Höprovsfråga och mash

majola

Trådstartare
Fråga 1.
Jag ska skriva kontrakt på stallplats i helgen och hoppas att jag får ta ett höprov samtidigt. Sist vi talades vid skulle det inte vara något problem, men det verkar inte vara så vanligt med analyserat hö här nere. Så vi få väl se.

Nu tycker jag att det verkar smidigast att skicka det till Sverige för analys, eftersom jag känner till rutiner och labb här och vet vad jag får så att säga. Men så frågade min sambo om man verkligen fick skicka "lantbruksprodukter" på posten bara sådär. Får man det? Eller måste jag leta upp ett tyskt labb nu?


Fråga 2
Måste "mash" alltid blötas med varmt vatten?

Min häst hade för ca 1,5 år sedan problem med magen (lätt diarre av och till). Veterinären konstaterade en lätt förstoppad blindtarm (inte stopp, men tarminnehållet hade börjat fermenteras) och början till inflammation. Sedan dess har hon ätit linfrö, kli och betfor varje dag (utom på betet) och nu är hon helt bra. Kollades på nytt i november och då kändes tarmarna helt bra, men vet sa att man ju alltid måste vara väldigt försiktig med sådana hästar eftersom det är väldigt svårt att veta vad som utlöst det. Kan ha varit maskangrepp som föl (nu är hon maskfri), en nerv som inte sköter sitt jobb och så vidare.

Nu ska hon stå i ett inackorderingsstall ca 45 minuter från där jag bor. Alltså kan jag inte som tidigare blanda till hennes mat till varje mål (eller som nu räkna med att en snäll Bukefalist står och kokar specialmat till henne :bow: ) utan måste hitta en diet som hjälper hennes mage men som inte kräver en massa extrajobb till varje mål.

Jag har funderat på att ge betfor på morgonen (den kan jag ju då blötlägga på kvällen) och "mash" på kvällen. Jag skulle ju kunna ge kli och linfrö på kvällen om jag kokade upp fröna hemma på morgonen och tog med till stallet, eller ge det på morgonen om det finns möjlighet att koka upp vatten i stallet.

Men eftersom det är så långt till stallet kommer jag att ha henne på helinackorering, så att jag inte behöver åka ut om jag inte ska göra något med henne (lite mastigt att köra bil 1,5 timme för att mocka och blanda mat). Därför vill jag har något som jag kanske kan muta stallägaren eller någon kompis (hoppas jag får kompisar!) att blanda om jag inte kan komma. Och då vore ju bara betfor (kallvatten) och mash enklare. Bara att ta en skopa och fylla på med vatten.

Därav frågan - kan man blöta mash med kallvatten?


Fråga 3.
Är det någon som har något kreativt tips för hur jag kan lösa mitt lilla problem? Kanske någon lösande kost som inte behöver blötläggas? Eller något som inte är känsligt utan kan blötläggas långt i förväg?

Höanalysen spelar ingen roll i det här fallet, näringsinnehållet reglerar jag med annat kraftfoder om det behövs. Detta är rent dietiskt.
 
Sv: Höprovsfråga och mash

Fråga 2... Jag har givit mash under en längre period som ensamt kraftfoder utan att blötlägga gick finemang, så det går tydligen alldeles utmärkt. Kan du inte ge extra linfrökaka istället för linfrö så slipper du blöta även det, då har du bara betfor att blöta om du inte istället ger olja istället för betfor.

En annan variant som en vännina har på misstänkt samma problem som din häst haft är alfapellets, loppfrön och kli.

MVH/
 
Senast ändrad:
Sv: Höprovsfråga och mash

sissu skrev:
Fråga 2... Jag har givit mash under en längre period som ensamt kraftfoder utan att blötlägga gick finemang, så det går tydligen alldeles utmärkt.

Men blir det inte väldigt torrt? Jag har i och för sig aldrig sett mash i verkligheten, men har inbillat mig att det är som kli i konsistensen?

Funkar det lika dietiskt när det är torrt? Varför gav du det till din häst (och vilket märke)?

(Det vore ju fantastiskt smidigt om det vore så enkelt!)

sissu skrev:
Kan du inte ge extra linfrökaka istället för linfrö så slipper du blöta även det,

1. Jag vet inte om jag hittar linfrökaka här, men det kanske finns, det kan jag ju undersöka.
2. Samma som ovan, ger det samma effekt? Det är ju slemmet jag är ute efter, inte så mycket alla andra goda egenskaper som linfrö har. Men återigen, om linfrökaka är lika bra, så vore det ju väldigt smidigt...

sissu skrev:
då har du bara betfor att blöta om du inte istället ger olja istället för betfor.

Menar du paraffinolja eller vanlig olja? Paraffinolja vill jag inte ge varje dag och matolja har väl inte samma effekt (eller har jag missförstått, måste kolla upp det där igen)? Däremot ska jag nog köpa hem paraffinolja så att jag har om hon skulle bli dålig i och med flytten (tack för påminnelsen, skriver upp på att-göra-listan!)
 
Sv: Höprovsfråga och mash

sissu skrev:
En annan variant som en vännina har på misstänkt samma problem som din häst haft är alfapellets, loppfrön och kli.
MVH/

Torra loppfrön?

Blir det inte rätt dyrt? Min häst äter 4 dl linfrö om dagen, om man ersätter det med loppfrö så blir det ganska mycket. Eller kan man ge betydligt mindre av loppfröna?
 
Sv: Höprovsfråga och mash

Den mash vi använt är från Dynavena, den är som en müsli, inte alls smulig eller dammigt, utan mycket tilltalande och man ser varje ingrediens.
Jag gav det p.g.a av lite dålig tillfällig mage, men det gav så bra resultat på hela hästen att han fick fortsätta äta det. Väninnans häst hade diarré och förstopningar till och från under flera år överkänsliga och inflammerade tarmar, trolig orsak, mask som liten.

Personligen så har jag inte märkt någon skillnad på linfrö och kaka, enl. vad man kan läsa om linfrökaka så skyddar det lättlösliga slemmet som kommer ur kakan tarmar lika väl som linfrö, när det gäller olja (ngn. matolja) så har jag bara sett bra resultat. Den hästen som var sjuk under så lång tid står nu dagligen på en dos med loppfrön till sin alfapellets och lucernstrå och har inte haft återfall sedan i vintras.

Ja hon äter torra loppfrön, om jag inte missminner mig helt så får hon ca 1 dl per dag enl. vets. rekomendation av vad en stor häst bör få i mängd av loppfrö i förebyggande och läkande syfte.

MVH/
 
Senast ändrad:
Sv: Höprovsfråga och mash

Tack för ditt svar!

Ska kolla om jag hittar någon återförsäljare för Dynavena i närheten!
Då skulle hon kunna få betfor på morgonen och mash med loppfrö på kvällen. Borde funka. Nu är det ju snart dags för bete i all fall, och gräs är ju det allra bästa för dem!
 
Sv: Höprovsfråga och mash

Lycka till..Ett råd, börja dock med mindre mängd loppfrön och gå upp till en passande dos annars kan det bli full rulle i baken utav ovanan. Har råkat ge för mycket vid ett par tillfällen.. Inte kul!

MVH/
 
Sv: Höprovsfråga och mash

Jag brukar ju ge mash här förut, jag blandade med ljummet vatten men jag är helt övertygad om det funkar med kallt......det är väl bara det att det är godare ljummet ....tror jag :D
 
Sv: Höprovsfråga och mash

Ett tips om du vill göra det enkelt för dig:

Nösenbergers Mega-Mash-Plus , ett müslifoder som innehåller linfrökaka, loppfrön, vetekli, korn, processad majs, dinkel etc.. blötlägges i 15 minuter före servering.

Bra för magproblemhästar :) !
 
Sv: Höprovsfråga och mash

Tack för tipset!

Jag hittade faktiskt en återförsäljare i närheten också, så det lutar nog mot "mega mash plus" (det låter ju rejält i alla fall...).

Skickade in ett höprov idag, men av vad jag kan förstå (toppiga ryggar på hästarna i stallet och just inga blad i höet) så måste jag nog lägga till en del extra protein. Men det borde väl gå att helt enkelt ösa i lite soja i mashen? Som tur är är det ju betesdags snart så det blir ju bara en kort tid.
 
Sv: Höprovsfråga och mash

Jag tänkte nog det, men om det ingår obehandlade linfrön och sånt så kanske det måste vara hett vatten. Men dina hästar lever ju än i alla fall. (Eller är det något du inte har berättat?)
 

Liknande trådar

Hästvård ❌ De är en människa i mitt stall som har en nordsvensk som är !!!27!!! År. Veterinären har rekommenderat att ta bort hästen INNAN...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 718
Foder & Strö Fick precis analysen på vinterns silage och det ligger högt i både protein och energi så att jag måste dra ned på kraftfodret rejält...
Svar
9
· Visningar
1 547
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har börjat ge en av mina hästar linfrökaka, för att slippa slabba med att stöpa linfrön. Men jag märkte redan första...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 902
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 025
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp