Hästägande och smärtgränsen

Jag har letat unghäst (halvt på skoj, halvt på allvar), då min häst börjar bli till åren. Men nu avvaktar jag tills hon måste tas bort, innan jag köper nytt. Dels för att unghästar kostar mer nu än för ett par år sen men också för att jag inte vågar stå med två hästar i kanske flera år om priserna skenar. Jag har råd att ha en häst även om allt går upp 50 %, men absolut inte två. jag vill inte hamna i läget att jag måste ta bort min gamla för att jag inte har råd.
 
En killgissning av mig. Jag grundar den på att räntorna förväntas stiga, ökade kostnader på drivmedel etc gör att folk tvingas dra ner på lyxkonsumtion och dit räknar jag hästägande.
Ja fast varför skulle just lyxkonsumtion bli billigare? Konstigt resonemang tycker jag men jag kan fel :).
 
Teoretiskt sett ja, men med läget sammantaget idag så har åtminstone jag otroligt svårt att se prissänkningar på några varor öht inom överskådlig tid.
Jo, sant

Men kanske sänks priserna temporärt iaf, för vem kan stå med lager av bundet kapital?

Lyxkonsumtionen är ändå väldigt konjunkturkänslig, tänker jag?
 
Jag tänker att folk kommer att nöja sig med mindre exklusiva varor.

Därmed blir efterfrågan på det dyrare segmentet mindre.

Och då behöver priset komma ner, för att folk skall slå till.
Min bild är att de som säljer hästtransporter inte står med några stora lager (inga alls nästan, de tillverkas i princip på beställning åtm i Sverige) så snarare drar de nog ner på takten. Men den som lever får se.
 
Min bild är att de som säljer hästtransporter inte står med några stora lager (inga alls nästan, de tillverkas i princip på beställning åtm i Sverige) så snarare drar de nog ner på takten. Men den som lever får se.
Du har säkert rätt. Jag är inte insatt.

Kanske endast privatpersoner behöver sänka sina ambitioner att få ut en högre summa på transporten?:confused:

Det kan nog bli likadant på hästmarknaden. Men än så länge verkar det fortfarande vara brist på lämpliga hästar för den vanliga ryttaren.

Kanske OT. Sorry.
 
Just nu är begagnatmarknaden galen och du får mer för beggade släp än de kostade nya (om det är kvalitet). Men det kan såklart vända fort.
Ja jag får känslan av att nu försöker folk få ut de sista riktigt bra pengarna innan det vänder, därav priserna. Allt hänger ju lite i luften just nu. Vi hoppas Pandemin är snart helt över, vi har en planet och rädda och vi vet inte hur länge kriget i Ukrania kommer vara.
 
Jag blir ju hästägare mitt i detta på nytt men nog tycker jag att det faktiskt är en utmaning som kan förbättra min hästhållning på sikt. Man säger ju att nöden är uppfinningarnas moder och jag har en förhoppning att det kommer leda hästvärlden mot en mindre materialistisk syn. T.ex. lägga mer vikt på reparation än nyköp, mindre köphets samt mindre transportering.

Fan vad jobbigt positiv jag lät nu 😂
 
Ja jag får känslan av att nu försöker folk få ut de sista riktigt bra pengarna innan det vänder, därav priserna. Allt hänger ju lite i luften just nu. Vi hoppas Pandemin är snart helt över, vi har en planet och rädda och vi vet inte hur länge kriget i Ukrania kommer vara.
Fast en marknad funkar ju inte som så att det är säljaren som sätter priset. Priset är vad någon är beredd att betala och den summan har gått stadigt upp under en lång tid. Samtidigt har nya hästsläp blivit väldigt dyra och nya bilar knappt gått att köpa.
 
Jag blir ju hästägare mitt i detta på nytt men nog tycker jag att det faktiskt är en utmaning som kan förbättra min hästhållning på sikt. Man säger ju att nöden är uppfinningarnas moder och jag har en förhoppning att det kommer leda hästvärlden mot en mindre materialistisk syn. T.ex. lägga mer vikt på reparation än nyköp, mindre köphets samt mindre transportering.

Fan vad jobbigt positiv jag lät nu 😂
Fast jag tycker du tänker helt rätt. Det är helt sjukt hur prylgalna hästfolk är! Man lägger pengar på för hästen helt oviktiga saker.
 
Fast en marknad funkar ju inte som så att det är säljaren som sätter priset. Priset är vad någon är beredd att betala och den summan har gått stadigt upp under en lång tid. Samtidigt har nya hästsläp blivit väldigt dyra och nya bilar knappt gått att köpa.
Såklart inte, men folk vet att man fått bra betalt länge och sätter priser i hopp om att det inte vänder. Om eller när det vänder kommer priserna på tex beg släp sjunka tror jag. Nya saker är dyra ja. Vi har kollat på elbilar och det finns inte en chans att vi kan köpa en ny sådan
 
Jag blir ju hästägare mitt i detta på nytt men nog tycker jag att det faktiskt är en utmaning som kan förbättra min hästhållning på sikt. Man säger ju att nöden är uppfinningarnas moder och jag har en förhoppning att det kommer leda hästvärlden mot en mindre materialistisk syn. T.ex. lägga mer vikt på reparation än nyköp, mindre köphets samt mindre transportering.

Fan vad jobbigt positiv jag lät nu 😂
Håller med, själv har vi knappt köpt täcken de senaste tio åren utan fått täcken som folk tröttnat på för de vill ha nytt :eek: Så beganat är toppen. Nu är vårt krux att vi knappt har täcken på hästarna så de ligger mest i lådor 😂
 
Allt blir dyrare (el, foder, drivmedel mm ) och det larmas om att det kommer öka ännu mer framöver.

Hur påverkar det ert hästägande och har ni någon smärtgräns över hur mycket hästarna får/kan kosta?
Det kommer inte att påverka mig spec mkt och jag har ingen smärtgräns just nu.
 
Visst finns en smärtgräns, men det finns mycket jag skulle dra ner på innan jag gör mig av med hästen. Finns dock bara ett alternativ och det är avlivning, pga ålder.

Jag skulle kunna prova att sko av hästen och kanske hitta ett stall på cykelavstånd utan ridhus
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har prisökningarna påverkat ert hästägande? Slutat köpa något, köper något annat, köper begagnat, bytt stall, sålt häst, jobbat mer...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: villhöver
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 134
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 024
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp