Bukefalos 28 år!

Hästar och hundar=PROBLEM

Jag har varit över och talat om vad polisen sagt.Dom ska anmäla mej för olaga hot(citat)" och förstöra för mej så jag inte törs öppna käften igen"Mannen som jag arrenderar stall och mark utav har också försökt prata med dom,men har inte haft större framgångar än mej.Jag har åtta rader eltråd har skaffat ett mkt bra aggregat.Hunden klarar det.Jag har nog gett upp hoppet om att få vara ifred.Jag hoppas bara att jag kan filma någon dag så jag har beviset.Mina hästar får vara ute några timmar varje dag medans jag är i stallet.Jag är tyvärr inte kapabel att skjuta ett djur.Jag har skrikit och sprungit efter hunden så han går inte att få tag på.Vi har bestämt att får vi ingen hejd på detta så ska vi hyra in en jägare som ska skjuta salthagel på hunden.Jag tycker synd om den för det är ju inte hans fel.Hans husse och matte borde ta ett bättre ansvar. :mad: :crazy: :cry:
 
Det låter inte kul det där! :(
Kanske kan du "kidnappa" hunden och lämna den till ett hundhem för om det inte är grannen som äger den då måste den ju vara herrelös? :devil:
Hoppas du får bukt med det tillslut, filma är en bra ide!
 
Tror du verkligen på fullt allvar att man kan stjäla någon annans hund, lämna in den på ett hundstall och få den omplacerad? :confused:

För det första har hon redan varit i kontakt med polisen och fått tillstånd att skjuta hunden. För det andra så vägrar ägarna att ta reson och SITT ansvar när det gäller hunden. För det tredje så begår trådskrivaren ett lagbrott om hon skulle ens försöka stjäla hunden. För det fjärde så har hon redan försökt få fast den utan att lyckas. För det femte är ägarna ersättningsskyldiga för alla skador och utgifter som deras hund orsakar trådskrivaren. För det sjätte har trådskrivaren redan gjort vad hon kunnat förutom att hyra in en jägare som får försöka skrämma bort hunden.

Brukar du stjäla djur, från såväl privatpersoner som institutioner, eftersom du tipsar om det? :confused: :devil:
 
Kanske ska du förklara för din grannar att hunden kan skada sig själv och även dina hästar. En hästspark mot en hund kan ta mycket illa!

Vad är för ansvarslös hundägare?
 
Vad har du staket till hästhagen?

Eltråd brukar vara avskräckande för hundar även om det låter grymt. Kanske sätta två trådar i lagom höjd där hunden kutar in.
 
Som jag skrev tidigare,jag har åtta(8)rader tråd och ett rejält aggregat,det har inte stoppat hunden. :(
 
Låter alldeles för otroligt att hunden ideligen forcerar ett elstaket med 8 rader. Vilken spänning har staketet? Är det tillräckligt jordat?

Om nu detta stämmer, skaffa distansisolatorer och sätt ett väl synligt elband på hundhöjd på utsidan av staketet där hunden tar sig in. Kopplat till el förståss.
Eller kanske rent av ett sk polarband som har både plus och minus i varsin kant av bandet. Alt. sätt upp eltråd kopplad till jord i raderna mellan befintliga band/trådar så den hästjagande hunden får sig en kyss :devil: den sent skall glömma, även om den hoppar in genom staketet och i normala fall inte får en stöt pg av att hunden inte är jordad.

Jag hade hittat på vad som helst för att skrämma iväg hunden om det inte går att fånga den och/eller komma till tals med ägaren. Skulle aldrig acceptera att inte kunna ha hästarna ute hela dagen.
 
Tja, hundägaren säger ju att det inte är dennes hund, alltså måste den ju vara herrelös?(Jag tror inte på det nej, men det är ju det han påstår.):devil:
Och herrelösa hundar måste man fånga in så att de inte skadar andra.
Och nej, jag brukar faktiskt inte stjäla djur, tro det eller ej!
 
Jag börjar undra om vi har samma granne? Fast deras hundjävel är en korsning. Men samma förnekande, hot osv. Min grannes hund har dödar två lamm, en avelsgås, ett flertal höns och en fin tupp hos mig. Den går inte på hästarna, troligen för att de har hästar hemma och den blivit sparkad.

Man får inte tag på en sådan här hund. De vet att de inte får vara där och jaga och de sticker så fort man kommer för nära. Att videofilma eller ha ett vittne med, tja, hur länge ska det vittnet bo där? Hunden dyker väl knappast upp kl 14 varje dag, eller hur? Jag försökte med märkspray. Sån man sprayar grisar med. Den sitter lääänge i pälsen. Men tyvärr, det går inte att spraya om man inte är väldigt nära hunden.

Men när jag köpte sprayen åkte jag runt till alla i området som hade en liknande hund och berättade att nu är mitt tålamod slut! Jag hade med ett dött lamm som jag visade alla hundägarna, och alla (utom grannen då) tyckte att det var för jävligt det som hänt. Det resulterade i att alla naturligtvis ville rentvå sin hund och så fort någon såg en lös hund blev det ett jäkla liv på folk. Tyuvärr varade det inte så länge, men vi fick lugn och ro ett tag i alla fall.

Mitt råd är: skjut hunden om du får en chans. Det är den eller hästarna. Hunden har lattjo-lajbans då den jagar och med din grannes inställning får du aldrig rätt på det här. Du ska inte behöva hålla på och köpa extraaggregat osv för att hålla ute deras hund. Min granne tyckte att det var mitt fel att deras hund kom in i min fårhage. Jag har fårnät där. De tycker att jag måste sätta nya, högre stolpar och två eltrådar över fårnätat. Jo, tjena! En hagelpatron är billigare. :mad:

Lycka till!
 
Jag hade sett till att få så mycket som möjligt dokumenterat med foton, video, kvitton mm. Om polisen ger dig tillstånd att skjuta hunden så hade jag sett till att få det 'svart på vitt'. Vill de inte ge dig det så hade jag spelat in samtalet där de säger att det är okej att skjuta hunden.

Jag hade nog inte vågat att skjuta hunden utan att veta att allt är klart rent lagligt. Lagarna kring avlivning av hund är nämligen ganska komplicerade och spridda i många olika paragrafer och lagar. Du skall inte riskera att själv bli indragen inför rätten..

Jag tycker att om det verkligen är som du beskriver det så skall hunden bort. Kan hans ägare inte ta ansvar för sin hund så bör hunden tas bort för allas trevnad. Om hunde forcerar ett staket med 8 eltrådar så tror jag inte salthagel hjälper, se till att få hunden skjuten och dödad.
 
Ja,det finns tydligen fler hundägare som inte har ordning på sina hundar.Jag har ju fått rätt att skjuta hunden,det är nödvärnsrätt för tamboskap.Men den gäller inte all tamboskap :confused:bara om djuret hunden jagar är dyrare än hunden är det fritt fram.Det var någon som sköt en hund som jagade en get och rev den,nu visade det sig att hundens värde vida översteg getens,så getägaren fick betala :(snacka om att vara lika inför lagen.Man undrar varför lagen om nödvärnsrätt för tamboskap existerar om den inte gäller i vissa fall.Jag har alltid trott att man som hundägare har strikt ansvar,men så verkar inte vara fallet.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 913
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 360
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 285
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 282
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp