Bukefalos 28 år!

Hästlängtan!!

Sv: Hästlängtan!!

har inte ens så mkt som nämnt att godis är viktigare än en häst, så de så ;)

och jag skulle inte städa för att inse hur det är att ha häst direkt, LÄS människa! ;)
 
Sv: Hästlängtan!!

Jag tror nog hon läste.
Du skulle städa för att få ihop sparpengar, men när du i samma andetag säger att du kanske inte har tid att städa varenda månad?...
Då är det inte så konstigt att man undrar var tiden för att ta hand om en häst finns isåfall.

Om man verkligen vill, så kan man. Det är inga konstigheter med det. Du kan städa ett par gånger i månaden, och spara alla de pengar du får in på det. Blir det 1000 kr i månaden så är det ju 12000 kr på ett år, 36000 kr på tre år.
Jämför med TinyWiny som berättade att det tog henne fem år att spara till sin första häst :)
Du HAR ju något att spara till, även om du inte vet ifall du kan få skaffa häst i övermorgon eller om flera år. Spara, spara, spara, säger föräldrarna blankt nej så står du ändå där med en stor summa pengar när det är dags att flytta hemifrån, och då kan du skaffa din häst (vilket inte många andra har kapital att göra när de precis är ny-utflyttade från föräldrarna!).
Även om det är långt fram i tiden, så är det väl ändå en morot framåt?
Den som väntar på något gott, och så vidare....

Själv har jag turen att ha haft häst i familjen alltid, men å andra sidan har jag aldrig fått andra saker som "alla andra" fick. Jag har också fått lära mig från början att ta ansvar över min häst och att man måste offra en hel del andra roliga saker för hästens skull. Mamma resonerade som att "Passar det inte så finns det tusen andra ungar som vill rida på din ponny!", och det tog skruv kan jag lova. Har man inte haft häst själv, så är det svårt att förstå hur mycket tid det egentligen tar. Men det goda överväger, så prioriteringen är inte svår att göra :love:
 
Sv: Hästlängtan!!

Egen häst är roligare, jobbigare och dyrare än man tror.

Hej!

Ibland är det bara jobbigare och dyrare...

/ Lavinia, vars förra häst var ridbar kanske max 3 år av sju och däremellan tickade kostnaderna iväg katastrofalt pga skador/sjukdomar...
 
Sv: Hästlängtan!!

Jag skrev att jag kanske inte har tid varje månad PÅ GRUND AV HÄSTEN (och nej jag skrev inte exakt så, men nästan) för att ni inte ska komma och säga sen att "Neej du kommer ju inte ha tid för nåt annat än pållen".

Fattar ni nu? :p
 
Sv: Hästlängtan!!

Jadå, jag har läst allt du har skrivit:

Förstår vad du menar :)300 är liksom ingenting alls. Man kommer ingen vart om man vill spara då liksom. För sen har man planerat en filmkväll eller en kompis kommer på att man är skyldig den en massa pengar och massa.. Så 300 kan man inte spara, tycker inte jag, inte när man är typ 13 och vill ha godis hela tiden och så.. xD är sockerberoende på höööööög nivå, dock inte fet, än :p Så dit går nog det mesta.

Men vi säger att jag hade en häst och skulle vilja en asdyr sadel ex, så skulle jag kunna önska mig mig pengar i julklapp, sen spara resten. Så att spara när man har nåt att spara till så att säga, är inga problem ;)
De där filmkvällarna och lånen av kompisarna är inte att tänka på om du vill ha en egen häst, i alla fall inte om du ska dra ditt strå till stacken och börja spara. Det är just såna saker man får ge upp. Och du skriver ju att 300 kr är lite pengar om man vill ha godis hela tiden, vilket jag tolkar som att du hellre köper godis för pengarna än sparar till en häst.

Det senare stycket måste jag också påpeka. Om du behöver en ny sadel, vilket kommer att hända för att hästar ständigt musklar om sig och förändras, så kan det inte vänta tills jul om sadeln plötsligt inte passar i augusti. Det är ytterligare en sån där toppengrej att börja spara ihop till redan innan man har en häst, så att man har råd att köpa en sadel.
Förresten... En sadel i julklapp? En sadel kostar ju lätt 5000 kr, det hade jag aaaldrig fått i julklapp när jag var i din ålder trots att min familj har det väldigt gott ställt. Men det är kanske min familj som är snål.
 
Sv: Hästlängtan!!

Missförstånd, inte så jag menar isåfall ;)
Hellre häst än godis, det är faktiskt mest mina kompisar som tjockar sig, och man hänger på, och käkar pizza tsm med dom osv. (fortfarande hellre häst än "förtäring") :p

Nu har inte jag varit på "fest" hos mina kompisar på.. vet inte hur många år, men 2-4 år iaf. Och är inte skyldig nån kompis pengar heller för den delen, det var bara exempel ;)
 
Sv: Hästlängtan!!

Jag skrev att jag kanske inte har tid varje månad PÅ GRUND AV HÄSTEN

Men du har ju ingen häst ännu? Då är det väl bra att kunna tjäna tusen kronor i månaden att spara till en framtida häst?

När du väl har hästen är det väl jättebra om du kan städa en dag i månaden (hästen måste ändå ha sina vilodagar, så det hinner du nog) och på så sätt kunna köpa utrustning eller bidra till stallhyran med de pengarna!

Jag städade hela hemmet en gång i veckan när jag hade en ponny i tonåren, som en motprestation till mina föräldrar. Flera av mina kompisar som hade hästar gjorde liknande saker. Att få en häst är att få något väldigt stort, dyrt och fint. De flesta kan inte ens hoppas på det.
 
Sv: Hästlängtan!!

Ja, men med det hela menade jag att jag kan ju föreslå det för mamma först. :) Hon kanske tycker att det är bra, killen jag ska städa hos är rätt så rik med, på grund av ett arv, så han har ju råd att betala mig en gång i månaden i några månader :) Han är en sån som inte orkar städa hela tiden heller, så han lär inte säga "Nej det räcker" eller sånt ;)

Så det skulle ju vara bra, i början behöver man ju nya grejer till pållen och så, så dom flesta pengarna lär i första hand gå till grejor, sen när man har "allt" så kan man ju börja skänka dom pengarna till stallhyran, träningar osv :)

Funderar på att försöka göra en anteckning till mamma och visa henne, där jag har räknat ihop de flesta summor, ungefärliga summor alltså. Och sen tycker jag faktiskt att pappa kan betala hälften av den summan, eller iaf en fjärdedel eller liknande. Eller ifall han betalar träningar och utrustning kanske :)

Någon som kan hjälpa mig med en sådan anteckning? Vi har ju faktiskt grunnat på det mesta nu, och tycker nog att vi kan sammanställa detta någorlunda :)
 
Sv: Hästlängtan!!

Förstår ;)

Hörde alldeles nyss att en kompis, en ungkarl såklart :angel: behövde hjälp med att städa sin lägenhet, en etta, så ingen fara. Och för det skulle jag få 1000:- Och varför inte föreslå för min kompis att jag kan göra det en gång i månaden för 1000:- eller mindre kanske.
Kan ju föreslå det för mamma ikväll när jag kommer hem kanske :) Skulle kanske inte ha tid att göra det varenda månad, men ibland iaf :D

Sådär skrev du. Det står inget alls om att du inte skulle ha tid pga den eventuella hästen, utan bara att du inte skulle ha tid varje månad. Inte konstigt att vi missförstod dig, vi är ju inga tankeläsare ;)
Städa är väl hur bra som helst, som jag skrev innan. 1000 kr i månaden som du kan spara till en egen häst, det är det inte många i din ålder som kan!
För om du verkligen vill ha en häst, så vad är några års sparande hit eller dit?.....
 
Sv: Hästlängtan!!

Mamma antagligen? :p Det är kanske lite upp till henne hur vi löser det, om hon godkänner detta :)
 
Sv: Hästlängtan!!

att du kan bidra med 1000 kr i månaden till utrustning och uppstallning är ju super, men vem ska lägga ut själva köpesumman för hästen?
 
Sv: Hästlängtan!!

jajajaja, okejdå :angel:

Och förresten sa han "ungkarlen" att jag inte ens behövde städa under hans mattor, för på dom har han massa datorer ;) Så det är ju bara toan och köket typ, och lite i det "stora" rummet, för han har typ mattor över hela golvet där :o
Och ja, det ser ut som f*n där uppe asså, inte städat för 5 öre, så det är därför han ger mig en sån stor summa. Vet inte om jag skulle få 1000:- i månaden, men det tror jag nog, 7-800 kanske, men det räcker gott och väl, lättkänade pengar! :love:

Ska snacka med Moder Jord, när jag har gjort sammanställning av pengar osv :) Kanske ska skriva ett schema också till henne, så att hon vet att jag har tänkt på allt ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästlängtan!!

Min låtsaspappa uttryckte sig såhär, kommer inte ihåg vad han sa efteråt dock, men det hade inte med det att göra :) Vi pratade typ om att hästen jag ville ha kostade 27k.
"Det är inte det som är problemet, vi kan köra och hämta den imorgon dag, 27.000 är ingenting.." ungefär. Hans lön ligger på 27 eller 28 om jag inte minns helt fel, så det är ju hela hans lön, om man betalar allt på en gång, men det gör man ju oftast inte, utan på avbetalning om jag inte har helt fel alltså. ;)
 
Sv: Hästlängtan!!

jag tycker dina föräldrar verkar vara kloka! Jag hade, om jag hade råd (och barn, förresten...) också gärna hjälpt till med själva kapitalinsatsen, om jag verkligen kände att barnet verkligen, verkligen kunde ta ansvaret och kunde tänka sig att offra andra saker för hästen.
men så är det väl många sporter, har en vän som är elit-simmerska, och hennes familj ger otroligt mycket för hennes hobby, vilket aldrig hade funkat om hon själv hade varit "halv intresserad".

Dock så brukar man aldrig ta hästar på avbetalning, utan det är isåfall om man tagit ett lån för att kunna skaffa häst, då betalar man ju av på lånet. Men säljaren till hästen vill ha allt på en gång, mest pga olika sorters kontrakt-grejer som kan bli knepigt om inte hela hästen är betald vid hämtningstillfället.

God helg! :)
 
Sv: Hästlängtan!!

Hej!
Jag är en tjej på 14 år och mamma och jag har två egna islandshästar hemma på vår egen lilla gård. Min ena kompis är också 14 och han har en fälttävlanshäst som är inhyrd på ett stall.
Jag rider ungefär 4-5 gånger i veckan när det är bra väder. Mamma rider alltid med mig och vi har en gräspaddock. Är det väldigt lerigt/isigt/halt eller extremt dåligt väder kan vi helt enkelt inte rida. Vi är inga duktiga ryttare och rider mest ut i skogen. Jag har tid över till kompisar, skola och allting som jag vill. Jag satsar inte högt utan är nöjd med den nivå jag och min häst ligger på. Vi tar lektion var tredje vecka. Mitt hästliv är perfekt om jag får säga det själv. Jag har inga ambitioner så det passar mig. Jag har många vänner som jag vill träffa och har en hel del annat att göra men ändå hinner jag med så mycket ridning som jag vill.
Min kompis rider i princip varje dag och åker till stallet direkt efter skolan. Hon har ingen tid alls över till något annat. Hennes mamma är också hästintresserad och vill verkligen att dottern ska bli riktigt duktig. Därför blir jag alltid extra glad om vi kan hitta på något en dag, eftersom det nästan aldrig går. Hästen hon har är väldigt fin och hon är en duktig ryttare. Men det måste vara ganska tufft att inte ha tid över till något annat.

Det där är två helt olika livsstilar. Om jag får säga det själv är min bättre, men många skulle nog hellre valt min kompis. Det är upp till dig hur mycket tid du vill lägga på ridningen. Men det kräver stort ansvar och det är just det som ofta brister. I alla väder måste man till stallet liksom. Jag tycker att du inte ska ge upp din dröm. Men man ska aldrig glömma att ridning inte är en hobby utan en livsstil.
 
Sv: Hästlängtan!!

Vad mysigt det låter :)

Men jag har ingen förälder som vill se sin dotter som internationell hoppryttare, hon skulle "nöja" sig om jag var en skogsmulle som rider i skogen varenda dag :)

Vill inte bli internationell hoppryttare heller för den delen, utan hoppar och tävlar för att det är kul. Intresset att komma längre än så, kommer kanske inte förrän jag är 25 liksom! Så har inga jättestora krav :) Och jag hänger oftast inte med kompisar så mycket, vi träffas väldigt mycket i skolan så det räcker gott och väl.

Sitter bara här hemma för det mesta, ibland på stan, eller nån annastans, men det är ju såklart platser som jag skulle kunna offra för en ponny ;)
 
Sv: Hästlängtan!!

Min låtsaspappa uttryckte sig såhär, kommer inte ihåg vad han sa efteråt dock, men det hade inte med det att göra :) Vi pratade typ om att hästen jag ville ha kostade 27k.
"Det är inte det som är problemet, vi kan köra och hämta den imorgon dag, 27.000 är ingenting.." ungefär. Hans lön ligger på 27 eller 28 om jag inte minns helt fel, så det är ju hela hans lön, om man betalar allt på en gång, men det gör man ju oftast inte, utan på avbetalning om jag inte har helt fel alltså. ;)

När man köper en häst så betalar man givetvis allt på en gång.
Något annat är inte tänkbar i den prisklassen du har tänkt dej.
Varför tror du att jag sparade i nästan fem år?
Det är inte bara hästen som kostar utan du måste ha en buffert på minst lika mycket, helst mer om något händer.
Du måste ha pengar till utrustning, den häst jag har nu har jag köpt 15 sadlar till på två år för att hon har växt ur dem och de passade inte längre.
Du kan inte vänta till jul med en ny sadel, den måste hästen ha genast om du inte väljer att rida barbacka.
Min dotters häst är mer normal i sitt sadelförbrukande, han har haft 6 sadlar på 3 år.
En ny sadel kostar runt 10000 kr, har du tur kan en billig passa som ligger runt 4000 kr.
Den sadel jag har idag kostade 17000 kr.
Även om man givetvis säljer den urvuxna sadeln så förlorar man mycket pengar, det är sällan man får ut det man gav även om man köpte begagnat själv.
Köper man nytt får man räkna med att förlora iallafall 25% om man säljer sadeln i nyskick ett par månader gammal.

Min första häst blev sjuk när jag hade haft henne ca 5 månader.
Hela min buffert på drygt 40000 kr gick åt och ändå fick jag låna för att få pengar till avlivningen 18 månader senare:cry:
Jag hade en bra försäkring och fast självrisk, men försäkringen tar inte allt. Mediciner är väldigt dyra och det taket slog vi i ganska omgående.
Alla behandlingar av eq och massör, alla specialtäcken, special skoning, extra tandvård, all specialkost, alla resor till kliniken, ja pengarna formligen flög iväg.

Hade jag inte haft den bufferten så hade jag inte kunnat göra precis allt som stod i min makt för att få henne frisk.
Man vill inte behöva fundera på om man har råd när ens älskade vän är sjuk, då vill man göra allt för att få hästen frisk igen.

Nu kanske du förstår varför din mamma tvekar? Hon vet förmodligen allt detta och hon kanske vet att hon inte har intresse av att behöva betala sådana summor.

Men om du börjar spara städpengarna nu så har du en regäl summa att köpa häst för när du har fast jobb och eget boende.
Jag vet att det känns som en evighet dit, jag väntade och längtade efter en egen häst i 25 år, men det var värt den längtan för tidigare hade jag varken tillräckligt med kunskap eller pengar för att kunna förverkliga min dröm.
Det insåg jag givetvis inte då, det hade lika gärna kunnat varit jag som skrivit den här tråden när jag var tretton, men idag vet jag att all den kunskap som jag har idag gör att jag blir en säkrare och bättre hästägare än vad jag hade varit som trettonåring och ändå har jag fortfarande massor kvar att lära.
 
Sv: Hästlängtan!!

Ja jag förstår allt sånt ;)

Men det finns ju väldigt många hästkunniga personer där som hjälper till osv, och säger till ifall nåt är fel. Så jag behöver ju liksom inte kunna allt om sjukdomar och så vidare ;D
 
Sv: Hästlängtan!!

Ja jag förstår allt sånt ;)

Men det finns ju väldigt många hästkunniga personer där som hjälper till osv, och säger till ifall nåt är fel. Så jag behöver ju liksom inte kunna allt om sjukdomar och så vidare ;D

Nej kunna allt kan ingen, men man bör kunna mycket enligt mej, enligt vissa räcker det att ha någon att fråga.
Sedan kommer tråd efter tråd varför hästen aldrig sätter muskler.
Om man ska ha lindor för det säger A i stallet medans B säger att det ska man aldrig ha.
Om man verkligen måste byta sadel för A säger att den inte passar medans B säger att det bara är att lägga en pad under.

Jag tycker att man bör ha så mycket kunskap att man inte gör sin häst sjuk eller illa genom sin okunskap.

Jag tycker att det är jättebra att ventilera olika åsikter här och man kan fråga om väldigt mycket, men grundläggande saker som normalhästens behov av foder, omvårdnad, avmaskning och att man kan se när hästen behöver en hovslagare eller veterinär, det är så grundläggande att alla bör kunna det innan de tar på sig ansvaret för ett djur.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 044
Senast: Migo
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 893
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 849
Senast: QueenLilith
·
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 566
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp