen inte igång är det ju guldläge att skritta och åter skritta! Tömkör på vägarna som variation, öva halter, skänkelvikning osv i oändlighet. Har man möjlighet att rida rakt ut i skogen brukar det funka, det brukar bara vara isigt och hårt på upptrampade/körda stigar och vägar. Så kan hästen få jobba lite med att lyfta på tassarna.

Med en vuxen häst som är van vid hårda underlag ser jag inget fel i att trava och galoppera lite ( i balans...) men som det är nu här är det väldigt halt.
 
Sv: Fruset ute, hur gör ni?

Jag gör mycket övergångar och sidvärtesrörelser när jag rider ut nu.
Att öva skritt-travövergångar och galoppfattningar där man bara rider några steg i de högre gångarterna tycker jag känns bättre än att bara trava på flera km när det är så hårt.

Sedan tar vi joggandet och galopparbetet inne i ridhuset, tills det kommit mer snö. :laugh:
 
Sv: Fruset ute, hur gör ni?

Man får göra det bästa av situationen (och det är ju inte mkt :angel:) ..

Jag har alltid tagit det lugnt och mest skrittat på vintrarna, men nu hade jag tänkt tävla i januari/februari så det går ju inte redigt :p
Är det hårt länge så kommer det väl inte gå ändå menmen..

Jag har som plan att rida ut så mkt som möjligt inne i skogen. Klättra och bygga muskler. Kanske försöka galoppera och trava på stigarna om det håller sig hyfsat i marken. Och hålla tummarna för att det kommer snö så man kan köra på lite mer :p
Jag tycker inte det känns så trevligt att rida i högre hastigheter när grusvägarna är som berg så det undviker jag helst. Lite kortare sträckor gör ju dock inget, om hästen är van vid underlaget men mer än så skulle jag inte köra.
 
Sv: Fruset ute, hur gör ni?

Tack alla för era kloka svar.

Tömkörning längst vägarna gjorde jag förut precis i början av igångsättningen, men gick inge vidare då hästen min är otroligt het och lite svårhanterad nu under igångsättningen.

Därför väljer jag att sitta på istället, chansen att kunna lösa situationen när hon börjar bralla känns tryggare från ryggen.

Tyvärr har vi ingen skog här där jag bor i Skåne, bara vägar och några plöjda åkrar, riktigt tråkigt, man får desutom vända på alla rundor. Så jag får testa att hålla mig till skritt, lite trav, och träna på halter, igångsättningar och sidvärtsrörelser istället. :)
 
Sv: Fruset ute, hur gör ni?

Gör som dom andra har sagt :) och så kan du ju rida i skogen där det fortfarande brukar vara mjukt :D

lycka till :)
 
Sv: Fruset ute, hur gör ni?

För mig är våra vallar alldeles perfekta nu, vi har 12 ha sammanlagt i 2 skiften, så där rider jag en hel del, när hästen inte har hovböld ...som den har just nu:crazy: När det är som nu bara några minus så kan vi även dra till sandbanan med rakan då är även den ridbar.
majeld
 
Sv: Fruset ute, hur gör ni?

Broddar på så de inte halkar. Sedan rider jag i skritt och lite trav på de hårda vägarna och galopperar där det är gräs eller skogsstig som inte är hård. Försöker rida i ridhuset 3 dagar/vecka för att jobba igenom hästen ordentligt på bra underlag.
 
Sv: Fruset ute, hur gör ni?

Det finns inga anlagda ridvägar i närheten som du kan åka till ibland då? Eller ridhus? Eller nån bonde som inte ska plöja sin åker förrän till våren så kan du få rida där, i kanterna åtminstone?

Vi har både ridhus, sandbana och galoppspår. Sandbanan är gratis och på ridavstånd ~4 km bort :) Lite längre till ridhus och galoppbana, men trevligt att ha alternativen.
 

Liknande trådar

Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 410
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 642
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 445
Senast: Lobelia
·
Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 988
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp