Hjälp mig att tänka... (rasvalstråd)

Lime

Trådstartare
Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt, tomt, tomt och jag trivs inte alls med att vara hundlös. Jag känner mig rastlös i kroppen av att inte längre följa de vanliga rutinerna med morgon- och kvällspromenader. Särskilt kvällspromenaderna har varit min och sambons sätt att komma ut och rensa huvudet efter jobb och två småbarn.
Således känns det självklart att så snart som möjligt skaffa hund igen. Just nu är det inte läge, men framåt hösten hoppas jag att vi kan hitta en ny fyrbent kamrat.

För att skingra tankarna skulle jag redan nu vilja bli klar med vad det är för hund jag vill ha och börja lära känna rasen. Just nu känns det oklart vad det är för något jag letar efter.
Hunden som fick somna in var en galgo espanol. Jag är otroligt svag för vinthundarna, men skulle känna vilja ha en hund med mindre jaktlust den här gången. Min hund hoppade aldrig över staket och gick att ha lös, men jag vågar inte chansa på att få en sådan hund igen.

Till vardags jobbar jag inom skog och jag räknar med att hunden kommer kunna vara med mig i fält några dagar i veckan. Jag söker således en ganska robust hund som tar sig fram i olika typ av terräng och har en lättskött och skyddande päls. Jag är svag för strävhår. Som mental aktivering erbjuds bl.a. viltspår, klickerträning och kurser. Tävlade rallylydnad med en tidigare hund och skulle kunna tänka mig att göra detsamma igen.

Övriga önskemål:
- Frisk ras med få rasbundna sjukdomar.
- Modell mindre (efter att inte ha kunnat utnyttja bagageutrymmet under 8 års tid :o).
- Trevlig och sund mentalitet. Reserverade raser fungerar, men jag vill inte att det ska slå över i skygghet.
- Hög skalltröskel. Skall som larm är helt okej, men jag blir nervklen på hundar som okynnesskäller för ingenting.
- God spårnäsa
- Hårt arbetande hundar och spetsar är inte min cup of tea.

Jag har varit väldigt inställd på löwchen i flera år, men nu börjar jag tveka. Är rädd att den kommer att ta med sig skogen in varje kväll och är inte pepp på att klippa ned p.g.a. att jag skulle vilja ställa ut. Gillar pudel, bedlington och silky terrier också, men vet inte heller hur praktiskt det blir.

Sambon har lite andra önskemål än mig och är sugen på en basset fauve de Bretagne. Jag vill ha liten jaktlust och han vill ha motsatsen :angel:. Tycker det är vackra hundar som jag har goda erfarenheter av, men måste fundera på om jag är redo att släppa in en ny jakthund igen.
Sambons högsta önskemål är att hunden kan användas för eftersök. Efter att både svärföräldrarnas hund och min gått bort inom loppet av en månad saknas en duktig spårhund i jaktlaget.

Vi har pratat lite löst om borderterrier eftersom svärföräldrarna hade en som var mycket trevlig. Hon användes både för jakt och som sällskapshund och var gudomligt snäll. Jag har goda erfarenheter av rasen sedan tidigare, men är inte helsåld. Jag är svag för terrier som grupp och funderar på om det finns någon annan jag borde kika närmare på?
 
Nu älskar jag ju löwchen och hade haft typ 4 om inte sambon satte stopp på hund. Sjukt härliga hundar som verkligen älskar människor. De jag har träffat har varit riktigt lågenergi inne men maskiner som orkar hur mycket som helst ute. Jag har inte upplevt pälsen som ett problem gällande smuts. Visst det är en hund och den drar in smuts men tyckte min samojedkorsning var värre i det hänseendet. Man ska däremot gilla pälsvård om man vill ha de i utställningsklippning. Har inte upplevt de som gapiga däremot säger de till så fort det händer något.
 
Jag har en bedlington som inte på något vis drar med sig skogen in. Däremot vill han ha täcke om det är blött eller kallt. Finns även några bedlisar som är eftersökshundar så det är inget hinder. 😊
 
Dansk-svensk gårdshund? Har inte haft någon själv men tittade mycket på den innan vi bestämde oss för Västgötaspets. För övrigt skulle Västgöten passa utmärkt. Jag var inte heller förtjust i spetsar tills jag träffade den rasen. Frisk vallhund, mindre modell men tålig och robust, riktigt bra spårhundar.
 
Till vardags jobbar jag inom skog och jag räknar med att hunden kommer kunna vara med mig i fält några dagar i veckan. Jag söker således en ganska robust hund som tar sig fram i olika typ av terräng och har en lättskött och skyddande päls. Jag är svag för strävhår. Som mental aktivering erbjuds bl.a. viltspår, klickerträning och kurser. Tävlade rallylydnad med en tidigare hund och skulle kunna tänka mig att göra detsamma igen.

Övriga önskemål:
- Frisk ras med få rasbundna sjukdomar.
- Modell mindre (efter att inte ha kunnat utnyttja bagageutrymmet under 8 års tid :o).
- Trevlig och sund mentalitet. Reserverade raser fungerar, men jag vill inte att det ska slå över i skygghet.
- Hög skalltröskel. Skall som larm är helt okej, men jag blir nervklen på hundar som okynnesskäller för ingenting.
- God spårnäsa
- Hårt arbetande hundar och spetsar är inte min cup of tea.


Sambon har lite andra önskemål än mig och är sugen på en basset fauve de Bretagne. Jag vill ha liten jaktlust och han vill ha motsatsen :angel:. Tycker det är vackra hundar som jag har goda erfarenheter av, men måste fundera på om jag är redo att släppa in en ny jakthund igen.
Sambons högsta önskemål är att hunden kan användas för eftersök. Efter att både svärföräldrarnas hund och min gått bort inom loppet av en månad saknas en duktig spårhund i jaktlaget.

En fauve skulle jag personligen inte rekommendera om den inte får jaga, utan bara ska gå eftersök men vill man ha en duglig och rolig jakthund som jagar det mesta och som också är en fantastisk familjehund så är den ett ypperligt alternativ, men de går ju inte att ha lösa när de passerat valptiden och de kommer ta alla tillfällen som ges att dra ut på jakt på egen hand.

Vill man ha en robust, tålig, alert och aktiv hund som både kan användas till diverse pigga aktiviteter, funka att ha lös, som gårds/skogshund och dessutom använda till eftersök, så skulle en aussie passa bättre.

59423102_2141565149297411_1400239229182672896_n.jpg
 
Tycker många av den typen av terrier är himla underskattade. Cairn, australisk, norfolk , westie osv. Varenda en av dessa jag träffat har varit otroligt stabila och häftiga hundar.
Dansk svensk gårdshund skulle jag aldrig skaffa om hunden ska vara ute så mycket, dom fryser ju så dom skakar så fort det småregnar och hålla på med dubbeltäcken som blir blöta känns krångligt. Men alla har ju olika prioritering, är ju en rolig ras annars :)
 
Jag antar att en airdale är för stor och kanske för aktiv för TS. Annars tränar jag ihop med en uppfödare som har några viltspårchampions och som dessutom använder sina hundar till ”riktiga” eftersök. Någon har startat lydnad och någon rallylydnad och den yngsta tränar hon rapport med.

Men tyvärr är hon nog rätt ensam om att inte bara meritera på utställning, men jag uppfattar rasen som frisk även om få hundar röntgas eller mentaltestas.
 
Jag har en Kromfohrländer och det låter faktiskt precis som vad du vill ha :)
En frisk ras, en ordentlig hund utan att vara speciellt stor (runt 38-45cm, 9-15 kg), något reserverad och ingen till lite jakt tillsammans med att de älskar sin familj/person gör att de är lätta att ha lösa. De ser ut som en terrier men har inget av det hårda beteendet som de ibland/ofta har. De är toppen till t ex agility och fungerar bra i rallylydnad. En av anledningarna till att jag valde Kromfohrländern var att de inte behöver massor av mental stimulering samtidigt som det är en aktiv ras eftersom i mitt fall (tävling med) hästarna alltid kommer att ha prioritet men ville ända ha möjligheten att kunna träna. De klarar att ligga på soffan en vecka om man skulle vara sjuk även om de föredrar när det händer saker ;)

13403840_10209612101324474_5884129660498961863_o.jpg


11223601_10207741581682652_7201086224881097627_o.jpg


12045503_10207618701570726_4925822424046519445_o.jpg


13681045_10210042287358856_1306598588559502510_n.jpg
 
Senast ändrad:
Det du beskriver är en dansk-svensk gårdshund. Ja de fryser om de ska sitta stilla i kyla längre stunder men om de verkligen fryser mer än andra hundar eller bara är tydliga med att de fryser låter jag vara osagt. Ett bra täcke på när de ska vara stilla så är det problemet löst. Sålänge min rör sig fryser han inte ens i 10 minus. De har en fantastisk päls där skiten bara ramlar av och halva skogen följer inte med in.

En DSG är lika glad för att gå eftersök (om du väljer ur för det rätt linjer) som allt det övriga du vill göra. Det är en stor hund i liten förpackning och kräver en hel del mental stimulans för att må bra men är också den som gärna ligger i soffan och njuter. Vill man inte ha en hund som helst är nära och gärna ligger i knät så bör man dock inte skaffa sig en DSG. De vill vara med överallt, även under täcket.
 
Schnauzer! (mellanvarianten)
Borderterrier (då får du dock jakten)
Cairnterrier
Strävhårig jack russell (jakt finns här också)
Cocker- eller springer spaniel
Pudel
 
Nu älskar jag ju löwchen och hade haft typ 4 om inte sambon satte stopp på hund. Sjukt härliga hundar som verkligen älskar människor. De jag har träffat har varit riktigt lågenergi inne men maskiner som orkar hur mycket som helst ute. Jag har inte upplevt pälsen som ett problem gällande smuts. Visst det är en hund och den drar in smuts men tyckte min samojedkorsning var värre i det hänseendet. Man ska däremot gilla pälsvård om man vill ha de i utställningsklippning. Har inte upplevt de som gapiga däremot säger de till så fort det händer något.

Jaa, de är så härliga :love:
Jag har jobbat som hundtrimmare ett par år, så jag har lite koll på pälsvården. Har varit med och borstat ut ett par ungdomar, så jag vet att själva bytet mellan valp- och vuxenpäls är ganska skötselintensivt. Hur mycket tid lägger du på pälsvården? Behöver du borsta igenom varje dag eller räcker det med någon gång i veckan?
 
Jag har en bedlington som inte på något vis drar med sig skogen in. Däremot vill han ha täcke om det är blött eller kallt. Finns även några bedlisar som är eftersökshundar så det är inget hinder. 😊

Kan du berätta lite mer om bedlisarna? Mentalitet? Hälsoläge? Jag tycker att de är så fina, men har tyvärr aldrig fått bekanta mig närmare med dem :) Hade äran att få klippa en bedlis som jag tyckte var jättemysig (men vansinnigt lätt att klippa jack i pälsen...). Min bild av dem är att de är reserverade, hur tycker du att de är? Hörde ett påstående att det var lätt att pälsen blev missfärgad, stämmer det?
 
En fauve skulle jag personligen inte rekommendera om den inte får jaga, utan bara ska gå eftersök men vill man ha en duglig och rolig jakthund som jagar det mesta och som också är en fantastisk familjehund så är den ett ypperligt alternativ, men de går ju inte att ha lösa när de passerat valptiden och de kommer ta alla tillfällen som ges att dra ut på jakt på egen hand.

Vill man ha en robust, tålig, alert och aktiv hund som både kan användas till diverse pigga aktiviteter, funka att ha lös, som gårds/skogshund och dessutom använda till eftersök, så skulle en aussie passa bättre.

59423102_2141565149297411_1400239229182672896_n.jpg

Vi har en intressekonflikt här hemma som sagt, skrev inte rätt ut att sambon är jägare :) Vi har haft tax innan och han skulle gärna vilja ha en drivande hund igen. I våra trakter finns det gott om både kron- och dovhjort, rå, hare och vildsvin. Jag tyckte det var en häftig resa att följa taxen från valp till jakthund, men känner mig kluven. Tycker fauven verkar vara en jättetrevlig hund, men måste fundera på om jag kan ge vika på jaktlusten. Förstår att det är svårt att säga något generellt (och jag vet att du bor norrut), men vet du hur de brukar reagera på vildsvin? För oss är det önskvärt att hundarna inte driver vildsvin. Är det svårt att hitta en bra jakthund, eller är det vad uppfödarna prioriterar? Hur ser hälsoläget ut?

Tycker aussie verkar vara jättetrevliga också, de är helt klart en tänkbar kandidat :) Tror jag skulle behöva komma iväg på någon form av terrierutställning och kika närmare på dem.
 
Vi har en intressekonflikt här hemma som sagt, skrev inte rätt ut att sambon är jägare :) Vi har haft tax innan och han skulle gärna vilja ha en drivande hund igen. I våra trakter finns det gott om både kron- och dovhjort, rå, hare och vildsvin. Jag tyckte det var en häftig resa att följa taxen från valp till jakthund, men känner mig kluven. Tycker fauven verkar vara en jättetrevlig hund, men måste fundera på om jag kan ge vika på jaktlusten. Förstår att det är svårt att säga något generellt (och jag vet att du bor norrut), men vet du hur de brukar reagera på vildsvin? För oss är det önskvärt att hundarna inte driver vildsvin. Är det svårt att hitta en bra jakthund, eller är det vad uppfödarna prioriterar? Hur ser hälsoläget ut?

Tycker aussie verkar vara jättetrevliga också, de är helt klart en tänkbar kandidat :) Tror jag skulle behöva komma iväg på någon form av terrierutställning och kika närmare på dem.

Vill ni absolut inte att hunden ska jaga gris, så köp ingen fauve! Även från de uppfödare som helst vill se fauven som en förvuxen tax jaktmässigt, så driver de flesta hundarna gris om de finns på markerna.

Fauven är en väldigt frisk ras utan några rasbundna sjukdomar, så inga hälsokoller av något slag finns krav på från skk och det märks också när man försäkrar dem då premien är väldans låg.
 
Tycker många av den typen av terrier är himla underskattade. Cairn, australisk, norfolk , westie osv. Varenda en av dessa jag träffat har varit otroligt stabila och häftiga hundar.
Dansk svensk gårdshund skulle jag aldrig skaffa om hunden ska vara ute så mycket, dom fryser ju så dom skakar så fort det småregnar och hålla på med dubbeltäcken som blir blöta känns krångligt. Men alla har ju olika prioritering, är ju en rolig ras annars :)

Ja, terriers är fina :love: Är medveten om att jaktlusten kan komma som ett brev på posten om jag skulle välja en sådan.
Det är flera som nämnt dansk-svensk, men tyvärr är det ingen ras som känns intressant. Jag har stött på ett gäng och aldrig fallit för dem. Vi har ett exemplar i familjen som vid 11 års ålder fortfarande är mer i luften än på marken :cautious:
 
Vill ni absolut inte att hunden ska jaga gris, så köp ingen fauve! Även från de uppfödare som helst vill se fauven som en förvuxen tax jaktmässigt, så driver de flesta hundarna gris om de finns på markerna.

Fauven är en väldigt frisk ras utan några rasbundna sjukdomar, så inga hälsokoller av något slag finns krav på från skk och det märks också när man försäkrar dem då premien är väldans låg.

Okej, i så fall känns fauve riskabelt... det har varit en del incidenter med gris i våra krokar. Taxen vände när han kände doften av dem och det var så vi ville ha det.
 
Jag skulle tro att bägge mina raser hade kunnat passa. Jag har förr haft en schipperke och har nu en lancashire heeler. Båda är små men robusta hundar som är med på allt, gillar att göra saker men kräver inte timtals på brukshundklubben. Båda vallhundar i grunden men avlas inte för de egenskaperna numera.

LCn är korthårig och fryser om hon får sitta still mkt ute, men hon har täcke och då är hon nöjd (det finns de med betydligt mer päls också, som inte fryser lika lätt). Pälsen är smutsavvisande, fastnar inget skit. Jag har henne med i stallet varje dag och det är inga bekymmer, vi går skogsrundor och vi har gått en del kurser. Hon är bara 10 mån och fortfarande har vi inte satsat på nån inriktning men av vad jag kan se är allt nosarbete såsom NW och spår ett stort intresse. Noll jaktlust även om det skiljer sig inom rasen. @russinbulle vet mkt mer om rasen än jag gör och kan säkert berätta mer :)

Min förra hund, en schipperke, var också mkt trevlig för ändamålet. Precis som LCn är den väldigt intresserad av sin familj om än den var mer självständig än mitt exemplar av LC. Ingen stor jaktlust och var lös överallt. Mkt praktisk och bra päls. Gjorde ungefär samma saker med schipperken som med LCn.
 
Jag antar att en airdale är för stor och kanske för aktiv för TS. Annars tränar jag ihop med en uppfödare som har några viltspårchampions och som dessutom använder sina hundar till ”riktiga” eftersök. Någon har startat lydnad och någon rallylydnad och den yngsta tränar hon rapport med.

Men tyvärr är hon nog rätt ensam om att inte bara meritera på utställning, men jag uppfattar rasen som frisk även om få hundar röntgas eller mentaltestas.

Jag har sagt att jag någon gång ska ha en airedale :love: Jag valde mellan airedale och galgo när jag köpte min hund för ett antal år sedan nu. I slutändan föll det på att de sålde in galgon bättre i rasmontern på stora Stockholm. Har en vältummad coffetable-book om airedale här hemma jag kikar i ibland. Jag funderar på om rasen är för aktiv som livet ser ut nu, men känner mig lite oklar över deras aktivitetsnivå. Det verkar spreta en del?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 715
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 256
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 358
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp