Häva fölköp?!

Sv: Häva fölköp?!

Ja precis det borde väl alla hästmänniskor veta att det är olagligt att köra med hästar utan pass sedan 2006 så rekommendera inte det tack!:eek:

I värsta fall kan man (om man nu hade alla papper i ordning) göra ID-kontroll vid hämtning och skicka allt på en gång men det är INTE att rekommendera.

Detta har jag stöd i från rasföreningens registrator!! :bow:
 
Sv: Häva fölköp?!

Jag har igen last traden och det verkar inte som folk verkligen LASER vad TS skriver.. lol..
Jag har det helt klart for mig, vad det hanger pa ar att TS har INTE fatt tillbaka kontraktet fran saljare (den som agde stoet och folet i magen som blev sald, som tva enheter).
Var folet ar nu, ar bara en mellanstation tills den/han/hon ar avvand och sen skall aka till TS. SSto agaren har INGET att gora med TS och saljare..
Fortfarande sedan saljare inte kan fa tummen ur aschlet och sanda papper till TS kan hon ju inte gora ngt.. DOCK, om TS och stoets agare kan komma overens om en tid nar ID person kommer ut sa loser sig mkt da folet ar fortfarande pa mammahast.

TS jag foreslar att du IGEN, kontaktar sto agare och fragar NAR en bra tid vore for att en IDperson kommer ut och chippar och gor pappersarbete.. Lat henne ge dig flera olika tider och sen kontaktar du en ID person och foreslar ngn av dessa tider. Da har du ju kommit en bra bit pa vag i alla fall.
Forresten, var i mellansverige bor stoagare? PM och tala om om du vill, har kompis som ar ID person och ar det narma nog aker hon om hon kan, aven pa weekends.. Pa ngt satt skall val du kunna fa detta gjort.. OCH om du har kvitto fran IDperson att fol ar chippat och pappersarbete ar under tillverkning far du transportera folet..
 
Sv: Häva fölköp?!

Ja du har bättre koll än de flesta här iaf! :grin:

Stoägaren är ju involverad då hon köpt ett sto med föl i magen och som kommer gå med mamma i minst 6 månader då är det svårt att inte vara engagerad enl mig. Hon bör ju vara mån om sin häst iaf.
Alltså är det stoägaren och INTE föluppfödaren som bör vara tillgänglig för ID kontroll.

Tack för stöd men jag inväntar kontrakt och sen får vi se...
 
Sv: Häva fölköp?!

My, du vet jag fick mina "smattingar" fran usa i august 2009, Anne, min chip/id person/kompis kom ut dagen efter de hade kommit och gjorde arbetet. Nu pratar vi om utom EU hastar och allt blev sant in. DNA prov var taget (igen,hade blivit gjort i usa) och sant ti Uppsala. Och har ar det nu december 2010 och jag har fortfarande INTE fatt mina pass. Nar jag ar ute och aker med dem, Vilket sker kanske en gang per halvar, tar jag med kopior pa mina importpapers och kopia pa chip etc och sager att pappersarbete ar under behandling.. Talade jag om att det skall kosta mig 14000 PER HAST for att fa dem registrerade i sverige?? yep, det ar fattigt har, och tills ALLT ar betalt far jag inga papper.. inte for den ena eller den andra.. Lagger man da till folet som ar pa vag och alla straffavgifter som tillkommer , jag har raknat ut att varje hast har so far kostat mig 85000 sek. Och det including transport och det faktiska kopet av hastarna.. Stoet var 1000 dollar colten var 750..lol.. 7000 sek for ett arabsto..
Men den gangen jag var stoppad, hade jag phone med mig och ringde till registry och de pratade med polisen och sa javisst, pass ar under tillverkning och det var det.. Bara man har bevis att hasten ar "pa gang" sa att saga brukar det inte vara problem.

Men nar det galler TS fol, sjalvklart ar passet inte fardigt, men hon har kvitto fran ID person att det ar under behandling, det galler lika mkt.. Forlat jag blir langrandig
 
Sv: Häva fölköp?!

Jag ville bara kolla här på forumet vad ni tror, tycker och hur ni skulle gjort om ni var i min situation?! Hur gör ni som köper föl på annan ort (ja jag vet att det finns fler som gör det)

Jag har köpt föl på annan ort i år. Jag åkte dit och tittade två gånger, skrev kontrakt och betalade en handpenning. I kontraktet står det att säljaren ombesörjer registrering/pass, avmaskning och vaccination. Full betalning ska erläggas senast vi hämtning, preliminärt december. Köparen står för försäkring.

kanske lite annorlunda ang detta med försäkring.

Hälsade på henne en tredje gång tidigt i höstas.

Jag ska hämta henne på lördag :bump: 7.5 månad gammal. Hon har inte fått sitt pass ännu.
 
Senast ändrad:
Sv: Häva fölköp?!

Ja man kan ju knappast begära att alla ska kunna all lagstiftning.
Jag har sålt föl som inte hunnit få sitt pass, men jag ringde till avelsföreningen och frågade om han fått något registreringsnummer så att det kunde skrivas in i kontraktet. Han åkte hästbuss långt upp till Norrland (är dålig på geografi men det var så långt att han fick övernatta på vägen) och det gick alldeles utmärkt utan pass.

Och för det krävdes alla nödvändiga papper för att kunna anmäla till pass - vilket ju uppfödaren ej tillhandahållit....
 
Sv: Häva fölköp?!

men vad säger uppfödaren när du ber om kontrakt? skulle det vara skickat rek för ett par dagar sedan borde det ju komma när som helst. det bör ju vara i säljarens största intresse också att du får kontraktet så h*n blir av med hästen..
 
Sv: Häva fölköp?!

Stoägaren "måste" vara tillgänglig då hon tagit på sig ett föl och både uppfödare och köpare bor långt ifrån. det var så jag menade.

Visst kan hästen reggas men man kan inte som vem som helst ta en häst vilken som helst och regga det krävs som sagt papper och intyg för detta.

Vad som exakt står i kontraktet vill jag inte lägga ut här men självklart står det inget om papper som ska skickas (tror inte det här till vanligheterna)

Enligt kontraktet står att resterande köpeskilling skall erläggas senast 5 dagar efter hämtning, vilket varken stoägare eller uppfödare nu går med på (!?) utan betalning ska ske innan eller kontant.

Uppfödaren äger dessutom hästen till fullo tills full betalning erlagts dock övergår ansvaret med handpenningen till köparen (!? svårt att ha ansvar för något på fel plats)


Varför fixar du inte passet när du hämtar fölet??

Ett föl går utmärkt att sälja utan pass eftersom de måste vara en viss ålder för att det skall blir rätt vid signalbesk. (fölpäls, färg etc)

Speciellt mycket verkning gör man inte på ett föl så det är ju bara dumheter av sto ägaren :crazy:

Förstår faktiskt inte problemet??? Regga den som okänd om den inte har godkända föräldrar blir betydligt billigare och det spelar ju i princip ingen roll att ha stam på en häst som inte ahr godkänd stam
 
Sv: Häva fölköp?!

Ja man kan ju knappast begära att alla ska kunna all lagstiftning.
Jag har sålt föl som inte hunnit få sitt pass, men jag ringde till avelsföreningen och frågade om han fått något registreringsnummer så att det kunde skrivas in i kontraktet. Han åkte hästbuss långt upp till Norrland (är dålig på geografi men det var så långt att han fick övernatta på vägen) och det gick alldeles utmärkt utan pass.

Och jag hämtade ett gäng Russföl som inte hade sina pass klara ;)

Dessa skrevs på platsen och var vid hemresan inte skickade till föreningen, dock var ju föreningen där.

Och nej jag hade inga problem med att transportera hem dem trots att de inte är klara i sin reg än :D
 
Sv: Häva fölköp?!

Precis. Självklart kan man transportera hästar utan pass.

Jag har själv tagit hem en busslast hästar från en ägare i nöd för att sedan placera ut dom i olika hem, i samråd med djurskyddet. Passen fick sedan ordnas av köparna. Givetvis inte rätt, men det finns situationer där hästar av olika anledningar inte fått något pass och då måste man lösa det ändå. Och flytta dom om det behövs.

Att det fortfarande alltid är ägarens/säljarens ansvar är en annan sak.
 
Sv: Häva fölköp?!

Och du KAN fortfarande skaffa pass till fölet. Om du vill.

Sen kan man diskutera om du ska behöva regga det med okänd stam etc. Men jag anser envist att huvud'problemet' är att du INTE VILL ha fölet. Inte att du INTE KAN ta hem fölet och köpa det.
 
Sv: Häva fölköp?!

jag kanner det storsta problemet ar att hon inte kan fa saljaren att sanda tillbaka kontraktet dar det star vad ts har betalat etc.. hon har for narvarande INGET bevis att hon kommer att aga hasten/folet.. sa om hon kom till var folet star, vad har hon da att bevisa att hon ar folets agare.??
Om hon sedan inte vill ha folet, det ar en helt annan sak, men storsta saken ar ju att saljaren inte coopererar om kontrakt..
 
Sv: Häva fölköp?!

Nej det är precis det som detta fallet gäller! ;)

Nu svarade jag på påståendet att man inte kan transportera hästar utan pass.

Att det är säljarens ansvar stämmer, men betalningen och ansvaret är två skilda saker. Och det finns många fall där en säljare säljer billigt mot att köparen går med på att fixa passet också (som i ditt fall) - möjligtvis fel men om köparen går med på det så varför inte om nu köparen vill ha den hästen och kan tänka sig att ordna med det?

Jag undrar fortfarande om du har pratat med säljaren?
Det är ju faktiskt fullt möjligt att hon har skickat kontraktet och att det fastnat på vägen, eller att lappen till dig från posten hamnat i reklamen etc etc (har hänt mig). Eller att något annat har hänt och säljaren kan ge en fullt godtagbar förklaring.
Det är också möjligt att säljaren godtar att du backar ur nu, och isåfall är ju problemet icke existerande, eller hur?

Varför skulle säljaren sitta på kontraktet, när fölet är leveransklart, du ska stå för passet och säljaren kan få sin betalning???
 
Sv: Häva fölköp?!

Jag får samma känsla som Alex, affären är inte intressant längre och nu letas det kryphål.

Visst är det trist att säljaren verkar strula, men å andra sidan är det ju inget som inte går att lösa på plats. D v s kontraktet lämnas, hästen hämtas (och dessförinnan - samma dag - påbörjas passarbetet). Pengar byter ägare och häst och kontrakt följer med köparen.

Det största problemet verkar vara att köparen/ts inte förrän nu har insett vad det innebär med avstånden mellan köpare/säljare/häst. Det blir mer problem, frågetecken, mer tungrott och man är mer beroende av de inblandade parterna.
 
Sv: Häva fölköp?!

Om hon sedan inte vill ha folet, det ar en helt annan sak, men storsta saken ar ju att saljaren inte coopererar om kontrakt..

Det behövs inget kontrakt. Allt är mkt bättre med kontakt, men TS har ju dels det kontrakt (el kopia av det) hon sänt tillbaka påskrivet. Hon har mailväxling, muntliga överenskommelser OCH en stoägare som vet att TS ska köpa fölet.

Så, det är dåligt av säljaren att inte skicka kontraktet, och att försöka ändra betalningsvillkoren, men TS kan bevisa rätt till ägarskap utan kontrakt utefter vad som skrivits i tråden. Dvs TS kan, och har förbundit sig, att skaffa pass till fölet. Och det går att göra med enbart att hon kan bevisa ägarskap, eftersom fölet går jämte stoet.
 
Sv: Häva fölköp?!

ok har pratas om tva olika saker.
TS fick kontraktet/n i posten.. tva kopior av dem.. skrev pa bada och sande tillbaka BADA sedan saljaren hade inte skrivit pa. Nu vantar ts pa att fa tillbaka sin kopia av kontrakter.. ts har kontaktat saljare som sager det har blivit sant.. ts har inte fatt kontraktet..
stoagare a sin sida vet att ts skall kopa folet, pass problemet ar ett helt annat sak. Och kanske ts och stoagare kan losa detta.. Men igen, ts har INGET kontrakt som kan bevisa att hon har kopt hasten.. Det enda som hon har ar kvitto fran banken pa den betalda avgiften.. Hon har inget bevis vad som star i kontraktet om betalning senast 5 dagar efter folet levereras.. med eller utan pass..
Det ar ju flera olika saker som hander har, och ts far tydligen ingen cooperation fran saljare och (kanske?) stoagare..
Sa tolkar jag det i alla fall, ar det ratt? vet inte men sa ser jag det hela.. Sen kanske ts har trottnat pa allt tjafs och vill dra sig ur affaren, men det ar en helt annan sak..

Ts Forklara om jag forstar detta ratt eller fel. Och vad som hander i allmanhet..
 
Sv: Häva fölköp?!

Jag förstår allt det där och invänder inte i sak mot det, utom att det är korkat att inte ta en kopia, och att ena kontraktet borde varit påskrivet direkt när det kom om det sas kom från säljaren.

MEN, faktum kvarstår. OM TS vill ha fölet, finns det inga hinder för det. Naturligtvis är affären inte korrekt skött, och säljaren borde tas i örat. Men hade det där varit TS drämföl och hon mest av allt velat få hem sitt fina föl, då kan hon det. Dvs vill hon kan hon.

TS skrev redan i första inlägget att hon köpt en 'billig häst' och att hon letat sådan. Så jag vidhåller - även om jag ska utpekas som elak och oförstående - att TS största problem här är att hon ändrat sig ang att köpa fölet, inget annat. Och hon har ändrat sig av annan anledning än att det är kommunikationsproblem.
 
Sv: Häva fölköp?!

nej nej jag menade inte sa.. och haller med dig ocksa.. ts har mkt mojligt andrat sig, vilket jag inte vill ga in pa da jag inte kanner ts eller saljare eller ngt annat..
jag forsoker forklara varfor hon ar tveksam om hela affaren och jag skulle vara ocksa och fullt forstar om ts inte langre vill ha folet, da det ar sa mkt krangel.. speciellt som hon sager att hon kanske inte kan registrera folet som renrasigt och det var kanske en av anledningarna till kopet.. aven om det var billigt.. kanske det var billigt for att det inte hade papper sa att saga..

Om ts har angrat sig forstar jag till fullo. vem skulle orka med allt trassel som tydligen har hant for henne att fa folet hem.. och visst ar det dumt att inte ta kopier pa kontrakt. men det spelar ju ingen roll da det inte var paskrivet av saljare.. alltsa tva osignerade kopior var sant till ts och hon skrev pa och sanda bada tillbaka.. men som referens skulle det ju vara bra att ha i alla fall..

mer om detta kan inte bli sagt sa lange som ts inte svarar.. vantar pa akt 2
 
Sv: Häva fölköp?!

Ja ni spekulerar ju på bra utan mig :D
Även om moholmarabs fortfarande är mest rätt ute :idea:

Nej försöker inte hitta kryphål om man läst och förstått...jag är less på allt krångel och inget har skötts på vad jag trodde var professionell nivå som jag trodde när man köpte direkt av van(?!) uppfödare, samt att jag inte kan avsluta affären med att hämta föl med pass (klart eller på G) och övrigt knepigt. DÄRFÖR!! hoppar jag av affären inte för att få tillbaka mina pengar eller för att jag "kommit på att avståndet var för långt" och annat som spekulerats.

Detta skulle vara min första egen valda häst och jag ville köpa på rätt sätt från början vilket inte alls har skett och i vanliga fall brukar jag (och många med mig) ändå avsluta affären och folk - uppfödare som bilförsäljare ;) - fortsätter med sitt krassa sätt att göra affärer!

För den som vill lägga övriga kommentarer - uppfödaren mailade kontraktet som jag själv fick skriva på och skicka sen enligt egen utsaga har hon skickat kontraktet minst 2ggr men inte har jag fått något för det! (osannolikt eller inte?!)

I nuläget inväntar jag fortfarande kontraktet som enligt postens tabell ser ut så här: 1:a-klassbrev - REK 1 arbetsdag. Hon borde skickat senast i onsdags....:crazy:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 633
Senast: Similitude
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 011
Senast: Marie_Ozzy
·
Avel Hej, jag var inne här för längesen och startade en tråd. Men hittade tyvärr inte den så jag skapar en ny. Min häst har gått o skadat...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 658
Senast: Rifer
·
T
Hästmänniskan Jag håller ju på att köpa häst, det är långt till där hästen bor, typ 50-60 mil. Det har varit 4 månaders leveranstid på henne...
Svar
3
· Visningar
796
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp