Bukefalos 28 år!

Högskoleprovets orddel. Hur många ord klarar du?

https://riksarkivet.se/kvinnans-rostratt

"…kravet på politisk rösträtt för kvinnor måste anses uppburet av en stark och målmedveten strävan hos kvinnorna själva. Den moderna kvinnorörelsen är allenast en fullt naturlig utveckling av den strävan för vinnande av personlig och ekonomisk självständighet, som tidigare under namn av Kvinnoemancipationen företrädesvis omfattas av de socialt vällottade kvinnorna, men som efter de djupgående förändringar i arbete och arbetsfördelning, vilka känneteckna nutidssamhället, kommit att innefatta även de kroppsarbetande kvinnorna och av dem betraktats som ett medel i kampen för bättre levnadsvillkor."
 
20/20
Brukar tycka det är enkelt men det här var nästan löjligt lätt.

Har det inte blivit markant lättare på senare år? 🤔 Förr var det oftast åtminstone något ord man fick klura på, i år var det bara ord som ingår i mitt aktiva ordförråd. (Eller är det bara en generationsfråga? Jag har betydligt svårare att förstå när årets nyordlista släpps. 😅)

Jag har bara gjort högskoleprovet en gång men minns det som att man hade väldigt kort tid på sig på orddelen. Knappt att man hann tänka alls. Det är ju väldigt stor skillnad mot här när man vid behov kan fundera på varje ord..

Jag har också bara skrivit det en gång, men jag har för mig att orden var den delen där jag hade massa tid över. De flesta ord vet man vad de betyder och behöver bara kryssa, och är man osäker tar det ändå inte många sekunder att välja ett alternativ. Andra delar av provet kan man ju behöva vrida och vända betydligt mer på frågorna. 🤔

Skulle vara intressant att göra det igen, jag tror jag skulle ha mycket svårare för själva provupplägget idag när man inte längre är van att testas långa stunder i sträck.
 
Har det inte blivit markant lättare på senare år? 🤔 Förr var det oftast åtminstone något ord man fick klura på, i år var det bara ord som ingår i mitt aktiva ordförråd. (Eller är det bara en generationsfråga? Jag har betydligt svårare att förstå när årets nyordlista släpps. 😅)



Jag har också bara skrivit det en gång, men jag har för mig att orden var den delen där jag hade massa tid över. De flesta ord vet man vad de betyder och behöver bara kryssa, och är man osäker tar det ändå inte många sekunder att välja ett alternativ. Andra delar av provet kan man ju behöva vrida och vända betydligt mer på frågorna. 🤔

Skulle vara intressant att göra det igen, jag tror jag skulle ha mycket svårare för själva provupplägget idag när man inte längre är van att testas långa stunder i sträck.

Jag tror också att det blivit lättare. Men tanken är väl inte att sätta dit folk, utan att det ska vara ord som faktiskt används.
 
Ett fel, också jag missade emanciperad. Hade aldrig någonsin sett eller hört det ordet innan (jag är dessutom urkass på engelska så gjorde inte alls den kopplingen som en del andra) och ändå tycker jag att jag läser mycket mer än de flesta jag känner.

(Har aldrig gjort högskoleprovet för att det finns inte en chans i helvetet att jag hade klarat mattedelarna)
 
Det jag tyckte var svårare förr var att (som jag minns det) alternativen var mer lika varandra, vilket gjorde det svårt att välja om man förstod ordet "på ett ungefär". I årets test som länkats var ju alternativen helt olika, så det blev enkelt att räkna ut de jag inte var helt säker på från början.
 
16/20. Några hade jag inte hört talas om. Har inte gjort högskoleprovet och kommer inte att göra det
 
Håller med om att det blivit lättare på senare år. Förr tycker jag att svarsalternativen låg lite närmare varandra så att säga. I de senare proven har jag tvekat på några ord eftersom jag inte varit helt säker på vad de betyder exakt, men ändå fått rätt när jag läst svarsalternativen. Jag gillar mer den här typen av test när åtminstone några svarsalternativ betyder nästan samma sak, men med små nyansskillnader.
 
Jag tyckte det var väldigt lätt och fick 20/20 vilket jag aldrig brukar få.

Sen vet jag inte om jag tycker alla ord som var med är så nödvändiga, jag kan tycka att myndighetsspråk och liknande bör vara med, men om man inte förstår vad "hålla låda" betyder kan väl varken göra till eller ifrån?
Inte så pass att det borde ha betydelse för ens utbildning.
 

Liknande trådar

Tjatter Klarar buke den? :) https://www.svt.se/special/hogskoleprovet-ordforstaelse-oktober-2022/
2 3
Svar
56
· Visningar
2 288
Senast: sorbifolia
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 228
Senast: Cattis_E
·
F
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
15 915
Senast: _Elly_
·
A
Skola & Jobb Högskoleprovet - orddelen för den som vill testa: https://www.dn.se/ekonomi/hogskoleprovet-orddelen-ht-2020/
2
Svar
33
· Visningar
2 761
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp