Hästlängtan!!

Sv: Hästlängtan!!

Har man egen häst går alla pengar och all tid till den, det får du räkna med.

En annan sak, du har räknat och tagit reda på många av kostnaderna för en häst, men är du insatt i din familjs ekonomi? Har dina föräldrar råd att hålla dig med häst utan att dra in på saker som antingen är eller de tycker är viktigare att lägga pengar på?

Egen häst är roligare, jobbigare och dyrare än man tror.
 
Sv: Hästlängtan!!

Jag vet faktiskt inte riktigt vart alla pengar tar vägen här. Men vill jag ha nåt som är rätt dyrt, så kan jag ju få det. Eller ifall vi ska köpa ny tv tex så kan vi ju göra det.

Tror nog att en häst inte borde vara någon fara när det gäller ekonomin :)
 
Sv: Hästlängtan!!

Asså, det låter ju inte om att det vore några problem med att du inte skulle förstå hur mycket arbete och pengar som ligger bakom utan det som kvarstår att att få din mamma att förstå.

Har du provat att bara förklara det så att du kan inte tänka dig att hålla på med något annat än med hästar och vet verkligen inte vad du skulle göra om dagarna om du inte hade ridningen. Försök att sluta tjata (det blir bara jobbigt), sätt dig ner med henne och säg till henne att du måste verkligen prata med henne. Få henne att förstå din situation och din stora vilja att ha en häst. Fråga henne sen och försök att se det från hennes synvinkel; varför? Och försök sen att komma överens om henne om en lösning som reder ut hennes anledning till att du inte skulle få en häst. Te.x. pengar, föreslå att du får ha en häst på foder.. Gör ditt bästa under detta "snacket" för det är troligen din bästa och kanske enda chans :crazy:
 
Sv: Hästlängtan!!

Ewelina, Du låter inte så gammal i ditt resonomang. hmm.

Molliijeh, I vilket fall är det inte samma sak att äga en häst som kostar flera tusen i månaden, som att kunna köpa en tv/elektronikpryl då och då...
 
Sv: Hästlängtan!!

ja, kanske. synd bara att hon är nog lite rädd för att bli övertalad ;) för så fort jag försöker få reda på den riktiga anledningen, så går hon nån annanstans.

Men det hon är mest rädd för som sagt, är att hon ska få köra/ta hand om den ;)
 
Sv: Hästlängtan!!

Oj, fast den här meningen: "Inte så lätt att spara dock. Är så mycket jag vill ha, och som jag redan har planerat att spara till" får mig att undra om du har förstått vad det innebär med egen häst. Alla de där grejerna du planerat att spara till kommer du att behöva välja bort, kläder, elektronik, resor, vad du än har tänkt dig. Att skaffa häst är att offra såna saker.
 
Sv: Hästlängtan!!

Klart att jag kan göra det :p men att börja spara nu till ingen nytta sen kanske :p

Jag är galen i att köpa nya grejor, så den hästen isåfall, skulle nog bli rätt bortskämd sisådär varannan månad :angel:
Nej men, jag tkr det är himla kul att köpa hästgrejor då! :D
 
Sv: Hästlängtan!!

Klart att jag kan göra det :p men att börja spara nu till ingen nytta sen kanske :p

Jag är galen i att köpa nya grejor, så den hästen isåfall, skulle nog bli rätt bortskämd sisådär varannan månad :angel:
Nej men, jag tkr det är himla kul att köpa hästgrejor då! :D

om man inte har mkt pengar är det inte sart att slösa bort de på massa skit. Sen står du där och kan inte ösa ut hästen från hästsjukhuset...
Måste spara så du har en buffert om du inte har en väldigt stor månadsinkomst!

Sen är det inte att skämma bort sitt djur genom att köpa massa skit, ägna den tiden åt att rykta istället!
 
Sv: Hästlängtan!!

Eller ifall vi ska köpa ny tv tex så kan vi ju göra det.

Den sortens konsumtion blir i de allra flesta fall betydligt mindre pengar sammanlagt än att ha en häst, och dessutom kan man skjuta upp köpet av tex en ny tv en månad eller två, men man kan inte hoppa över stallhyran en månad då det kniper.

Det är alltså inte säkert att det finns pengar att ha häst för, bara för att ni köper den sortens saker. Dessutom kanske din mamma sparar in på något ett tag när hon ska köpa en ny tv?

Men det hon är mest rädd för som sagt, är att hon ska få köra/ta hand om den

Jag tycker inte att det är så konstigt att hon är det, särskilt inte när hon nu vet en del om hästar (vilket iofs också är en fördel, om du skulle få en häst till sist).

Jag vet precis hur det är att önska en häst som du gör, men som vuxen vet jag också att en del tjejer i din ålder önskar sig hett en häst och tröttnar sen på att rida, medan andra inte gör det. Jag tror inte att det finns något säkert sätt att veta om en viss tonåring är en sån som tröttnar eller en sån som inte tröttnar, om du förstår hur jag menar?

Om du tröttnar, så står din mamma där med ansvaret för hästen.

Dessutom är du snart 14 år. När du är arton kan du inte tävla ponny längre. Vad ska hända med den då? Du kanske flyttar hemifrån när du är 20. Vad ska hända med ponnyn då?

Tänk om den blir svår att sälja då? Ska din mamma fortsätta betala uppstallning för den då?

Jag förstår om du ser det här som väldigt långa tidsperspektiv, men det ser annorlunda ut för din mamma, tror jag.

Klart att jag kan göra det :p men att börja spara nu till ingen nytta sen kanske :p

Ett sätt att visa att du menar allvar med ditt intresse kunde ju annars vara att börja spara? Jag fick betala en fjärdedel av vad min ponny kostade när jag var i din ålder, för pengar jag sparat ihop. Jag tror inte att det var för att mina föräldrar inte hade råd, men för att de ville att jag skulle visa att jag menade allvar med min önskan.
 
Sv: Hästlängtan!!

Jo det vet jag, man kan ju klä en hingst i rosa utan att han bryr sig :p Dom bryr sig inte om ett nytt schabrak eller liknande. Kanske en ny sadel/bett om det behövs. Men jag uttryckte det bara så :)
 
Sv: Hästlängtan!!

Ett sätt att visa att du menar allvar med ditt intresse kunde ju annars vara att börja spara? Jag fick betala en fjärdedel av vad min ponny kostade när jag var i din ålder, för pengar jag sparat ihop. Jag tror inte att det var för att mina föräldrar inte hade råd, men för att de ville att jag skulle visa att jag menade allvar med min önskan.

Min dotter fick betala sin häst helt själv när hon var 14 år, just för att jag ville veta att det var allvar bakom hennes önskan.
Att jag sedan betalar hästens fortsatta underhåll är självklart (hon betalar 100 kr i symbolisk summa) men hästen och dess första sadel fick hon betala själv.
 
Sv: Hästlängtan!!

Förstår vad du menar :)

Men det är inte så lätt, jag får 300:- i månaden. Lite lättare för min syrra isåfall, som får 1800:- i månaden (studiebidrag+att hon hjälper mamma på jobbet)

300 är liksom ingenting alls. Man kommer ingen vart om man vill spara då liksom. För sen har man planerat en filmkväll eller en kompis kommer på att man är skyldig den en massa pengar och massa.. Så 300 kan man inte spara, tycker inte jag, inte när man är typ 13 och vill ha godis hela tiden och så.. xD är sockerberoende på höööööög nivå, dock inte fet, än :p Så dit går nog det mesta.

Men vi säger att jag hade en häst och skulle vilja en asdyr sadel ex, så skulle jag kunna önska mig mig pengar i julklapp, sen spara resten. Så att spara när man har nåt att spara till så att säga, är inga problem ;)
 
Sv: Hästlängtan!!

Skulle jag med kunna göra, om jag hade dom pengarna liksom ;)
 
Sv: Hästlängtan!!

Skulle jag med kunna göra, om jag hade dom pengarna liksom ;)

Min dotter hade naturligtvis inte de pengarna heller hur som helst, hon fick ju givetvis spara länge innan hästen kunde bli verklighet.

Om vi jämför med dina pengar, alltså dina 300 kr så sparade min dotter 250 kr av dem och resten gick till kläder procentuellt sett.
Jag hade inte haft råd att sätta sprätt på 300 kr på skit och inget eftersom jag har valt och prioriterar mitt hästägande.
De 300 kr hade jag hellre sparat för att kunna köpa något behövligt till min häst eller just för att ha som buffert om något skulle hända.

Om jag räknar procentuellt på min egen inkomst så lägger jag 100 kr av dina 300 kr på hästarna, resten går till boende och mat så kanske att du ska tänka om och prioritera lite annorlunda för att verkligen visa (för både dej själv och din mamma) att hästen är det viktigaste i ditt liv.

Att ha häst är dyrt och för de allra flesta så innebär det att man prioriterar bort annat.

Jag sparade till min första häst och bufferten jag ansåg att jag behövde i nästan fem år, under de åren kunde jag då inse hur mycket jag var villig att försaka för att få lyckan att ha egen häst utan att någon levande varelse blev lidande om jag insåg att jag inte ville försaka allt annat.
För mej var det värt det och därför är jag hästägare idag.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästlängtan!!

300 är liksom ingenting alls.

Nu har jag inga synpunkter på hur mycket godis du äter, så sett. :D

Däremot skulle jag nog tycka att om du sparade de pengar du annars köper godis för, så har du visat något. Det kanske inte blir en fjärdedel av vad hästen kostar, men det blir ett sätt att visa att du verkligen vill prioritera hästen. Och sen skulle jag nog också tycka att du skulle visa detta under en viss tid. Att spara 200 kronor i två månader - då har du inte visat något på allvar. Det tar längre tid än så.

Samma sak med att önska pengar: det kan du ju göra redan nu för att öka på ditt sparande.

Jag förstår också att ditt sparande inte kan bli det som gör att din familj kanske kan ha råd med en häst, men det kan bli det som gör att din mamma vågar och kan tro på din äkta och medvetna vilja.

Det är väldigt få hästägare som inte gör de här prioriteringarna hela tiden, för att ha råd att ha häst.

För mig är 300 en och en halv träning extra i månaden. Det tycker jag är superlyx!
 
Sv: Hästlängtan!!

Förstår ;)

Hörde alldeles nyss att en kompis, en ungkarl såklart :angel: behövde hjälp med att städa sin lägenhet, en etta, så ingen fara. Och för det skulle jag få 1000:- Och varför inte föreslå för min kompis att jag kan göra det en gång i månaden för 1000:- eller mindre kanske.
Kan ju föreslå det för mamma ikväll när jag kommer hem kanske :) Skulle kanske inte ha tid att göra det varenda månad, men ibland iaf :D
 
Sv: Hästlängtan!!

Inte riktigt för 300 kanske x) Men det är typ det enda jag köper, vet inte exakt hur mycket jag sparar, men kan ju alltid kolla kortet, tror att jag har rätt så mycket (för att vara mig) på det för tillfället ;)
 
Sv: Hästlängtan!!

Förstår ;)

Hörde alldeles nyss att en kompis, en ungkarl såklart :angel: behövde hjälp med att städa sin lägenhet, en etta, så ingen fara. Och för det skulle jag få 1000:- Och varför inte föreslå för min kompis att jag kan göra det en gång i månaden för 1000:- eller mindre kanske.
Kan ju föreslå det för mamma ikväll när jag kommer hem kanske :) Skulle kanske inte ha tid att göra det varenda månad, men ibland iaf :D

Jamen det är ju superbra betalt! Förutsatt att han är ärlig vill säga:crazy: Det tar inte lång tid att städa en etta, dammsuga, skura, damma och skura badrum gör du ju på under två timmar även hos en riktig skitgris:o och även om han skulle ha femtioelva prydnads saker;)
 
Sv: Hästlängtan!!

Ja han är seriös, den ungen är riiiik (han har ärvt pengar)

Ska föreslå det för mamma :laugh:
 
Sv: Hästlängtan!!

Som sagt, börja spara för att visa vad du vill. Om du tycker att ditt godis och annat strunt är viktigare än en egen häst så bevisar det ganska mycket om ditt intresse. Att städa är ju en jättebra idé förresten, men vaddå inte ha tid en gång i månaden? En häst tar 3-4 timmar varje dag, att städa i 3-4 timmar i månaden är ingenting i jämförelse och det kanske kan ge dig lite perspektiv.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 837
Senast: Migo
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 818
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 837
Senast: QueenLilith
·
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 521
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp