Har hetsen med hund i bil gått för långt?

Vad som fattas hos många, speciellt hos de som inte själva har hund är sunt förnuft..
Jag uppfattar det dock mera som att hundägare är väldigt pigga på att vilja rädda andras hundar.
För egen del så är jag inte känslomässig vad gäller hundar och skulle köra hela checklistan, inklusive att ringa till Polisen, innan jag fick för mig att slå in någon ruta.
Men jag skulle inte lämna en en överhettad hund i sticket.
 
Och om någon pangar en ruta för att "befria" en hund som mår gott i en klimatstyrd bil, enbart baserat på att det är en hund i bil och inte tar någon hänsyn till hur hunden faktiskt mår, så ÄR personen en idiot!

Så när någon följer en lag som du inte gillar så är den en idiot.
Det är faktiskt en inställning som jag inte gillar.
 
Vilken lag följer man när man "räddar" en välmående hund, som är pigg, alert, inte lider av att det är för varmt och mår hur bra som helst i en bil menar du? O_o

Skadegörelse kallar jag det om man slår in en bilruta i ett sånt läge som är beskrivet här ovan!
 
Men alltså... Det finns massor med saker man får göra när det är kris, som man inte får göra när det inte är kris. Om en hund riskerar skada pga att den lämnats i en varm bil får man skada egendom för att rädda den - men om den inte riskerar skada får man inte skada egendom. Det är en bedömningsfråga, absolut - men det kräver då ett visst mått av omdöme mao. Om det är 15 grader och mulet, kl 19 en kväll i juli (eller 15 grader i ett p-garage), hunden ser inte det minsta besvärad ut, osv, så är det varken rimligt eller okej att jaga upp sig och varken bli våldsam mot egendom eller aggresiv mot hundägare "för att det var juli". "Hund i bil" är inte i sig en kris! Ingen i tråden har så vitt jag vet(?) invänt mot ingripanden där det faktiskt är kris, eller där det rimligen riskerat att bli det. Exempelvis där någon beskrev hur de ropat ut i högtalarna efter en ägare som lämnat hunden på en varm parkering - är det någon som sagt att det var en överdriven reaktion? Nej. Men situationen i TS (som beskriven, vilket är vad vi har att ta ställning till) var ett svalt - på gränsen till kallt - parkeringsgarage (alltså utan risk för solpåslag) med reagerande människor som inte bara ringt polisen (för det har jag inget emot, oavsett hur eventuellt långsökt risken kan tänkas vara) utan också stört hunden rejält och sedan uppträtt aggressivt mot hundägaren. Det är inte en rimlig reaktion på en icke-risk.

Och som flera hundägare vittnat om i tråden (däribland jag), det är inte så att en (enorm, i mitt tycke) överreaktion som bäst hjälper en hund i nöd och som värst gör noll och intet - många hundar far/skulle fara rejält illa av den sortens händelse. Det finns en hel del situationer där människor får göra en sak som annars är helt förbjuden, förutsatt att det är en rimlig situation! Hur kommer det sig att sunt förnuft ska ut ur bilden helt och hållet när det gäller hundar? Man kan med (visst) våld hålla kvar en misstänkt förövare tills polisen kommer, men man får inte brotta omkull folk på gatan för att man tyckte de såg ut som en väskryckare! Man kan bryta sig in hos folk för att rädda liv vid en eldsvåda, men man får inte bryta sig in hos folk för att man hört att nån fyller år och inbillar sig att de kanske lämnat ljusen tända på tårtan när de gick in i ett annat rum. Man får göra hjärt-och-lungräddning på människor som behöver det, men det är misshandel att göra det på någon som bara somnat på stranden. Osv. När blev "tänk efter först" fula ord?!

När det gäller lagstöd så är jag inte det minsta intresserad av att lobba för att ändra lagar (inte åt det hållet i alla fall), jag tycker det är bra att vi tillåts gripa in när det behövs. Men det anges även i lag att man ska ha rimlig anledning ("det var juli" är inte i sig själv rimligt, vi har möjlighet att observera fler faktorer än så och förväntas även göra det), dessutom finns det god anledning att lagar tolkas fall för fall i domstol istället för att ha robotdomar... Jag är inte ute efter att skrämma folk från att ingripa där hundar behöver hjälp (jag gör för övrigt som @Red_Chili - tror jag det var? - och tittar in i bilar när jag är på parkeringar just för att se om hundar ligger illa till, jag har inte behövt ingripa hittills men skulle inte tveka), men jag förstår över huvud taget inte varför man inte också kan säga att vissa människor går inibomben för långt med reaktioner där de inte var rimliga?

Och jag hade inte tänkt ta i det här nåt mer eftersom det inte verkade vilja bemötas (kan det vara så att jag själv står på ignore, går det att se det nånstans?), men jag lyckas inte riktigt släppa det: de flesta hundägare kokar sina hundar på parkeringar!? Allvarligt? De flesta? Vad i hela jämrarns friden!?!?

För att vara tydlig: jag tycker inte man ska lämna sin hund i bilen varma dagar. Jag tycker man ska tänka sig för både en och två gånger även om man anser att det inte är en varm dag (på det enda stället jag ställer bilen med hund i, utan att det är ett p-garage gör jag det bara om det finns plats där huset garanterat kommer att skugga resten av dagen - eller snarare kvällen, i mitt fall - eftersom vem vet, kanske halkar jag inne på affären och slår i huvudet...), jag tycker man ska vara väldigt försiktig och aldrig underskatta risken. Jag tycker också det är bra att utomstånde reagerar när de ser en hund de misstänker kanske är i fara. Men. Jag tycker inte på något sätt att det är OK att helt åsidosätta rim och reson! Och jag tycker som sagt inte att det är ett noll-riskföretag att (grovt!) överreagera, hundar kan fara illa av överdrivna och onödiga ingripanden också - är det verkligen tabu att påpeka det, bara för att det är hemskt när hundar lämnas i varma bilar?
 
För övrigt, en erfarenhet av "bekymrad medmänniska" angående hund i bil på parkering: jag lämnar min hund i bilen på Citygrossparkeringen, borta ~15-20 minuter. (Senhöst i Skåne, så en bit över nollan och regnrusk.) Kommer tillbaka till bilen och möts av Bekymrad Medmänniska. Jo, jag hade ju lämnat min hund ensam i bilen, och så kunde jag ju inte göra! Den här karln hade då sett Monster sitta där och bestämt sig för att stanna och hålla honom sällskap. Enligt mannens beskrivning hade de fått himla bra kontakt, där Monster suttit blick stilla ("som en staty!", tänka sig...) och hållit varm ögonkonktakt hela tiden ("vek aldrig med blicken!"), varpå mannen ansåg att Monsters behov av hans "sällskap" blivit starkt bekräftat... :cautious:

När så Monster bröt sitt stirrande-staty-läge när mannen vände sig mot matte när hon dök upp, och fullständigt förlorade besinningen (jag trodde han skulle välta bilen ett tag), tolkade den här mannen som att Monster nog hatade sin matte, och verkligen gillade den här karln. Det var då synd och skam att jag inte tog bättre hand om min hund, och hade Monster varit hans så hade han minsann varit en mycket lyckligare hund! :meh:

Jojo... Och hade det varit sommarmånad kan jag gott föreställa mig att den här karln skulle bestämt sig för att "rädda" Monster... Varpå han väl hade upptäckt vad "hunden är stel som en staty och stirrar på mig" egentligen betyder, men det hade ju inte hjälpt vare sig Monster eller mig.

Men kanske vore det okej att han krossat en ruta och försökt sig på att plocka ut Monster, om det bara varit Juli?
 
Termometer och tel.nr funderar jag på. Jag lämnar inte ute nu när det är så varmt, men svalt parkeringshus i 10 min utan problem.
 
Fråga Jordbruksverket - lagen ser ut så. Du får inte ha en bil i ett fordon om det riskerar att bli mer än 25 grader varmt. Och som jag skrev - jag har inte hittat på den. Den ser ut så helt oavsett vad jag tycker och oavsett hur mycket förstånd jag har. Och det hjälper inte er att pipa om det på Buke eller att idiotförklara alla som inte förstår varför lagen inte ska gälla just er. Det som kan hjälpa är att börja med att skriva till SBK (vår väg till Jordbruksverket) och förklara att den information de lagt ut på sin hemsida är felaktig och att ni kan visa att bilar inte alls värms upp som deras tabell visar och att solskydd fungerar. Tar de bort sin varning försvinner den snart också ur media - och då också risken/chansen att någon reagerar på en bil med en hund i minskar. SBK är också hundmänniskors bästa sätt att driva för en regeländring.

Så istället för att bittert klaga här och kalla folk idioter - kontakta SBK. Gör något konstruktivt. Om ni nu har så rätt och alla andra har så fel borde det vara en enkel sak.

PS Om jag har förstått bakgrunden till djurskyddsföreskriften så handlar det bl.a. om att ett fordon är ett litet utrymme - dvs svårare för hunden att reglera sin temperatur genom att röra på sig. En lägenhet blir sällan varm på samma sätt heller - just därför att det normalt är en större luftvolym och bättre ventilation. Du har fö även regler som skiljer mellan olika typer av utrymmen när det gäller häst. Det är inte tillåtet att stalla upp i en transport.

PPS är ventilationen för dålig i en lägenhet så får man inte ha hund där. Då får man flytta. Eller låta bli att ha hund. Att ha hund är ingen rättighet, att ha hund är ett privilegium som jag anser bara bör vara de förunnat som åtminstone försöker ge dem en dräglig tillvaro (men jag anser även att så gott som alla som skriver på Buke ingår i den kategorin). men nu gällde det hund i bil

Fast enligt det jag kan utläsa av lagen så står det att man inte ska lämna hunden utan uppsikt i bilen om det riskerar att bli över 25 grader varmt. Jag kan tänka mig att det inte är just 25 grader som är problemet för hundarna utan lagen är tänkt att få folk att tänka till vid just den gränsen för att det ofta blir värmare än vad folk tror. Om det är 33 grader ute i solen och 27 grader i bilen som står i skuggan kan jag inte tänka mig att någon djurskyddsinspektör skulle bry sig om det. Att hundar inte skulle få vistas på ställen där det riskerar/är varmare än 25 grader är ju löjligt. Faktiskt. Det står en undre gräns på -5 grader också, tror ni inte att hundar får vara i hundgård eller på promenad under vinterhalvåret? När får hundar vara ute? Höst och vår?

Jag tycker ni läser lagen lite som fan läser bibeln ärligt talat.
 
Men kan du inte se att det inte bara handlar om dig och din hund i din bil?
Utan om andra människors tidigare erfarenheter.
Fast det är ju just hennes incident tråden handlar om, och det är ingen här som har ett problem med att folk reagerar utan att det just som in TS fall ÖVERREAGERAR och glömmer allt sunt förnuft och normalt hyfs.
Jag och jag är helt säker på att övriga här också bara är nöjd om folk kollar läget, om hunden som sitter i bilen är ok, men kollar man in och det ligger en hund och lugnt sover utan att ens flämta så finns det ingen anledning att göra mer än just att kolla läget.
Varje situation är olika var av folk inte kan/ska gå in i autohysteriläget direkt bara för det är en hund i bil, utan bör överväga vad som är rimliga åtgärder.
Och jag som väktare säger även tänka efter vad man har lagstöd att göra. Det är anledningen att vi i stort sett aldrig skulle krossa en ruta om det inte är extrem akut, du har inte lagstöd för det och det har vid mer än ett tillfälle hänt att den som krossar rutan har blivit ersättningsskyldig. Jag kontaktar polisen som får ta det beslutet, för då är det deras ansvar, inte mitt.

/Camilla
 
Kan passa på att visa en bild på hur hund kan förvaras i bil när det är tokvarmt ute ;)

I helgen som var åkte jag och Aysu iväg på tävling. Det var väldigt varmt. Som varmast blev det väl 29 grader i skuggan vilket resulterade i att tävlingen fick avbrytas vid lunchtid.
Sahar_sov_Aysu_i_bilen_pa_LC_tavlingen_Det_fanns_aven_ett_galler_till_framsatena_som_hindrade_henne.jpg

Det jag gjorde när vi kom fram till tävlingsplatsen var att sätta upp galler vid sidodörrarna bak samt till framsätet. På så vis kunde jag ha fönstren öppna fram, fönstret mot solsidan öppet bak, dörren öppen bak åt det håll där solen inte fanns. Jag hade även parkerat där skuggan låg längst tid över bilen (men som ni ser letade sig solen in ändå efter ett tag). Fönstren täcktes för så gott det gick. Över framrutan och delvis över sidorutan fram mot solen hängde också ett tygstycke.

Resultatet? En bil som var så sval att jag hoppade in till Aysu för att ligga där och sova en stund. Jag var svettig när jag la mig där. När jag vaknade så var min hud kall (men jag frös inte).

Kort sagt var det inga som helst problem för Aysu att vara där i bilen. Hon trivdes finfint och jag lämnade henne även för att gå ner till tävlingsfältet och fotografera ibland. Självfallet skulle jag inte lämna henne sådär på en bilparkering, men nu var vi på en tävlingsplats bland människor vi kände.

Men ja, hund i bil en riktigt varm dag, hund som inte på något vis mår dåligt.
 
Varje situation är olika var av folk inte kan/ska gå in i autohysteriläget direkt bara för det är en hund i bil, utan bör överväga vad som är rimliga åtgärder.
Kan och får är ju en sak.
Men kan du förstå att folks känslor drar iväg med dem?
Så att de handlar på ett sätt som de inte riktigt vare sig kan kontrollera eller egentligen ens själva tycker är så bra när de har lyckats med att lugna ner sig.

Det är lätt att säga att någon skall tänka över saker och ting innan de handlar, men där i stundens hetta och panik blir det ju inte alltid riktigt så.
 
Fast enligt det jag kan utläsa av lagen så står det att man inte ska lämna hunden utan uppsikt i bilen om det riskerar att bli över 25 grader varmt. Jag kan tänka mig att det inte är just 25 grader som är problemet för hundarna utan lagen är tänkt att få folk att tänka till vid just den gränsen för att det ofta blir värmare än vad folk tror. Om det är 33 grader ute i solen och 27 grader i bilen som står i skuggan kan jag inte tänka mig att någon djurskyddsinspektör skulle bry sig om det. Att hundar inte skulle få vistas på ställen där det riskerar/är varmare än 25 grader är ju löjligt. Faktiskt. Det står en undre gräns på -5 grader också, tror ni inte att hundar får vara i hundgård eller på promenad under vinterhalvåret? När får hundar vara ute? Höst och vår?

Jag tycker ni läser lagen lite som fan läser bibeln ärligt talat.
Lagar om att inte lämna hunden ensam i bilen har ingen bäring på promenader eller hundgårdar - DU har SJÄLV gjort den tolkningen. Hundgårdar har sina egna texter. Det är ett ytterst otrevligt och oärligt sätt att argumentera att lägga ord i folks mun.

Jag propagerar för att ni vänder er till SBK och jobbar för en regeländring eftersom reglerna enligt dig och flera andra här är felaktiga och riskerar att folk felaktigt bryr sig om era hundar. Felaktiga regler ska ändras - så att folk respekterar de regler som är motiverade.

Håller du på och tjafsar på samma sätt om annat också? Varför är det så viktigt för dig att få ha din hund ensam i bilen?
 
Senast ändrad:
Lagar om att inte lämna hunden ensam i bilen har ingen bäring på promenader eller hundgårdar - DU har SJÄLV gjort den tolkningen. Hundgårdar har sina egna texter. Det är ett ytterst otrevligt och oärligt sätt att argumentera att lägga ord i folks mun.

Jag propagerar för att ni vänder er till SBK och jobbar för en regeländring eftersom reglerna enligt dig och flera andra här är felaktiga och riskerar att folk felaktigt bryr sig om era hundar. Felaktiga regler ska ändras - så att folk respekterar de regler som är motiverade.

Håller du på och tjafsar på samma sätt om annat också? Varför är det så viktigt för dig att få ha din hund ensam i bilen?

Det var Inte_Ung som skrev att det inte var okej att jag hade med hundarna i ladugården eftersom att det var varmare där än ute. Enligt hen var det ej okej att ha hund på plats som är varmare än 25 grader, och hänvisade till lagen.

Enligt mig är det inget fel på lagen i sig. Frågan är hur man ska tolka "utan tillsyn". Det är ju alltså inte bilvistelsen i sig som är problemet enligt lag, och jag har svårt att tro att det är 25 grader heller. Utan problemet är snarare folk som när det är 25 grader ute går iväg på evenemang och lämnar hunden i bilen i flera timmar. Därav anser jag inte det vara nödvändigt att ändra lagen. För jag har som sagt svårt att tro att NÅGON skulle bry sig om mina hundar ligger och sover i bilen i skuggan en varm dag, även om det går över 25 grader.

Varför det är viktigt för mig att ha hund i bilen? För att på stället jag jobbar nu är det inte möjligt att ha med dom ute, och det är direkt olämpligt att ha valpen ute under vissa moment under arbetstid. Därför får de ligga och vila i bilen. Det är dessutom ca 45 min bilfärd på ena hållet, och jag brukar kombinera att åka till stallet/handla innan eller efter och göra det på vägen. Åker jag till stallet innan har jag ungefär en timmes bilresa sammanlagt (hem - stall - jobb), då jag får köra en omväg.

Dock bryter inte jag mot någon lag då jag har tillsyn över mina när de ligger i bilen. Men jag kan tycka att det har gått till överdrift när man inte ens kan lämna en opåverkad hund i ett parkeringshus utan att folk blir aggressiva. DET är ett problem.

Håller på och tjaffsar?

Jag har förresten även haft hästarna ute mer än 16 timmar ibland under vinterhalvåret. Inget som är dåligt för dom, tvärtom. Däremot tycker jag inte att det behövs en lagändring där heller, just för att alla inte kan tänka själva. Och därför får lagarna tänka åt dom.
 
"Det verkar som om att hundägare numera är mer rädda om sin bil än om sin hund".
Självklart INTE. Men anser man sig kunna bedöma om hunden/hundarna är välmående eller inte tycker jag man borde handla utöver det och inte överdriva. Jag har varit med om en sådan här händelse tidigare och jag var så arg att jag skakade. Det var vår, cirka 17 grader ute och min hund hade väntat max 10 minuter eftersom att jag skulle springa in och betala för släpet jag skulle låna. Självklart hade jag uppskattat om någon var på sin vakt och kollade till honom. Jag menar, dom kan ju inte veta vad jag är för hundägare? Men ser hunden välmående ut så hade jag blivit fullkomligt rasande om någon slog sönder min ruta. Och jag hade säkerligen aldrig kunnat lämna hunden själv i bilen efter det heller eftersom att han förmodligen hade blivit livrädd. Jag ser många hundar sitta kvar i bilarna utanför affärer och dylikt. Men jag har aldrig sett någon som i mina ögon sett överhettad ut. Jag har själv ofta med min hund när jag handlar och jag anser INTE det som ett problem att ta med honom. Jag ser alltid till (för min och hundens skull) att det är svalt och behagligt i bilen både under färden och tills att vi kommer fram där jag skall göra ett ärende och parkerar i skugga. Finns det ingen skugga brukar jag ta med honom ut och låta honom vänta utanför vid en skuggplats. Eftersom att jag avskyr affärer så är jag aldrig inne i en affär länge (särskilt inte med hunden med mig) och anser då att det inte skadar att låta honom vänta 10-15 min i skuggan. Jag kontrollerar för övrigt alltid termometern innan jag springer iväg dock eftersom att temperaturen KAN stiga även i skuggan men det har aldrig varit några problem.
 
Kan och får är ju en sak.
Men kan du förstå att folks känslor drar iväg med dem?
Så att de handlar på ett sätt som de inte riktigt vare sig kan kontrollera eller egentligen ens själva tycker är så bra när de har lyckats med att lugna ner sig.

Det är lätt att säga att någon skall tänka över saker och ting innan de handlar, men där i stundens hetta och panik blir det ju inte alltid riktigt så.
Njaa, jag har svårt att förstå att folk blir så hysteriska över att det sitter en hund i en bil, att man direkt förutsätter att hunden är på väg att dö då...
Så många tror jag inte det är som hittat hundar som är på väg att få värmeslag i bilarna att det är särskilt många som har fog att ens närma sig panikstadiet över det.

/Camilla
 
.......att det är särskilt många som har fog att ens närma sig panikstadiet över det.
Det är faktiskt ganska så vanligt att folk i allmänhet får panik av massor av saker som det inte finns fog för.
Panik är inte en rationell känsla och går inte att styra med logik.
 
I dag akte Maken och jag forbi ICA pa vagen hem fran "Lillan's" lakarbesok. Vi parkerade i total skugga under nagra stora hoga och mycket tata trad, med backluckan pa vid gavel, en bakdorr helt oppen och alla fonster fullt nere. Nar Maken gick in i affaren tog jag ut lill-hunden for en lite promenad, hon ar iford pyjamas och kon pa huvudet.
Det kom en ny bil med tva kvinnor som parkerade bredvid efter en stund. Jag var en 5-6 meter bort och lat Diva nosa pa alla underligheter i graset. Kvinnorna tittade pa mig, pa Mandy som satt bak i var bil, tillbaka pa mig (vi hade ogonkontakt bada gangerna) och den ena snaser ... med mycket hog rost sa att jag inte kunde undga att hora vad hon sa ... "Titta pa den stackarn, men den har atminstone fatt vatten" foljt av en sur blick pa mig.

Det var inte alls varmt i bilen. Precis som Red_Chili berattade var det svalt och skont dar i skuggan Mandy satt, i och for sig, med lite oppen mun och tungan ute. Hon var inte alls glad att kvinnorna stod mellan mig och Diva och henne. Hon var mycket gladare sa fort kvinnorna gick darifran och la sig lugnt ner och vantade pa att vi skulle komma tillbaka.
 
Det är faktiskt ganska så vanligt att folk i allmänhet får panik av massor av saker som det inte finns fog för.
Panik är inte en rationell känsla och går inte att styra med logik.
Får du panik över allt och inget lite för jämt är det dags att ta tag i det där med att gå till psykologen för att lära sig hantera det. Det är få gånger paniken är så extrem att du inte har en chans att lära dig hantera den bara du får rätt verktyg till det.

/Camilla
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 065
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 399
Senast: IngelaH
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 633
Senast: tanten
·
Hundhälsa Är lite förbryllad över en grej idag. Vi har bilat runt och stannade idag till på ett ställe längs Göta kanal för att kolla slussning...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 253
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp