Bukefalos 28 år!

Häst som är stumm i munnen

Sv: Häst som är stumm i munnen

Man behöver inte svara på denna tråden om man ska komma med så otroligt dumma svar..

" jahaaaaaa, ska man inte dra hästen i munnen? Oj men de trodde jaaaag......." doh!

Kankse formulerade mig lite dumt när jag skrev att man fick ner den i form genom att dra den i munnen, men jag menar ju att då är endå gången de händer något överhuvud taget, sen så är det inte ens min häst.

Läs det andra jag har skrivit också, och ta reda på lite mer info innan ni förklarar för mig hur man inte får en häst i form osv.

Du behöver väl inte dumförklara oss, när det är du som formulerar dej dåligt....:mad:


"Man får ner hästen i form om man tar i och sliter och drar ganska mycket. Men de känns så himla fel. Den får ju inte ont iofs, de verkar inte så iallafall. men de känns inte bra att slita och dra ner den i form heller."

Men tkr det där talar väldigt mkt för sig själv...

Om du skulle veta vad det innebär att hästen jobbar i form, så skulle du inte skrivit så...
 
Sv: Häst som är stumm i munnen

Du behöver väl inte dumförklara oss, när det är du som formulerar dej dåligt....:mad:


"Man får ner hästen i form om man tar i och sliter och drar ganska mycket. Men de känns så himla fel. Den får ju inte ont iofs, de verkar inte så iallafall. men de känns inte bra att slita och dra ner den i form heller."

Men tkr det där talar väldigt mkt för sig själv...

Om du skulle veta vad det innebär att hästen jobbar i form, så skulle du inte skrivit så...

blir så trött på folk som är så jäkla dryga! Jag tänkte inte när jag skrev, jag skulle kanske formulerat mig bättre, men herregud man är väl inte mer än människa. Varför förklara jag mig ens..?

och om jag nu inte vet hur man får en häst i form, varför va så himla dyg för det? alla är inte experter som du.
 
Sv: Häst som är stumm i munnen

den enda här som är dryg är du. Du hugger ju så fort du får kritik.

Vad kan man mena mer än att man verkligen sliter och drar med en sådan mening. Även om den är felformlerad som du påstår så går budskapet fram.

Åter igen, formen kommer bakifrån. Du ska kunna rida en häst i form även på lösa tyglar när den bär sig rätt. Bakdelen ska aktiveras och sättas in under hästen!
 
Sv: Häst som är stumm i munnen

den enda här som är dryg är du. Du hugger ju så fort du får kritik.

Vad kan man mena mer än att man verkligen sliter och drar med en sådan mening. Även om den är felformlerad som du påstår så går budskapet fram.

Åter igen, formen kommer bakifrån. Du ska kunna rida en häst i form även på lösa tyglar när den bär sig rätt. Bakdelen ska aktiveras och sättas in under hästen!

Okej får be om ursäkt om jag varit dryg, det är nästan alltid någon eller några som ska ge sig på om folk frågar "dumma" frågor eller inte formulerar sig rätt. Därför högg jag tillbaka för jag är så trött på sådant, kan mest, vet bäst. ja du vet väl hur det kan vara.

Jo, precis bakdelen skall in under hästen, däremot visste jag inte att man kan rida på lösa tyglar och få hästen i form. Det var något nytt för mig. Får väl ta upp detta på nästa träning istället, och se vad han tycker.
Nåja, nu skriver jag inte nå mer här iallafall. Eftersom man inte kan uttrycka sig rätt till alla när man skriver på nätet.
 
Sv: Häst som är stumm i munnen

Jag känner igen det där. Man måste vara extremt noga med HUR man säger saker här annars har man många arga svar att läsa. Lite trisst, men så är det tyvärr. =(

Som svar på din fråga:

Jag rider och har ridit mycket på ridskola och en sak har jag lärt mig. Ju känsligare mun på hästen, desto fastare hand på ryttaren. Och ju stummare mun på hästen desto mjukare hand på ryttaren.
Som någon sa så handlar det mycket om skänkeln. Rider jag en häst som känns som att den inte riktigt lyssnar på tygeltagen, så rider jag mycket med säte och skänklar för att få hästen i form, men också är väldigt tydlig med vad jag vill så att man inte sitter och tar lite tygeltag hitan och ditan och hästen fattar inte riktigt.

Hoppas det går bra för dig. Glömt inte att det är aldrig fel att testa sig fram!
 
Sv: Häst som är stumm i munnen

blir så trött på folk som är så jäkla dryga! Jag tänkte inte när jag skrev, jag skulle kanske formulerat mig bättre, men herregud man är väl inte mer än människa. Varför förklara jag mig ens..?

och om jag nu inte vet hur man får en häst i form, varför va så himla dyg för det? alla är inte experter som du.

När har jag sagt att jag är en expert? Jag ser mej själv som en "hobbyryttare" men jag vet hur hästen ska gå när den går i en riktigt form...

Tkr det är stor skillnad på att "inte kunna rida hästen iform" för att man inte är på den nivån än, ex. för att man bara ridit i nått år. Och på att jag drar i tyglarna så att hästen böjer på nacken och går "iform"...

Väldigt STOR skillnad enligt mej!

Och med din attityd får du nog räkna med "elaka" svar...
 
Sv: Häst som är stumm i munnen

blir så trött på folk som är så jäkla dryga! Jag tänkte inte när jag skrev, jag skulle kanske formulerat mig bättre, men herregud man är väl inte mer än människa. Varför förklara jag mig ens..?

Jag tror inte det handlar så mycket om felformulering faktiskt. Du skrev "slita och dra" och om du inte ljuger för oss när du skriver så tror jag att det visar på din bild av hur man rider en häst i form. Man arbetar med händerna.
(Vad som är att "slita" är ju en definitionsfråga, men jag hoppas du förstår vad jag menar.)

Jag antar att jag inte behöver säga att det inte är dt bästa sättet att rida en häst i form på, det har du redan fått höra i tråden.
Men skäms för guds skull inte för att erkänna det för dig själv. Ta hjälp! Men kan bara bli bättre.
 
Sv: Häst som är stumm i munnen

Jag tycker du fick ett väldigt bra svar av Daveeka. Du bör börja i den änden för att få hästen uppmärksam på grundhjälperna. Använd dem en och en och förklara för hästen vad du vill ha ut av dem. De allra flesta hästar, om inte alla, svarar upp på detta.

Steg två tycker jag förklaras bäst med detta uttryck: Munnen är bakbenens spegel. Många hästar lägger sig hårt i handen eller är stumma för att inte behöva engagera sin bakdel. Metoden att bli stark i munnen lockar de allra flesta ryttare att fokusera just på munnen och fokus flyttas från området som har det verkliga problemet: bakbenen. Som ryttare bör du försöka engagera upp bakdelen och kanske inte fokusera så mycket på känslan i handen. Det mesta brukar släppa när hästen måste börja arbeta med sina bakben, det finns ju liksom inte någon anledning att hänga i handen då.
 
Sv: Häst som är stumm i munnen

Vet inte om detta inlägg ligger rätt, men det får flyttas isåfall.

Om en häst är helt stumm i munnen, liksom helt stenhård. Det händer ingenting om man försöker jobba ner hästen på tygel, det är som att försöka på en trähäst... Förmodligen är detta pga att hästen har varit stark (eller är stark) och ägaren har slitit och dragit väldigt mycket i munnen, så hästen har blivit alldeles "stum" som jag kallar det, eller tappat känseln. (?)
Man får ner hästen i form om man tar i och sliter och drar ganska mycket. Men de känns så himla fel. Den får ju inte ont iofs, de verkar inte så iallafall. men de känns inte bra att slita och dra ner den i form heller.
Starkare bett tror inte jag på, h*n blir så stressad och studdsig/stegrar mycket med starkare bett, så det funkar inte.

Hur gör man då? Det jag kan tänka mig är att rida utan bett för en längre period och se om "känslen" kommer tillbaka i munnen. Eller hur hanterar man det? Någon som vet?

Om du öht måste använda handen mer än pyttesmå kramningar så är du helt fel ute och hästen lär aldrig bli mjuk i munnen.
Är handen hård blir munnen hård.

Handen är det sista man ska använda för att få hästen i form, och det är ingen form av slitning, utan även där är det små upptagningar (bromsningar ex) för att få hästen att balansera sig bättre.
Om du måste använda handen går hästen inte i form, den böjer på nacken vilket är stor skillnad och det säger ju sig självt att hästen blir stark då.

Använda bettlöst ett tag kan vara en lösning men då gäller det att börja om från början med bettet igen. Man kan ju inte tro att det går över bara för att hästen får vila från bettet, men däremot kan en psykisk spärr släppas om man låter den gå på bettlöst ett tag. Och som sagt börja om från början, med bara skritt på lång tygel, sen mjukamjuka tygeltag hela tiden.
Då kommer hästen garanterat bli mjuk i munnen.
 
Sv: Häst som är stumm i munnen

Kan bara ge dig ett exempel. Har ett kallblod på 10 år. Född och inriden av mig! Har aldrig dragit och slitit hästen i munnen. Rider växlande med Hackamore, Kimblewick, Kandar och tre-delat. På honom är det ett självmordsuppdrag att rida på 3-delat ute, ensam som i grupp. Han ÄR fruktansvärt stark.

Tränade (gravid nu) regelbundet för c-b tränare i dressyr. Och ja inte en enda har ens föreslagit att jag skall rida denna grabb på mildare bett. För det går INTE! (Ni som säger att ryttaren gör honom hård i munnen kan ju svara på varför han är likadan efter 6 mån med hackamore...)
Alla hästar (som är friska och normalridna) går att få mjuka i munnen.
Däremot kan inte alla ryttare få alla hästar att bli mjuka i munnen.

Givetvis är hästen lite stum i munnen efter att ha gått utan bett i ett halvår, det är ju knappast så att en oiriden unghäst direkt är mjuk i munnen, eller hur!?!
Min häst gick på hack ett halvår (ej pga hårdhet dock, utan pga felridenhet) och det är klart hon var stum i munnen när jag började med bett igen. Man får ju börja om från början med att vara jättemjuk i handen och bara rida mjukt med långa tyglar till att börja med.
DÅ var hon stum i munnen, inte innan jag började med hacket men det gick över eftersom jag är så pass mjuk i handen att hon inte behöver vara stum i munnen.

Det kan ta lång tid att få en häst mjuk i munnen, men jag har aldrig träffat på en häst där det inte GÅR.
 
Sv: Häst som är stumm i munnen

Ett tips eller rättare sagt något jag gör ibland är att variera bett, ibland skarpt bett och ibland ett snällare eller "mjukt bett"(beroende på hur och vart man rider) ibland om man rider inhägnat/manegen så ha ett bettfritt träns?! Man lär sig en balans i hur och vilket bett man behöver, tror/tycker jag. Men som sagt, med att rycka och slita kommer man ingen vart med, bara för tillf, men inte i längden.
Lycka till!
 
Sv: Häst som är stumm i munnen

Rid hästen helt och hållet med sätet och skänklarna. Om han/hon springer iväg eller dylikt kan man självklart ta ett kort tag för att stanna av hästen, men utgå aldrig från att ta ner en häst "på tygeln" med handen. Ledsen att predika, men ridning ska aldrig vara ett tvång på det sättet. Som tidigare nämnt, är handen hård blir munnen hård. Har handen varit hård kommer det ta ett tag för hästen att börja mjukna igen.
 
Sv: Häst som är stumm i munnen

Det är ingen som är "medvetet" elak mot dig. Vi kan inte gissa mellan raderna vad du menar, utan vi läser det du skriver & ger respons på det. När du sedan blir arg, ja klart vi reagerar att du har attityd & svårt att ta kritik.
Är en hobbyryttare som gillar dressyr, kan bara hålla med om vad dom flesta skrivit i denna tråd, bra råd att ta till dig. För det första så behöver vi alla lära oss, så tränare är ett måste om du vill utvecklas själv & hästen du rider.
Hade en 5-åring som förra årets reds in av en tränare som var jätteduktig med min ena häst, men med honom gick det inte så bra. Det såg bra ut när hon red, men när jag red så märkte jag att han blev mer stum i munnen för var gång, så hon fick sluta utbilda honom. Han är 1.80 mkh mkt stark, när något blir jobbigt tar han upp huvudet & blir stark. Första reaktionen är att bli hårdare mot honom i tyglarna för att stoppa honom & få ner huvudet, vilket ofta är en reflex os oss ryttare som inte är så duktiga. Just då är tränaren viktig, som konstant påminner dig om dina svagheter/styrkor så att säga..............

Min ordinare tränare kallades in & vi började med att rida med lösa tyglar (dock lätt kontakt) & bara red med sätet, man stannar även hästen med sätet.
Svarade han inte på det så fick man böja in honom så han stannade upp & så fick man börja från början. Det gick fort att jobba bort (några pass bara) kan jag tillägga.
Idag behöver man bara tänka vad han ska göra så gör han det, för du visar det du tänker med kroppen. Men du behöver en tränare som nöter detta med dig & ägaren till hästen.Det har inget med hästens storlek el. styrka att göra.
Sedan MÅSTE hästen ha dom rätta förutsättningarna att gå i form, oftast kör man dessa hästar i låg form tills dom orkar bära sig bättre & uppnå balans. Vilket tar lite längre tid. Många tror att alla hästar kan gå i form, men det krävs en hel träning för att bygga upp rätt muskler för det, regelbunden ridning till att börja med där hästen går i den formen den klarar för dagen.
Så stilla dig lite & ta till dig alla goda råd i tråden, så blir du en bättre ryttare, delge gärna råden för ägaren med.
Spelar ingen roll hur ägaren rider, för hästen anpassar sig efter ryttaren den har på ryggen rätt snabbt !
 
Sv: Häst som är stumm i munnen

KL

Börja med att kolla att handbromsen inte är dragen. Som några redan skrivit så får man igång motorn (baken) så släpper det fram (förutsatt att man inte håller emot och är hård själv förstås). Sedan brukar jag tycka att det kombinerat med stora volter där man kan börja lossa lite 'sidledes' är mycket effektivt. (för att på böjda spår så får dom töja sig, vilket hjälper att rida loss spänning.)
 
Sv: Häst som är stumm i munnen

Jag rider många olika hästar eftersom jag rider på ridskola. Mitt tankesätt går ungefär såhär:

En häst som är känslig i munnen ska ridas med en fast hand. Den känner då trygghet och kan lättare slappna av och koncentrera sig på arbetet. Många vågar inte detta eftersom hästen är så känslig för handen, men som sagt, för mig funkar det utmärkt att rida med en fastare hand på dessa hästar. Att erbjuda den ett fast stöd i handen.

En häst som är hård i munnen ska ridas med mycket mjuk hand, nästan på lite för långa tyglar. Jag rider alltid såna hästar med sporrar och ju mer bjudning jag kan få, desto mjukare blir även hästen för tygeln. Då menar jag bjudning både framåt, böjande och sidförande. Har man en häst som faller fram och "hänger sig" på tygeln är det bara att släppa tygeln helt några gånger, så fattar ofta hästen snart att du inte kommer att "bära" den.

Hoppas att det kanske hjälper någon =)
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 056
Senast: villhöver
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 858
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 103
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp