Har hetsen med hund i bil gått för långt?

Inte_Ung: Hos ena mjölkbonden jag jobbar hos får hundarna sitta i bilen, alternativet hade väl varit tidvis kopplade i ladugården eller i bur. Vissa dagar, speciellt då det varit riktigt varmt så har det varit varmare i ladugården än det varit i bilen (helt öppna rutor och eventuellt öppna dörrar + skugga). Om vi då säger att det är 26 grader i bilen, och 30 grader i ladugården, är det då inte okej att ha hundarna i bilen men okej att ha de i ladugården?

Mina har faktiskt varit lugna och vilat/sovit samt varit hyffsat opåverkade av att sitta i bilen. Och det har även varit svalt när jag kommit dit. I förhållande till var det varit på andra ställen (både ute och inne).
 
Och hur skall det fungera på en trång parkering?
Kan ingen ställa sig på rutorna bredvid din bil?
Tjaa, jag är ju medveten om det och brukar ställa min bil en bit ifrån den värsta trängseln. Händer det att det parkeras bilar i närheten så brukar hon sällan bry sig, så länge de inte tittar på henne. Vakta bil är, förövrigt, sjukt självbelönande för en vaktig hund, man lyckas ju skrämma iväg "hotet" varje gång..
 
Och hur skall det fungera på en trång parkering?
Kan ingen ställa sig på rutorna bredvid din bil?

Fast alltså, hunden sitter ju i en bil. Det är ju inte så att den tar sig ut. Så se rinte problemet med att folk inte kan ställe sig bredvid bilen? Har svårt att tro att det skulle påverka folk mer än på det sättet att de inte bryter sig in i bilen. Eller möjligtvis hoppar till om de blir överraskade av skällande.
 
Inte_Ung: Hos ena mjölkbonden jag jobbar hos får hundarna sitta i bilen, alternativet hade väl varit tidvis kopplade i ladugården eller i bur. Vissa dagar, speciellt då det varit riktigt varmt så har det varit varmare i ladugården än det varit i bilen (helt öppna rutor och eventuellt öppna dörrar + skugga). Om vi då säger att det är 26 grader i bilen, och 30 grader i ladugården, är det då inte okej att ha hundarna i bilen men okej att ha de i ladugården?

Mina har faktiskt varit lugna och vilat/sovit samt varit hyffsat opåverkade av att sitta i bilen. Och det har även varit svalt när jag kommit dit. I förhållande till var det varit på andra ställen (både ute och inne).
Jag tror inte att något av det är tillåtet faktiskt.

" Inomhusmiljö
Miljön där hundarna vistas ska ha en temperatur och luftfuktighet som lämpar sig för dem. Det ska finnas fönster som släpper in dagsljus och belysning som inte irriterar hundarna."

http://www.jordbruksverket.se/amnes...rdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html

"Du får inte lämna hunden utan tillsyn i fordonet om det är möjligt att temperaturen går över +25°C eller under -5°C."
http://www.jordbruksverket.se/amnes...terahundar.4.207049b811dd8a513dc80001498.html
 
Nu har jag ju inte körkort eller bil, men har lämnat min hund under kontrollerade former i andras bilar.
Kan säga att hade någon slagit in rutan till bilen när min hund låg där - så hade jag nog inte kunnat lämna honom ensam igen för han hade blivit så rädd.
jag tycker absolut man kan göra det OM det handlar om hundens liv, annars tycker jag nog folk får lugna ner sig lite.
 
Eller så tänker dom faktiskt att den här hunden ser inte ut att må speciellt bra, alla är inte ute efter att bli hjältar och komma med i tidningen.

Jag tycker det är helt sanslöst att folk här stör sig på att folk agerar och faktiskt GÖR något, annars är det mest gnäll i samhället över folks passivitet och oförmåga att bry sig.

Jo tack, jag jobbar i zooaffär, känner till fenomenet. Om jag fick en femma för varje gång någon kom springande med andan i halsen och viktig stämma; Ursäkta, ursäkta, ni har en DÖD fisk här, en död fisk!

De vanliga svaren?
Nej, det är en fisk som är vit.
Nej, det är en fisk som är gul.
Nej, den ser ut så där.
Nej, den ska ligga på botten.
Nej, den ska simma vid ytan osv osv i all oändlighet.
 
Ja du ... Kan inte vara enkelt att vara omringad av såååå korkade människor i sin vardag som inte vet precis allt om precis allt. Vilken hjälte du är som står ut med det .

:up:
 
Jag tror inte att något av det är tillåtet faktiskt.

" Inomhusmiljö
Miljön där hundarna vistas ska ha en temperatur och luftfuktighet som lämpar sig för dem. Det ska finnas fönster som släpper in dagsljus och belysning som inte irriterar hundarna."

http://www.jordbruksverket.se/amnes...rdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html

"Du får inte lämna hunden utan tillsyn i fordonet om det är möjligt att temperaturen går över +25°C eller under -5°C."
http://www.jordbruksverket.se/amnes...terahundar.4.207049b811dd8a513dc80001498.html

Jag hittar inte det du skriver. Tillsyn har jag, bilen står precis utanför lagån och hundarna har som sagt aldrig varit särskilt påverkade av värmen när de ligger och vilar i skuggan. De har dessutom vatten att dricka och om jag ser att de är varma så kan jag svalka dom med vatten.

Vad vill du att man ska göra under varma dagar? Förvara hunden i kylskåpet? O_o

Du menar på fullaste allvar att hunden inte får vara i miljö som är varmare än 25 grader?
 
Jag tänkte nog mera på hur det skulle påverka hunden.
Om den skulle bli mycket upprörd och kanske stressad.

Jag skulle säga att det för en del hundar är en rätt kul uppgift att vakta och hålla koll på omgivningen. Min vuxna ligger tex gärna uppe på soffor för att bättre se ut genom fönster och dylikt och håller koll på omgivningen. För honom blir det lite av en berikning då det är en egenskap han har (liten larmande vakthund).
 
Du menar på fullaste allvar att hunden inte får vara i miljö som är varmare än 25 grader?[/QUOTE]

Det är inte Inte-Ung som menar något, utan faktiskt djurskyddsbestämmelserna för hund som säger att en hund inte får lämnas utan tillsyn i en bil om det finns en risk för att temperaturen i bilen går upp till över 25 eller sjunker lägre än minus 5. Du kan läsa om det på Jordbruksverkets hemsida under transporter. http://www.jordbruksverket.se/amnes...terahundar.4.207049b811dd8a513dc80001498.html

En termometer i bilen är en ypperlig idé, inte bara för förbipasserande som slipper oroa sig, för bilägare som inte får sina rutor sönderslagna och för hundägare som faktiskt kan kontrollera att solskydd är tillräckliga och fläktar inte slutar fungera.

Djurskyddsbestämmelserna skrivningen innebär att oavsett vad vi tycker eller menar, bör det enl 24 kap 4§ Brottsbalken vara ganska riskfritt att krossa en ruta om man ser en hund i en bil och har anledning att tro att den far illa (inte för att jag personligen skulle riskera något som helst obehag för någon annans hund - man går ju helt fri från allt ansvar om man bara struntar i hunden). Nu menar jag inte att det ska vara så - men rent juridiskt tror jag att den som vill bråka om sin ruta i det fallet både måste kunna bevisa att hunden inte var i fara och det saknades skäl att tro att så var fallet (dvs att det framgår att bilen har fläktar).

Jag vill också poängtera att jag varken skrivit djurskyddsbestämmelserna för hund eller brottsbalken. Lagtexterna ser ut som de gör oavsett hur jag vill att de ska se ut och oavsett graden av sunt förnuft hos någon inblandad. Brottsbalken är dock svår tolkad.

PS när såväl Jordbruksverket som SBK och t.ex. Agria enligt Bukefalos är ute och cyklar - är det inte dags att klaga på dessa instanser istället för att förklara att människor utanför hundvärlden saknar förstånd. Det är ett bättre sätt att nå ut till allmänheten om att faran inte existerar än att sitta och vara bitter på ett forum.
 
Senast ändrad:
Du menar på fullaste allvar att hunden inte får vara i miljö som är varmare än 25 grader?

Det är inte Inte-Ung som menar något, utan faktiskt djurskyddsbestämmelserna för hund som säger att en hund inte får lämnas utan tillsyn i en bil om det finns en risk för att temperaturen i bilen går upp till över 25 eller sjunker lägre än minus 5.

Det linnsan syftar på är att Inte_Ung skrev att hon inte heller får ha hunden i ladugården om det riskerar att överstiga 25 grader.

Citeringen blev lite konstig, ber om ursäkt för det.
 
Paragrafrytteri gynnar ingen och tillför heller inget. Sommartid så är det varmare än +25°c vissa dagar där jag bor trots öppna dörrar och fönster och så är det nog hos de allra flesta.

Och de flesta sommardagarna skulle man enligt vissas sk logik inte öht kunna gå ut och rasta hundarna mellan 09-22, pga det är ju varmare än 25°c utomhus :nailbiting: och rastar man inte hundarna så bryter man mot andra bestämmelser, så enklast är väl att avskaffa alla hundar då eller? :meh:

Istället för sommarkatter kan vi införa vinterhundar, så slipper alla icke hundägande experter bekymra sig över hundarnas väl och ve sommartid :idea::idea:
 
Vad som fattas hos många, speciellt hos de som inte själva har hund är sunt förnuft..
:bow::bow::bow:

Delvis kl
Ja det verkar vara en bristvara! För många år sedan, före 2008, hände det att jag hade hundarna med mig i bilen på nätterna när jag jobbade, bilen stod skuggad tills långt efter att jag åkt hem, så det kunde aldrig bli speciellt varmt i bilen, rutorna ca 5 cm ner runt om, samt delbar baklucka där man kan fälla upp fönsterdelen. Bilen står rakt under det fönster jag har bakom mig så jag hör allting, typ om en hund rapar.
Plötsligt blir det ett jävla liv på hundarna, öppnar fönstret på vid gavel o ser två personer som försöker titta in i bilen, jag frågar dom vad de håller på med, de svarar att hundarna såg slöa ut o inte hade något vatten. Tacka faaan för att de ser slöa ut när de blir väckta mitt i natten, dessutom av folk som står med näsan tryckt mot rutorna för att försöka titta in. O tacka faan att de låter mer än ett billarm när folk går omkring bilen o försöker titta in. Naturligtvis hade de vatten, allt syns inte från utsidan.

Vad gäller att lämna hundarna hemma när man skall handla så är det inte ett alternativ för mig, jag har ca 5 mil enkel väg till större köpcentrum, skulle inte falla mig in att åka från hemmet enkom för att handla, jag handlar på vägen hem efter jobbet, efter att ha plockat upp hundarna på nattis.
Sommartid blir det Åkersberga där det finns luftigt o relativt svalt garage, inte underjordiskt men med full skugga o öppet för alla väder. Norrtälje är uteslutet sommartid då det inte finns skuggiga parkeringsplatser vid ICA, för att inte tala om trängseln av alla sommargäster.
Shoppingresorna blir till berikning för hundarna, en långis på vägen dit o en långis på vägen hem. Alltid nya, eller nygamla promenadstråk.

Tyvärr dör hundar o små barn i bilar varje år, ibland så tidigt som i Maj.
Ibland är jag tvungen att åka till Norrtälje sommartid pga medicinska utredningar o undersökningar, då gäller det att hitta platser där det är något sånär skugga. Vid ICA flygfyren parkerar jag inte på parkeringen utan bakom byggnader etc.. o hoppas slippa P böter. Där sitter då o då hundar i bil, kollar så de inte verkar påverkade. När jag har handlat färdigt o går ut så ser jag ett stort anslag på en av deras reklamstativ där det står om det där med att lämna hund i bil i solen. Fyller ju inte så stor funktion då, påpekade detta hos kundtjänst, de verkade inte förstå problemet, skylten vändes men nästa gång jag var där var det lika dant igen.
 
<snip>

"Du får inte lämna hunden utan tillsyn i fordonet om det är möjligt att temperaturen går över +25°C eller under -5°C."
http://www.jordbruksverket.se/amnes...terahundar.4.207049b811dd8a513dc80001498.html

Det har ar ju ett interessant statement. I min mammas gamla lagenhet i Stockholm lovar jag att det blev bra mycket over 25*C nar det var varmt ute. Undrar vad de hundagare som bor i hyreshus som blir supervarma ska gora pa sommaren? Bo pa hotel?
 
Det har ar ju ett interessant statement. I min mammas gamla lagenhet i Stockholm lovar jag att det blev bra mycket over 25*C nar det var varmt ute. Undrar vad de hundagare som bor i hyreshus som blir supervarma ska gora pa sommaren? Bo pa hotel?
Fråga Jordbruksverket - lagen ser ut så. Du får inte ha en bil i ett fordon om det riskerar att bli mer än 25 grader varmt. Och som jag skrev - jag har inte hittat på den. Den ser ut så helt oavsett vad jag tycker och oavsett hur mycket förstånd jag har. Och det hjälper inte er att pipa om det på Buke eller att idiotförklara alla som inte förstår varför lagen inte ska gälla just er. Det som kan hjälpa är att börja med att skriva till SBK (vår väg till Jordbruksverket) och förklara att den information de lagt ut på sin hemsida är felaktig och att ni kan visa att bilar inte alls värms upp som deras tabell visar och att solskydd fungerar. Tar de bort sin varning försvinner den snart också ur media - och då också risken/chansen att någon reagerar på en bil med en hund i minskar. SBK är också hundmänniskors bästa sätt att driva för en regeländring.

Så istället för att bittert klaga här och kalla folk idioter - kontakta SBK. Gör något konstruktivt. Om ni nu har så rätt och alla andra har så fel borde det vara en enkel sak.

PS Om jag har förstått bakgrunden till djurskyddsföreskriften så handlar det bl.a. om att ett fordon är ett litet utrymme - dvs svårare för hunden att reglera sin temperatur genom att röra på sig. En lägenhet blir sällan varm på samma sätt heller - just därför att det normalt är en större luftvolym och bättre ventilation. Du har fö även regler som skiljer mellan olika typer av utrymmen när det gäller häst. Det är inte tillåtet att stalla upp i en transport.

PPS är ventilationen för dålig i en lägenhet så får man inte ha hund där. Då får man flytta. Eller låta bli att ha hund. Att ha hund är ingen rättighet, att ha hund är ett privilegium som jag anser bara bör vara de förunnat som åtminstone försöker ge dem en dräglig tillvaro (men jag anser även att så gott som alla som skriver på Buke ingår i den kategorin). men nu gällde det hund i bil
 
Inte så många som stoppar in en bil i sitt fordon dock.. :angel:

Som sagt; paragrafrytteri gagnar ingen och ni som ägnar er åt det ska inte tro att någon blir avtagen sina hundar eller att hundarna på något vis lider och plågas ihjäl om inomhustemperaturen där man bor går upp till +27°c under varma sommardagar..
 
Jag hittar inte det du skriver.
Det står i den första länken jag lade in.
Det är två olika länkar.

Vad vill du att man ska göra under varma dagar? Förvara hunden i kylskåpet?
Jag vill ingenting.
Men Jordbruksverket, Länsstyrelsen och Lagstiftarna vill en massa saker.
Du får fråga dem.
Läs länkarna.
De innehåller de regler som hundägare skall följa.

Om de är bra eller inte kan jag inte säkert veta.
Men jag tycker att man nog får acceptera att människor reagerar på en massa olika sätt om man bryter mot dem.

Du menar på fullaste allvar att hunden inte får vara i miljö som är varmare än 25 grader?
Det är vad jag kan läsa ut av reglerna som gäller ja.
Eller att hunden i varje fall inte får lämnas ensam i en miljö som kan bli varmare än 25 grader.
Men ring till Länsstyrelsen och fråga Djurskyddsinspektörerna.
De vet exakt hur det förhåller sig.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 068
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 400
Senast: IngelaH
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
Hundhälsa Är lite förbryllad över en grej idag. Vi har bilat runt och stannade idag till på ett ställe längs Göta kanal för att kolla slussning...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 268
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp