Granne vill gräva på min mark

Jag har fiber sen många år tillbaka.

Jag behöver tänka på mig själv i första hand. Grannarnas önskemål får inte gå ut över mina behov. Det kan bli dyrt och besvärligt för mig om deras fiber hindrar mitt kommande avlopp.

Även om grannarna inte kan dra fiber så hindrar det dem inte från att bo och arbeta hemma. Det gör de liksom redan.
Bor du i Sverige? Avnjuter du alla program på Netflix eller viaplay?

Naturligtvis måste ni prata om bästa plats.
 
Bor du i Sverige? Avnjuter du alla program på Netflix eller viaplay?

Naturligtvis måste ni prata om bästa plats.
Ja, jag bor i Sverige men vad har Netflix och viaplay med detta att göra?

Jag är inte särskilt intresserad av att på min egen bekostnad hjälpa min granne som skällde ut mig fast det inte var berättigat.

Inte helt säkert om nätbolaget går via lantmäteriet, de kan i vissa fall besluta om ledningsrätt även om markägaren motsätter sig det.
Surt! Vem ska då fixa krångel och extrakostnader jag kan få för att fixa mitt avlopp? Jag? Näver bäver.
 
Netflix osv, jobba hemma fungerar utmärkt för mig utan fiber. Tyckte inte att det var värt typ 30k att dra in det.

Samma här (även om det hade blivit lite billigare för mig) plus att jag reser ju ofta i jobbet... så varför betala för något jag inte kan använda jämt när jag kan ta med mig det mobila bredbandet?

Men hade jag skaffat fiber hade det inte behövt servitut, det hade enbart gått genom min mark ;) :D
 
LRF? Är inte de bara för lantbrukare? Jag har inget lantbruk.
Jo, men de kan ge tips och råd ändå eftersom det är en väldigt vanlig fråga inom lantbruksnäringen och det handlade ju om att gräva längsmed din väg. Ett jättevanligt scenario för lantbrukarna.
 
Fast vägservitut är ju lite speciella, folk har ju rätt att ta sig till sin fastighet. Det är ju bara staten som kan tvinga fram servitut på kabel (jag har en elkabel tvärs över min lägda också... med servitut).
Jag har en högspänning .Lågspänning och fibern nydragen i kanten på min gräsmatta .Fick en slant för ledningsrätten men det tråkiga var att flera tallar och några björkar åkte med .Dom fällde omkull dom bara och rotade dom åt sidan .Jag fick spakapan att dra fram dom så jag kan hugga upp dom .Hos grannen högg dom upp träden men det var väl bara för hon är en tjej på 70 år .Ska inte klaga .Fick dom att göra en massa jobb åt mig då dom var här en lång tid och där ledningen är grävd sa jag till spakapan att du kan väl göra det lite fint så jag får större gräsmatta och det fick jag verkligen så nu blir det en 20 kg säck med gräsfrö till våren :D
 
Fast det kan ändå vara en rimlig lösning om det inte handlar om flera kilometer extra.

Helt klart och grannen får ju någonstans gilla läget. Det är en värdesänkning på den tjänande fastigheten och en värdeökning på deras, då får de nog ta att det kostar lite extra och inte förvänta sig att göra som det blir bäst för dem (men som sagt, personligen hade jag inte gått med på det).
 
Entreprenören som gör avloppet har koll på vilka kablar som går vart och hur man bäst gräver runt.

Sambon har jobbat en del med att anlägga avloppet och vet du vart kabeln går så är det enkelt att undvika den när man planerar avloppet. Behöver inte alls bli någon extrakostnad för dig.
 
Grannarnas fiberkabel går rätt över min trädgård utan servitut, förra ägaren som lät de gräva ner det så, grannarna har bett mig gräva försiktigt när jag ska plantera något. Tycker inte att deras kabel är mitt bekymmer riktigt så än har jag inte hittat något när jag grävt 😡
 
På andra sidan åkern. Det blir dock betydligt längre att gräva.
Det spelar ingen roll, måste de gräva fiber över din mark för att komma till sin mark, då får dem göra det där det inte påverkar dig och ev planer du har för din mark i framtiden.
Såklart ska du välja det område som ger dem kortast möjliga sträcka att gräva, men även som funkar för dig, och är det på andra sidan åkern ja då får dem acceptera det.
 
Det spelar ingen roll, måste de gräva fiber över din mark för att komma till sin mark, då får dem göra det där det inte påverkar dig och ev planer du har för din mark i framtiden.
Såklart ska du välja det område som ger dem kortast möjliga sträcka att gräva, men även som funkar för dig, och är det på andra sidan åkern ja då får dem acceptera det.

Nja. Det kräver ju att de går vidare och får ett beslut på att det är tvingande att gå över just TS mark. Det behöver det inte vara.
 
Varför ska man "självklart" låta någon gräva över sin tomt?
Mina föräldrar gjorde det, det slutade med ett mycket bredare "dike" än vad som sagts, förstörda träd, buskar och kantstenar på deras uppfart som de fortfarande inte fått ersättning för.

Nej, det är fan inte självklart.
 

Liknande trådar

Hemmet Vägen har servitut. Annars skulle de inte kunna ta sig till och från sitt hus. Jag vet inte om det skulle ställa till problem för mig...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 867
Senast: Marty
·
Anläggning Det är såhär att vi bor inom detaljplanelagt område, mittemot vårt hus ska vi få arrendera en bit Mark för att kunna få hem min häst och...
Svar
3
· Visningar
1 478
Senast: macan
·
Äldre Någon som är kunnig inom fastigheter? Tidigare ägare till min fastighet (min far) skänkte en bit åkermark till grannen att bygga garage...
2
Svar
28
· Visningar
5 771
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag och min sambo har börjat kolla på hus och det är ju inte utan att vi känner oss lite villrådiga. :) Vad är det man ska tänka på...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp