Häva fölköp?!

Sv: Häva fölköp?!

Om vi utgår från att säljaren är en privatperson och inte driver näringsverksamhet så gäller Köplagen:
11 § Säljaren svarar för sådana kostnader för varan som uppkommer före avlämnandet och som inte beror på att avlämnandet har försenats till följd av något förhållande på köparens sida.

Köplagen är dispositiv.
 
Sv: Häva fölköp?!

Finns ett tillägg på den där paragrafen också som kanske förtydligar:
"Alla kostnader som kan uppkomma på grund av te.x. vård eller försämring av varan innan avlämnande och som inte på något sätt härrör från köparen måste säljaren bekosta."

Så när det gäller avmaskning, verkning mm råder väl inga tvivel längre om vem som ska betala. Men det var ju kanske inte riktigt TS egentliga fråga....
 
Sv: Häva fölköp?!

Ja - jag är privatperson och, nej - vi har inget avtalat vem som ska betala övriga kostnader, Och nej - ingen har sagt att jag ska betala de kostnaderna!!

Och självklart ska jag kontakta säljaren, vem har påstått annat??? :confused:

Jag ville bara kolla här på forumet vad ni tror, tycker och hur ni skulle gjort om ni var i min situation?! Hur gör ni som köper föl på annan ort (ja jag vet att det finns fler som gör det)

Och Jo - jag vill ha hästen men jag gynnar inte sån här handel, inte heller gynnar jag övriga hästhandlare eller andra företagare som inte sköter sina kunder eller hästar väl!

Hästar får flyttas om pappren för pass är inskickat, dvs att det är i rullning. 6månader gäller för pass ansökan från det att fölet är fött antagligen för att det är då det tidigast (vanligen) kan flytta från mamman.

Och slutligen: Nej - fölet har aldrig åkt transport utan är fött hos stoägaren (som i verklig mening är dess riktige uppfödare då) och är kvar där tills det är dags för avvänjning!
 
Sv: Häva fölköp?!

Passet är ju utan något tvivel ditt ansvar, som ni avtalat. Hur du väljer att lösa det är upp till dig, men du kan ju inte fräckt räkna med att stoägare eller hästhållare ska gå dina ärenden och ställa upp i ditt ställe för att du själv valt att göra en affär på distans.

Du måste väl rimligen ha insett vad det innebar när ni avtalade att du skulle ansvara för passansökan? Lättast är väl att du bokar ID-kontrollant samma dag som hämtandet av fölet, och då också får handlingar som är relaterade till fölet?
 
Sv: Häva fölköp?!

Jamen så skönt att du förtydligade det som många här uppenbart inte kunde läsa innantill och vad jag förstod så var fölet också fött när du tingade det.
Jag håller med till fullo, jag skulle inte heller gynna en sådan där handel, bra tänkt!
 
Sv: Häva fölköp?!

Att stå som uppfödare handlar inte om att fölet rent fysiskt är hos personen. Uppfödare är egentligen en juridisk term. Tänk alla travföl som föds på en helinackordering där ägaren är en gång om året-där är det fortfarande ägaraen till stoet som är uppfödaren. Inte dom som tar hand om sto och föl. Samma sak kan gälla om magen på syoet lånas ut, eller som i detta fallet om man säljer stoet dräktigt. Då reglerar kontrakt vem som är uppfödare till fölet.

Jag vill fortfarande vet hur du tänkt få hem ungen, hur gammal den är och varför du inte kan ta ut id-nisse när du ev skulle hämta ungen. Tyker att du gör detta väldigt mycket mer komplicerat än vad det behöver vara.
 
Sv: Häva fölköp?!

kl

TS - jag förstår verkligen inte problemet..

Ring säljaren och säg att du ångrar dig, då borde det väl vara så att handpenningen är förverkad men du "slipper" köpa föl av dessa människor som du finner oseriösa..

Eller vill du hitta kryphål och häva köpet för att även kunna få tillbaka handpenningen du lagt? Det känns så när man läser.
 
Sv: Häva fölköp?!

traden har blivit rorig.. och ts har forklarat allt bra..

forst det finns inte papper pa folet da hingsten i fraga inte var registrerad sa det ar ett problem. sen har hon (TS) inte fatt tillbaka kontrakt fran saljaren sa hon kan ju inte sanda in nagra papper..till nagonstans.
SEN, personen som for ogonblicket har folet i sitt stall har inte lyckats med koparen (TS) komma overens om nar chip och markeringar skall goras, vilket var foreslaget att bli gjort nar folet hamtas, MEN da maste TS ha kontrakt tillbaka samt fatt sanda in registrering var det nu blir.. Jag ser det som problem med communication mellan dessa 3 parter, saljare stoagare och koparen. Och tills det har ratts ut kan nog inget gora..
Jag forstar inte dock varfor hingsten i fraga inte var registrerad, eller att det var tjuvbetackning och han inte hade sprangrulla.. Da ar det ju upp till saljaren att betala in vad som behovs for det, man kan gora det i efterhand, bara kostar mer.. For fran vad jag har forsatt koper TS ett renrasigt registrerbart fol.. Men jag har inte sett kontrakt sa jag vet inte..
Som sagt det hela ar en rorig affar, Lycka till TS borja i en anda och borja nysta.. till slut far du ditt fol..
 
Sv: Häva fölköp?!

moholmarabs du är helt rätt ute! hästen ifråga är renrasig men av olika anledningar hade inte hingsten hunnit få licens vid betäckningen så då kan inte heller avkomman registreras som renrasig (Helt idiotiskt i min mening) Dock avlades fram ett antal föl på detta sätt antagligen för att uppfödaren ville ha avkommor bara på sitt stuteri.....(...)

Som jag ju skrev redan i början ska jag hämta hem fölet strax innan jul är det tänkt.


Ja det är komunikationsproblem kan man lugnt säga, jag trodde ju att seriösa uppfödare hade papper och allt klart och tydligt både mellan henne och stoägare samt med mig som köpare. Så verkar inte vara fallet. Massa oklarheter och tjafs och utgifter som ingen verkar vilja betala!

Anledningen att ID kontrollant inte kan kontaktas vid hämtande är för att det egentlig mening är försent då...då kan jag likaväl göra det när som helst fölet kommer hem då det kryllar av ID-kontrollanter här.

Uppfödaren kommer inte vara med vid hämtandet av fölet och då ser jag inte det som att jag kommer ha större chans att få papprena då än tidigare!
 
Sv: Häva fölköp?!

ts, jag har en renrasig arabhingst som ar nu 2 1.2 och han blev insatt i hage med mitt renrasiga arabsto (inte slakt) nar hon brunstade i somras, forstas har jag nu ett fol pa vag....
jag ringde till arab registry och visst kan jag fa papper pa folet, men forstas maste jag betala en massa extra i avgifter. sa det gar att fa papper pa folet.. men sen ar det fragan om i ditt fall om agaren till hingsten ar villig att betala sprangavgift, extra utgifter etc sa du (och kanske andra folkopare) kan fa papper pa era hastar. Det gar alltsa, anledningen till att betacka med hingst som inte har papper forstar jag inte.. i mitt fall var det en "olycka" for ingen i min varld anvander en 2 arig hingst till avel.. darfor hade jag ingen sprangrulla pa honom.. Men foreningen forstar att olyckor kan handa, och det finns losningar..
Om papper inte ar viktigt for dig, sa registrera ditt fol i Svehast(???) och fa okand harstamning pa den och borja ringa till saljaren sa du kan fa ditt kontrakt tillbaka.. och det maste ju finnas en ID person nara till stoets agare.. se om du kan fa henne att cooperera.. trakigt nar det blir sa har.. och skams pa saljaren i det har.. att avla en massa fol utan papper ar waste of horseflesh.. om nu inte saljaren avlar for "the meatmarket" och hade tankt gora sig rik pa sa satt.. lat oss veta vad som hander..
 
Sv: Häva fölköp?!

Men om säljaren driver ett stuteri så har h*n väl sannolikt sålt fölet i näringsverksamhet, och då gäller ju konsumentköplagen, inte köplagen. Vilket avsevärt skulle förbättra ditt läge. T ex tycker jag nog att man har rätt att förvänta sig att hästen kan registreras som fullblod om man köper från ett stuteri, om inte säljaren upplyst om detta problem vid köpet. Dessutom har du ju alltid rätt att avbeställa en vara innan den levererats, mot att säljaren ersätts för förlusten (dock är det inte givet att detta täcks av handpenningen). Det är detta jag har varit ute efter tidigare i tråden när jag har sagt att jag utgår ifrån att säljaren inte är professionell.

Däremot kan jag inte omedelbart se att du kan slippa undan att fixa passet ens om säljaren är näringsidkare, eftersom du tydligt blivit upplyst om att hästen saknar pass.

Om nu säljaren är näringsidkare har du dock ett mer kostnadseffektivt sätt att få hjälp än att anlita jurist, nämligen konsumentvägledaren i din kommun.
 
Sv: Häva fölköp?!

Hade jag varit i samma situation hade jag helt enkelt sagt adjö till pengarna.
men är ju alltid svårt att veta när man bara har ena sidan att gå efter vad som sagts.
Det finns ju hur många hästar som helst till salu , måste ju vara köparens marknad i dag.
 
Sv: Häva fölköp?!

Hej!
Tycker som många andra: om du ångrat dig, ring till säljaren och berätta det. Handpenningen är uppenbarligen förverkad. Möjligen kompliceras läget av att du faktiskt skrivit på köpekontrakt, om nu säljaren inte kan fortsätta att äga fölet, och stoägaren inte vill köpa det.

Jag har köpt två föl som jag ska hämta strax före jul. I mitt köpekontrakt, som säljaren har skrivit, står det tydligt när fölen ska avhämtas (senast nyår), och att det ingår grimma och grimskaft till varje föl, och att fölen är avmaskade, grundvaccinerade mot stelkramp och att pass finns.
Det står också, att om fölen inte avhämtas enligt avtal, tillfaller handpenningen säljaren.
Det är trevligt med tydliga kontrakt.

Visst, hästar ska ha pass men det säljs hästar varje vecka i Sverige där pass inte finns. Köpte en passlös häst senast i somras, en unghäst på 1½år. Hade dock alla originalpapper och har nu fått ett pass med full stamtavla. Lite dyrare än om det varit gjort tidigare.
Det är inte omöjligt att köpa häst utan pass eller transportera den utan pass. Man riskerar möjligen lite böter för att köra omkring utan pass, och man riskerar dyrare passkostnad genom att inte se till att det är gjort i tid.
 
Sv: Häva fölköp?!

Jag var redan inne på det...

ja jag har skrivit på men inte säljaren är hästen fortfarande såld då? då kan ju vem som helst skriva ett kontrakt som dom själva skriver under...?!

Inget av det du beskrev i ditt kontrakt ingår i denna häst. Trevligt med väl utförda kontrakt som sagt!

Och till sist...ja man kan köpa och hämta en häst utan pass, man kan även köra bil utan körkort det betyder inte att det är okej eller att jag tänker göra så och som jag sagt tidigare, hästen står inte hos mig och jag har inte fått det stöd eller den hjälp som tyvärr har krävts av övriga för att få pass handling utförd!
 
Sv: Häva fölköp?!

moholmarabs du är helt rätt ute! hästen ifråga är renrasig men av olika anledningar hade inte hingsten hunnit få licens vid betäckningen så då kan inte heller avkomman registreras som renrasig (Helt idiotiskt i min mening)

Där håller jag inte med!
Varför ska det vara så svårt för hingstägare att betala in licensen INNAN betäckning?! Nu för tiden gör man ju det enkelt och smidigt på datorn.

Vill man fuska lite så går det ju faktiskt att betal upp till ett par veckor EFTER betäckning med, och skriva in senare datum i språngrullan, eftersom ston kan gå över tiden ordentligt, innan de fölar.

Så att inte betala in licens ser jag som droppen av att vara både snål och oseriös.
 
Sv: Häva fölköp?!

Tack CK så hävdar jag med, som seriös uppfödare ser man ju självklart till att ha licensen klar innan en sån sak! Nu vet jag inte alls när hingsten fick sin licens så det kanske dröjde till i somras innan han vart godkänd...;)
 
Sv: Häva fölköp?!

Och till sist...ja man kan köpa och hämta en häst utan pass, man kan även köra bil utan körkort det betyder inte att det är okej eller att jag tänker göra så och som jag sagt tidigare, hästen står inte hos mig och jag har inte fått det stöd eller den hjälp som tyvärr har krävts av övriga för att få pass handling utförd!


men du har ju fått hjälp med det. stoägaren har ju sagt att h*n kan vara hemma då mot betalning för utebliven lön, vilket i mina öron låter helt ok om du själv inte har möjlighet att vara där
 
Sv: Häva fölköp?!

men du har ju fått hjälp med det. stoägaren har ju sagt att h*n kan vara hemma då mot betalning för utebliven lön, vilket i mina öron låter helt ok om du själv inte har möjlighet att vara där

Det verkar vara kostnader som är det största problemet i allt detta krånglandet. Jag får iaf den känslan.
 
Sv: Häva fölköp?!

men du har ju fått hjälp med det. stoägaren har ju sagt att h*n kan vara hemma då mot betalning för utebliven lön, vilket i mina öron låter helt ok om du själv inte har möjlighet att vara där

Jag har fortfarande inte fått alla papper och sessutom inte fått tag på ID-kontrollant i tid! Det är ett pussel som försvårats.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 633
Senast: Similitude
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 011
Senast: Marie_Ozzy
·
Avel Hej, jag var inne här för längesen och startade en tråd. Men hittade tyvärr inte den så jag skapar en ny. Min häst har gått o skadat...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 658
Senast: Rifer
·
T
Hästmänniskan Jag håller ju på att köpa häst, det är långt till där hästen bor, typ 50-60 mil. Det har varit 4 månaders leveranstid på henne...
Svar
3
· Visningar
796
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp