Funderingar på NH...

Sv: Funderingar på NH...

-hoppar in-

På denna hemsidan finns en mkt bra förklaring på NH som jag och många andra lever efter. www.freshway.se
Gå in under NH och läs:)
 
Sv: Funderingar på NH...

Så jag tycker att vi slopar det uttrycket och istället lär oss att personligen uttrycka det vi själva gör med våra hästar. Utan att använda andras begrepp. Vet man vad man håller på med så kan man också beskriva det. Och inte förrän då kan en annan förstå vad det är man eg gör iaf.

Skulle någon fråga mig vad jag gör med mina hästar skulle jag säga att det "är NH" eller "tack vare NH". För mig personligen är NH något positivt och som har utvecklat mig mycket. Genom att läsa trådar här på Bukefalos finns det uppenbarligen dåliga förebilder av både tränare och utövare inom NH, vilket jag tycker är jätte tråkigt:(

*KL tror jag..ditt inlägg väckte tankar:)*
Vad är det jag vill uppnå med fortsatt förkovring i NH? En ännu bättre relation med min häst så klart;) Tror jag att det är unikt att vilja det? Absolut inte och NH behöver inte alls vara vägen för alla, men de senaste åren har visat att det vägen för mig!

För mig handlar det om sunt förnuft och det handlar om hela umgänget med hästen, absolut inte något som sker då och då, exempelvis i paddock. NH för mig är exempelvis att min ranglåga häst vill kommer fram till och är trygg med mig i hagen även om vi är i på en "utsatt" plats. För mig handlar det om NH, kanske skulle någon annan säga att det enbart är sund hästhantering? Jag har inga problem att sätta likhetstecken där emellan.
 
Sv: Funderingar på NH...

för mig är NH hästvett? Ett bra sett att handtera sin häst på! Jag går helt klart med på vanlig hästhandtering utan övningar och dyl. för om vi nu tittar på Jan brink och briar (ut av alla ekipage :angel:) så ser man ju på Briar att han inte är tvingad att göra sina rörelser på dressyrbanan, han VILL göra dom, han vill göra det han är bäst på. Och Jan & briar älskar ju såklart varandra precis lika mycket som en NH tränare och sin häst älskar varandra! Så vilket träningsett man använder hänger ju inte på hur rellationen är mellan häst och människa. Jag kan också säga att alla kan rida i halsring med sin häst, de är bara o kasta av tränset och slänga ett grimskaft runt halsen på din häst nästa dressyrpass, självlart kommer ju hästen fråga vad de är som händer och vara avaktande till en början. Men visar man bara hur den ska göra så kommer de gå hur bra som hellst!! Att träna i halsring är självklart en träningssak precis som allt annat, så galoppera kanske inte är så bra att göra första gången.. bara hästen mår bra, får göra de den tycker är roligast, varesej de är med bett eller ej så är jag nöjd,
 
Sv: Funderingar på NH...

Jag syftar faktiskt bla på Monty Roberts just när det gäller den biten. :o

:o Har inte så bra koll på Monty, av det jag sett på youtube av honom så kan jag tycka att hans joinup sker lite mer våldsamt än vad jag tycker är trevligt...
Menar han verkligen att hästen ska brytas ner? :eek:
 
Sv: Funderingar på NH...

Jag har ingen direkt koll på M heller men blev nyfiken av denna tråden. Gjorde en sökning på monty roberts join up och fann denna högt upp: http://www.youtube.com/watch?v=9Dx91mH2voo

Enligt mig ett praktexemplar på hur man inte behandlar en unghäst värdigt. Jag blev tyvärr inte inspirerad att leta upp mer fakta för han gjorde ett så tråkigt intryck på mig. Dessutom innehöll den många situationer där hästen mycket väl kunde reagerat annorlunda och det blivit direkt farligt (ex när den stegrades sig precis framför honom ett antal gånger, tänk om den slängt ut ett framben?) eller skrämt hästen i onödan (när sadeln smögs på så hästen inte skulle märka den och sedan tog det en stund innan han fått fast sadeln, tänk om hästen hade skakat sig i det läget?). Dessutom var hästen våt av svett (eller ser jag helt fel?) efter 23 minuter (enl videon). Då har man inte behandlat hästen väl anser jag (med tanke på vad videon innehöll - en "inridning").
 
Sv: Funderingar på NH...

Jag tittade en sväng på videon men insåg att jagmåste hära vad han säger.
Att hästen är svettig är inte ett problem anser jagför min donna hon blir vsettig av ingeting för hon stressar å nä rhon int egör det så är hon så varm i sig själv så det rä aldrig långt bort efter 5min skritt LUGNT så svettas hon. Ska se videon hela med ljud sedan.
 
Sv: Funderingar på NH...

Alltså detta är ju min åsikt. Jag upplever att Montys taktik går ut på att som rovdjur pressa hästen tills det ger upp. Det är ju inte ovanligt att höra saker som "driv den tills den ger upp". "Vill den springa - tvinga den att springa!". Att bryta ner hästen helt enkelt.

Och just join-upen är för mig en självklar metod för detta.

Jag läste en gång ett citat av Peer Werner Vogel där han menade på att löslongering är ingenting för den okunnige. Löslongering är ett utmärkt sätt att totalt bryta ner en häst på - om man inte vet vad man håller på med. Och det är just vad jag anser att Monty gör - och är hans syfte med Join-upen. Även om han påstår att det är ngt annat. Att lära ut att en sådan stark handling som drivning ska nyttjas i första steget med en häst är ren idioti. Ffa när man pratar med okunniga nybörjare som inte kan annat än just bara driva och driva och driva... Och dessutom i en rundkorall där hästen kontrolleras av väggar. Man hittar på den smarta iden med en corall! :idea: Men vänta nu lite - pratade vi inte nyss om NATURLIG hästhantering. Hur naturligt är det att ta bort flyktvägen och sen be hästen att fly? Hallå säger jag bara. Skulle du göra detta i en hage så hade hästen stuckit åt andra hållet, inte sprungit i cirklar. Hästar driver inte varandra tills den ena stupar.

Nu kanske det är lite OT att kasta skit på Monty, för det är väl vad jag gör när jag talar om min åsikt. Hoppas att TS inte tar illa upp.

Jag hade också en positiv inställning till Monty tills jag såg en dokumentär om människan. Det var allt från join-uper till att pressa en häst in i startboxen med våld tills de var tvugna att avbryta för att hästen fick sådan panik att den skadade sig själv.
 
Sv: Funderingar på NH...

Mitt mål med all min träning är att motivera och skapa ett sådant samspel till min häst att vi kan utföra saker som dessa tex.
http://www.youtube.com/watch?v=oHQczRbBHxI

Den filmen tyckte jag var riktigt obehaglig. :(

Hästen är ju som en viljelös lerklump i hans händer, jag ser inget samspel, utan bara 100% lydnad fran hästen, och 100% dominans fran människan. Hästen tar inga egna initiativ, utan later sig viljelöst flyttas runt hursomhelst av människan. Samspel för mig är väl när bägge far komma med idéer, men här är det ju människan som bestämmer allt.

Vald och dominans behöver inte alltid vara fysiskt.
 
Sv: Funderingar på NH...

Nu har jag sett filmen och ja nej tack. Liksom hästen fick inte en en chans till att regaera å han håller hästen i bettet å hästen gå rrunt runt å gah hade hästen slagit ut hoven när han reste sig så hade Monty kanks einte levat idag .

Tack men nej tack. Ska dock skicka länken vidare till en kompis som tycker om monty har varit på clinic med han men hon kanske ser här att han inte är så väl genom tänkt.
 
Sv: Funderingar på NH...

Horsemanship är allt i kring hästen.:love:

God uppförsel i stallet av dig som person.

God hästhållning

Ett gott hästöga

Bra foder med bra hygien

Säker stallmiljö

Samspel

Vara en god medmänniska till andra människor! vilket är en stor bristvara i många stall

Ta hjälp och kunna lyssna på andra

Ett bra ledarskap, som är en mycket viktig position. Har man inte det kommer man att hamna i svårigheter på det ena eller andra sättet.

Låta hästen få tillgodosett sina behov

Vi härmar inte ett rovdjur utan Alphan i flocken:idea:
 
Sv: Funderingar på NH...

Det här är väl självklarheter?!? när man umgås med hästar i vilken form det nu är är. Jag har följt den här tråden ett tag nu och jag tycker så länge alla är glada o nöjda med sin häst, ser till att häst/människa mår bra kan de väl hålla på med det de vill. Själv förstår jag inte alls vitsen med att lära min häst massa trick från marken, men om folk finner nöje i det och inte kanske vill eller kan hålla på med just ridning så är det deras ensak. För min egen del så tycker jag att det finns inget härligare än just en bra ryttare på sin häst, där ryttaren har en sådan egen kroppskontroll att vid minsta tanke , så utför hästen det ryttaren önskar, helt utan synlig hjälper. En ryttare med en god sits är en njutning att se. Och även efter ett fulländat ridpass, hur mår man inte själv i sin kropp?? Man svävar på moln! och har med sig den positiva känslan ett bra tag. Ryttaren blir ett med hästen. Det här är min passion, men om andra finner NH som en passion så är det utmärkt om hästarna kan fylla fler funktioner än just till ridning.
 
Sv: Funderingar på NH...

Den filmen tyckte jag var riktigt obehaglig. :(

Hästen är ju som en viljelös lerklump i hans händer, jag ser inget samspel, utan bara 100% lydnad fran hästen, och 100% dominans fran människan. Hästen tar inga egna initiativ, utan later sig viljelöst flyttas runt hursomhelst av människan. Samspel för mig är väl när bägge far komma med idéer, men här är det ju människan som bestämmer allt.

Vald och dominans behöver inte alltid vara fysiskt.

Förstår inte vitsen med att man måste gå så fort fram. Och jag skulle aldrig kunna tänka mig att kasta en longerlina efter en häst gång på gång...:crazy: Den hästen som jag red in (hade från föl tills den var 9 år) reste sig aldrig vare sig med sadel eller första gången med ryttare.
 
Sv: Funderingar på NH...

Och just join-upen är för mig en självklar metod för detta.

Svarar här innan jag sett filmsnutten...
Jag har förstått det som att Pat Parelli körde med lite den här stilen förut, att de skulle springa mer osv. Nu är det dock ändrat till en mycket mjukare stil, kanske insåg de också att den var nedbrytande?
När jag fick problem med vår unghäst som inte ville bli fångad så hade jag läst Monty och kollat på lite filmer. Så jag testade att driva honom i hagen (kunde ju inte få honom någon annanstans) och resultatet blev förståss bara att han sprang tillräcklig långt bort från mig. Funkade inte alls.

Sedan fick vi hjälp av en PNH-tjej som visade "sin" variant av joinup. Den går ut på att man "hukar" sig lite och "smyger" mot hästens bakdel så länge den inte håller uppmärksamheten på människan. Så fort den ens kikar åt människans håll så vänder man sig helt om, för att väcka nyfikenheten och visa hästen att "om du håller koll på mig, så är jag inget rovdjur". Det funkade direkt på vår skygga lilla unghäst, och han kom nästan genast fram till henne :eek:
Idag, om han brallar och busar på ridbanan, lös eller i lina, så behöver man bara vika sig lite i sidan och kolla på hans rumpa så svänger han runt den och kommer fram till en i full fart :love:

DET kallar jag joinup.

Hade vi drivit den här hästen hade han dragit igenom staketet bara, aldrig att han hade lugnat sig, det skulle vara om man jagade honom tills han vart helt slut, eller tills han blev apatisk av trycket.

Jag trodde nog bara inte att Monty verkligen säger att syftet är att bryta ner dem, jag tänkte att han bara.. gjorde lite fel...
 
Sv: Funderingar på NH...

Tyvärr så är det inte självklarheter för alla.:grin:
Att lära sin häst att göra trick, medför att du tagit ledarrollen.
Det medför ett gott samspel, hästar tycker det är roligt att utföra detta.

Sen har varje trickövning en mening!
Gå in på http://www.horse-vision.se/ dessa människor arbetar med sådant.
De kan nog svara på oklarheter, från er som undrar:idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar på NH...

Jag förstår inte varför en sån hantering, som Monty förespråker, är nödvändig...

Det är inte nödvändigt att använda join-up för att en häst ska acceptera en som ledare, tycka det är kul att vara med en och acceptera sadeln. Kanske om det är en vild häst som aldrig har hanterats av människor och man har bråttom (men varför?:confused:). Men de flesta hästar vi handskas med har varit vana vid människor sen de föddes. Man har dom i tre år från de föds tills man ska börja fundera på att sitta på dom. Under de tre åren har man ju massor med tid att lära hästen att ha grimma, att ha något på ryggen, att lyfta på benen etc. utan att den någonsin behöver känna sig hotat eller i behov av att fly. Den behöver aldrig äns försöka göra ett bocksprång för att bli av med sadeln eller ryttaren om man har gått sakta fram och vänjat den vid utrustningen successivt.
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar på NH...

Man måste varit med om det för att få aha upplevelsen.

Gå en kurs med din häst så kommer bitarna på plats och du kommer förstå.
Jag var lika skeptisk som du för 5 år sedan.
Nu använder jag mig av vanlig horsemanship, när jag jobbar mina hästar både unga ocg gamla.
Jag använder mig inte av trix utan ledarskap, respekt och förtroende.
Repet är en gott hjälpmedel
 
Sv: Funderingar på NH...

Jag har ingen direkt koll på M heller men blev nyfiken av denna tråden. Gjorde en sökning på monty roberts join up och fann denna högt upp: http://www.youtube.com/watch?v=9Dx91mH2voo

När han jagat henne en stund säger han att "titta, nu kommer örat, nu sänker hon huvudet, nu vill hon vara med mig".
Jaha? Men det började hon ju med?
Han driver henne vid jättemånga tillfällen där hon sänker huvudet, tittar på honom och vill komma in.
Jättekonstigt.

Och varför vill man att hästen ska kuta varv efter varv? Enligt PNH så använder de flyktdelen av hjärnan när de springer, därför jobbar vi mycket med att de ska flytta rumpan om de blir skrämda, för att de ska komma ur "spring-mode" och börja tänka igen.

Och när han nu fått en sån fin joinup, varför måste han smyga på henne sadeln och smyga runt henne? Om hon nu tänker "partnership" så skulle hon lita på honom och inte gå iväg. Han blir ju tvungen att hålla henne när han snabbt spänt åt sadeln. Och varför ska man räkna med att hästen ska bocka med sin första sadel? Det verkar väl bara dumt? Istället för att förbereda den så att den inte tycker att varken sadel eller ryttare är konstiga.
Att sätta upp en ryttare medan hästen fortfarande är i bocknings-mode känns också korkat, då får hon ju något ytterligare som slamsar runt på ryggen och skrämmer henne?

Och bett??? Varför sätter man bett på vid första uppsittningen?
Vid något tillfälle gör hon ett skutt så ryttaren rycker henne i munnen...
Om hon var hans partner, så behövdes inget bett.
Vilken underbar upplevelse detta måste varit för henne :mad:

Varför ska man rida in en häst på 23 minuter? Det känns bara som ett sätt att banka sig för bröstet... Och jag har sett Pat Parelli "rida in" en ohanterad unghäst under mycket trevligare former, tyvärr tror jag inte den snutten finns på youtube :( Det tog dock kanske två timmar totalt. Men då var det inte en enda bockning i sikte.

Ja, nä, det är ju verkligen trist om folk tycker att det DÄR är NH, då förstår jag hur de kan tro att vi förstör våra hästar... :(
 
Sv: Funderingar på NH...

När han jagat henne en stund säger han att "titta, nu kommer örat, nu sänker hon huvudet, nu vill hon vara med mig".
Jaha? Men det började hon ju med?
Han driver henne vid jättemånga tillfällen där hon sänker huvudet, tittar på honom och vill komma in.
Jättekonstigt

Precis så tänkte jag med. Han säger i början "om hon vill springa ifrån mig - ska hon hon få springa", men hon visar ju inte att hon vill det. Hon visar väl inga teckan på rädsla från början och att hon vill därifrån, varför ska han då jaga bort henne? Om det nu var så att hästen var rädd för honom, hade man då inte bara förstärkt den rädslan genom att jaga bort henne.

Och varför vill man att hästen ska kuta varv efter varv? Enligt PNH så använder de flyktdelen av hjärnan när de springer, därför jobbar vi mycket med att de ska flytta rumpan om de blir skrämda, för att de ska komma ur "spring-mode" och börja tänka igen.

Jag vet inte om tanken är att hon till slut ska se att "Det händer ju ingenting!:confused: Den där gubben med det där repet blir inte farligare än så här och jag kommer inte ifrån honom heller" och hon då börjar slicka för att hon förstått det. Men som jag ser det blir hästen ju bara okänslig av det.

Och när han nu fått en sån fin joinup, varför måste han smyga på henne sadeln och smyga runt henne? Om hon nu tänker "partnership" så skulle hon lita på honom och inte gå iväg. Han blir ju tvungen att hålla henne när han snabbt spänt åt sadeln. Och varför ska man räkna med att hästen ska bocka med sin första sadel? Det verkar väl bara dumt? Istället för att förbereda den så att den inte tycker att varken sadel eller ryttare är konstiga.
Att sätta upp en ryttare medan hästen fortfarande är i bocknings-mode känns också korkat, då får hon ju något ytterligare som slamsar runt på ryggen och skrämmer henne?

Håller helt med dig! Vad om den nu hade börjat bocka när ryttaren var på (vilket den likväl kunde gjort eftersom den fortfarande var rädd för det den hade på ryggen) och vad om ryttaren inte hade lyckats hålla sig kvar eller ansett det för farligt och hoppat av - då hade ju hästen lärt sig att den lir av med det farliga genom att bocka. Känns som en väldigt osäker metod.

Och bett??? Varför sätter man bett på vid första uppsittningen?
Vid något tillfälle gör hon ett skutt så ryttaren rycker henne i munnen...
Om hon var hans partner, så behövdes inget bett.
Vilken underbar upplevelse detta måste varit för henne :mad:

Varför ska man rida in en häst på 23 minuter? Det känns bara som ett sätt att banka sig för bröstet... Och jag har sett Pat Parelli "rida in" en ohanterad unghäst under mycket trevligare former, tyvärr tror jag inte den snutten finns på youtube :( Det tog dock kanske två timmar totalt. Men då var det inte en enda bockning i sikte.

Ja, nä, det är ju verkligen trist om folk tycker att det DÄR är NH, då förstår jag hur de kan tro att vi förstör våra hästar... :(

:bow::bow:

Pratar du om Monty nu?

Det undrar jag med!
 
Sv: Funderingar på NH...

Gjorde en sökning på monty roberts join up och fann denna högt upp: http://www.youtube.com/watch?v=9Dx91mH2voo

Enligt mig ett praktexemplar på hur man inte behandlar en unghäst värdigt. Jag blev tyvärr inte inspirerad att leta upp mer fakta för han gjorde ett så tråkigt intryck på mig.


Jag håller helt med dig. För mig ett obegripligt sätt att hantera en unghäst :mad:

Jag hade inte sett det som särskilt lyckat om min häst bockat och stegrat sig när han fick sadel på för första gången.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har stött på många frågor när det gäller hur man rider sin häst. Själv rider jag helst utan sadel och utan träns. Men skulle också...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
20 856
Senast: Simply me
·
A
Träning Läser många trådar om diverse metoder och "lekar" med sina hästar och börjar fundera på syftet med det hela. Många trådar handlar om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 921
Senast: Grålly
·
Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 186
Ridning Med denna tråd vill jag inte anklaga, inte peka finger, inte dömma någon sida för något, varken gott eller ont. Varför jag tar upp...
Svar
16
· Visningar
1 597
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp