Bukefalos 28 år!

Hjälp att välja hingst???

karolinakempe

Trådstartare
En vänn till mig vill ta föl på sitt sto i år men är inte insatt i detta med hingstar.
Så därför tänkte jag fråga er bukafalister om bra hingstar.:D
Nya som gammla hingstar.

stoet är efter U:vivaldi Ue:Astronaut ,167cm och skimmel
Hennes egenskaper
bra
*överlag bra gång men ett pluss för traven
* gått 1.40
*trevligt psyke
*hållbar

dåligt
* Lång rygg
* Något innåtåad
*svårt att hålla i hull

vänninan vill ha en riktig allround häst som sin egen.
en gammal bild på sommarbete och efter spark skada:d
http://www.pixbox.se/pic_show_id29379446.html

tack på förhand
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Jag tycker inte att en tåtrång hingst är lämplig till ett inåttåat sto.

Ska fundera om jag kan komma på ett bättre förslag.
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Misstänker starkt att ditt sto är lite åren och att hon inte haft föl förr. Då kommer hingstvalet i ett litet annat läge än för ett ungt eller i avelaktivt äldre sto.
Du måste först och främst undersöka stoet så att hon verkligen kan bli dräktig, men görs på de flesta hingststaioner som rutin innan. Nästa bit är att hingsten ska bra sperma, verkligt bra sperma. För ett sto har passerat bästs före datum för avel vid 16 år och börjar då få åldersförändringar i livmodern som gör både att hon har svårare att bli dräktig och även gå hela tiden ut. Av den anledningen kan det vara värt att inte välja för dyr hingst eller en hingst som har höga avgifter innan fölet är fött.

Efter som kvalitén på sperma är en fråga om färskvara så går det inte att säga att den eller den hingsten alltid är bra. Men man kan fråga på den station man väljer vad har haft för hingstar med bra simmar innan under säsongen

Tips på hingstar som skulle kunna ge allrund avkomma till bra vilkor/betalningssätt är Nobel som har levande fölavgift alltså man betalar de högsta kostnaden först när man faktiskt har ett levande föl. Eller Warstiener som i år är verkligt förmånlig med bara har en språngavgift på 2000 kronor. Bägge hingstarna är multitalanger som har tävlat i både dressyr och hoppning.
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

tack . som sagt jkan vi inte mycke om just hingstar.
det är inte mitt sto utan min vänninans:D
men hon har 2 avkommer och var lätt att få dräktig.
hon är 17år så hon är lite till åren.
Warstiener hr också varit på tapeten är det en tunghingst?
vad tycker ni om Highlander?
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp att välja hingst???

Det faktum att hon fått föl innan spelar mindre roll än när hon fick dem. Är det några år sedan så får man forfarande räkna med att stoet är efter bäst före datum för avel. Alla ston börjar få åldersförändringarna vid 16 så ett sto på 17 har det. Men av någon anledning som forskningen ännu inte kommit på varför så spelar dessa förändringarna inte lika stor roll på stona som äldre men som varit i avel regelbundet.
Så i det här fallet om det är rätt sto jag titta på, är sju år sedan hon sist fick föl. Så man kan inte tillgodo räkna det utan får tänka efter banorna hon är äldre och kan ha problem att bli dräktig. D v s välja inte bara en lämplig hingst utifrån stam och egenskaper utan även efter kvaliten på sperman för att ha störst chans (och billigast) till en lyckad dräktighet.

En yngre hingst som själv är multi och verkar ha bra temperament är bruksprovsvinnaren JJ RayBan men han har inte levande föl avgift utan 90 dagars.
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Här lär man sig nya saker! Jag har alltid trott att om ett sto får ett föl som ung så underlättar det betydligt om man vill ta henne i avel på "äldre dagar" men det har alltså ingen jättestor betydelse? Vet flera som betäckt sina treåriga ston för att ha en större chans att kunna avla på dem efter avslutad tävlingskarriär men så enkelt är det alltså inte?

:)
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Nej så enkelt är det inte. Man forskar på det på SLU och har upptäckt att den gamla sanningen inte stämmer. Utan att alla ston får förändringar och efter 16 år börja problemen. Utom då på ston som används regelbundet i avel. De får ju förändringarna men påverkas inte av dem.
Och som sagt man har inte kunnat komma på varför det är så ännu bara att det är det.
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Men oj, hur kan han vara så billig. I mina ögon är det inte alls en dålig hingst, hoppas har får bra ston ändå.
/U
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

tack för alla dina råd=) de är guld värda.
så styrkan på spermien går vi på och priset.
men gärna namn på fler hingstar =)
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Trevlig hingst med bra villkor men tveksamt om det blir en allround avkomma. Tror att den avkomman blir mer åt dressyr.
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Om du gillar Gränsbo och inte vill ha Nobel, så kan Cohiba vara ett alternativ. Hopphingst med bra gångarter.
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Eller Warstiener som i år är verkligt förmånlig med bara har en språngavgift på 2000 kronor. Bägge hingstarna är multitalanger som har tävlat i både dressyr och hoppning.

Warsteiner blev väl skadad som unghäst och är aldrig tävlad! Däremot tävlade hans mamma i medelsvår hoppning.

Till trådskaparen:
jag tycker stoet har dressyrstam (dock bara grundat på hingstarna i stammen) och ni därför ska kika efter en dressyrstammad, lätt hingst.
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Jag är till 99.99% säker på att jag har rätt!

Både i Blupen och i SvRFs tävlingsdatabas är han med all säkerhet ihopblandad med Warsteiner (f.93 e. Goldlöwe) som Angelica Augustsson tävlade t o m 1.50 2004.

Tyvärr verkar många tro blint på det de läser på nätet. Det gäller att dubbelkolla....

ps jag har skickat in rättelse om både detta och en massa annat för länge sedan men har fått till svar att det som har/inte har kommit in via SvRF går inte att ändra på. D v s felaktiga/ofullständiga resultat går inte att ändra
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp att välja hingst???

Jag är också rätt säker på att du har rätt. Har sett Warsteiner riden på visning en gång och då reds han på hackamore och det berättades om en ganska allvarlig fraktur (?) på käken. Kan dock minnas helt fel. Men de sa att han inte kunde tävlas pga det. Tror inte att han tävlats i hoppning alls utan varit helt inriktad på dressyren.
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Ska man tro hans hemsida så har han aldrig tävlat öht pga sin skada. Om han nu hade tävlat Msv hoppning (vilket verkar mindre troligt med tanke på stammen), så skulle ägarna väl skriva det, och inte att han aldrig tävlat?
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Jag undrar som du, hur kan han vara så billig?
Jag tycker mkt om Warsteiner och de avkommor jag träffat...
 

Liknande trådar

Western Hej! Jag har ett quartersto på 18 år som jag funderar på att betäcka. Hon är efter Mesa Hesa. Hon är väldigt grov, 148 cm hög. Jag...
Svar
5
· Visningar
2 821
Senast: Brookieaa
·
Avel Hej allesammans! Nu är det så att mitt sto börjar närma sig slutet på en tävlingskarriär och starten på ett liv som mamma. Hon kommer...
2
Svar
30
· Visningar
4 092
Senast: theJohanna
·
Dressyr Nu är det i stor sett bestämt att Miranda ska betäckas -09. Vi ska redan nu börja kolla på hingstar och se hur de nerärver för att kunna...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
13 474
Senast: Lancet
·
Avel Allt lutar nu åt att jag ska betäcka mitt sto till våren, om allt går som det ska *nervös* Men det behövs ju en pappa också ;) Jag...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 976
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp