Bukefalos 28 år!

Hjälp att välja hingst???

Sv: Hjälp att välja hingst???

Jodå den valacken jag hade var fullstammad, W-Labrador-Toreador-Idealist. Men jag träffade aldrig mamman, köpte min häst som 3-åring så jag har ingen aning om temp osv på mödernet i övrigt. Storlek bakåt har jag faktiskt inte kollat så noga...

Jag vill dock inte säga att min valack var direkt okomplicerad, men helt ärligt, hur många tävlingshästar idag är okomplicerade? De gamla lugna halvbloden som luffade runt i ridhus och skog och mark finns inte på samma sätt idag tycker jag, idag är hästarna mer nerviga och står högre i blod än de hästar jag red på ridskola för 20 år sen.

Det här ser jag som en positiv utveckling för jag vill hellre ha de hästar vi har idag än de som jag red på ridskolan. Men det är väl kanske tycke o smak!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp att välja hingst???

Men vem vill ha en helt okomplicerad häst.. egentligen? Jag tycker det är roligt med lite motstånd att jobba med, även om jag anser mig otroligt bortskämd med min häst så visst har vi haft att jobba med.

Roade mig att slösa lite tid på youtube (oj vad dålig planering av tiden just idag:mad: (ibland är jag trött på mig själv;))) och jag måste säga att de Warsteineravkommor jag fick se där verkade inte ge intryck av att vara extra komplicerade, men ryttarna var kanske extra duktiga på skarpa hästar? Men de jag såg rörde sig faktiskt helt ok, vissa riktigt bra och de var alla välskapta.

/U
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Fast det är ju lite skillnad på en helt okomplicerad häst, och en häst som är såpass komplicerad att en amatör inte kommer ut på tävlingsbanorna med dem.

Det finns ju grader, menar jag, det blir lite snett när man resonerar som att antingen är hästen så snäll att den värsta nybörjare kan göra vad som helst med den, eller så är den så svår att man måste vara svårklassryttare för att klara av den.

När det gäller youtube-filmer som underlag för temperamentsbedömning så tror jag att det kan bli ett lite snett urval, de flesta lägger ju upp filmer där hästen hoppar/går bra, inte filmer där man har problem. Det är nog svårt att hitta någon hingst öht där de filmer som läggs upp av privatpersoner på sina egna hästar visar några större problem.
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Jag tycker att de Warsteineravkommor jag sett överlag haft mkt bra typ, varit snygga att se på och rört sig bra. De har dessutom hoppat oväntat bra vilket ju är en fördel.

Av alla hästar jag träffat genom åren har det funnits många som jag tycker är långt värre än de avkommorna till W. Nämner inga namn här, vill inte smutskasta någon hingst, eftersom man ju aldrig kan vara säker på anledning till vissa hästars temperament - eller hur;)
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

KL

Jag funderar på att ta Warsteiner till mina ston i år och har lyssnat runt och läst på om hans avkommor. De två som jag ringt och pratat med som äger W avkommor är mycket nöjda med dem (båda tävlar msv). Det är rörliga och ridbara hästar som får mycket beröm från tränarna som de rider för. Lätt för samling. Temperamentsmässigt så är de inte mer vakna eller besvärliga än andra hästar men det finns energi och de är känsliga. De skulle gärna köpa en Warsteiner avkomma igen.

Eftersom han är så pass billig så är jag beredd att chansa. Man får inte glömma att fölungarna har en mor och modern är den som uppfostrar sin avkomma. Mina ston har båda mycket gott temperament och är inte tittiga. Jag har i alla fall gillat det som jag har sett på youtube och andra hemsidor mycket. Fortfarande har jag inte bestämt mig till 100 % men i år passar W:s prissättning min plånbok mycket bra. Jag betäcker tre ston till mindre kostnad än vad ett sto kostar och jag behöver inte betala om jag inte får dräktigt ;) ....
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Fast det är ju lite skillnad på en helt okomplicerad häst, och en häst som är såpass komplicerad att en amatör inte kommer ut på tävlingsbanorna med dem.

Det finns ju grader, menar jag, det blir lite snett när man resonerar som att antingen är hästen så snäll att den värsta nybörjare kan göra vad som helst med den, eller så är den så svår att man måste vara svårklassryttare för att klara av den.

När det gäller youtube-filmer som underlag för temperamentsbedömning så tror jag att det kan bli ett lite snett urval, de flesta lägger ju upp filmer där hästen hoppar/går bra, inte filmer där man har problem. Det är nog svårt att hitta någon hingst öht där de filmer som läggs upp av privatpersoner på sina egna hästar visar några större problem.


Så klart att det är skillnad på ett par minuter på en film och verkligheten. Jag menar bara att jag tycker det kan ge en liten hint om individen när man tittar på en film aven om den är kort, det finns faktiskt hästar på youtube som ser spända ut, men som sagt lite film är inte verkligheten.

Jag har förhört mig lite nu och de flesta som jag hört om som har en "svårare" Warsteiner har en som kommer från ett möderne där även modern är skarp och lynnig. Jag skulle inte lagt många W-hingstar på ett sådant sto. Stoet ger trots allt en del utöver det genetiska till sin unge genom fostran, och efter mina efterforskningar senaste dagarna så skulle jag inte vara rädd för att lägga honom på ett sto som har alla hönsen hemma (om nu hönsen är sammarbetsvilliga ;)).

Klart att det finns grader av hur okomplicerad en häst ska vara, men jag tycker att det är lite lustigt att Warsteiner direkt får en stämpel av att på en skala 1-10 på svåra avkommor, där 10 är svårast - lämna 10-mässigt svåra avkommor. Jag börjar tvivla.. Tror de flesta hingstar kan lämna labil avkomma med labilt sto. Tror inte att Warsteiner fått fler labila ston men det kan ju vara att han tillför en viss..extra udd (;)) som gör att han kanske med fördel ska användas på stabilare ston.

Personligen så gillar jag ganska känsliga hästar med hyfsat med drag under galoscherna, har haft ganska känsliga hästar genom åren, men godhjärtade, jag är långt från en Grand Prix-ryttare.

/U
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Jag håller med, nu känner jag inte till så mycket om just Warsteiner men jag vet att stoet präglar mycket och hanteringen är ack så viktig. Många hingstar får ju rykte om sig och frågan är om alla rykten är ren sanning eller om det även finns andra faktorer inblandade.

Jag har inte träffat så många bindgalna SWBs om jag ska vara ärlig (tänker efter..;)). Den otrevligaste jag häst träffat var av helt annan ras (som jag sedan fick veta att han kom från besvärliga blodslinjer), det var inte någonstans på den hästen det var trevligt att vara. Otroligt vad han kunde sparkas åt alla håll och hade lång bitradie med sin långa hals som hjälp. Men han var vacker..

Däremot så har jag träffat några lite småkorkade (tankspridda?) SWBs (ni vet den där som kan gå in i samma stolpe gång på gång eller vad det kan handla om). Nu har jag mest haft med SWBs att göra och jag gissar att det finns mindre "kvicka" individer inom alla raser?
/U
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Klart att det finns grader av hur okomplicerad en häst ska vara, men jag tycker att det är lite lustigt att Warsteiner direkt får en stämpel av att på en skala 1-10 på svåra avkommor, där 10 är svårast - lämna 10-mässigt svåra avkommor. Jag börjar tvivla.. Tror de flesta hingstar kan lämna labil avkomma med labilt sto. Tror inte att Warsteiner fått fler labila ston men det kan ju vara att han tillför en viss..extra

Men vem har sagt att hans avkommor skulle vara 10-gradigt svåra på en skala från 1 till 10?:confused: Inte jag, och ingen annan i tråden heller.

En 10:a, det skulle vara en häst som man måste vara världselit för att klara. Någon som jobbar med hästar och tävlar Msv är knappast världseliten.

Tycker det är lite lustigt att om jag skriver att jag för egen del inte skulle vilja ha en häst som är som den jag beskrev, så tolkar du och andra det genast som att jag helst bara rider trygga gamla ridskolehästar och inte står ut med allra minsta nerv på en häst. Hur kommer du fram till den slutsatsen?

Jag gillar också hästar med nerv, men för den skull vill jag inte behöva ägna 1 timme åt att komma över en hopvikt vattenmatta med fara för egen hälsa. Är man amatör har man ju hästarna för att det är kul, som hobby, och det är inte min uppfdattning om roligt.
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Upptäcker många priset så blir det troligen fler ston än så. Jag har gillat det jag sett av honom länge, och de avkommor jag sett ser riktigt trevliga ut. Tyvärr har jag nog aldrig träffat någon avkomma..
/U

Du känner ju åtminstonde till en avkomma som du mer än gärna får komma och titta på ;)
/L som betäckt med samma fina hingst som du.
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Proffs, någon som jobbar heltid med hästar, och utbildar och tävlar till minst medelsvår.

Har en Warsteiner avkomma och ja hon kan va lite skarp ibland men väldigt trevlig att hantera och även att rida om du har lite pondus. Behöver inte ligga på proffsnivå dock, men ha erfarenhet ja. Känner även en annan avkomma som inte alls är skarp utan bara trevlig.:)
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Jag har samma erfarenheter av Warsteiner-avkommor som du, snygga och rör sig bra men skarpa och ridbarhet som lämnar mer att önska för min del.

Har själv betäckt med Warsteiner vilket vi ångrar. La honom på en stolinje som vi följt i många år med bra temperament. Resultatet blev en flott och mkt rörlig hingst som rekommenderades till bruksprovet med mycket goda lovord - men han var skarp. Känslig och med mycket åsikter. Vad det blev av honom efter det vet jag tyvärr inte.

Har också träffat W-avkomma ute på banorna som påminde om vår egen uppfödning, mkt flott o rörlig men skarp. Denna försökte flertal gånger slänga av henne, var obehagligt att se för han skulle verkligen ha av henne :s.

Hög ridbarhet vill man ha på avkomman - man kan ha mkt att jobba med ändå om den exempelvis behöver hjälp med sina stora rörelser eller stöttning vid hoppning vid avståndsbedömning etc. Det ska vara ett nöje att rida och utvecklas ihop, inte en kamp varje dag. Sen är det kul att höra att där finns trevliga W-hästar också! Hade varit himla tråkigt om alla hans avkommor blivit som de jag har mött.
Vad som får mig att tvivla än mer på W är att det är sällsynt att man ser avkommor ute och tävlar, trots att han ändå måste ha betäckt en del under alla år. Utöver den jag nämnde ovan har jag stött på en eller två till i LA/Msv, båda med bottenresultat de gånger jag sett dom =(. Var är alla avkommorna?
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Men vem har sagt att hans avkommor skulle vara 10-gradigt svåra på en skala från 1 till 10?:confused: Inte jag, och ingen annan i tråden heller.

En 10:a, det skulle vara en häst som man måste vara världselit för att klara. Någon som jobbar med hästar och tävlar Msv är knappast världseliten.

Tycker det är lite lustigt att om jag skriver att jag för egen del inte skulle vilja ha en häst som är som den jag beskrev, så tolkar du och andra det genast som att jag helst bara rider trygga gamla ridskolehästar och inte står ut med allra minsta nerv på en häst. Hur kommer du fram till den slutsatsen?

Jag gillar också hästar med nerv, men för den skull vill jag inte behöva ägna 1 timme åt att komma över en hopvikt vattenmatta med fara för egen hälsa. Är man amatör har man ju hästarna för att det är kul, som hobby, och det är inte min uppfdattning om roligt.

Jag grundade inte poängen bara på dina inlägg, utan det har varnats mycket i tidigare trådar, och jag ifrågasätter mest om det är den värsta hingsten vi har i avel. Det är lätt att få det intrycket.

Jag känner inte dig och kan inte veta vad du gillar för hästar, så vart jag skulle ha fått det ifrån att du önskar trygga ridskolehästar vet jag inte heller. Känner faktsik ganska få här på buke så väl så jag vet hur de rider och vilken häst de rider bäst och helst. Jag håller för övrigt med om att det ska vara roligt att ha häst. De flesta av oss lägger den sista kronan och sista timmen på hästarna, och då tycker jag att det är viktgt att det är med en häst man trivs med.

Jätteledsen om du missförstått mig så. Inte alls meningen.
/U
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Du känner ju åtminstonde till en avkomma som du mer än gärna får komma och titta på ;)
/L som betäckt med samma fina hingst som du.

Henne har jag bara hört talas om än så länge. Måste ju ta mig i kragen, SÅ långt är det ju inte.
Hörde att allt såg bra ut så här långt, himla många grattis, håller tummen att allt fungerar :).
/U
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

..
Tycker det är lite lustigt att om jag skriver att jag för egen del inte skulle vilja ha en häst som är som den jag beskrev, så tolkar du och andra det genast som att jag helst bara rider trygga gamla ridskolehästar och inte står ut med allra minsta nerv på en häst. Hur kommer du fram till den slutsatsen?

Jag gillar också hästar med nerv, men för den skull vill jag inte behöva ägna 1 timme åt att komma över en hopvikt vattenmatta med fara för egen hälsa. Är man amatör har man ju hästarna för att det är kul, som hobby, och det är inte min uppfdattning om roligt.

Jag måste be att få förtydligat var jag drog slutsatsen att du inte står ut med minsta lilla nerv i en häst och att du helst bara rider gamla trygga ridskolehästar. Jag läste om mitt inlägg nyss och hittar inte det. (Har funderat på det några gånger sedan jag skrev mitt svar och gick tillbaka och kollade mitt inlägg, om jag kunde misstolka det).

/U
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Minns jag inte fel så så var det lite humör även i mamman till din?
/U
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Har själv betäckt med Warsteiner vilket vi ångrar. La honom på en stolinje som vi följt i många år med bra temperament. Resultatet blev en flott och mkt rörlig hingst som rekommenderades till bruksprovet med mycket goda lovord - men han var skarp. Känslig och med mycket åsikter. Vad det blev av honom efter det vet jag tyvärr inte.

Om han börjar på F och slutar på f (o fick 99788+9 som 2-åring) så tävlas han idag iallafall i LB dressyr:
ljunganna.jpg

Ser snäll ut:
munkedal409.jpg
 
Sv: Hjälp att välja hingst???

Vad som får mig att tvivla än mer på W är att det är sällsynt att man ser avkommor ute och tävlar, trots att han ändå måste ha betäckt en del under alla år. Utöver den jag nämnde ovan har jag stött på en eller två till i LA/Msv, båda med bottenresultat de gånger jag sett dom =(. Var är alla avkommorna?

Du är kanske i fel landsända?

Mads Hendeliowitzs Weihenstephaner e. Warsteiner kom 2:a i Grand Prix och 4:a i Intermediarie II i Lidköping i april.
Åsa Nyströms Walkman e. Warsteiner kom 2:a i Intermédiaire II i Lidköping i april (startade även i GP).

Båda tävlade dock GP i Åstorp i mars.

Anna Blomgren och Wallenstein e. Warsteiner vann bl a Grand Prix i Aalborg och kom 3:a i Grand Prix vid de internationella tävlingarna i Kolding förra året.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp att välja hingst???

Ang. Weihenstephaner så har väl Mads fått den pga den var för tuff för tidigare ryttare? En ryttare som jag har för mig tävlat i höga klasser, men jag kan inte komma på vem det är. Kan förstås ha blandat ihop honom med en annan häst med långt konstigt namn...:p
 

Liknande trådar

Western Hej! Jag har ett quartersto på 18 år som jag funderar på att betäcka. Hon är efter Mesa Hesa. Hon är väldigt grov, 148 cm hög. Jag...
Svar
5
· Visningar
2 821
Senast: Brookieaa
·
Avel Hej allesammans! Nu är det så att mitt sto börjar närma sig slutet på en tävlingskarriär och starten på ett liv som mamma. Hon kommer...
2
Svar
30
· Visningar
4 073
Senast: theJohanna
·
Dressyr Nu är det i stor sett bestämt att Miranda ska betäckas -09. Vi ska redan nu börja kolla på hingstar och se hur de nerärver för att kunna...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
13 474
Senast: Lancet
·
Avel Allt lutar nu åt att jag ska betäcka mitt sto till våren, om allt går som det ska *nervös* Men det behövs ju en pappa också ;) Jag...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 947
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp