Hästar, svett och kyla. Ny "forskning"

Brunt fett är hyfsat nyupptäckta fettceller som tillverkas när du fryser. De används inte för att lagra fett, utan är värmande. Så långt är jag med. Nästa tror jag mig ha fattat; det går åt mkt vitt fett för att tillverka brunt- alltså går du ner i vikt av att frysa och tillverka brunt.
Brunt fett är inte nyupptäckt. Jag läste om det i Kamratposten för sisådär 25 år sedan. Den tidskriften lär inte ligga i framkant när det gäller att publicera nya forskningsrön. Det som stod där då (sanningshalten vill jag inte garantera) var att det bruna fettet kan direktförbrännas till värme till skillnad mot vanligt fett. Om man var utsatt för mycket kyla under lång tid så ökade andelen brunt fett men jag kan inte tänka mig att fettet skapas då man fryser utan snarare som ett resultat av långvarigt frysande.
Angående ursrpungstexten så är den inte värd att kommentera. Det finns så många fel i den att jag bara kan förkasta hela idiotin. Varför har folk så stort behov av att hitta ursäkter för att vansköta sina djur? En häst som fryser ska ha täcke en som inte fryser ska inte ha täcke.
För övrigt kan jag tydligt se att mina djur är kraftigt besvärade då de skakar (altså fryser). De står tätt ihopkrupna med svansen intryckt mellan bakbenen. Då jag tar in dem så håller de på att mangla mig i sin iver. Väl inne så ställer sig den ena alltid och gör ett antal bocksprång i boxen vilket aldrig händer vid andra tillfällen.
 
Som vanligt tror jag man ska se till hela hästhanteringen. Det är skillnad på att ha hästen på lösdrift med fri tillgång på grovfoder och tillgång till torr ligghall och att ha den helklippt i varmstall och ute i grushage halva dygnet med lite lunchhö.
Men alltså - unghästar går ofta på lösdrift otäckade tills man börjar rida och det går ju bra till och med i regnblåsiga Skåne . Sen åker täcken på eftersom man inte vill ha smutsig häst, luden häst, blöt häst eller fet och bukig häst .
Jag kan köpa alla forskningsargument men inser oxå att i det liv min häst lever är det en bättre lösning med täcke. Jag tror oxå han klarat sig ypperligt utan i en bra lösdrift- gjorde han som unghäst!

Har precis som ngn annan kommenterat tänkt till när det gäller att täcka svettiga hästar och insett att eftersom hästen torkar innifrån blir det taskigt att göra den till ett våtvarmt omslag.... Torka först och täcke sen.
Just päls är något vi som människor inte kan relatera till riktigt. Vi har inte päls. Finns inga kläder som är som päls. Vi kan därför-tycker jag...- aldrig jämföra oss med djur som har päls.
Angående spänningar om hästen har för lite täcke är jag inte helt övertygad... Jag har svårt att tro att det blir så djupa muskelspänningar i hästen att de inte försvinner efter en vanlig uppvärmning. Att det blir ytliga spänningar i huden är jag med på och det kan göra hästen känslig för beröring och lite psykiskt spänd och missnöjd. Men att de skulle påverka längre ner.... Nej jag tror inte på det! Då finns det nog andra faktorer som påverkar.
 
Som vanligt tror jag man ska se till hela hästhanteringen. Det är skillnad på att ha hästen på lösdrift med fri tillgång på grovfoder och tillgång till torr ligghall och att ha den helklippt i varmstall och ute i grushage halva dygnet med lite lunchhö.
Fast i ursprungstexten står det ju att man kan ha hästarna ute utan grovfoder i regn, blåst och kyla ända ner till -25 och det i just liten grushage.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Fast i ursprungstexten står det ju att man kan ha hästarna ute utan grovfoder i regn, blåst och kyla ända ner till -25 och det i just liten grushage.
Mm- men det är hennes tolkning av vad Michanek sagt. Jag har varit på typ samma föreläsning och där var -25 nedre kritiska temp vilket innebär att om det dessutom blåser (regna lär det ju inte göra) så behöver hästen åtgärder (mat, lä).
Dessutom beror nedre kritiska temp på hästens ämnesomsättning under dygnet i övrigt, storlek och annat.
I min ungdom gick det många hästar utan täcke i snöhagar i Norrland utan fri tillgång och -25 och det var aldrig nån som skakade och frös så är det torrt och ingen vind funkar ju det säkert idag oxå.

Just vinden pratade han mycket om på föreläsningen jag hörde, vinden ändrar ju den upplevda temperaturen drastiskt. Själv hade han då stall med hage där hästen kunde gå in och ut som den ville och gick hård galoppträning med mycket mat och då behövdes inget täcke alls.
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Mm- men det är hennes tolkning av vad Michanek sagt. Jag har varit på typ samma föreläsning och där var -25 nedre kritiska temp vilket innebär att om det dessutom blåser (regna lär det ju inte göra) så behöver hästen åtgärder (mat, lä).
Dessutom beror nedre kritiska temp på hästens ämnesomsättning under dygnet i övrigt, storlek och annat.
I min ungdom gick det många hästar utan täcke i snöhagar i Norrland utan fri tillgång och -25 och det var aldrig nån som skakade och frös så är det torrt och ingen vind funkar ju det säkert idag oxå.

Just vinden pratade han mycket om på föreläsningen jag hörde, vinden ändrar ju den upplevda temperaturen drastiskt. Själv hade han då stall med hage där hästen kunde gå in och ut som den ville och gick hård galoppträning med mycket mat och då behövdes inget täcke alls.
Ja det ändrar ju förutsättnignarna rejält jämfört med ursprungstexten ovan. Kan hästen söka skydd så klarar den sig självklart längre utan täcke.
 
Brunt fett är hyfsat nyupptäckta fettceller som tillverkas när du fryser. De används inte för att lagra fett, utan är värmande. Så långt är jag med. Nästa tror jag mig ha fattat; det går åt mkt vitt fett för att tillverka brunt- alltså går du ner i vikt av att frysa och tillverka brunt.

Det jag har läst mig till, och det på lite googling, är att man inte vet om det är genetiskt eller miljö som styr hur mkt bruna celler du kan tillverka/alltså hur mkt kyla du tål. Det man kan se är att barn har mer bruna celler än vuxna och att det verkar som att ju mer du fryser som barn desto mer bruna celler kan kroppen tillverka som vuxen.

Slutsatsen som då dras av Mechanic, lr vad han hette i texten ovan, är ju att låt hästarna frysa. Då tillverkar de brunt fett. På sikt fryser de inte. Säkert helt korrekt. Det är helt naturligt. Men det där naturligt och jag är inte alltid kompisar. Jag kan köpa tjock päls och kyla när det gäller islänningar. Men jag kan inte köpa regnrusk och blöt päls i kyla. Det är liksom naturligt att deras päls värmeisolerande effekt försvagas. De har inte en sportslig. Naturligt är det också att få skitont när benet bryts. Så man ska hålla sig stilla osv.
Oh fan, inte undra på att jag är så smal då, eftersom jag fryser jämt å ständigt. :eek: :nailbiting:
 
Ja det ändrar ju förutsättnignarna rejält jämfört med ursprungstexten ovan. Kan hästen söka skydd så klarar den sig självklart längre utan täcke.
När Fan läser Bibeln liksom...
Intressanta på den föreläsningen var just att en häst i hård träning har lägre nedre kritisk temp än en konvalescent, och hästen i träning har duntäcke medan konvalescenten går utan...
 
Jag har läst studien som jag tror michanek kan ha grundat sig på. Den om 25 minusgrader etc. Den stämmer dock inte med texten i första inlägget utan det är som @Ray säger beroende av många faktorer.

Däremot har jag inte hittat nått ALLS om blöt häst i minusgrader i hage mer än att det inte är bra. Däremot en besvärande lik text på engelska, också ett inlägg, där man istället hänvisar till en studie, som när man söker efter den dementeras på flera ställen. Studien finns helt enkelt inte. Även lärosätet där den påstås komma från dementerar. Den påstår att blöt häst i minusgrader är ok. Och texten ovan. Påstår michanek verkligen det? Det finns ju inget som styrker. Det går ju mot all känd fysik och biologi.
 
Jag har läst studien som jag tror michanek kan ha grundat sig på. Den om 25 minusgrader etc. Den stämmer dock inte med texten i första inlägget utan det är som @Ray säger beroende av många faktorer.

Däremot har jag inte hittat nått ALLS om blöt häst i minusgrader i hage mer än att det inte är bra. Däremot en besvärande lik text på engelska, också ett inlägg, där man istället hänvisar till en studie, som när man söker efter den dementeras på flera ställen. Studien finns helt enkelt inte. Även lärosätet där den påstås komma från dementerar. Den påstår att blöt häst i minusgrader är ok. Och texten ovan. Påstår michanek verkligen det? Det finns ju inget som styrker. Det går ju mot all känd fysik och biologi.
Blöt häst i minusgrader beror väl oxå på hur blöt; är det vindstilla, etc.
En solig dag -5 och häst som är svettig på halsrn är ju inga problem. Men har man spolat av den och gjort den helblöt är det ju en annan sak.
Grejen är ju att hästen torkar inifrån och ut. Vi tycker den är blöt men mot skinnet är den varm och torr. Sen isolerar ju pälsen sämre när den är blöt vilket sänker nedre kritisk temp. Så blöt häst och -25 tror jag är en dålig idé. ..
 
Det största problemet med blöt häst i kyla är enligt mig sadelstaden. Där är pälsen ihoptryckt och blir som ett pansar när den torkar. Den pälsen värmer typ ingenting. Gjorde bort mig med det där en gång. Släppte ut min ickefrusna men svettiga häst efter ridtur några få grader kallt och vindstilla. Åkte hem och sov ett par timmar, åt antagligen något och åkte sen ut igen. Tempen hade fallit ca 10 grader och hästen frös så hon skakade. Vi talar här om hästen som ansåg att -10 och snöstorm ute på öppet gärde var ett helt ok väder att stå ute i. Jag fick dra in henne i stallet med tjocka lager av snö inblåst i pälsen. Ju kallare det blev ju lyckligare var hon. Dotra hennes fryser så fort tempen faller under -14 och jag som hatar täcken svär men vad finns att göra utom att täcka?
 
Alltså sånt här gör mig så trött. Tycker så synd om dom hästarna vars ägare köper detta och låter dom stå och skaka i hagen.

Jag är absolut inte sådan som övertäckar hästarna. Jag önskar att man aldrig behövde ha på dom täckena (fast jag kan erkänna att jag tycker det är väldigt mysigt att kura in dom i rockarna .. :angel: Men skulle ALDRIG göra det i onödan)

Har själv ett sto som fryser (skakar! Och är sur som ättika)redan vid +15 och duggregn. Självklart får hon täcke. Och genast får jag en gladare häst!
Detsamma gäller vid låg temperatur (under +5), täcke på!
Har även en 33 årig islandshäst som går med täcke på sig så fort det regnar och vid kallt väder. Har han inte täcke så rasar han i vikt och blir stel.

Jag kan förstå att folk har svårt för hästar som lägger på hästen tre täcken så den är jättevarm under, det har jag med.
Men att säga att man aldrig ska ha täcke på är bara så himla fel.
Och att släppa ut en svettig häst i -25!? :eek: Gode tid. Skulle a l d r i g hända och jag lider med dom hästar som får gå så!
 
Har samma erfarenhet som PM sedan 10 år och runt 20 hästar tillbaka. Släpper ut hästarna utan täcke även om de jobbat sig svettiga. De är vana att gå ute och de går aldrig in i lästallet när det är kalla eller blött ute. Har aldrig sett någon häst frusit, en häst skakade en gång men han var inte helt frisk vid den tidpunkten.

Givetvis ska man värma upp innan man belastar hästen och då menar jag både ryttare och häst ;-)

Liten parantes: tycker det är kul med historia och särskilt då hästhistoria. Läste en redogörelse om Mongoliet och dess ridande nomader långt tillbaka i tiden. Det kan bli väldigt kallt där som vi vet. Vad de gjorde då var att hälla vatten över dem. Det frös till is och de kunde hålla värmen under isen utan att den smälte :D

Rolle
IpL
 
I viss mån kan jag köpa resonemanget att det är naturligt och vilda djur inte har täcke. Men det som gör det svårt att aplicera direkt på våra tama hästar är det som också finns i naturen, urvalet.
Tittar jag på årets föl här så har vissa helt klart en päls i vinter som kommer att klara både kyla och väta. Den som en skoteroverall och släpper inte igenom väta. Andra har en tunn päls och blir våta in på bara skinnet direkt det regnar. I naturen hade ju fölen med skoterpäls säkert klarat vintern galant men de med den tunns pälsen hade troligen strukit med om det blir kallt och fuktigt.

Hästar med rätt sorts päls behöver inte täcke eller ens tak överhuvudet. Andra som inte får den pälsen kommer att behöva hjälp av oss människor för att klara av kyla och väta under vintern.

Lite roligt med tanke på det Rolle skrev att hälla vatten på hästarna. En vinter här när vi fick en rejäl snöstorm och hästarna på lösdriften bostavligen var täckta med is. Fick jag ju för mig att det inte var så bra att ha hästar med med istappar under magen, i svansen och ispansar på ryggen. Så jag tvingade in dessa hästar för att smälta isen och torka dom.
Ingen ville in, ingen frös och ingen såg ut att lida av det egentligen. Men när det började töa så hade jag ett gäng genomblöta hästar som både frös och tog lååång tid att få torra. Så mongolerna var helt inne på rätt tänk.
 
Alltså sånt här gör mig så trött. Tycker så synd om dom hästarna vars ägare köper detta och låter dom stå och skaka i hagen.

Men är det nån som känner nån, som känner nån som så att säga "gick på det här" och låter hästen skaka loss i vinterhagen för att skapa brunt fett? (Eller hur det nu var)
Eller är det vi Bukefalister som är så himla kloka och sunda :p

Jag tycker fortfarande gemene hästägare, i mina kretsar i alla fall, täckar för mycket.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Det finns ju en viss risk att om man behandlar hästarna som porslinshästar, så blir de det:cool:

Rolle
IpL
 
Min häst går på lösdrift. Hon har inga problem med vinterkyla om hon är oklippt. Däremot nederbörd, kall nederbörd så som regn kring nollan, eller blötsnö och -5, vind osv. Då fryser hon. Detta är tydligt, då hon står och kniper med svansen, skjuter rygg, blir väldigt stel och tycker ridning är obekvämt. Det vill jag inte utsätta henne för. Så jag klipper och täckar henne på vintern.

Absolut klarar sig hästar utan täcke. Men kanske det är så att de klarar sig bättre med.. Men var och en blir salig på sin tro.

I min ras verkar det dock som om man ska skämmas om man täckar sin häst. Det är coolt att säga att man inte äger några täcken. Använder man täcke får man konstiga blickar och kommentarer.

Även islänningarna täckar sina hästar i träning, vid otrevligt väder.
 
Jag är inget proffs men i min värld ser det ut såhär:
Känsliga + äldre hästar har täcke när det är kallt ute (minus 5 och kallare ungefär), men man behöver ju inte överdriva.
Min egen ponny som får tjock vinterpäls går utan, sålänge det inte regnar och jag ska rida. Så täcke är mest för min egen bekvämlighet.
Sen ska det även byggas vindskydd i våra hagar så den här vintern är det nog bara gamlingarna som har täcke.
Tycker vi förmänskligar hästarna lite för mycket ibland.
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Min häst går på lösdrift. Hon har inga problem med vinterkyla om hon är oklippt. Däremot nederbörd, kall nederbörd så som regn kring nollan, eller blötsnö och -5, vind osv. Då fryser hon. Detta är tydligt, då hon står och kniper med svansen, skjuter rygg, blir väldigt stel och tycker ridning är obekvämt. Det vill jag inte utsätta henne för. Så jag klipper och täckar henne på vintern.

Absolut klarar sig hästar utan täcke. Men kanske det är så att de klarar sig bättre med.. Men var och en blir salig på sin tro.

I min ras verkar det dock som om man ska skämmas om man täckar sin häst. Det är coolt att säga att man inte äger några täcken. Använder man täcke får man konstiga blickar och kommentarer.

Även islänningarna täckar sina hästar i träning, vid otrevligt väder.

Två av mina islänningar fryser, framförallt vid ihållande regn vid pälssättning/fällning. Kommer det ut en bild på facebook på häst+täcke finns där alltid någon näsvis människa som MÅSTE påpeka att det är ju en HÄST, till och med ISLANDSHÄST och på Island, där gör de minsann inte så!!

Sen så har jag, delvis gemensamt med mamma, ytterligare 5 hästar som verkar tåla nästan vad som helst. Ena har eksem och även hon har fått kommentarer på facebook om hur onaturligt det är. :meh:
 
  • Gilla
Reactions: Gry

Liknande trådar

Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 352
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 444
Senast: Trissa
·
Utrustning Nu när jag börjar ta lektioner på ridskolan med min häst så kommer jan förmodligen svettas ihjäl i vinter om jag låter han ha sin...
Svar
10
· Visningar
1 286
Senast: Zevzan
·
Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp