Hästlängtan!!

M

Molliijeh

Jag är en 13 (14 i feb) årig tjej, som har en dröm, som säkert många andra.. :p
Och ja, ni gissade rätt, det handlar om en egen häst :)

Har funderat över detta i snart ett halvår, har jag tid?, ska nog vänta tills jag börjar högstadiet och se. Inser att jag har massor av tid över, trots skolan osv, och börjar då "tjata" på mamma :P

Har gjort det ett tag nu, men hon ger sig aldrig. Har räknat ut ungefär vad min häst skulle kosta (det blir ju alltid lite mer i längden). Här kommer min beräkning iaf..

Stallplats 2-2,5 km från mitt hus (cyklar den biten, alltså inga bensinkostn.) 1450:- allt man behöver verkar ingå.
Ridlektioner 1 gg/vecka 120:- (en viss % dras av när man inte hyr häst från ridskolan)
Foder (en kompis berättade vad hennes d-ponny kostade ungefär) 300:-
(kanske har glömt nåt här, men jag har iaf räknat ihop allt jag kan komma på, en gång i tiden xD säg till ;)
+
Hovis, var 8e vecka ung. 800:- tror jag att de flesta tar för en helskoning här nere, men det varierar såklart.

Har som ni ser inte räknat med några försäkringar eller vet. för jag vet inte riktigt vad det skulle gå på, vet inte vad vet kostar, men en försäkring brukar inte ligga på jättemånga hundra?

..har föreslagit för min mamma att pappa (skiljda föräldrar) kan betala hälften, hon kommenterar det knappt. Hon har mest pratat om ansvar och att det kmr bli hon som kmr få ta hand om hästen, men överger man sin troligen bästa vän? Nääeeee.. Jag skulle sköta det, det kan jag säga på en gång, jag känner mig själv så att säga ;)

Har varit medryttare på en häst 5 dagar i veckan, och klarat av det jättebra, förutom att mamma har klagat på att hon har fått köra, men det behöver hon inte göra om jag får en egen ju, det är ju bara ungefär 2 km, det kan man cykla ;)


Så, nu till mina frågor.

Nämn ett bra försäkringsbolag, kostnader osv osv osv..
Någon som har ett tips på hur jag kan gå till väga med min mamma/lådsaspappa? Jag vet liksom att vi har råd, och mamma har aldrig nämnt att pengar är ett stort bekymmer, bara ifall nånting händer med hästen, skador och sånt. Men pengar i det fallet är ju ett bekymmer för alla.. Och de flesta sparar ju bara runt 1000:- i månaden, det brukar räcka har jag för mig?

Fråga gärna om jag glömt nåt :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästlängtan!!

Stallplats 2-2,5 km från mitt hus (cyklar den biten, alltså inga bensinkostn.) 1450:- allt man behöver verkar ingå.
Ridlektioner 1 gg/vecka 120:- (en viss % dras av när man inte hyr häst från ridskolan)
Foder (en kompis berättade vad hennes d-ponny kostade ungefär) 300:-
(kanske har glömt nåt här, men jag har iaf räknat ihop allt jag kan komma på, en gång i tiden xD säg till
+
Hovis, var 8e vecka ung. 800:- tror jag att de flesta tar för en helskoning här nere, men det varierar såklart.

Kolla så allt verkligen ingå. det kan vara så att det tex. ingår 3 spån i månaden. det är riktigt lite. räkna på att du behöver köpa extra spån tex.


Foder kan du lägga på 200 kr till på. för en ponny.
Och hovis kan du lägga till lite på också. Räkna ca 1000kr. För en godkänd hovis som tar betalt vitt. dvs betalar skatt och har ett seriös företag.

Otoligt billiga ridlektioner? Är det verkligen så billigt? om du byter tränare då kommer det kosta mkt mer. räkna in det. Räkna ca 350-550kr per lektion för en tränare.

Försäkring på Agria för en ponny kostar väl ca 5000-15.000 kr / år.

Ett tips kan vara att ta över försäkringen så ponny redan har från den gamla ägaren.
 
Sv: Hästlängtan!!

Foder kan du lägga på 200 kr till på. för en ponny.

Det är inte alls säkert! Beror på hur bra höet är, vilken sorts foder m.m.

Och hovis kan du lägga till lite på också. Räkna ca 1000kr. För en godkänd hovis som tar betalt vitt. dvs betalar skatt och har ett seriös företag.

Så en hovslagare är oseriös om den tar 800:- för helskoning?
Icke! Häromkring finns det duktiga som tar den summan. Tror att det beror på vart man bor

Otoligt billiga ridlektioner? Är det verkligen så billigt? om du byter tränare då kommer det kosta mkt mer. räkna in det. Räkna ca 350-550kr per lektion för en tränare.

Antar att detta gällde vanlig ridlektion på ridskola, och då tycker jag att det låter rätt rimligt.
 
Sv: Hästlängtan!!

Det tillkommer mera. Det behövs utrustning, allt från stora saker som sadlar och täcken till det mindre, broddar, sjukvårdslåda, benskydd, reflexer och allt, allt, allt! Framför allt i början av hästägande. Sen undrar jag om du har hjälp omkring dig, alltså kan mamma transportera din ponny om det skulle behövas, till veterinär tex?
 
Sv: Hästlängtan!!

Det är dumt att räkna på att det finns fantastiskt hö för hela året som kostar 1kr / kg. Om så är fallet är det super. Men om inte så kan det bli dyrt.

Självklart finns det jätte bra hovslagare som även skor billigare, säker... Men om så inte är fallet. Blir det en dyr läxa. Eller om ponnyn behöver specilla beslag och skos var 4 vecka..
Bättre räkna 6000-7000 kr per år än 4000-5000 kr per år. Lägg till en prishöjning med årsiftet också.
Dessutom så misstolkade du nog mig. Jag menar inte att alla som tar mindre är oseriösa..

Om det är lektioner på ridskolan... hur länge tror TS att du kommer tycka det är kul att rida i grupp på den egna ponnyn...?
 
Sv: Hästlängtan!!

Egen häst kostar alltid mer än man tror - framför allt i början när man inte har alla grejor till. När vi köpte vår första häst så kände jag att skulle jag vänta tills jag hade överskott på både tid och pengar så skulle jag aldrig få en egen häst - men friskt vågat hälften vunnet.
Det framgår inte om dina föräldrar har någon hästerfarenhet - det underlättar ju, men är faktiskt inget krav. Står man på ridskola eller i större stall borde det ju finnas någon annan som du kan fråga.
Om du tänkt igenom ordentligt vad det innebär att ha häst 365 dagar om året, så fortsätt bearbeta dina föräldrar. Är det inte värsta tävlingsponnyn du satsar på så behöver det ju inte kosta en förmögenhet.
Min 14-åring har haft egen häst i drygt två år. Hon sa tvärtom att hon inte ville ha ansvaret 7 dagar i veckan, så det blev ingen ponny utan en häst som pappa också kan rida. (Min häst blev för stor för henne just då).
Våga dröm! Alla som har egen häst har någon gång köpt sin första.
 
Sv: Hästlängtan!!

Jag måste fråga en sak: Vem ska ha ansvaret för ponnyn?

Du behöver en vuxen person som har huvudansvaret, man kan inte ha ansvar för en egen ponny vid din ålder rent juridiskt.

Som egenskap av mamma hade jag aldrig låtit min dotter ta ett sånt stort ansvar vid din ålder!

Hoppas din mámma ställer upp och hur du än räknar i tid och ekonomi så lägg på minst 25 %, då hamnar du på en mer realistiskt summa/tid vad det kommer att hamna på!

Lycka till!
 
Sv: Hästlängtan!!

tack! :)

ja, dom kostar faktiskt runt 120:-, men vi är ju runt 8 i gruppen också, går i en hoppgrupp :) Inte för att det kostar mer än en vanlig.. men ändå :) Sen kan man ju lägga på medlemsavgiften där om man vill, men den är inte hög kan jag säga.. det är ju per termin också, så det blir ju max 70:- kanske per månad eller nånting, mindre än så tror jag till och med xD

I den där stallhyran ingår det kanske lite foder också, vet inte exakt, bara frågat en kompis som har häst där. Hon sa att hon la runt 300:- per månad på foder, så nånting verkar det ju ingå :)

Och min andra kompis betalar 800:- till hovis, för en helskoning, vitt och allt. Otroligt billigt, i know. Men så äre :)
 
Sv: Hästlängtan!!

Du har helt rätt :)

Det är rätt så exakta summor jag tagit reda på. Jag och min kompis diskuterar hästar varenda dag, bla hovis. Dom betalar 800:- för en helskoning :)

Och det är en ridlektion på ridskola :) Blir billigare när man inte hyr häst där också :) 20% tror jag, eller vad det var xD
 
Sv: Hästlängtan!!

Jo, tänkte på denna tråden igår när jag skulle sova, faktiskt. Och kom på att jag glömt utrustning, men det är ju klart att jag har tänkt på det. :) Den har jag faktiskt tänkt betala själv, dom dyraste grejerna i julklapp av pappa och önska sig pengar pengar pengar! :)

Och ja, mamma kör :) Om inte så gör pappa det, och har båda råkat ut för nånting ex, så finns det alltid, alltid, alltid nån som ställer upp. No problems :) Känner massor av folk som alltid ställer upp med sånt :) Och transport kan man låna, så behöver inte köpa en egen där heller :) Det är rätt många som är inhyrda i det stallet, så det finns väl alltid nån. Annars dör jag inte om jag skiter i att ha med min häst på ridlektionen :) Jag har inga stora krav, bara jag får en bra, rolig och ärlig vän i "djurform" :)
 
Sv: Hästlängtan!!

Det finns hästar att låna där om man inte kan, eller vill, ha med sig sin egna, bara man informerar innan :) Fast då lägger dom ju på hästhyran också :) Finns alltid en reservhäst att låna :) En del som har hästar inhyrda där också lånar ut ibland med, om det inte skulle lösa sig :)
 
Sv: Hästlängtan!!

Kul att mammor svarar på sånt här, och dessutom har varit med om ung. samma sak :) Glad jag blir!

Mamma red när hon var yngre, och hon ser ju som alla andra tydliga fel som en halt häst eller ifall nåt sitter snett. Men det är många inhyrda i det stallet, så är man orolig över nåt så kan man antingen fråga dom som äger stallet, som bor bredvid, eller någon som är i stallet samtidigt :)
 
Sv: Hästlängtan!!

Har känt på det ansvaret redan, i ungefär 3 månader tog jag hand om 2 hästar, mockade 2 boxar, red en av dom, och fodrade och tog in båda osv, 5 dagar i veckan. Så har smakat på det redan ;) tänkte inte ens på att jag var där så himla ofta, trodde absolut inte att det var 5 dagar i veckan, utan mkt mindre. Det gick så fort :)

Så det skulle inte bli så svårt kan jag säga. Kan man ABSOLUT inte, om det verkligen är AKUT asså, så skaffar man sig alltid kompisar, "Om du tar hand om min häst idag, så tar jag din imorn..". Jag vet hur sånt funkar, skrev som sagt att jag tänkt på detta i ett halvår, och allt är noga genomtänkt. Jag är rätt mogen för min ålder, nästan mer än min syster som är 16 säger vissa. Har insett vad ansvar 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan är :)

Har absolut insett vad du menar, men jag har som sagt tänkt igenom detta från ände till slut :)
 
Sv: Hästlängtan!!

vad tycker du om kanske ha foderhast for ett ar forst? Hyra en fran stallet dar du ar, och lata den ga pa lektioner in emellan. Men det ar "din" hast sa att saga.

Jag vet inte hur det skulle bli ekonomiskt men gav dig och mamma/pappa en kanning for alla kostnader. For det ar mkt kostnader med egen hast.

Och som du kanske vet om du var medryttare, 80% av tiden gar till allt arbete runt hasten och 20% ar ridning. Nu ar det annorlunda om man har hasten hemma hos sig sjalv, men aven inackorderad spenderar man mer tid att fixas saker an att vara pa hastryggen.

Jag skulle nog som mamma saga, se om en foderhast i detta stallet. Prata med stallagare och se vad kostnader kan bli, och sen rakna pa det igen.

Lycka till
 
Sv: Hästlängtan!!

Går inte att låna hästar på foder där, men den jag vill ha kanske dom lånar ut, vet inte. Foder 1 år, kanske mer, kanske mindre, sen ev. köpa. Det står inte i annonsen. Men kan ju alltid höra med mamma. Hon vill knappt ens prata om det, hon tycker bara att jag är dum typ, hon förstår inte ;(
 
Sv: Hästlängtan!!

Om jag inte har missat det, så har du glömt att tänka på kostnaden för att hästen också ska vaccineras regelbundet, vad det kostar beror på många olika saker, som vad man väljer att vaccinera emot, stelkramp, influensa och botulism, men om det är fler hästar som ska vaccineras samtidigt kan det bli billigare.

Tänk på att det kan vara svårt att komma ifrån, att hästen även behöver tas omhand på julafton, klassresan, vänners födelsedagar, när du är sjuk osv, du kommer att få välja bort många saker som krockar med ansvaret du har för hästen.

Men lycka till, hoppas din dröm om häst blir sann och att du får det att fungera, med skola och okunniga föräldrar. :)

Många gånger är det jobbigt tycker jag, saker man är tvungen att säga nej till och missar, men i det stora hela är det värt det, såklart!

Kram, Maya
 
Sv: Hästlängtan!!

Jag tror faktiskt att det är jobbigt att få en rutin på det i början. Men sen kommer man på det, "är hemma 8 ikväll också.. Har varit det hela veckan" "Det kanske tar si och så många timmar i stallet per dag.." :)

Vacc snackade jag och min kompis faktiskt också om x) Men har ingen alls aning om vad det kostar, så jag vågade inte ens gissa ;) Och så vet jag ju inte vad hästen är vaccinerad mot innan, och endel ska ju göra med års-intervaller. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästlängtan!!

Det är kul att cykla i snöstorm 2-,5km...

Vacc gör man årligen mot influensan. Den är alla hästar vacc mot. kostar ca 500 kr + moms.

boutilism ca 1 ggr/år. ca 500 kr + moms.

Stelkramp tas med 3 år intervall ca 500kr + moms.


Sen kan jag lova dig att du inte kommer tycka det är kul att rida i en så stor ridgrupp när du kommer vara van att rida själv de andra dagarna i veckan, prommis!!
 
Sv: Hästlängtan!!

En försäkring på en ponny kostar runt 4000 kr/år
Lägg till 1000 kr för vaccinering, eftersom du står i ett större stall kan du säkert samordna med någon så att ni kan dela på utkörningsavgiften, annars får du lägga till 1000 kr till.
Avmaskning och kolla masken ca 1500 kr/år
Jag lägger ca 600 kr/månad till hö, ett dåligt år, alltså dåliga värden på hö´t nästan lika mycket till i kraftfoder till ponny.
Kolla tandstatus kostar ca 2000 kr/år, mer om hästen har problem och du behöver åtgärda eller kolla oftare.
Utrustning sparar jag ca 1000 kr/ månad och häst, en ny sadel är dyr.

Din mamma eller pappa måste vara ansvarig för din häst eftersom du inte är myndig, du får äga hästen själv men de är alltid en myndig som har ansvaret.

Foderstats beräkningar tycker jag är en väldigt viktig bit, jag blir ledsen varenda gång jag läser om hästar som far illa för att ägaren inte har kunskap nog.

Min dotter köpte sin första egna häst när hon var 14 år, då hade hon haft häst på delfoder i några år och helfoder ett år.
Hade inte jag helst levt i stallet så hade det aldrig fungerat, skola och läxor tar oerhört mycket tid på gymnasiet men även i åttan och nian.

Jag förstår att du tycker ett halvår är länge att fundera på att skaffa häst, jag drömde, längtade och önskade i nästan 30 år innan jag kunde uppfylla min dröm om egen häst.

Även om folk tycker att du är mognare än din syster som är 16 så säger ju inte det så mycket, du kan ju ändå tröttna och de flesta sextonåringar är inte mogna nog att ta hand om en häst helt själv.
Du kan aldrig räkna med att någon annan tar hand om din häst, det måste du göra själv eller om du har tur, betala för det.
Jag tycker att du ska försöka få tag i en häst på foder, gärna en som kan vara aktuell att köpa senare.

Det är ett väldigt stort ansvar att ha egen häst, det innebär att man försakar mycket annat och det innebär otroligt mycket glädje.

Innan din mamma är med i ditt resonemang, för du måste inse att det är hon som får ta hand om hästen när du inte orkar och hinner så leta efter ställen som behöver hjälp i sitt stall, lär dej så mycket du bara kan och läs allt du kommer över.
Att ha häst innebär att oavsett om du har 40 graders feber så måste den ha sin skötsel ändå, ville du till stallet sist du var sjuk? gick du dit? oavsett om du vill hänga med kompisarna dit eller dit så måste du ändå ta hand om hästen.

Jag förstår helt om du tycker att jag är en dum moralkärring, du får tycka det;) men att ha häst är stort på alla sätt och tyvärr borde väldigt många aldrig fått chansen att kunna titulera sig hästägare.

Men lär dej så mycket du kan och spara varenda krona du får så kommer du säkerligen bli en av de där riktigt duktiga hästägarna en dag.

Drömmar är till för att drömmas, de ska inte bli uppfyllda genast utan när drömmen har fäste i verkligheten.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 761
Senast: Migo
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 771
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 805
Senast: QueenLilith
·
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 468
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp