Bukefalos 28 år!

Hjälp att välja hingst???

Sv: Hjälp att välja hingst???

Lasse tänker så här säger han: Förra året fick W fyra ston á 7500:- = 30 000:-. Om han nu råsänker priset så kan han få 15 ston = 30 000:-.

Jag tycker det är oerhört mkt hingst för pengarna... och funderar faktiskt på att använda honom.
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Upptäcker många priset så blir det troligen fler ston än så. Jag har gillat det jag sett av honom länge, och de avkommor jag sett ser riktigt trevliga ut. Tyvärr har jag nog aldrig träffat någon avkomma..
/U
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Jag har träffat ett par avkommor, och de har varit väldigt snygga hästar med mycket utstrålning. Men alls inte okomplicerade, känsliga och skarpa i en kombination som inte nödvändigtvis blir så lätt för amatören att hantera. Jag skulle inte köpa en sån häst till mig själv, är lite för rädd om rygg och nacke för det. Säkert ingen match för en skickligare ryttare, dock.
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Det är väl det jag har hört.. Kan ju vara att man kan skylla lite på W-blodet..

Mitt första intryck av honom var faktiskt när jag var på en fölvisning och det fanns några riktigt fina föl som jag fastnade för där. Kollade stammen och jag vill minnas att ett par av dem var just efter Warsteiner. Sett avkommor har jag alltså, och de har varit riktigt snygga. men aldrig lärt känna någon. Tror det var en av hans första avkommor. Sedan när det blev aktuellt att betäcka 2007 så var han faktiskt en av mina kandidater ganska länge, men jag valde en annan hingst.

Hur skicklig ryttare pratar du om när du pratar om en skicklig ryttare?

/U
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

hej!
tack för alla svar det ser ut som att det blir en hingst från gränsbo då stoet är lite äldre och sveand har lite rabatt där vilket betyder att det inte blir för dyrt.
så titta gärna in där och kom med förslag på hingst =)
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Ett tips är att kolla lite på Askös hingstar också, de har ett system som de kallar "win-win" då man får tillbaka språngavgiften om stoet kastar, resorberar eller får ett dödfött föl efter 45 dygn. Bravour eller Contant Q hade kanske kunnat vara något för stoet?
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Proffs, någon som jobbar heltid med hästar, och utbildar och tävlar till minst medelsvår.

Ok, det ger ju hyfsad förståelse.. Inge vidare till ridskola eller turridning då ?
;).
Tycker dessa duktiga ryttare att avkommorna överlag är kapabla nog att lägga tid på?
/U
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

*kl*

Hoppas det är ok för TS att jag smyger in en fråga här, jag tyckte det kändes onödigt att skapa en helt ny tråd.

Jag har alltid tyckt hemskt mycket om det jag sett av Warsteiner, och undrar var ni säger skulle vara den bästa kombinationen om man vill få fram en lite mindre (jag är 155 cm), ridbar, klok häst (inte en hoppetossa med som har huvudet i det blå hela tiden, men ingen gammaldags trögis heller) med absolut fokus på bra gång och dressyrförutsättningar?


Jag blev lite sugen på att leta upp ett trevligt sto i bekantskapskretsen :D Men jag har många hästmänniskor i min omgivning, med allt från welshponnyer till moderna halvblod/fullblod.
Jag ser inte stor ut på C-D ponnyer, så en liten stor häst är perfekt, men jag antar att man ändå ska släppa tanken på att mixa med ridponny? (Tänker vid ev. försäljning är det knappast eftertraktat med en ponnyblandning på strax över ponnymått...)

Jättetacksam för svar, ska bli väldigt spännande att se :)
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Ska förresten tillägga att jag vet att W-blodet kan vara väldigt skarpt. Jag har inget emot en tuff och skarp häst egentligen, men vill ändå försöka tona ner det så mycket som möjligt, man vill ju gärna ha mycket ridbarhet och inte ett litet monster ;)
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

På vilket sätt är de svåra förresten? Istadiga? Bralliga? Tuffa?
/U

Jag har ju bara sett två, men de hade just den där kombinationen av känslig och skarp. Jag hopptränade t ex tillsammans med den ena, och den var väldigt känslig och rädd för nya saker, vägrade t ex gå i samma halva av ridhuset som vattenmattan om vi övade på det. Samtidigt var den rätt skarp, så om ryttaren försökte övertala den så blev den förbannad och gick i luften/skenade iväg. Så det var en hårfin balans mellan att försöka övertala den att göra sånt den inte ville (det behövde inte vara sånt den var rädd för, kunde vara sånt den inte ville heller) och att inte pressa den för hårt så att den blev farlig. Ägaren (en vanlig lättklassryttare, hade väl tävlat upp till 1,20/LA kanske, och haft flera hästar förut, så inget proffs men ingen ridskoleryttare heller) hade åkt av ett antal gånger, och gjort sig ordentligt illa några gånger.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp att välja hingst???

Jag har alltid tyckt hemskt mycket om det jag sett av Warsteiner, och undrar var ni säger skulle vara den bästa kombinationen om man vill få fram en lite mindre (jag är 155 cm), ridbar, klok häst (inte en hoppetossa med som har huvudet i det blå hela tiden, men ingen gammaldags trögis heller) med absolut fokus på bra gång och dressyrförutsättningar?

Jag har sett en Saigon-Warsteiner som är precis så som du beskriver. Så kanske en häst med Warsteiner i andra led?
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

ok.. låte kanske inte så lockande.. ¨vet du något om mödernets temperament?

/U
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

ingen fara att tråd kapa.
vi ha en w-avkomma hos oss och vi trodde det bara var han som var sådan men då har vi fått det avklarat.

hur som hälls så är hingst vald i samspråkan med de på gränsbo och det blir Nobel:D de trode mer på honom till detta sto.
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Just den hade skarpt på mödernet också, så det blev väl dubbelt upp. Men det var en flott häst, som både rörde sig och hoppade bra, bara inte nåt jag hade velat haft själv. Vår tränare berättade att hon hade sett rätt många Warsteinerhästar på strömsholm, för en av lärarna där gillade dem. Men att de inte var helt okomplicerade de heller, hon kunde känna igen en del gemensamma drag.

Jag kan säkert tänka mig att det finns de som kan gilla blandningen av känslighet och nerv också, det är ju en smaksak, och beroende av hur duktig man är. Men inget jag skulle skaffa mig som glad amatör, som har hästarna som hobby och inte som yrke.
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Aha, jag anade att det var fler ston som lockade.

Tycker oxå det är mkt häst för pengarna, och han skulle passa det sto som ska betäckas. Nu får jag fundera en vända till...
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Lånar min egen knapp för att skriva lite allmänt vad jag tycker om Warsteiner.

Jag har ridit ett fåtal avkommor e. Warsteiner och jag tycker inte alls att de varit mer eller mindre svåra än det normala. Känsliga har de varit allihopa, men på ett bra sätt. Eller snarare lyhörda och vakna skulle jag säga.

Bl a har jag ägt en val e. Warsteiner som jag köpte som 3-åring och jag tycker att det var en helt fantastisk häst. Lättlärd, känslig och oerhört vänlig. Hoppade bra men feg vid löshoppning, blev bra under ryttare när han fick lite assistans. Rörde sig bra, men hade framförallt mkt bra ridbarhet, enormt lättriden. Jag hade mina bättre ridskoleelever på honom både i dressyr och även enklare hoppövningar och de älskade honom, även om han kunde bocka ibland:D. Grym på terrängbanan och vattenhinder var han, älskade sånt!

Så anledningen att jag kan tänka mig W är för att den hästen jag hade då för mer än 10 år sen är den mest kompletta häst jag haft och som passat mig absolut bäst. Och jag är så långt ifrån elitryttare man kan komma...

Jag har dessutom ett sto som skulle passa.

Min oro är om han lämnar litet/normalt eller stort? Stoet är liten och behöver en hingst med lite mankhöjd nämligen! Valacken jag hade var 167 men där har jag ingen aning om storleken bakom på mödernesidan.

Oj vad långt det blev, men jag ville bara skriva att jag tycker han är en trevlig hingst!
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Trevligt att du hade en okomplicerad Warsteiner. Mödernet spelar ju in på alla håll och kanske är W en sådan man inte ska lägga på ett komplicerat sto?
Hade du inte mer stam på avkomman eftersom du inte vet storleken på resten av familjen?
Kollade blup-sidan och Warsteiner ger + 3,7 i mkh, och det är ju ganska mycket.

/U
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Som jag skrev i inlägget tidigare så verkar han vara en hingst som gör sig bäst på ston med bra temperament.
Jag kan tycka att det är lite underligt att han inte ligger högre i gångartsblup med den stammen, är avkommorna sent utvecklade eller finns det andra förklaringar att spåna om?
Hittar inget användningsråd för honom, finns det någonstans?

/U
 

Liknande trådar

Western Hej! Jag har ett quartersto på 18 år som jag funderar på att betäcka. Hon är efter Mesa Hesa. Hon är väldigt grov, 148 cm hög. Jag...
Svar
5
· Visningar
2 821
Senast: Brookieaa
·
Avel Hej allesammans! Nu är det så att mitt sto börjar närma sig slutet på en tävlingskarriär och starten på ett liv som mamma. Hon kommer...
2
Svar
30
· Visningar
4 073
Senast: theJohanna
·
Dressyr Nu är det i stor sett bestämt att Miranda ska betäckas -09. Vi ska redan nu börja kolla på hingstar och se hur de nerärver för att kunna...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
13 474
Senast: Lancet
·
Avel Allt lutar nu åt att jag ska betäcka mitt sto till våren, om allt går som det ska *nervös* Men det behövs ju en pappa också ;) Jag...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 947
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp