Funderar på att bli vegan

Jag funderar på att bli vegan. Jag har under flera år varit i princip vegetarian men nu är jag sugen på att ta det lite längre. Detta främst för min hälsas skull, för att se om jag kommer må bättre, även om det såklart inte är något negativt att jag inte bidrar till dålig djurhållning.

Men jag har lite funderingar, och visst skulle jag kunna ta reda på dessa själv, men när jag har så fantastiska människor här på buke så kan jag ju lika gärna fråga er!

Min första fråga handlar om frukosten. Jag är mån om att äta veganskt och även klimatsmart! Så smör på mackan, finns det veganskt utan palmolja?
Jag brukar äta ost på mackan, och det går ju såklart inte längre. Vad har andra ni andra på era mackor som är veganskt? Jag vet att det finns vegansk "ost", men de jag har smakat har inte varit goda, och dessutom så har de varit riktigt dyra. Och jag är ju student så superdyra substitut går ju bort.

Ett annat "dilemma" är att jag älskar dressingar och såser. Basen där är ju ofta grädde. Det finns ju växtbaserad grädde, men jag tycker inte att det blir lika gott, har någon några tips här?

Vad finns det för veganska saker som man kan småäta? Sourcream chips går ju såklart bort, men jag har inte koll på övriga, är de ok om man skulle vara sugen någon gång?

Jag kommer säkert på fler saker så småningom, men just nu får det räcka. Jag är väldigt mån om att verkligen prova detta till 100% för att se om jag blir piggare. Jag kommer dock äta upp den icke veganska maten jag har hemma, eftersom jag heller inte vill kasta mat.

Har ni några allmänna tips eller varningar från när ni började bli veganer så hojta gärna till!


Tips på tuben för mat- och snacksinspiration, antingen att prenumera eller titta på ibland när andan faller på. Det finns såklart en mängd annat, men dessa tre tenderar jag att återkomma till hela tiden. :D

The Happy Pear, tvillingar som har matkanal, restaurang och skrivit kokböcker. Väldigt mycket fokus på välmående, snabba och lättlagade recept, både vardagsmat, lyxmat, och kakor.
https://www.youtube.com/user/happypeargreystones

Cheap lazy vegan, om du gillar koreanskt/japanskt, lättlagade snabba rätter.
https://www.youtube.com/channel/UCEjkioV3LO_OIUaSWRxFZ3A

Jävligt Gott, en del husmanskostfokus men blandat med annat också, finns kokbok om du ha hemma. Finmat, lyxmat, kakor...
https://www.youtube.com/channel/UC1U0kxeUhsCFepX_E777ksw
 
Jag ser många problem med att äta kött, både klimatmässigt men också etiskt och häslomässigt. De allra flesta köper ju inte heller ”det bästa” alternativet utan går efter pris, smak eller slentrian och äter betydligt större mängder än vad som rekommenderas.
Vi hade redan gått igenom det tidigare i tråden: det finns ingen som helst vetenskaplig evidens för att vegansk kost skulle vara hälsosammare än än blandkost.

Det finns en hel del evidens för att vår art, är anpassad till att äta värmebehandlad (=tillagad) blandkost.

Vi behöver de högvärdiga varianterna av aminosyror som finns i animalier, för att vi ska kunna utvecklas optimalt. Vi behöver hemjärn och fettlösliga vitaminer från animalier för att kroppen ska fungera.

Att djurrättsaktivister har valt att sprida rena falsarier och körsbärsplockade fakta, avseende djuruppfödnings påverkan på miljö och klimat, får stå för djurrättsaktivisterna. Vad avser svensk djurhållning, i synnerhet av betesdjur och av utegrisar, så har de väldigt mycket fel.

Att diskutera det etiska i att hålla djur, gör jag gärna däremot. Det är en intressant fråga, som kan utvecklas på mångahanda sätt.

Så vilka problem finns det med djurhållning?
 
Jag försökte mig på portionen under tian för det lät ju så himla bra och helt i linje med att jag borde äta mindre kött. Men jag gillar inte linser eller bönor eller ärtor osv. Så det var ingen hit för mig. Nu försöker jag byta ut typ nötfärsen mot vegfärs i lasagnen och så i stället. Tycker att det är svårt att hitta en sida med vegrecept utan en massa bönor/linser..Tips?
 
Jag försökte mig på portionen under tian för det lät ju så himla bra och helt i linje med att jag borde äta mindre kött. Men jag gillar inte linser eller bönor eller ärtor osv. Så det var ingen hit för mig. Nu försöker jag byta ut typ nötfärsen mot vegfärs i lasagnen och så i stället. Tycker att det är svårt att hitta en sida med vegrecept utan en massa bönor/linser..Tips?
Funkar tofu för dig? Lätt att ha istället för kyckling i wokrätter tycker jag. Sen brukar jag göra vegisbolognese med mixade cashewnötter i, en favorit både hos mig och barnen.
 

Liknande trådar

Samhälle Var snäll och beskriv djurindustrin tack? Har du besökt en djurindustri? Vilken då? Hur ser sådan ut? Vill du stödja nedhuggen...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 938
Senast: Nahar
·
  • Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 057
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 020
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag är peppad på att utmana mig själv och mina vardagliga vanor så tänker att jag ska lyfta nivån för mig själv under 2020 :) Hoppas att...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 971
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp