Höanalyser 2018

Ja det kan man. Stressat gräs innehåller mer socker och gräset blir stressat när det inte kan växa normalt som i år med så långvarig torka och värme. När det börjar växa igen när regnet kommer så blir det halvdöda grässtrået fyllt av socker för att kunna växa snabbt. Men förutom att inte slå gräset efter långvarig torka och då speciellt när det har kommit regn (vilket är omöjligt ett år som detta om man ska få in något alls) så kan man ett vanligt år med vanliga väderförhållanden genom att slå gräset på eftermiddagen sänka sockerhalten. Slås gräset en mulen dag blir sockervärdena än lägre. Sämst ur sockersynpunkt är att slå på morgonen/förmiddagen en solig dag. Det här gäller alltså ett vanligt år med vanliga väderförhållanden. I år kvittar det nog vad man gör. Det är nog bara de som fick in i början av juni som har fått någorlunda normala sockervärden. Mitt hö är slaget i början av juni och skillnaden från tidigare år är marginell.

Sedan spelar självklart grässorterna in. Vissa sorter innehåller mer socker än andra och vad man sår är ju enklare att påverka än väder och vind.

Tack för utförligt svar :)
 
Orkar inte skriva av hela analysen

Men 78.2% TS, 7.7 MJ per kg foder och 42 gr srp (kvot 5.4). 154 gr socker per kg TS

samt

TS 82.1%, 8.4 mj och 48 gr srp/kg foder (kvot 5.7). 188 gram socker... ;(
 
received_500603190403756.jpeg
 
Importerat från Polen, så kanske inte aktuellt för att jämföra socker, men jag tänkte att det kan vara intressant ändå :)

93,2% TS
6,4 MJ/kg
SmbRp 53 g/kg
Socker 30 g/kg TS
Ca 5,8 g/kg TS
P 1,5 g/kg TS
K 7,3 g/kg TS
Mg 2,2 g/kg TS
Cu 4,0 mg/kg TS
Fe 120 mg/kg TS
Mn 130 mg/kg TS
Zn 41 mg/kg TS
Jätteintressant att se analys på importerat foder! Sockret är det lägsta jag nånsin sett, blir nästan sugen på att importera från Polen nu haha :p.
 
Importerat från Polen, så kanske inte aktuellt för att jämföra socker, men jag tänkte att det kan vara intressant ändå :)

93,2% TS
6,4 MJ/kg
SmbRp 53 g/kg
Socker 30 g/kg TS
Ca 5,8 g/kg TS
P 1,5 g/kg TS
K 7,3 g/kg TS
Mg 2,2 g/kg TS
Cu 4,0 mg/kg TS
Fe 120 mg/kg TS
Mn 130 mg/kg TS
Zn 41 mg/kg TS
vilken dröm!
 
Iofs sett skyhögt från Polen med. Men utomlands verkar de kunna få ner sockret lägre än man nånsin kan i Sverige.
Skulle vara intressant att se vad den främsta orsaken är. Grässort, metodik, lokalisering..? Lär ju aldrig få veta men ändå. När vi diskuterat detta under sommaren konstaterade pappa att farfar alltså ofta slog fångvänligt hö. För att vara snäll mot hästarna slog han ofta hö vid tre-fyra på natten för att de skulle slippa gå i värme och gassande sol. Socker torde precis innan gryning vara som lägst, innan fotosyntesen riktigt dragit igång.

Kommer troligtvis skicka analys både på vårt eget torrhö och inköpt hösilage. Silaget brukar vara lite olika kvalisort bal till bal men vi har köpt från samma i tio år och tagit analys från några balar varje år, och värdena brukar vara rätt lika. Lite högt energi, lite lågt protein, men inget galet. Ska bli intressant att se i år. Eget hö har vi inte tagit på tio år och hagarna är inte skötta för hö nu, så det kan bli intressant att se.
 
Det jag spontant reagerade på med mitt hö är att det är så varierande struktur på stråna. Vissa nästan som halm/vass och andra jättefina som "gräsmattegräs". Det kommer från en odlad vall så det är nog meningen, antar jag. Det är säkert andra sorters gräs än i vanligt svenskt hö. Kanske det spelar in? Jag är verkligen jättenöjd hur som helst :)
 
Sett ytterligare analyser på hö som importerats, jag måste verkligen lära mig hur de gör med sockerhalten, ytterligare leverantörer med lite socker.
 
En reflektion om sockerhalt och importerat hö. Är analysen gjord i Sverige eller i landet där höet odlats? Tänker att analysmetoden kan spela in också, inte enbart kanske, men en bidragande faktor. Intressant hur som!
 
  • Gilla
Reactions: Ace
En reflektion om sockerhalt och importerat hö. Är analysen gjord i Sverige eller i landet där höet odlats? Tänker att analysmetoden kan spela in också, inte enbart kanske, men en bidragande faktor. Intressant hur som!
Några i Sverige och några utomlands. Det står på analysen vilken metod som använts. Tycker också det är intressant!
 
Det är lite synd det finns så många olika sätt ange socker. Sett socker, WSC och även analyser med olika sockerarter specificerade (glukos, sukros, fruktos)
 
Efter att en av hästarna i stallet fick korsförlamning förra året började vi jaga lågsockerhö. De som har gården där vi står tycker också att det är intressant och vi drog ner på timotej som är sockerrikt och skördade vid åtta på kvällen för lägre nivå. Det ledde till en sänkning från 18% förra året till 8 i år. Bra värden i övrigt också, så vi är nöjda. Nu börjar vi hoppas på andraskörd också...
 
Det är lite synd det finns så många olika sätt ange socker. Sett socker, WSC och även analyser med olika sockerarter specificerade (glukos, sukros, fruktos)

Ja precis, ”socker” är ju en bred och ospecifik benämning egentligen, så för att verkligen kunna jämföra så är det mer intressant att samtidigt veta om det är samma analysmetoder som använts :)
 
Ang socker så hur tänker alla ang det rent generellt ? Att det anses att hästarna blir sjuka/riskerar sjukdomar osv utifrån just sockret ?

Hästar allmänt som djur har ju egentligen inte förändrat sig alls ang hur de fungerar rent fysiskt jämfört med när de levde vilda och svalt, sen däremellan hade gott om föda, ibland var det stressat grönt, ibland öken, ibland mer rikligt osv.

Nyfiken hur folk resonerar 😄
 
Ang socker så hur tänker alla ang det rent generellt ? Att det anses att hästarna blir sjuka/riskerar sjukdomar osv utifrån just sockret ?

Hästar allmänt som djur har ju egentligen inte förändrat sig alls ang hur de fungerar rent fysiskt jämfört med när de levde vilda och svalt, sen däremellan hade gott om föda, ibland var det stressat grönt, ibland öken, ibland mer rikligt osv.

Nyfiken hur folk resonerar 😄
Min häst blir hög på socker, han fungerar sämre, som en person med ADHD ungefär. Dessutom är ju socker inflammatoriskt så hans känsliga mage blir än mer upprörd av det. För en häst som haft korsförlamning kan låg sockerhalt vara skillnaden på att fungera och inte gå att rida alls.
 
Min häst blir hög på socker, han fungerar sämre, som en person med ADHD ungefär. Dessutom är ju socker inflammatoriskt så hans känsliga mage blir än mer upprörd av det. För en häst som haft korsförlamning kan låg sockerhalt vara skillnaden på att fungera och inte gå att rida alls.

Hur reglerar du det då ang gräs/inte gräs/växande gräs i hagen ?
Det var föranledningen i sammanhanget i min reflektion utifrån tråden?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 103
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 250
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 622
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 508
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp