Bukefalos 28 år!

"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Du som bör vara insatt i jaktlagar :angel: en undran får man jaga från hästryggen eller är de som med fordon.

Vore himla behändigt om man skulle få de för man kommer väldigt nära viltet från hästryggen verkar de som.:o

Jepp... det får man.... Så är bara hästen skottvan och kan stå stilla tillräckligt länge så man hinner sikta ordentligt så.... nemas problemas....
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jasså Älgen, är det Hästmässan som hägrar? Vi tänkte oss dit imorgon.

Idag blev det en ridtur med dottern istället. Ut i morgonsolen med varsinn pigg ponny. Destiny vart ju inte mindre springig när hon hade älg.-lus på sig.
De äckliga små lusen, man hittar dem ju inte :mad: Destiny tycker inte om dem, men hon blir tack och lov inte galen :devil: som vissa kan bli.
Snart kommer veterinären, det är dax att vaccinera pållarna igen.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Kl
Glad:)!Nyss hemkommen från ridtur på H.Inte alls lika trött efter jobbet idag och underbart väder så jag bestämde mig för att rida ut på landsvägen,förbi fotbollsplanen.

Har nämnt det tidigare,planen med springande,hojtande figurer är en av mina nojor att rida förbi:crazy:(när jag är själv).Men så här en lördagskväll på hösten var jag ganska säker på att den var tom.

Så var det också,så det gick bra att komma förbi:).Sedan följer fin skogsstig och sedan ska man ut på vägen igen.
Vanlig biltrafik är inga större problem men jag är rädd för MC och lastbilar.

Här i trakten finns en ökänd åkare som "alla"har råkat ut för,man får slänga ner bilen i diket ibland:mad:,han kommer dundrande med släp alla tider på dygnet verkar det;).En mardröm för den som har barn på vägen och oss ryttare.Men han hade visst helgledigt,han också.Allt gick alltså bra men hon släppte några nervösa högar här och var:D.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Den repertoar som den finns nog inte en nalle kvar på ett par mils omkrets. Ska testa den på våra älgar, vildsvin och rådjur ;)

Idag har vi haft en riktigt vacker höstdag. Sol (en och annan molntuss kanske), vindstilla och nästan tio grader varmt, hur härligt som helst. Dottern och jag tog pållarna på förmiddagen och övade lite i paddocken (lite trix från herr Smart Köttbulle, men när han insåg att jag sett igenom honom var han som vanligt igen). Ridningen gick verkligen hur bra som helst idag, och vi avslutade passet med lite lek över några mycket små hinder (hrm ... går gränsen mellan markbommar och hinder där vid 20-30 cm någonstans? Låt oss säga att vi klev över några 35-centimeters då *fniss*) och till slut en skrittvända på grusvägen uppåt skogen till. Jag är så nöjd och glad idag.

I morgon har vi stallmöte med alla inblandade i stallet och hästarna för att bestämma ordningar och rutiner inför hösten.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Skönt när allt känns lugnt och bra!

Jag har också varit ute en sväng i det fina vädret:) Red till klubbens paddock, ca 20 skrittminuter iväg, och red lite dressyr. Pållen var pigg och skötte sig fint.

Fast han hade bytt färg idag när jag tog in honom:crazy: Istället för blankt brun var han lergrå:( Mycket borstande blev det...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL

Det blev inte riktigt som jag tänkt med dagens schema.... men det är ok ändå... Fick mig en redig tur i rockard bakom Göte med Rebecca som chaufför och med Theresa å Miranda bakom Skorpan i den andra rockarden.... JÄVVLAR va di sprang:eek:... Hur kul som helst....:love:


http://www.youtube.com/watch?v=nAerEEjPDfc


Jag var i fullständig affekt, livrädd, upphetsad och nästan lite smått efterbliven.... men satan i gatan vad skojj det var:D

Nästa gång ska jag försöka filma lite mer proffsigt... idag visste jag inte ens vad som var fram eller bak på telefonen, ej heller om jag filmade eller fotade... Men oboy oboy vad roligt det var:banana:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Läckert! Men jag tror minsann du var liiiiiiiite skraj mellan varven ;)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

SKOJJAR DU?!?????? JAg var döööskraj i allt förutom skritten... Fasiken, är ju som van å sitta på och inte baki:angel: dessutom var jag ju totalt utelämnad till dottern som gillar när det går fort:eek:

sen så här i efterhand kan man ju se lite mer sansat på det hela och då märker man ju på själva filmsnutten att jag tydligen var i en helt annan värld.... jag låter ju som om jag är både efterbliven, extatisk och totalt manisk...=( dessutom med bredaste norrlänska dialekten och lite (läs mkt) bonnig i mina uttalanden...=((
 
Senast ändrad:
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

För mig nä!!!!..Är inte van att inte kunna kontrollera situationen.... flickorna vet nog förmodligen både vart dom har varann å hästarna men för en stackars gammal kärring som jag som tycker att skritt är det absolut fridsammaste, lugnaste å behagligaste gångartern blir det ju lite kortslutning när töserna i maskopi med hästarna bestämmer sig för att ha sköjj...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Haha, lite panik lät det som :)

Jag har funderat på rockard, men inte i sällskap med sambons häst, för då blir det tävling, och vi kan inte köra i bredd här på våra vägar :crazy:

Men Helena.. var är hjälmarma ?? :angel:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

:rofl: :rofl: :rofl:


Hahaha.....Jösses vad jag garvade år dig!

Nu sabbade du sminket på mig inför kalaset vi ska på.


Helena, vilken underbar komentator du är :bow: Snacka om vettskrämd inlevelse;)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Skoja bara, men det såg ut att gå fort :)
Brukar folk ha hjälm när de kör rockard? Har aldrig tänkt på det faktiskt.

Jag skulle tycka att det var perfekt att köra nu på hösten och vintern när underlaget är sämre.
Får se om jag har skaffat en till våren kanske.
Vad exakt behöver man till?
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Hjälm är aldrig fel. Många använder det vid körning också. Jag använder även hjälm när jag ska longera/tömköra andras hästar och även när mina är unga och busiga. Sen blir jag väl lite sämre med det när jag lärt känna hästarna bättre :o ...

Nu har jag mockat lösdriften...pust...har gått för lång tid sedan sist och nu använder dom ligghallen varje natt...det var mycket där:o...sen jobbade jag båda på lina. Lilly jobbade bra som alltid...Rocket är lite mer obstinat och eh...lat:cool:...typisk treåring...men jag fick igenom det jag ville och han var nöjd med det med ;).

Nu är det dags för kaffe
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Kaffe e gott ! :)

Idag ska jag och sonen rida en sväng.
Får bli en tur på vägen, var längesen.
Vet inte varför lusten har avtagit, men kanske det varit så intensivt under sommaren att jag kommit av mej nu.
Vädret kan jag inte direkt skylla på, har inte haft speciellt mkt regn, men blåsigt.

Har gjort iordning vinterhagen och ställt dem där idag för imorgon börjar älgjakten.
Vinterhagen ligger utanför stallet och fast den är platt, tråkig och liten, så verkar hästarna föredra den. Kanske de känner sig tryggare där på kvällen för i de andra springer det mkt älg och rådjur igenom. Nu är det fortfarande gräs i den, men sen blir det lervälling :crazy:
Jag hoppas inte på en sån vinter som förra året, lite väl kallt och
mkt snö, men hagen var fin iaf, och så rena hästar har vi aldrig haft en vinter.



30307139.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag har inget emot en rejäl vinter. Gillar snö och kyla bättre än nåt halvdant plask... Enligt utsago har jag nu flyttat till ett "kallhål" som brukar har MYCKET snö så vi får väl se hur det blir ;) ... Längtar till sköna turer i djupsnö, framförallt när jag ska rida Rocket. Lite snödjup gör ju bockningarna lite mindre :o
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Även här ser vi fram emot den kommande vintern.... Dock med en stilla förhoppning om en lika snörik och kall vinter som den senaste... Sådana vintrar gillar jag.... Inte leriga mörka blöta småländska vintar....
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Blev en liten sväng på vägen. När man väl sitter där så undrar man varför man inte kommit ut tidigare.

31740751.jpg


31740754.jpg


31740756.jpg


Men, vad fort det blir mörkt nu! Vi red för 45 min sen, och nu är det svart ute.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Lobell- Sluta lägg ut dessa frestande fina ridbilder när jag har en halt häst.


iofs har jag inte kollat om hon är halt på två dagar. Vill att hon ska vila maximalt. Men ingenting syns i skritten i alla fall. I morgon ska hon provas och är hon fortfarande halt då så blir det veterinär. Men hon surade både igår och idag när jag skulle ta upp vänster ben för att krattsa hovarna. Ingen svullnad eller värme på kvällarna vid insläpp och så har det varit sen i fredags. På morgonen är svårt att avgöra-värme nej men lite tjocka ben har hon haft så länge jag haft henne. Hon är ju ändå 18 och då får man väl ha lite kärringben på morgonen. ;)

Apropå hovisar så smsade min hovis mig igår om att han ville planera in mig på sin runda om ett par veckor och undrade om jag accepterade tiden. Här ju inte så själaglad i karln så jag kollade först upp när den där långväga hovisen skulle hitåt här näst. Om 6 veckor! :( Så jahapp..det var bara att boka Herr kaninte passatider. Hoppas att jag slipper sitta i stallet och vänta på honom 5 ggr denna gång :mad:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 536
Senast: jemeni
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
12 060
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 365
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 412
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp