Funderar på att bli vegan

Precis min tanke.

Och varför skulle matvanor vara ideologi? Jag äter veganskt för att jag vill. Punkt. Det finns ingen dold agenda eller vilja att förändra världen.
Men redan på det sättet som beskrivs ovan är kostvalet en "ideologi", även om man inte är "anhängare" till något slags "definierad ideologi", tycker jag.

De som egentligen inte tar ställning till att följa en särskilt utpekad kost, eller diet, utan som följer allmänna kostråd som kommer från livsmedelsverket i normal utsträckning, utan att fundera alltför mycket, är väl egentligen de enda som inte hängt upp sin kost på något slags idékoncept.

Så fort man: går med i viktväktarna, följer LCHF kost, äter paleodiet, vegetariskt, eller veganskt, eller för den delen något slag av religiöst (kosher som exempel) baserad kost (många fler varianter finns), så har man gjort ett val.

Valet baseras på något slags övertygelse, som handlar om hälsa, vara en del av en religiös gemenskap, eller olika slag av etiska överväganden.

Man vill äta kost av typen x för att man gör överväganden.

Och det är inget fel i att välja den ena eller andra sortens mat i grunden, men det är antagligen bra för en själv, att förstå varför man gör sina val.

Man kan ju äta LCHF, utan att försöka värva hela världen, men likväl har man baserat sitt val på mer eller mindre noggranna överväganden.
 
Jag tycker mest det är intressant när en ideologi presenteras som en hälsorevolution. Jag har inga problem med att människor (och jag själv i hög utsträckning) väljer att avstå animalisk föda på grund av vilka skäl det än vara månde. Men att det ska framföras som en hälsokur att avstå alla former av animaliska råvaror är för mig rätt tveksamt, givet de svårigheter jag noterar att veganer har i min omgivning med att klara sin träning, kost osv utan att bli sjuka. Om argumentet är att man inte VILL äta något som har animaliskt innehåll i någon del är det helt fine, men jag tycker det olyckligt om det förs fram som en kur mot trötthet eller ohälsa, när det lite för ofta tycks vara precis tvärtom.
Visst är det så. Men vad jag kan se och även från tidigare trådar finns det ingen som predikar att veganism är likhetstecken för god hälsa/hälsokur.
 
Visst är det så. Men vad jag kan se och även från tidigare trådar finns det ingen som predikar att veganism är likhetstecken för god hälsa/hälsokur.
Jo, nog har det funnits "stänk" i olika styrka av veganism som hälsobefrämjande allt.

Det har funnits en del resonemang om "rött kött" som cancerframkallande t.ex., eller att veganskt/vegetariskt skulle vara renare från tillsatser.
 
Men redan på det sättet som beskrivs ovan är kostvalet en "ideologi", även om man inte är "anhängare" till något slags "definierad ideologi", tycker jag.

De som egentligen inte tar ställning till att följa en särskilt utpekad kost, eller diet, utan som följer allmänna kostråd som kommer från livsmedelsverket i normal utsträckning, utan att fundera alltför mycket, är väl egentligen de enda som inte hängt upp sin kost på något slags idékoncept.

Så fort man: går med i viktväktarna, följer LCHF kost, äter paleodiet, vegetariskt, eller veganskt, eller för den delen något slag av religiöst (kosher som exempel) baserad kost (många fler varianter finns), så har man gjort ett val.

Valet baseras på något slags övertygelse, som handlar om hälsa, vara en del av en religiös gemenskap, eller olika slag av etiska överväganden.

Man vill äta kost av typen x för att man gör överväganden.

Och det är inget fel i att välja den ena eller andra sortens mat i grunden, men det är antagligen bra för en själv, att förstå varför man gör sina val.

Man kan ju äta LCHF, utan att försöka värva hela världen, men likväl har man baserat sitt val på mer eller mindre noggranna överväganden.

Livsmedelsverket rekommendation är att äta mer grönt och de har ingen rekommendation om att man bör äta kött, förutom fisk. Livsmedelsverket rekommenderar till och med att man ska äta max 500 gram rött kött och chark per vecka samt ett begränsat intag av mejeriprodukter. Så att följa livsmedelsverkets rekommendationer behöver inte betyda att man äter en blandkost.
 
Jo, nog har det funnits "stänk" i olika styrka av veganism som hälsobefrämjande allt.

Det har funnits en del resonemang om "rött kött" som cancerframkallande t.ex., eller att veganskt/vegetariskt skulle vara renare från tillsatser.
Nu gick ju iofs livsmedelsverket ut tidigare om att man ska undvika vissa typer av kött och mängden.
Att veganskt skulle vara ”renare” är däremot helt felaktigt för de som påstår det.
 
Man märker verkligen hur infekterad denna fråga är och hur tydliga motsättningar det finns. Denna tråd är ett ypperligt exempel på det när första inlägget handlar om att vilja ha råd och en önskan om att bli vegan och redan på sida tre handlar det om Vegan vs Köttätare.
En simpel fråga om vad har ni på mackan leder till oändliga utläggningar för att rädda sveriges bönder, eller nåt.

Förmågan att kunna anpassa sig efter förändrade omständigheter är vad som utmärker en överlevare. Hett tips till alla som känner sig hotade av veganernas intåg i världsbilden.
 
Men redan på det sättet som beskrivs ovan är kostvalet en "ideologi", även om man inte är "anhängare" till något slags "definierad ideologi", tycker jag.

De som egentligen inte tar ställning till att följa en särskilt utpekad kost, eller diet, utan som följer allmänna kostråd som kommer från livsmedelsverket i normal utsträckning, utan att fundera alltför mycket, är väl egentligen de enda som inte hängt upp sin kost på något slags idékoncept.

Så fort man: går med i viktväktarna, följer LCHF kost, äter paleodiet, vegetariskt, eller veganskt, eller för den delen något slag av religiöst (kosher som exempel) baserad kost (många fler varianter finns), så har man gjort ett val.

Valet baseras på något slags övertygelse, som handlar om hälsa, vara en del av en religiös gemenskap, eller olika slag av etiska överväganden.

Man vill äta kost av typen x för att man gör överväganden.

Och det är inget fel i att välja den ena eller andra sortens mat i grunden, men det är antagligen bra för en själv, att förstå varför man gör sina val.

Man kan ju äta LCHF, utan att försöka värva hela världen, men likväl har man baserat sitt val på mer eller mindre noggranna överväganden.

Att följa SLVs rekommendationer är lika mycket att ta ställning som att äta LCHF, 5:2v vegetariskt eller whatsoever. Att bara äta sådant man tycker är gott utan mer eftertanke är också ett ställningstagande.

Sedan kan man välja att försöka påverka andra eller inte, det är en annan sak.
 
Det illustrerar det som jag upplever som problem med de flesta veganer, det är som en sekt som anser sig vara för mer än andra o som bidrar till att rädda världen från "köttisar"

Fast omgivningen kan inte heller låta bli att anmärka på veganer, precis hela tiden. ”Det är så svårt att få i sig allt”, ”varför äter du så”, ”vad ska vi göra med alla djuren”, ”jaha, är du djurrättsaktivist *fnys också får stackaren skulden för alla illdåd som begåtts*”, ”varför äter du låtsashögtid”, ”låtsaskött är fullt med konstiga saker”, osv. Det konstiga jag hört är ”skulle aldrig låta mitt barn äta fotsvamp”... nej, typ inte vi heller.

Allt innan veganen hunnit yttra annat än just, ”jag är vegan”. Jag är gift med en vegan och han startar aldrig någon diskussion kring det, han skiter i vad andra äter. Andra blir dock sjukt provocerade och ska börja argumentera mot vegetarisk/vegansk kost.
 
Fast @parellikusken du måste ju se att den inställningen sticker i ögonen på många?
Oavsett om det gäller vegansk mat, religion eller något annat.
Jag tror på att ödmjukhet kommer längre.

Men samtidigt, som @Sol skriver, som vegan får man ta väldigt mycket "skit"och mer eller mindre försvara sin kosthållning värt och varannan dag.
Givetvis inte från alla, men tyvärr från väldigt många. Jag vet inte hur många gånger jag får höra på jobbet om att jag går miste om riktig mat, att jag äter kossornas mat, vad äter jag egentligen? Osv i all oändlighet. Ofta från samma handfull personer. Uppenbarligen är min matlåda provocerande.
 
Fast @parellikusken du måste ju se att den inställningen sticker i ögonen på många?
Oavsett om det gäller vegansk mat, religion eller något annat.
Jag tror på att ödmjukhet kommer längre.

Men samtidigt, som @Sol skriver, som vegan får man ta väldigt mycket "skit"och mer eller mindre försvara sin kosthållning värt och varannan dag.
Givetvis inte från alla, men tyvärr från väldigt många. Jag vet inte hur många gånger jag får höra på jobbet om att jag går miste om riktig mat, att jag äter kossornas mat, vad äter jag egentligen? Osv i all oändlighet. Ofta från samma handfull personer. Uppenbarligen är min matlåda provocerande.

Jag tycker att det idag med dagens klimathot är betydligt mer relevant att ifrågasätta köttätarens matlåda än veganens, om man nu ska kommentera andras matlåda.
 
Jag tycker att det idag med dagens klimathot är betydligt mer relevant att ifrågasätta köttätarens matlåda än veganens, om man nu ska kommentera andras matlåda.
Det beror nog på vad matlådan innehåller överhuvudtaget, snarare än om den är "vegansk" eller om den består av "blandkost".

I bägge fallen så kan matlådan vara riktigt rejält klimat- och miljödålig, eller väldigt bra ur klimat- och miljöperspektivet.
 
Fast @parellikusken du måste ju se att den inställningen sticker i ögonen på många?
Oavsett om det gäller vegansk mat, religion eller något annat.
Jag tror på att ödmjukhet kommer längre.

Men samtidigt, som @Sol skriver, som vegan får man ta väldigt mycket "skit"och mer eller mindre försvara sin kosthållning värt och varannan dag.
Givetvis inte från alla, men tyvärr från väldigt många. Jag vet inte hur många gånger jag får höra på jobbet om att jag går miste om riktig mat, att jag äter kossornas mat, vad äter jag egentligen? Osv i all oändlighet. Ofta från samma handfull personer. Uppenbarligen är min matlåda provocerande.
Alltså, jag bryr mig inte om den åsikten sticker i folks ögon alls.
 

Liknande trådar

Samhälle Var snäll och beskriv djurindustrin tack? Har du besökt en djurindustri? Vilken då? Hur ser sådan ut? Vill du stödja nedhuggen...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 805
Senast: Nahar
·
  • Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 042
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 944
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag är peppad på att utmana mig själv och mina vardagliga vanor så tänker att jag ska lyfta nivån för mig själv under 2020 :) Hoppas att...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 893
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp