Bukefalos 28 år!

Glutenfri smulpaj?

Om det är kaka du egentligen vill ha så kan jag tipsa om dessa två:

Nougathavrekaka

Chokladhavrekaka

12 dl havregryn
4 dl strösocker
400 g smält smör
4 äggvitor
kakao efter behag

Vispa äggvitorna hårda. Blanda övriga ingredienser mes varandra. Vänd sen ner äggvitorns försiktig, dom får inte förlora fluffet! In i ugnen 175 grader tills kakan har stelnat, ca 10 min.

Har du tålamod är ju mandelbiskvier himla gott och glutenfritt! Cheesecake på färskost och glutenfria småkakor till botten är också himla gott. Rulltårta/drömtårta görs på potatismjöl och är således också glutenfritt :)

Tack för receptet! Jag skulle ha varit tydligare, jag hade tänkt göra en rabarberkaka, alltså typ en sockerkaka med rabarber i. En utan matfett, tycker mjuka kakor med fett blir så tunga. 400 g smör i en kaka låter verkligen massivt!
 
Drömtårta, rulltårta är bästa glutenfria tårtan, den är naturligt glutenfri eftersom den ska vara gjord på potatismjöl! Jättegod och har hittills inte träffat på någon som inte gillar Drömtårta. Kan frysas.
 
Tack för receptet! Jag skulle ha varit tydligare, jag hade tänkt göra en rabarberkaka, alltså typ en sockerkaka med rabarber i. En utan matfett, tycker mjuka kakor med fett blir så tunga. 400 g smör i en kaka låter verkligen massivt!

Den är väldigt tung, det har du rätt i! :) Blir lite som maräng också i och med äggvitorna.
 
Drömtårta, rulltårta är bästa glutenfria tårtan, den är naturligt glutenfri eftersom den ska vara gjord på potatismjöl! Jättegod och har hittills inte träffat på någon som inte gillar Drömtårta. Kan frysas.

Nu har du träffat en! ;) Går den att göra utan kakao och med frukt/bärfyllning istället? Smörkräm som ska vara i drömtårta tycker jag är hemsk, det blir så gräsligt sötsliskigt. Rulltårta är så sött i sig, så jag brukar alltid fylla den med nåt syrligt, men det kanske blir för löst, håller den ihop utan smörkrämen som "klister". Typ mosade hallon istället, det skulle ju passa med chokladen också?

Edit: hittade ett recept med hallonkvarg istället för smörkräm, det kan det nog bli! Då behöver jag inte köpa specialhavregryn enkom heller, utan kan baka på sånt vi ändå har hemma.
 
Senast ändrad:
Rulltårta är väl sånt man kan fylla med vad man känner för i princip, om det har en bra konsistens. Väldigt ofta när jag bakar så minskar jag mängden socker då jag tycker att många bakverk är för söta. Det borde inte vara några problem att blanda i bär och minska mängden socker i en smörkräm. Det som kan vara är väl om bären är rinniga men det kan man ju lösa genom att mixa dem för sig och hälla bort lite vätska. Frysta bär är ju gärna lite rinnigare än färska osv.
 
Rulltårta är väl sånt man kan fylla med vad man känner för i princip, om det har en bra konsistens. Väldigt ofta när jag bakar så minskar jag mängden socker då jag tycker att många bakverk är för söta. Det borde inte vara några problem att blanda i bär och minska mängden socker i en smörkräm. Det som kan vara är väl om bären är rinniga men det kan man ju lösa genom att mixa dem för sig och hälla bort lite vätska. Frysta bär är ju gärna lite rinnigare än färska osv.

Det är smöret jag inte gillar i smörkrämen. Jag tror inte det går att göra smörkräm utan smör. Jag brukar alltså inte blanda bär i smörkräm, grädde eller liknande när jag gör rulltårta, utan fyllningen består enbart av t ex osötat äppelmos eller mosade hallon. Det funkar med vanlig rulltårta gjord på vetemjöl, men jag tänkte att det kanske blir annorlunda gjord på potatismjöl?
 
Det är smöret jag inte gillar i smörkrämen. Jag tror inte det går att göra smörkräm utan smör. Jag brukar alltså inte blanda bär i smörkräm, grädde eller liknande när jag gör rulltårta, utan fyllningen består enbart av t ex osötat äppelmos eller mosade hallon. Det funkar med vanlig rulltårta gjord på vetemjöl, men jag tänkte att det kanske blir annorlunda gjord på potatismjöl?
Aha, förstod det som att det var det söta. Då är jag med.

Det var ett tag sedan jag gjorde den där rulltårtan så jag minns inte riktigt hur den var faktiskt men det känns ju inte omöjligt. Kanske att man får hjälpa den att hålla ihop ett par minuter innan den satt sig så att säga. Hallonkvarg är ju annars ett prövat alternativ. Själv tycker jag att smaksatt kvarg är ganska sött det med, lite i klass med glass, och hade nog i så fall försökt blanda egen fruktkvarg om jag ville komma undan sötsliskigheten.
 
Du kan fylla den ned vad som helst, tex vaniljkräm, kräm och sommarbär, hallonkräm etc.

Det är inget fett i själva kakan öht så jag tycker inte det blir för fett med smörkräm, 100 g smör i en hel tårta är förhållandevis lite jmf med de flesta andra tårtor. Men tycker du inte om smörkräm är det som sagt inga problem att fylla med något annat. :)
 
Drömtårta, rulltårta är bästa glutenfria tårtan, den är naturligt glutenfri eftersom den ska vara gjord på potatismjöl! Jättegod och har hittills inte träffat på någon som inte gillar Drömtårta. Kan frysas.

Här är en till som undviker Drömtårta om det går (har artighetsätit men nu sedan jag upptäckte mitt problem med gluten kommer jag oftast undan)
 
@Mabuse: Det fungerar utmärkt med kvarg i rulltårta. Jag brukar göra en till jul som är smaksatt med pepparkakskrydda och sedan fyller man den med en blandning av kvarg och lingonsylt. Den ska frysas för att skivorna ska bli så fina som möjligt men det går bra om den är ordentligt kyld i kylskåp också.

Jag gillar heller inte smörkräm ;)
 
Du kan fylla den ned vad som helst, tex vaniljkräm, kräm och sommarbär, hallonkräm etc.

Det är inget fett i själva kakan öht så jag tycker inte det blir för fett med smörkräm, 100 g smör i en hel tårta är förhållandevis lite jmf med de flesta andra tårtor. Men tycker du inte om smörkräm är det som sagt inga problem att fylla med något annat. :)

Det är inte fettet i sig, utan smörsmaken och det mastiga i smörkrämen jag inte gillar. För att det inte är gott, alltså, och då känns det inte värt det att äta något som varken är gott eller nyttigt. Gjorde en drömtårta med hallonkvargfyllning, och en vanlig rulltårta med fyllning av mosade jordgubbar. Drömtårtan blev ok, men den vanliga definitivt godare. Gör jag drömtårta igen (tyckte ändå det var ok som glutenfritt alternativ), så kommer jag nog försöka fylla den med något fräschare, typ lingon kanske, eller mosade hallon. Men vetemjölet gjorde ändå rätt stor skillnad, den vanliga blev både godare, fluffigare och lättare att jobba med.
 
Det är inte fettet i sig, utan smörsmaken och det mastiga i smörkrämen jag inte gillar. För att det inte är gott, alltså, och då känns det inte värt det att äta något som varken är gott eller nyttigt. Gjorde en drömtårta med hallonkvargfyllning, och en vanlig rulltårta med fyllning av mosade jordgubbar. Drömtårtan blev ok, men den vanliga definitivt godare. Gör jag drömtårta igen (tyckte ändå det var ok som glutenfritt alternativ), så kommer jag nog försöka fylla den med något fräschare, typ lingon kanske, eller mosade hallon. Men vetemjölet gjorde ändå rätt stor skillnad, den vanliga blev både godare, fluffigare och lättare att jobba med.
Pröva att addera lite fiberhusk nästa gång. Det kan hjälpa konsistensen. Det blir ju inte som med vetemjöl men förhoppningsvis tillräckligt för att den ska gå att hantera.
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 188
Senast: zassoo
·
Hemmet Främst påslakan men även underlakan. Använde innan Hemtex eco smooth, de var mjuka och kliade inte men ändå inte för sladdriga. Nu finns...
Svar
13
· Visningar
522
Senast: Shaggy
·
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 993
Senast: Ullmerkott
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 194
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp