Bukefalos 28 år!

Hästlängtan!!

Sv: Hästlängtan!!

Förstår vad du menar :)

Har försökt att lära mig genom att fråga min kompis hur dom gör med sina hästar :) Glömt massa nu, men man kan ju alltid fråga igen, eller fråga någon annan liksom. Inte lätt att lära sig allt på en gång heller, man får ta lite i taget :)
 
Sv: Hästlängtan!!

Jag förstår absolut din iver om att skaffa häst, jag var likadan i din ålder och jag tycker du är klok som har tänk över hur mycket det kan tänkas kosta.

Har du pratat med din pappa om det här? Du skriver att du tycker att han ska vara med och betala men är du helt säker på att han vill det? Du kan inte bara kräva att han ska hjälpa till. Att ha egen häst är en lyx, inget som ingår i ansvaret av att vara en förälder.

Jag har ingen aning om hur många år du har ridigt eller vilken vana du har av att lösa oförutsägbara situationer men så länge inte din mamma eller vem som nu kommer har ansvaret är med dig i stallet 24/7 så tycker jag att man ska ha rätt stor kunskap i vad man faktiskt håller på med. När jag säger ansvaret menar jag den person som kan hjälpa dig i kniviga situationer, inte den som står för en eventuell räkning. Det räcker inte med en kompis som säger att du ska göra på det och det viset för det har hon alltid gjort och det har aldrig hänt något utan du ska veta att så här gör man.

Sedan måste du veta att täcken, träns, sadlar etc etc inte är en engångskostnad utan är förbrukningsvaror, speciellt täcken. Saker går sönder och saker kostar att både laga och köpa nytt. Som ett exempel köpte jag det tredje täcket för den här månaden. Sammanlagt har jag lagt ut uppemot 2000kr på täcken, obsevera billiga täcken, bara den här månaden. Att förlita sig på att du kan få saker i julklapp/födelsedagspresent håller inte för täcken/sadlar/grimmor etc behövs nu inte om ett halvår.
 
Sv: Hästlängtan!!

Jag förstår varför dina föräldrar tvekar, absolut!
Mina gör det med, trots att min pappa (skilda föräldrar) skulle kunna köpa minst tre hästar på en och samma gång åt mig samtidigt som han skulle ha råd till att hålla dessa vid liv. Jag förstår varför han inte ens vill köpa mig en häst. Det är för mycket ansvar, för mycket pengar (även om man har en statig ekonomi) och tidskrävande.
Jag fyller arton nästa år och har ridit sedan 12 år tillbaka, privat i 6 år. Nu har jag en delfoderhäst x antal dag i veckan. Jag tycker det räcker för tillfället. Att åka ut varje dag är inte någon jag skulle ha tid med, oavsett hur mycket jag vill.
När jag gick i nian så hade jag inte heller den tiden, jag ville inte låsa upp mig heller. Nu var inte jag den som umgicks så himla mycket på min fritid, men ändå så skulle jag känna mig för låst. Du får tänka på att du inte kommer kunna åka iväg på semester bara sådär, du kommer kanske inte kunna vara ute sent med kompisarna för att du kanske måste fodra på morgonen osv.

Nu går jag på gymnasiet och att inte ha egen häst är himla skönt även om det är önskan som står högt på min lista. Jag kan umgås de dagar jag är fri, vissa helger kan jag vara ute och festa utan att kravla mig upp vid sex på morgonen och cykla till stallet samtidigt som hästen blir omhändertagen ordentligt varje dag.

Har dina föräldrar råd att köpa hästen, dvs punga ut en stor summa samtidigt betala underhåll för hästen? Har dina föräldrar råd att lägga undan till en buffert, har dom råd att betala vet.räkningar? Bara att ringa ut vet. för en liten skada kan kosta mååånga hundralappar!
EQ kostar närmare tusenlappen och det är en grej man måste göra ganska regelbundet. Hästen får tappskor, ett par hundra där med kanske?
Vaccination, kolla masken+avmaskningsmedel, en reva i sadeln osvosv. Det finns så mycket som kommer läggas på, har dina föräldrar råd till det?
 
Sv: Hästlängtan!!

Man får ju som du säger, ha en buffert. Och plocka där när man behöver helt enkelt. Har man tillräckligt där så är det mesta löst, enligt mig. Och "tillräckligt" behöver ingen nämna hur mycket det är, för det vet ingen ;)
 
Sv: Hästlängtan!!

"Man" i det här fallet är ju din mamma, inte du. Eller dina föräldrar, om båda ställer upp. Hur mycket du än sparar och jobbar extra kan du inte betala vad en häst kostar, än mindre lägga upp en buffert.

Har din mamma/dina föräldrar det så gott ställt att de kan lägga ett antal tusenlappar i månaden på din häst utan att behöva dra in på något? Något som de kanske sätter större värde på än att du ska ha häst?
 
Sv: Hästlängtan!!

Kan ju lägga till det att även om du inte har långt till stallet så kan det vara en djävulsk bit. Jag har också runt 3 km till stallet, tar väl 10 min att cykla under sommaren. Men under denna tid så tar det mig minst en kvart och jobbigt är det.
Visserligen bor jag mycket högre upp än dig och har massor av snö, men under höst/vår så kan jag tänka mig att det regnar hos er. Att ge sig ut i spöregn direkt efter skolan är inte en kul grej efter x antal veckor! Du kommer vilja stanna hemma, är du villig att offra det?
Du tänker nu; 'jag kommer göra allt, det spelar ingen roll', för det gjorde jag med. Nu kan det vara en pest att åka ut till stallet för ivern lägger sig med tiden och blir en rutin. I början vill man vara i stallet varje vaken minut, nu är det mer ett måste om man får säga så.

Och som någon redan nämnt, du kommer sannolikt få ge upp saker du sätter värde på. Saker som resor, moped, dyrare saker osvosv.
All din tid kommer försvinna i och med ju högre upp i klasserna du kommer. Åttan här var hemsk!
 
Sv: Hästlängtan!!

KL

Jag tycker personligen att man ska betala så mycket som möjligt för hästen själv, sen är det upp till ens föräldrar om de vill vara med och betala hästen. Oavsett vem som betalar så är det dina föräldrar som har ansvar för hästen. Om hästen blir sjuk eller skadad så måste de kunna betala för den.

Jag betalade 28 000 för min häst, så det är ju ungefär samma som den du vill köpa. Jag har ett sparkonto där jag ALLTID har minst 50 000 ifall något skulle hända hästen. Och då menar jag inte köpa ny sadel eller något sånt, utan om hästen blir sjuk eller skadad. De pengarna rör jag inte annars, det kontot är speciellt för nödsituationer.

Att dina föräldrar kan köpa saker till dig när du vill ha dem behöver inte betyda att de har råd med en häst. Du får räkna med flera tusen i månaden.

Det är jättebra att du kollar upp vad allt kostar! Jättebra att du känner andra som har häst, du behöver en vuxen hästkunnig som kan hjälpa dig.
Den dagliga skötseln verkar du ju kunna. Sen är det viktigaste att du har någon kunnig att fråga, kan handla om tex foder eller sårvård (det kan iofs veterinären svara på bättre, men ändå).
Sen anser jag att det viktigaste är att du vill lära dig. Det räcker inte att du har någon att fråga i längden. Till slut kommer dagen när du står där ensam och måste ta hand om situationen själv. Men det är säkert inga problem, är man verkligen intresserad så söker man själv information, frågar och läser böcker.

Hade jag varit du hade jag sparat varenda öre! Så fort du vill köpa något, fundera på om du verkligen behöver det. Den dagen du har en egen häst som du själv betalar så handlar det inte om vad du vill ha, utan vad du kan köpa. Hästen måste gå först. Alla kostnader kommer inte varje månad, så därför är det kanske lätt att tänka att du har massa pengar kvar denna månaden, men då kanske du står utan pengar när du ska ta ut hovslagaren eller betala in försäkrningen eller ta ut veterinären.

Vill du verkligen ha en häst, börja spara nu! Även om du inte får en häst i år eller om 3 år. Vill du verkligen ha en häst så är det värt det.

Jag köpte min häst förra året, då hade jag nyss tagit studenten och hade för tillfället inget jobb (visste att jag kunde börja jobba extra två månader senare). Hade jag inte haft sparpengar så hade jag aldrig kunnat köpa hästen som jag hade varit medryttare på i 2.5 år. Men tack vare att jag hade sparat pengar (trots att jag inte hade några som helst planer på att köpa häst) så kunde jag köpa och behålla hästen som jag tyckte så mycket om.

Vill dina föräldrar inte bidra till en egen häst, så är det bara att inse. Men ge inte upp hoppet, en dag kommer du ha tillräckligt mycket pengar för att köpa hästen själv!
 
Sv: Hästlängtan!!

"man"=en random person enligt mig, varken mig själv eller min mamma då.

Vi kanske får dra in på nåt, men det är nog inte värre än att vi kan vara utan det liksom, för det finns rätt mycket vi kan dra in på här. Mamma röker upp 1500 i månaden till exempel.. Helt sjukt.
 
Sv: Hästlängtan!!

Jo det har jag åxå funderat på hur du ska lösa, nämligen skolan. Det är inte ngt du kan ta och vänta med eller lägga undan, bara för att din dröm är hästar. Det är tufft att ha både häst och plugga upp betyg för att komma in på den linje man vill, tro mig jag vet! :) Jag räknar att det tar fem timmar i stallet varje dag, eftersom jag måste joba där för att ha råd med hästen. Sen när jag kommer hem är det skolarbete tills ibland vääldigt sent. Jag gär endå i en skola som knappt har några läxor. Att vara med kompisar hinner man knappt med, annat än å träffa dom på skolan. Du borde kanske fundera lite smått på vad du ill göra efteråt, vilket gymnasium, vad du vill jobba med. Om det krävs höga betyg tar det oftast mycket tid, och på gymnasiet kan man inte slappa till heller. Bara för att du vill ha häst så kanske man ska vänta ngt år tills allt är uppordnat och ma är helt säker på att man har tid, energi och pengar för att kunna ge hästen ett värdigt liv. För jag tror inte att du kommer tycka att det är så roligt att inse när du t:ex börjar gymnasiumet att behöva älja sin häst ;)
 
Sv: Hästlängtan!!

Lite rent praktiska frågor. Vad ingår i stallplatsen? Sköter de fodringar, in- och utsläpp, ev. täckesbyte?
Om inte så måste du upp till stallet innan skolan och ge hästen mat och släppa ut. Och hinna hem för att fodra, och släppa in. Du måste se till så att du hinner fodra hästen så ofta som du behöver.


Sen tror jag med att i nödfall kan man lösa det mesta om man har bra stallkamrater. Jag har inga hästkunniga eller hästintresserade föräldrar, iofs en syster, men hon är inte hemma så ofta. Skulle jag behöva hjälp, om jag skulle bli sjuk eller något så har jag flera personer jag kan fråga om hjälp. Inget regelbundet, men om det skulle hända något.
 
Sv: Hästlängtan!!

Jag har läst här på buke att det finns folk som sparar 1000:- i månaden, det blir pengar efter 1 år ungefär (om inte nåt hinner hända före) om inte nåt händer förrän 3 år senare så har man iaf 36.000, och det är ändå inte jättemkt. Men jag tycker att spara 1000 i månaden är lite för lite. Men ifall mamma och pappa delar på summan allt som allt, så blir det inte så mkt för varje individ, inte lika mkt som ifall en skulle betala allt iaf :)
 
Sv: Hästlängtan!!

det var det jag menade förut i den här tråden, men alla bara "så funkar det faktiskt inte". Men har man en kompis som är där vid samma tid, så varför inte? Och sen gör man gentjänster osv.

I stallhyran ingår: in och utsläpp, morron och kvällsfodring, hö, spån. Tror inte att det var nåt mer. Sen täckesbyte får man köpa till :) Jag skrev att stallhyran kostade 1450, 50-lappen kommer från anläggningsavgiften (om det nu heter så? glömsk..) den kostade.. nånting (kass på matte) per år. Det blev iaf 50 i månaden räknade jag ut :)
 
Sv: Hästlängtan!!

Hur mycket man behöve spara beror helt på hur stor buffert man har från början. Jag skulle inte köpa en häst innan jag hade en buffert. Bufferten ska ju vara så stor att den täcker om något oväntat händer. Men också så stor att det inte tar 3 år innan du hinner spara ihop en ny buffert. Tänk om något händer under de 3 åren. Vad gör du då?

Det räcker inte att ha så att man klarar sig just nu. Man måste ha extra hela tiden.

Jag pluggar och kan säga att hade det inte varit för att jag bor hemma så hade jag aldrig kunnat spara några pengar. Då hade alla pengar gå till hästen. Då måste jag veta att jag har så mycket att jag hade klarat att ta hästen till veterinären. Sen skulle säkert mina föräldrar hjälp till om det hade krisat, men för mig är det viktigt att kunna betala själv.
 
Sv: Hästlängtan!!

Ok, du får säkert köpa till täckestjänst på morgonen om hästen ska ha täcke. Men på kvällen kan du ju fixa det själv när du ändå är där, om du nu kan vara där i samband med insläpp såklart.
Hade jag varit du hade jag fodrat själv 1 gång om dagen så att hästen får 3 mål mat om dagen. Det är minimum tycker jag. Ska själv flytta till ett stall nu som fodrar 2 ggr/dag och ska fodra själv en gång till på kvällen.

Har man en kompis i samma stall så kan man ju turas om med att mocka. MEN... Man måste enligt svensk lag kolla hästen varje dag. Sen om din kompis gör det eller om du gör det är mindre viktigt. Om du väljer att samarbeta med en kompis så måste du verkligen lita på denna.

Jag hade nog inte använt det mer än som nödlösning om jag blev sjuk eller något. Det beror ju på vad man själv tycker. Man kan ju ordna det så att man har en eller två dagar fria i veckan, så tar man både sin och kompisens häst de dagar som kompisen är ledig och tvärtom. Det finns många som gör så.

Jag tror att anledningen till att många säger att det inte funkar så är att det inte är bra att bygga upp det så från början. Man MÅSTE kunna ta hela ansvaret själv! Ta aldrig för givet att någon kan hjälpa dig! Utgå från att du måste vara i stallet varje dag, minst en gång om dagen. Annars tycker jag att det är jättebra att man kan hjälpas åt, vissa dagar när jag haft mycket inför prov i skolan har stallägaren (som jag känt länge) hjälpt mig med mockning och fodring. Så har jag hjälpt henne andra dagar när hon inte är hemma.
 
Sv: Hästlängtan!!

Jo jag förstår :)

Hade jag haft en häst hade jag inte begärt mycket mer. Alla pengar jag hade kunnat ge hade jag gett till mamma - hästen. Jag har verkligen inget annat intresse än hästar & ridning. Ridlektionerna är det enda jag längtar efter :)

Just nu är det rätt mycket snö här ute och det har snöat hela dagen. Jag hade gett mig ut (och gått, för att det är halt) till pållen om jag hade nån, dels för att jag älskar stallet på vintern, och dels för att jag hade känt mig tvingad att träffa min förmodligen bästa vän, och även ifall det hade varit hästens vilodag hade jag gett den minst en halvtimmes ryktning och satt mig och smort lädergrejor, det är ju bara SÅ mysigt! :D
 
Sv: Hästlängtan!!

Du verkar ju ha en bra inställning iaf. Om du inte är beredd att betala hela månadspengen till hästen, varför inte göra det redan nu. Be din mamma om hjälp att sätta in pengarna på ett konto.

Sen är det inte lika kul att åka till stallet varje dag, i ur och skur. Jag kör iofs bil, men vissa dagar när jag komme hem sent och är jättetrött så är inte alltid så lockande att åka till stallet. När jag kommer till stallet är det aldrig jobbigt. För som du säger så vill man ju klappa på hästen lite, kolla så att han mår bra och allt det där. Men just det där att ta sig till stallet är inte lika lätt varje dag. Många dagar hade jag hellre gått och lagt mig direkt istället för att åka till stallet. Men väl där så är det alltid kul.

Vad är det för häst du så gärna vill ha? För det verkar ju som att det är någon särskild.
 
Sv: Hästlängtan!!

Ja jag förstår det. Föreslog för mamma att jag kunde ju ha en sån trampmoppe, inga poliser kör där iaf ;) Köpa nåt billigt skit eller låna av nån som inte behöver, känner en som har en som inte används :) Om man är lat som jag då ;) Men det är rak väg ända dit, och en liten nerförsbacke (vilket blir en liten uppförsbacke på vägen hem) i slutet. Men det är inte långt alls. Vad kan det vara, max 2 km, tror inte att det är mer än så :)

Jag har en kompis som har häst där med, som, om jag fattat det rätt, bor en bit därifrån, och åker bil dit. Misstänker att dom kör förbi mitt hus, så isåfall kan jag ju alltid åka med dom :) Sen skaffar man sig nya vänner, som kanske också åker bil dit. Tänker mest på dessa kalla och snöiga vinterdagar!

Och sen stannar det en buss nästan vid stallet, man går ner för en lite längre backe dit, max 500 meter :)
 
Sv: Hästlängtan!!

Låter ju bra. Även om detta är det minsta man behöver bekymra sig så är det bra att veta att det komme troligtvis komma dagar (gör det för de flesta iaf) som man inte tycker att det är jättelockande att åka till stallet. Det som skiljer sig mellan de som verkligen bryr sig och visar ansvar och de som inte har samma intresse är att de förstnämnda åker ändå, oavsett om det tar emot.

Jag tycker du sak sätta dig ner och prata med din mamma. Fast framförallt LYSSNA på din mamma. Hör vad hon har att säga, varför hon inte tycker det är en bra idé. Jag lovar dig att hon har väldigt bra skäl och du måste försöka förstå dem. Säg inte emot, utan lyssna och försök sen komma fram till om det är något som du kan lösa på något sätt. Om det "bara" handlar om att hon inte tror att du klarar av det själv så föreslå att skaffa en foderhäst. På så sätt kan du bevisa både för dig själv om för din mamma att du klarar av det.

En foderhäst är troligtvis det bästa alternativet eftersom du kanske ändå inte kommer ha tid om ett par år, på grund av skolan. Det är tråkigt och jobbigt att inse att man inte hinner med. Om du köper en häst så räcker det inte att du har tid nu, du måste veta att du hinner med den i framtiden eller åtminstone kan sälja den eller lämna ut den på foder om du inte har tid.

Som du märkt så är det mycket att tänka på.
 
Sv: Hästlängtan!!

"man"=en random person enligt mig, varken mig själv eller min mamma då.

Vi kanske får dra in på nåt, men det är nog inte värre än att vi kan vara utan det liksom, för det finns rätt mycket vi kan dra in på här. Mamma röker upp 1500 i månaden till exempel.. Helt sjukt.

Säg inte det till din mamma för då lovar jag att hon aldrig kommer köpa någon häst åt dej eller ens bidra med två kronor. Jag skulle iallafall aldrig göra det om min dotter kom och sa att jag borde sluta röka för att hon vill ha de pengarna till sina nöjen, jag hade blivit arg och det ska väldigt mycket till innan jag blir arg, men det är att kränka och det ordentligt.

Jag tror absolut att hon tycker att det är viktigare att hon får röka än att du får en häst faktiskt, särskilt om du säger det till henne, alltså att hon ska sluta för att ni då har råd med häst.

Om hon röker upp 1500 kr eller köper kläder för 5000 kr eller skänker bort 10000 kr varje månad har du inte med att göra så länge du får dina grundläggande behov tillgodosedda för hon är vuxen och har valt att leva så.
Vad du väljer att lägga pengar på när du blir vuxen väljer du.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 039
Senast: Migo
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 888
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 846
Senast: QueenLilith
·
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 564
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp