Hästlängtan!!

Sv: Hästlängtan!!

Kan ju alltid lägga ut annonsen här :) Bara inte hon som äger den kollar, det skulle va pinsamt xD

http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=300225

Eftersom den här ponnyn är 148 cm är ett litet tips att kontrollmäta den innan ev. köp även om den har mätintyg, det är tråkigt om det vid en tävling blir kontrollmätning och den visar sig vara över ponnymått.
Om du vill ha en ponny och vill kunna tävla vill säga, annars kvittar det ju om den är 148 eller 150 cm hög.
 
Sv: Hästlängtan!!

Och jag måste bara inflika att i annonsen står det att ponnyn gör glaoppbyten. Det som visas på filmen är inte ett rent byte och det kan vara att tänka på. Om fler saker är "förskönade".

När ska du provrida? eller är det köp på G?

Lycka till!!
 
Sv: Hästlängtan!!

Så det skulle inte bli så svårt kan jag säga. Kan man ABSOLUT inte, om det verkligen är AKUT asså, så skaffar man sig alltid kompisar, "Om du tar hand om min häst idag, så tar jag din imorn..". Jag vet hur sånt funkar, skrev som sagt att jag tänkt på detta i ett halvår, och allt är noga genomtänkt.

Hej!

Det första du måste tänka på är att dina drömmar om att hjälpa varandra än INGET du kan RÄKNA med. Jag har haft häst i 10 år och hade samma romantiska dröm om hästägandet och jag kan säja att folk i allmänhet är inte alls så hjälpsamma som man skulle önska.

Det du ska tänka är att du har hästen ALLA dagar hela året. Man kan aldrig räkna med att få hjälp!

Själv tänkte jag på hästägandet i nästan 8 år innan jag gjorde slag i saken. När jag köpte min första häst var jag myndig och har från första början betalat allt själv.

Angående kostnaderna så kommer du gissningsvis vilja rida en dressyrlektion också (din grupp var väl en hopp?), så där får du lägga på pengar.

Du måste också räkna med veterinärkostnader, här kostar 1 spruta minst 350kr (men då är inte reskostnad mm inräknat för vet). Ska hästen dessutom ha botulismvaccin blir det minst det dubbla.

Försäkring beror helt på vad det är för ponny och vilken skadehistorik och försäkring man tar- du vill absolut ha den bästa!! Du måste också räkna med att vet.kostnaderna kommer vara mycket dyrare än man tänker sej. Bara detta år har jag lagt 8000 på vet.kostnader och då anser jag att min häst är förskonad från skador.

/Lavinia
 
Sv: Hästlängtan!!

Snöstorm? Hahahahaha, inte varit här nere i blekinge på.. antal år iallafall. Inte sen jag var liten iaf. xD Ingen risk kan jag säga :p

Och det är inte bara jag som har med mig egen häst dit isåfall. Och det är ju bara en gång i veckan, och det är klart att man vill lära sig mera hela tiden, eller hur? Det vill iaf jag.
 
Sv: Hästlängtan!!

Ja det kan ju faktiskt vara möjligt det med, gud vad tråkigt om det skulle hända. Men man har ju alltid (vad jag vet) en läskigt hästkunnig människa med sig när man ska köpa, så det går nog bra, om det händer dvs :(
 
Sv: Hästlängtan!!

Okej, nä det är inget som intresserar mig jättemycket faktiskt, men tack för infon, är inte jättehajj på dressyren än :p

Och nej, det verkar nästan inte bli nåt.. Mamma vill inte ens prata om det. Vet inte vad jag ska göra :( Har ju faktiskt bevisat ansvars-delen nu. Det mesta iaf, dom dagarna jag var hos dom hästarna så var jag där själv och fick skällning om jag glömde nåt, så jag är skärpt :p

Men jag är säker på att det är det här jag vill, det är min enda dröm, det kan jag lova. Vill inget annat, skulle kunna skippa allt, min kille, kompisar.. allt! Och nu går jag på högstadiet, i 7an, och då är det inte jätteaktuellt att gå ut med kompisarna på stan och så än. Eller att vara hemma hos varandra, man umgås så mkt i skolan, så det räcker liksom. Sitter bara här framför datorn/tv'n, ev läxor, hela dagarna :/

Skulle göra vad som helst..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästlängtan!!

Jag cyklade 6 km till stallet 5-7 dagar i veckan i över tre år, varav 3 km var på en jävla skitjobbig grusväg (ursäkta språket, har fortfarande inte kommit över hur "elak" vägen var vissa dagr :p ), så 2-2,5 km tycker jag låter som en dröm. Och jo, det snöstormar ungefär en gång per år(och jag bodde i Skåne. Platt och blåsigt var det...), och deden dagen är en jäkla pissdag. Då får man räkna med att dt tar ca 1 timme enkel väg (fast min sträcka var ju längre än din), alt. så tittar man på mor eller far med hundögon och ber om skjuts ;)

Jag tycker du verkar förnuftig, men det är ju som många redan påpekat, mycket att tänka på, och kostnaderna drar nog iväg mer än vad man räknat med (jag vågar inte uttala mig mer än så, har aldrig ägt häst själv).
Mitt främsta tips är att försöka engagera dina föräldrar lite mer i ditt hästintresse, så att de får upp ögonen för vad det är du håller på med, och varför stallet är en bra miljö etc. Utan föräldrarnas stöd (och med stöd menas mer än att de betalar en summa varje månad), går det inte att ha häst som tonåring.

Lycka till med drömmen! :)
 
Sv: Hästlängtan!!

Nä, men känner folk som har häst där, dom vill säkert ha hjälp med sin någon gång, eller kanske jag kan erbjuda en slappdag för dom, om jag har tid över såklart, och sen gör den personen detsamma för mig liksom..

Och angående min ridgrupp, så hoppar vi såklart inte varje gång, det skulle inte vara kul alls, gillar faktiskt dressyr med :) Schemat brukar se ut såhär (vi har samma häst 4 ggr)

Lektion
Markarbete
Hopp
Hopp

och ibland ut såklart, och gymkana osv osv osv :) Och ibland kan man ju ta en extra privatlektion på helgen/lovet såklart :)
 
Sv: Hästlängtan!!

Hahahaha, stackare.

Jag sa till mamma "Ge mig ett regnställ på hösten så cyklar jag dit." Och det skulle jag göra också.
Sen finns det en buss som går ungefär från skolan till ungefär det stallet, man får gå nerför en liten backe, men det dör man inte av! Och så skulle jag nog göra alla dagar utom helgerna :) Och sen gå hem eller om jag redan har en cykel som står där :)

Och så sa jag att jag hade ju kunnat ha en sån "cykelmoppe" som jag hade kunnat köra annars. Kör inga poliser där alls :) Det hade ju med funkat.

åååh, nu fick jag en sån härlig tanke, på somrarna så måste det ju vara underbart med egen häst asså.. Ser så många härliga bilder framför mig, åååååh :(
 
Sv: Hästlängtan!!

måste bara säga att drömm på och tjatta och hoppas... en vacker dag kommer du ha en häst eller ponny. Du kanske får en av föräldrarna eller så köper du en själv senare i livet.
Lycka till med det i allfall, du verkar en seriös och duktig tjej.


men....
Nä, men känner folk som har häst där, dom vill säkert ha hjälp med sin någon gång, eller kanske jag kan erbjuda en slappdag för dom, om jag har tid över såklart, och sen gör den personen detsamma för mig liksom..
Dtta är nog ganska ovanligt.
 
Sv: Hästlängtan!!

Jag tycker att du verkar ha tänkt över detta mycket mer än vissa andra som skaffat häst har. Jag tror du/dina föräldrar skulle bli bra hästägare!

Men som många sagt så är det viktigt att verkligen analysera alla kostnader och ev händelser så du är helt på det klara med att det kommer bli dyrt! Det är hemskt att ha dåligt med pengar och häst.. jag vet många som sitter i den sitsen! Det kan vara att man t ex får sparken från jobbet och då rasar hela ens ekonomi. Den utvägen blir ofta att hästen får säljas. Hoppas du inte känner att alla i tråden vill trycka ner dig i skorna! Jag tror bara att alla här har sett en tonåring "missköta" sitt ansvar för en häst och därför är snabba med att höja ett varningens finger.

Jag själv har erfarenheter från att ha ett stall som hyr ut boxar och har sett de mest lovande tonåringarna skifta över en natt och komma festklädda till stallet och slänga in mat i boxen och hästen likaså.. sen vidare på party hela natten och man får ringa och väcka dom och säga: -DU skulle morgonfodrat i dag men just nu gör jag det för JAG vill i allafall inte ha hästar med magsår...
Lycka till med allt!!
 
Sv: Hästlängtan!!

Varför skaffar du inte en medryttar-ponny? Då får du ändå rida, kunna ta med ponnyn på träningar. Det är väl minst lika bra som att ha egen! Dessutom jätteskönt när någon annan fixar hovslagarn+ vaccinering och det ända du behöver göra är att komma dit och ta hand om hästen.

Du kan inte tvinga din mamma att köpa en häst bara för att du vill ha en. När du är 18 får du göra som du vill. Men det är hennes pengar du vill slänga ut och för mig kostar min häst mellan 7-8 tusen i månaden!!! :o

Det finns så många bättre alternativ för dig i din ålder! Jag förstår att drömmer, det gjorde jag också i din ålder. När jag var 17, då köpte jag min första häst, det var underbart, men sen stod jag också med över 20.000 i vet kostnader på 1år. Tur väl var hade jag en buffert. Men jag tror knappast att man i den ålder har sådär en buffert på 30.000

Min häst kostade ca 2000 mer än vad jag räknat med i månaden, trots kalkyler så var tagna över värdet. Så jag kan förstå om din mamma inte har råd/vill ha det ansvaret. Så leta du efter en lämplig ponny du kan bli medryttare åt istället! :)
 
Sv: Hästlängtan!!

*delvis kl*

Du verkar ha tänkt igenom det på ett bra sätt och kommer säkert att bli en bra hästmatte :) Men jag vill också påpeka att du ska vara försiktig med att tjata för mycket på mamma. Det är trots allt hon som får betala de där tusenlapparna varje månad och hon verkar ju faktiskt inte ha någon lust med det - oavsett om ni har det ekonomiska bra ställt hemma eller ej! Du kan inte tvinga henne.

Jag har för övrigt en islandshäst som är rätt billig i drift, jag har haft tur med hovis, foder, stallplats osv och kommer undan på bara 2500 kr i fasta konstnader per månad... Ändå så har jag laft säkert fem-sextusen i månaden sedan jag skaffade honom i maj. Varför? För att det är så himla mycket som ska testas innan det blir rätt (foder osv) och det är så himla mycket utrustning som man upptäcker att man behöver, och allt kostar! Man får verkligen inte glömma det. Jag hade ändå "allt" när jag fick honom, men så blev det blinningar på sommaren och jag fick köpa Switch för 1000 kr för att klara mig, han hade sönder fem grimmor (500 kr!) på betet, jag insåg att jag behövde ett nättäcke att ha under fleecetäcket för att han skulle torka upp efter träningar, jag insåg att jag behövde köpa nya reflexer, han stack och trampade sönder en tygel som måste bytas... Det dyker upp smågrejer varje vecka. Det lugnar säkert ner sig så småningom men räkna aldrig på bara stallkostnaderna. Dessutom bör man ha ett sparande (gärna iaf 1000 kr/månaden) så att man kan betala veterinärer osv om något skulle hända.
Och vi ska inte ens tala om sadeln... :crazy: Det är jättedyrt att ha häst.
 
Sv: Hästlängtan!!

Hon hade ju redan en medryttarhäst/ ponny som hon var och red 5ggr i veckan..

En annan ide är väl att låtsas som att du ger upp och säga inför din mamma: "Aja, jag får väl strunta i det där med häst och börja supa med mina kompisar istället" :rofl:

Nääe gör inte det :crazy:
 
Sv: Hästlängtan!!

Redan haft medryttarponny. Ägaren la ALLT på mig, och hästen skoddes aldrig om typ. + att det är inte alls kul att rida själv hela tiden. Och den här ponnyn hade en hagkompis, som ägaren till ponnyn också ägde, hagkompisen är 2 år, och nu har hon varit på samma platser i snart 2 månader. Inte kul att se hästar vanvårdas.. särskilt inte när dom är 2 år.

Och ponnyn var BARA westernriden, vet inte ens vad ett hinder är.. Jag är inte direkt en skogsmulle, så red inte så ofta, mest för att jag inte hade någon att rida med :(

Kollade lite på annonserna här. Det enda jag hittade var en shettis som hette knatten och en 3årig d-ponny som ville hoppa clear-rounds i vår. Tror inte direkt att jag klarar av en 3åring :( Blir lätt osäker när hästen är det :cry:
 
Sv: Hästlängtan!!

kl

Jag tycker oxå du verkar ha funderat seriöst på detta och VET OM att häst kostar.
Dessutom har ju din mor en liten aning om hästar så jag tror nog det skulle kunna funka bra. Men om jag vore som du skulle jag börja med en foderhäst.

Och det är ju ett billigare alternativ att lägga fram för mamma eftersom själva inköpet av hästen inte kostar ngt;)

Lycka till
 
Sv: Hästlängtan!!

hahahahahahaha. skulle kanske funka, vem vet. Men det tror jag inte xD

Inte så lätt för er att tipsa mig heller som inte känner min mamma :crazy: Hon är verkligen JÄTTE snål! Det är inte bara jag som tycker det alltså :p
 
Sv: Hästlängtan!!

Foderhäst skulle vara kul det med. Men alla som lånas ut är typ svårridna, jag vill ha en som gör som jag säger, har aldrig kommit över rädslan när en häst börjar bli tittig, spetsar öronen, kollar runtomkring sig, drar upp huvudet, och sticker! GUD vad rädd jag blir! Jag är inte personen som ramlar av, sitter kvar, det gör jag, men just om hästen springer rätt ut i gatan eller nåt annat hemskt! GUD, vill inte ens tänka tanken!!!
 
Sv: Hästlängtan!!

Det finns äldre trygga läromästare som barnen har vuxit ur men familjen inte vill sälja. Det är bara ha tålamod så hittar du rätt häst...efter att du övertalat mamsen förstås:p

Med rätt häst så kommer din rädsla successivt att försvinna....tror jag helt säkert
DEt finns ju alltid hästar att hyra 1 år från ridläger,och då kan man förklara att man inte är så modig och tuff och då har dom oftast en riktigt bra häst för såna ryttare som behöver få upp självförtroendet lite:)

Planera in det till nästa höst så kan du ju själv spara tills dess och prata mer med mamma.
 
Sv: Hästlängtan!!

Kanske det :) Inte så lätt att spara dock. Är så mycket jag vill ha, och som jag redan har planerat att spara till :p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 845
Senast: Migo
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 818
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 838
Senast: QueenLilith
·
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 521
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp