Funderingar på NH...

Sv: Funderingar på NH...

Det finns inga som helst måsten här i världen, så länge hästen enligt svensk lag inte missköts.

Jag ska dra en paralell som jag hoppas dom flesta kan förstå sig på.

Alla är inte ledare över sin häst, de flesta är på respektfull kompisnivå. Det är alldeles utmärkt.
Att vara en verklig ledare över sin häst, är som att rida på elitnivå inom dressyr/hoppning/whatever. Det är "elitnivå", dvs toppnivån inom den grenen.
Alla vill inte dit, tiden det krävs att man lägger ner är stor och få kommer dit.
Inte alla är lämpade för det och alla hästar är inte heller enkla att komma dit med.
Men visst är det underbart att vara där, precis som jag kan tänka mig att en elitryttare känner när de rider in i globen...




Vikten med att ha häst är väll ändå att man har roligt tillsammans med sin häst. Alla har inte som "mål" att vara ledaren.

Sen är det så att NH och ledarskap är inte slutmålet, det är ett delmål på vägen.


Sen kan jag tycka att ja, man bör ha en häst som respekterar en så den inte tar över och skapar fara, för hur kul är det att rida en häst som inte respekterar en för fem öre? Och det är väll det jag tror de menar med att "du måste visa att du är ledaren" som du uttryckte dig.

Enda gången jag kan tycka att det finns läge att säga en sådan sak är om hästen är så pass ouppfostrad att den är farlig eller svårhanterad.

Men i slutändan finns det bara en regel, att ha kul med sin häst, oavsett vad man gör, hoppning, dressyr, AR, engelskt, western eller NH...


Då undrar jag om det här så kallade ledarskapet verkligen är nödvändigt? Om man nu inte är ute efter det personligen alltså. "Ska" det var målet om man ser sig själv som att leva efter NH-principer?

Mitt mål ligger inte högre än en respekfull kompisnivå som du beskriver det.

Ang att fok tror de är ledare över sina hästar håller jag helt med om. Vilket leder till att så fort folk börjar snacka om att "du måste visa att du är ledaren" viftar mina tentakler om osund/okritisk hästsyn helt vilt :angel:
 
Sv: Funderingar på NH...

har inte hunnit läsa hela tråden nu, ska göra det i kväll... men min första reflektion är hur tvingar man 500 kg djur att göra nåt den inte vill? Det gör man inte. Vill hästen kan den bara gå iväg, den kan sparka eller stegra eller på annat sätt komma undan, oavsett om man har repgrimma eller bett eller halsring på den. En häst som inte vill hoppar inte, den stannar.

Det går visst att tvinga hästar. Kolla denna artikel:devil::cry:

http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&m1=0&a=77594
 
Sv: Funderingar på NH...

Det finns dom som vill se och tycker att nh är et sätt som är bra för sig själv å hästen då det handlar mycket om självkännedom osv inge våld etc, men de går inte att tvinga andra som inte vill att se hur bra det är, dom söker fel.
Att vara traditonell är jätte bra titta på de äldre häst karlarna där har vi nh så de visslar, sedan har vi dem ädlre som spöade sina hästar dit dom ville för att vara extrem de finns alltid två sidor.

När Ex John Moore kom till sverige så var han fundersam vad detta nh var förnått, för honom är de ju natrurlig å hade inget namn...

så de är ju ett sätt att hanetra hästar förebereda inför ridning för att göra tillvaron lättare gladare både för hästen å ryttaren/kusken :D
 
Sv: Funderingar på NH...

Vad jag kan se av filmen (kan dock ej se hela) så kickar, stegrar, sig hästen för att komma undan spöslagen. Misshandel har väl ingenting med utbildning av en häst att göra ? Det är ren misshandel och ingenting annat. Spöslagen ger alltså motsatt effekt.
 
Sv: Funderingar på NH...

Det som är att de är ett högt uppsatt tränare och han på läkaren säger ju välkommen tillverkligehten de är så här det är... jag är spy färdig.
 
Sv: Funderingar på NH...

Det är väldigt beklagligt att "tränare" på hög nivå beter sig så, men av filmen att döma så uppnår de ej önskat reslutat men säkerligen kan många mindre erfarna ta efter och tro att det är så här det ska gå till. Men som sagt så uppnås inga resultat av våld, det framgår ju också av filmen.
Sorgligt och jag lider med stackars hästen. :cry:
 
Sv: Funderingar på NH...

jag tycker iofs att hon har en bättre form på hästen många gånger än andra videos jag har sett, både från" NH-folk" och vanliga klassiska ryttare som kämpar med sina hobbyhästar. Visst är hästen ojämn men klart en av de bättre jag har sett...

Tyvärr är det ofta så att man ska rida bra mycket bättre och ha en bättre och stadigare form när man rider bettlöst, annars får man mycket kritik. Hade en betslad häst gått så hade det inte alls varit lika långa diskussioner. Rent generellt alltså.
 
Sv: Funderingar på NH...

Det finns alltid undantag, jag var nog otydlig som vanligt. Jag menade bara att det inte handlar om att tvinga hästen för att man tränar på klassiskt vis, eller för att man har viss utrustning. Givetvis kan man knäcka en häst så pass att man till slut tvingar den och plågar den.

Dock undrar jag, en mamma som tvingar sitt barn att gå till skolan fastän det inte vill... är det illa eller är det bara uppfostran för barnets egen skull även om det inte förstår det?

Rent allmänt och för att generalisera skulle jag dock fortfarande vilja påstå att en hästmänniska samarbetar med sin häst, oavsett på vilken nivå de är och oavsett stil eller gren de är inriktade på. En häst som inte vill hoppa ett hinder vägrar eller bryter ut, en häst som inte vill gå framåt längs vägen stannar, backar ner i diket etc. Det är trots allt några hundra kilo relativt vilt djur vi har under oss och vid sidan så det gäller att man vet vad man håller på med. En kuvad och tvingad häst är farlig.
 
Sv: Funderingar på NH...

Jag har tyvärr inte själv sett filmen (vet inte hur jag ska få min dator att läsa mp4-format???:confused:).

Jag syftade mest till texten, där det står att hon har nått stora framgånger och tydligen genom att tvinga hästen.

Jag vet att det är ett extremfall, men ville bara visa att det tyvärr går att nå framgånger även med tvång.

Håller med om att en kuvad häst är farlig, men det är en ouppfostrat också, eller en som inte vet vem som är ledaren.

Som vi har pratat om innan i tråden, gäller det att få en bra och säker relation med sin häst, där båda har roligt oavsett vad man kallar det.

Fast att lilla Olle är tvungen att gå till skolan varje dag för sin egen skull, finns det fortfarande skillnad på vilka ämnen i skolan som är de roligaste och det är oftast de med bra, roliga, duktiga, förstående, konslkventa och engagerade lärare!
 
Sv: Funderingar på NH...

Jag HOPPAS du skämtar. Citat : jag tycker iofs att hon har en bättre form på hästen många gånger än andra videos jag har sett, både från" NH-folk" och vanliga klassiska ryttare som kämpar med sina hobbyhästar. Visst är hästen ojämn men klart en av de bättre jag har sett...

VA??!?!?!??? öhh hur är det egentligen tycker du och rättfärdar de hon gör för hästen har ju iallafall en bättre form?
 
Sv: Funderingar på NH...

Rent allmänt och för att generalisera skulle jag dock fortfarande vilja påstå att en hästmänniska samarbetar med sin häst, oavsett på vilken nivå de är och oavsett stil eller gren de är inriktade på. En häst som inte vill hoppa ett hinder vägrar eller bryter ut, en häst som inte vill gå framåt längs vägen stannar, backar ner i diket etc. Det är trots allt några hundra kilo relativt vilt djur vi har under oss och vid sidan så det gäller att man vet vad man håller på med. En kuvad och tvingad häst är farlig.

Det kan finnas olika skäl till att en häst inte vill hoppa ett hinder eller inte vill gå framåt - olika hästar reagerar olika. Det kan vara så att den vet vad som förväntas men inte vill, för att ledarskapet är knakigt och den testar sin ryttare, det kan hända att den är rädd eller att den har ont eller att den faktisk inte förstår vad som förväntas av den.

Som bra hästmänniska gäller det först att ta reda på varför hästen gör som den gör och agera därifrån.
 
Sv: Funderingar på NH...

Jag HOPPAS du skämtar. Citat : jag tycker iofs att hon har en bättre form på hästen många gånger än andra videos jag har sett, både från" NH-folk" och vanliga klassiska ryttare som kämpar med sina hobbyhästar. Visst är hästen ojämn men klart en av de bättre jag har sett...

VA??!?!?!??? öhh hur är det egentligen tycker du och rättfärdar de hon gör för hästen har ju iallafall en bättre form?

Bara bevis på att det går att komma långt med tvång:cry:
 
Sv: Funderingar på NH...

Det finns inga som helst måsten här i världen, så länge hästen enligt svensk lag inte missköts.

Jag ska dra en paralell som jag hoppas dom flesta kan förstå sig på.

Alla är inte ledare över sin häst, de flesta är på respektfull kompisnivå. Det är alldeles utmärkt.
Att vara en verklig ledare över sin häst, är som att rida på elitnivå inom dressyr/hoppning/whatever. Det är "elitnivå", dvs toppnivån inom den grenen.
Alla vill inte dit, tiden det krävs att man lägger ner är stor och få kommer dit.
Inte alla är lämpade för det och alla hästar är inte heller enkla att komma dit med.
Men visst är det underbart att vara där, precis som jag kan tänka mig att en elitryttare känner när de rider in i globen...




Vikten med att ha häst är väll ändå att man har roligt tillsammans med sin häst. Alla har inte som "mål" att vara ledaren.

Sen är det så att NH och ledarskap är inte slutmålet, det är ett delmål på vägen.

Härligt svar! Jag är med ;)


Sen kan jag tycka att ja, man bör ha en häst som respekterar en så den inte tar över och skapar fara, för hur kul är det att rida en häst som inte respekterar en för fem öre? Och det är väll det jag tror de menar med att "du måste visa att du är ledaren" som du uttryckte dig.

Men man BLIR ju fortf inte ledaren. Det är det jag stör mig på. Att folk tror att de gör ltie NH-övningar och sedan är det automatisk ledare.

Men jag antar precis som du att det är det folk syftar på när de uttrycker sig så, att de vill att hästen ska repsektera dem lite mer helt enkelt. Som en grund för en bra relation, men inte på långa vägar att de blir ledaren bara så pang bom.
 
Sv: Funderingar på NH...

Bara bevis på att det går att komma långt med tvång:cry:
Den hästen har inte gett upp såsom många inom NH.

Här visade det sig att det inte går att ha hästen emot sig- om den ska prestera:bow:
Bra att det uppmärksammades o att det fick konsekvenser.
Det är mer subtil/ psykisk terror med felaktig NH.

O vem filmar en knäckt häst ute i bushen.
 
Sv: Funderingar på NH...

Det är något av det värsta jag sett, någon göra mot en häst.
Stackars häst, så fruktansvärt inspänd.:confused:

Den stackaren kan knappt svälja, för tuggbensmuskeln är så klämd.
Sen de jä...a piskrappen, jag skulle ingripit på studs!:devil:

Jag blir så arg, så jag vet inte till mig..

Såna människor, skall in bakom lås och bom.
Hon är inte riktigt funtad och hur kan hon kommit undan med detta så länge..

Synd att inte hästen ger sig på henne!!
 
Sv: Funderingar på NH...

NH är i princip vad som helst. :grin: Enligt min åsikt. Man får visst kalla vad som helst för NH och inte ens hälften av vad folk gör har med hästspråk att göra.

Man blandar bla ofta in betigning, som ju är detsamma när det gäller både hästar, hundar, katter, människor - ja de flesta levande varelser. Betigning gör det möjligt för varelser att utvecklas och lära sig av sina misstag/framsteg. Det har ingenting med hästsspråk att göra, flockbeteende. Det har med evolution att göra. Naturligt? Ja, det är det väl? Allt är ju naturligt på sitt sätt. Detta har vi dock kallat lydnad långt innan ordet NH ens var påtänkt. Detta har man hållt på med alltid.

Sen har vi de som utnyttjar vår position som rovdjur. Kuvning, nedtryckning, press. Att tvinga hästen till underkastelse. Det är ju också naturligt. Vi är ju rovdjur så varför skulle inte detta vara naturligt? Att mentalt bryta ner en häst genom sin position som rovdjur är fullständigt naturligt. Och är också en del av det som idag kallas för NH.

Natural Horsemanship trodde jag från början handlade om att tala samma språk som hästar talar med varandra. Dvs hästspråk till hästar. Det är det inte idag. Det beror helt på vem man pratar med.

Jag skulle aldrig vilja påstå att jag håller på med NH. Aldrig i livet. Men jag vill påstå att jag gör mitt bästa för att försöka lära mig det språk som talas i en hästflock och anamma det. Det är ingen mening att sätta namn på saker för namn används hur som helst av vem som helst och snart har namnet ingen betydelse, för att det nyttjas av personer utan kunskap och som missförstått syftet. NH handlade inte om "icke-våld". Det handlade om hästspråk. Trodde jag iaf. Men så är det inte idag.

Så jag tycker att vi slopar det uttrycket och istället lär oss att personligen uttrycka det vi själva gör med våra hästar. Utan att använda andras begrepp. Vet man vad man håller på med så kan man också beskriva det. Och inte förrän då kan en annan förstå vad det är man eg gör iaf.
 
Sv: Funderingar på NH...

Att mentalt bryta ner en häst genom sin position som rovdjur är fullständigt naturligt. Och är också en del av det som idag kallas för NH.

Nä! Men nu blev det väl fel?
Eller menar du att det finns okunnigt folk som kallar sånt NH? För jag kan inte tänka mig att några av "de duktiga" skulle kalla sånt NH.
Eller är jag naiv nu?

Jag vill skilja på vad "vi klantiga utövare" kallar NH, och vad tränarna faktiskt kallar NH.
 
Sv: Funderingar på NH...

Du skriver väldigt bra inlägg om Nh, tycker jag. Balanserat. Och jag håller delvis med dig om vad du skriver. (Jag håller även med dig i den andra tråden, den om säkerheten).

Det är alltid intressant och lärorikt att ta del av andra "inriktningars" syn och kunskaper. Så länge diskussionerna är balanserade och open-minded. (Fanatikerna och "kärringarna-mot-strömmen" kan vara lite jobbiga).

Delar av dina inlägg skiljer sig inte så mycket från min syn på hästar. Där ser man! ;)

Norrland
 

Liknande trådar

Hästhantering Har stött på många frågor när det gäller hur man rider sin häst. Själv rider jag helst utan sadel och utan träns. Men skulle också...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
20 856
Senast: Simply me
·
A
Träning Läser många trådar om diverse metoder och "lekar" med sina hästar och börjar fundera på syftet med det hela. Många trådar handlar om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 920
Senast: Grålly
·
Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 181
Ridning Med denna tråd vill jag inte anklaga, inte peka finger, inte dömma någon sida för något, varken gott eller ont. Varför jag tar upp...
Svar
16
· Visningar
1 597
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp