"Funktionstäcken" eller "muskeltäcken", eller ja... ni fattar

Blueberry

Trådstartare
Jag kanske är lite skadad av hästvärlden, där man täcker och skyddar och värmer och grejar till absurdum.

MEN, jag vill gärna ha ett täcke till Billy när vi tränar agility så att han inte blir varm-kall-varm-kall mellan intervallerna, utan håller en bra och jämn nivå. (Jag tänker att det även kan vara bra att ha något före och efter spår eller annan ansträngning.)

Räcker det med ett vanligt fleecetäcke, eller bör jag kolla på funktionstäcken som Back on track eller Obtrack? Hur är det vind och väta, står de emot? Vad är skillnaderna mellan dessa?
Ridhus blir ju SJUKT kalla, och Billy har inte så mycket päls att hålla sig varm med. Jag inbillar mig att ryggen blir spänd även på hundar som fryser (inte bara på mig :angel:) och vill såklart att han ska hålla sig frisk och fräsch.

Vad säger ni?
Jag har ingen erfarenhet av såna här täcken.
 
Senast ändrad:
Sv: "Funktionstäcken" eller "muskeltäcken", eller ja... ni fattar

Jag har ett Back on Track till Ila vid just sådana situationer.
Det är svårt att säga hur effekten verkligen är men nog tycker jag att det håller värmen på ett bra sätt.
Sen hur stor skillnaden är mot ett vanligt täcke vågar jag inte uttala mig om.

Back on Tracks vanliga täcke är vindtätt, lite fodrat och står emot lite regn. Finns även en regnvariant om man vill ha helt regntätt.
 
Sv: "Funktionstäcken" eller "muskeltäcken", eller ja... ni fattar

På min friska malle har jag "vilket täcke som helst" bara det värmer och sitter bra. Tack vare lady_vips tråd om täcken så köpte jag idag ett weatherbeeta till honom som han kan ha på rapport och tjh-träningen när han ligger ute stilla. På min stela lapske med ryggproblem har jag back on track.

Mallen fick den lapskes gamla BoT eftersom det var för stort så han har ett sådant också.
 
Senast ändrad:
Sv: "Funktionstäcken" eller "muskeltäcken", eller ja... ni fattar

Jag ska på ridhuskurs med Milla nästa helg, då kommer jag att packa in henne i så mycket kläder jag kan. Typ stickad ylletröja och BoT täcke. Jag brukar ha ylletröjan på när jag värmer upp i början också.

Obtrack Skrylle värmer ingenting för en dp (har haft ett men sålt det), Rögle o Billebjer finns inte min hunds storklek, men jag tror det finns mer prisvärda alternativ.

Jag gillar BoT bra iom att det reflekterar kroppsvärmen. Jag har en sittdyna själv (eller jag lånar den av Milla) och jag känner stor skillnad om jag har den i stolen så det tror jag på!
 
Sv: "Funktionstäcken" eller "muskeltäcken", eller ja... ni fattar

BoTs tycker jag är väldigt klumpiga, de går ju långt ner framförallt över svans och rumpa, inget som främjar rörelse. Jag hittade ett på mina rundor som jag funderar på till den lilla hoppetossan, men det får bli till nästa vinter, detta:

frost_b.jpg


Just för när hon ska vänta vid apportering eller annan aktivitet.
 
Sv: "Funktionstäcken" eller "muskeltäcken", eller ja... ni fattar

Men det är ju jättebra att täcket går ner ordentligt när man vill ha det i syfte att hålla musklerna varma. Annars är det jättelätt att bakdelsmusklerna blir kalla.
 
Sv: "Funktionstäcken" eller "muskeltäcken", eller ja... ni fattar

Jag tycker det är jättebra om man tänker på att hålla sin hunds muskler varma. Det minskar skaderisken så enormt att det bara är synd att inte alla tänker på det.

Själv har jag aldrig haft Back on track eller liknande på mina hundar. Jag kör på vanliga täcken som är varma nog att hålla hundarna varma. Är det inte superkallt kör jag på fleecetäcke, är det riktigt kallt blir det rejäla vintertäcken.

Så länge täckena år över ryggen ordentligt, täcker bakbenen osv så spelar det nog ingen jätteroll vad man har för något.
 
Sv: "Funktionstäcken" eller "muskeltäcken", eller ja... ni fattar

BoTs tycker jag är väldigt klumpiga, de går ju långt ner framförallt över svans och rumpa, inget som främjar rörelse. Jag hittade ett på mina rundor som jag funderar på till den lilla hoppetossan, men det får bli till nästa vinter, detta:

frost_b.jpg


Just för när hon ska vänta vid apportering eller annan aktivitet.

Har du provat det? Konstigaste passformen jag sett på länge. Benhålen var så tighta att man kunde ta blodprov på min stackars hund, det var för långt i ryggen och jag kunde inte knäppa det runt bröstkorgen och då är min hund inte direkt den kraftiga typen....
 
Sv: "Funktionstäcken" eller "muskeltäcken", eller ja... ni fattar

Tack för svar och input :bow:

Senaste träningen körde vi med stickad tröja som han hade på hela tiden. Han har även ett fleecetäcke (som han älskar!) men det är inte så smidigt att ha på under tiden vi tränar och det är lite bökigt med på-och-av-proceduren. (Läs: Man är väl bekväm...)
Det känns som att det står mellan att använda fleecetäcket eller ett BoT-täcke.

Vilken osis att jag är en så himla snäll syster att jag skänkte benpaddarna från BoT till min lillasyster efter att jag sålde hästen i höstas... :devil:

Och jag tror att hundsporten har en hel del att lära av hästsporten när det vård av muskler.
 
Sv: "Funktionstäcken" eller "muskeltäcken", eller ja... ni fattar

Du kan inte ha ett BoT på honom när han tränar. Jag hade haft på tröjan hela tiden och slängt över BoT mellan passen.
 
Sv: "Funktionstäcken" eller "muskeltäcken", eller ja... ni fattar

Precis. Det var så jag menade, men jag nog var lite luddig.

Jag ska spana igenom begagnatsidorna och se om jag hittar något. Billy är 30 cm från manke till svans. Vad har Milla för storlek?
 
Sv: "Funktionstäcken" eller "muskeltäcken", eller ja... ni fattar

Skulle absolut satsat på Back on Track! Gillar just passformen där täcket går långt ner över rumpan och bakbenen!
 
Sv: "Funktionstäcken" eller "muskeltäcken", eller ja... ni fattar

Jag föredrar Obtrack framför BoT. Mycket mer följsamma för hunden och sitter bättre tycker jag.
 
Sv: "Funktionstäcken" eller "muskeltäcken", eller ja... ni fattar

Precis. Det var så jag menade, men jag nog var lite luddig.

Jag ska spana igenom begagnatsidorna och se om jag hittar något. Billy är 30 cm från manke till svans. Vad har Milla för storlek?

Milla är 28 cm i ryggen. Hon har ett med röd text, men nya modellen med dragsko i nacken i stl. 33-35.(24 cm från dragskon till svanshålet) Då är det alldeles lagom långt och svanshålet börjar precis där svansen börjar.

Eftersom jag är en hamster och ska skaffa en ny hund så småningom var jag tvungen att slå till när jag hittade ett till bra pris så jag har även ett nytt med guldig text som ligger i en låda och väntar. Det är i stl 34 men är ca 3 cm längre(27 cm från dragsko till svanshål) än det med röd text (vill ju ha en lite större hund än Milla ;))

Det bästa är ju att prova eftersom de verkar vara ojämna i storlekarna beroende på modell. Men jag skulle tippa på att det med guldig text i 34 skulle kunna passa Billy.
 
Sv: "Funktionstäcken" eller "muskeltäcken", eller ja... ni fattar

Inte om man ska ha det medans man tränar.
 
Sv: "Funktionstäcken" eller "muskeltäcken", eller ja... ni fattar

Har du provat det? Konstigaste passformen jag sett på länge. Benhålen var så tighta att man kunde ta blodprov på min stackars hund, det var för långt i ryggen och jag kunde inte knäppa det runt bröstkorgen och då är min hund inte direkt den kraftiga typen....

Synd, det såg schysst ut. Jag hade nöjt mig ett liknande i softshell, gärna billigare;)
 
Sv: "Funktionstäcken" eller "muskeltäcken", eller ja... ni fattar

Synd, det såg schysst ut. Jag hade nöjt mig ett liknande i softshell, gärna billigare;)

Ja jag tyckte med det såg jättebra ut, så jag svängde jag inom teba och provade och personalen såg med väldigt förvånade ut, speciellt över hur smalt det var i benen. Men det kan ju vara mer proportionerligt i större storlekar :)
 
Sv: "Funktionstäcken" eller "muskeltäcken", eller ja... ni fattar

Obtrac täckena har en fantastisk passform!! Men det är ju stört omöjligt att beställa?! Har försökt hur länge som helst och de svarar inte? Tillverkas de inte längre?
Annars är ju back on track super, Gammelman har sitt som pyjamas:)
/LL
 
Sv: "Funktionstäcken" eller "muskeltäcken", eller ja... ni fattar

Jag har använt BackOnTrack i rätt många år, både på äldre hund i rehabsyfte, vid träning och till vardags. Jag är supernöjd. Jag har även använt det själv när jag har haft muskelbristningar och materialet värmer verkligen på ett helt annat sätt än när man bara har varma kläder på.

För rörelse har jag ett sådant här täcke:
il_fullxfull.269742387.jpg
Det är i fleece och ligger väldigt still på kroppen och har god rörelsefrihet. Lätt sy själv också om man inte vill köpa.
 
Sv: "Funktionstäcken" eller "muskeltäcken", eller ja... ni fattar

Inte om man ska ha det medans man tränar.

Ah jag tog förgivet att det skulle användas i vila. Det är ju inga problem för rörelsefrihet att promenera och så men jag förstår att man inte har det på vid mer rejäl träning :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har för mig att det är flera här som har ulltäcken till sina hundar och vill höra mig för hur ni tycker dom är. Jag funderar på att...
Svar
10
· Visningar
1 551
Senast: Pilot
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 237
Hästvård Hästen sätter päls som en shettis och svettas lätt. Blir lätt stövig/mjällig i full päls. Står här inne ca 12 h per dygn men i...
2
Svar
24
· Visningar
1 919
Senast: Seabaz
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 546
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp