Funderar på att bli vegan

Jag vet att du inte gör det. Men problemet är att den inställningens konsekvenser spiller över på oss andra och bidrar till åsikter som till exempel satt vi veganer skulle vara en sekt.
Du biter oss andra i rumpan och vi uppskattar det inte.
Okej. Jobbigt för er. Men det är ändå jobbigare för djuren inom industrin. Så jag fortsätter.
 
Jag tycker att det idag med dagens klimathot är betydligt mer relevant att ifrågasätta köttätarens matlåda än veganens, om man nu ska kommentera andras matlåda.
Med tanke på hur viktiga betande djur är för vårt ekosystem klimat så kan jag inte se behovet av det ifrågasättandet. Så länge man köper kött från betande djur på marker som mår bra av bete så kan jag exakt noll problem med det. Att gå till affären och köpa kött från Brasilien (mycket kommer från fd regnskogsmark) eller länder där man föder upp djuren i feedlots så har vi ett problem.
Vill du göra något för klimatet (förutom att ställa om från fosil energi) så är det nativiteten bland människor man ska ge sig på. Vi är för många människor och vi skaffar alldeles för många söta bebisar.
 
Med tanke på hur viktiga betande djur är för vårt ekosystem klimat så kan jag inte se behovet av det ifrågasättandet. Så länge man köper kött från betande djur på marker som mår bra av bete så kan jag exakt noll problem med det. Att gå till affären och köpa kött från Brasilien (mycket kommer från fd regnskogsmark) eller länder där man föder upp djuren i feedlots så har vi ett problem.
Vill du göra något för klimatet (förutom att ställa om från fosil energi) så är det nativiteten bland människor man ska ge sig på. Vi är för många människor och vi skaffar alldeles för många söta bebisar.

Jag ser många problem med att äta kött, både klimatmässigt men också etiskt och häslomässigt. De allra flesta köper ju inte heller ”det bästa” alternativet utan går efter pris, smak eller slentrian och äter betydligt större mängder än vad som rekommenderas.
 
Jag ser många problem med att äta kött, både klimatmässigt men också etiskt och häslomässigt. De allra flesta köper ju inte heller ”det bästa” alternativet utan går efter pris, smak eller slentrian och äter betydligt större mängder än vad som rekommenderas.
Det är ju samma med vegetariskt/vegansk kost. En del väljer bra alternativ och en del väljer dåliga. Oavsett kost.
 
Jag köper inte merinoull skrev jag.
I torsdags köpte du ett underställ i merinoull?
Screenshot_20191207-111451.jpg
 
Varit på stan med vänner, ätit vegansk poke bowl och en mycket god cappuccino på hipsterstället nr1 i stan.
Sedan kollat konsthantverk, kul att se gamla klasskompisars grejer. Blev kär i ett par glöggkoppar i porslin, men valde att inte köpa.

På väg hem köpte jag istället ett underställ i merinoull jag ska ha till vardags och inte i stället. Var på rea så jag var glad.
Kom sedan hem och sov i 2.5 timmar. Jag är nog inte redo att gå tillbaka till skolan ännu..

:angel: ;)
 
Aha. Ja, det är sant. Men väljer att inte sticka med det. Sorry, tänkte inte på det understället. Men tack för påminnelsen!
Varför väljer du att köpa det och stödja den industrin, med tanke på hur du pratar om djurhållning för mat? Är djurhållningen för att få fram merinoull bättre? Då äter jag betydligt hellre djur som levt ett bra liv, lokalproducerat i Sverige.
 
Varför väljer du att köpa det och stödja den industrin, med tanke på hur du pratar om djurhållning för mat? Är djurhållningen för att få fram merinoull bättre? Då äter jag betydligt hellre djur som levt ett bra liv, lokalproducerat i Sverige.
Det bra svaret är att jag inte tänkte på det då. Accepterar du det?
 
Ingen behöver göra allt rätt. Det är helt ok att göra livsval och förändringar utan att ha all kunskap först och varje tänkbar aspekt i åtanke. Vi utvecklas och lär nytt dagligen och gör ytterligare val. Ett taget steg är ett steg på vägen - den som väntar för länge med nästa steg blir stående på ett ben. Den rädslan är onödig. Livet är en dans.
 
@SiZo Något som är supergott på mackan är Carlshamns Fyra frön! Jag äter visserligen inte mjukt bröd, men på knäcke är det så gott. Kostar visserligen lite, men det är rätt drygt (om man inte gör som jag och äter Fyra frön med knäckebröd istället för tvärtom :angel:).
 

Liknande trådar

Samhälle Var snäll och beskriv djurindustrin tack? Har du besökt en djurindustri? Vilken då? Hur ser sådan ut? Vill du stödja nedhuggen...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 807
Senast: Nahar
·
  • Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 042
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 947
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag är peppad på att utmana mig själv och mina vardagliga vanor så tänker att jag ska lyfta nivån för mig själv under 2020 :) Hoppas att...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 893
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp