Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
samma här, han har börjat upptäcka gubbarna till sin leksaksbuss och babblarnafigurerna och de och katterna får höra hans utläggningar och känslouttryck. Det är mycket "OJ!" och "oooiii" när det är tungt. Antar att han tar efter sina mor -och farföräldrar ;)
 
Haha precis, där verkar finnas massor att berätta även för en liten skrutt ;) Babblarna är superpopulära här med, och hon pratar med alla djur vi möter ute :love:
 
Vu bytte ut kattmaten mot vatten och sen har det långsamt fasats ut så nu får han ingenting. Vaknar och kommer lver till oss vid 3 men sover bra 21-8 annars.

Så skönt nu när han går! Innan ville han inte åka vagn jämt men krypa var inte heller lämpligt. Ikväll var vi på det stora köpcentrumet och han kunde springa runt med sina kusiner.
 
Kattmaten? :rofl:

Jag var på ett köpcenter med Siri häromdagen. 95% av tiden fick jag lägga på att jaga henne när hon sprang iväg mot roligare grejer än mamma, nästa gång tar jag med mig någon mer tror jag :D

En annan grej, hur funkar det med tandborstning för er andra? Vi har ett himla bekymmer ganska ofta, hon vill inte alls. Ibland går det efter en stund, om hon får borsta lite med en tandborste på någon av oss. Men annars är det hårt hopknipna läppar och arga vrål :down:
 
Kattmaten? :rofl:

Jag var på ett köpcenter med Siri häromdagen. 95% av tiden fick jag lägga på att jaga henne när hon sprang iväg mot roligare grejer än mamma, nästa gång tar jag med mig någon mer tror jag :D

En annan grej, hur funkar det med tandborstning för er andra? Vi har ett himla bekymmer ganska ofta, hon vill inte alls. Ibland går det efter en stund, om hon får borsta lite med en tandborste på någon av oss. Men annars är det hårt hopknipna läppar och arga vrål :down:
Vi har också fått problem. Jag tog upp det i föräldragruppen på bvc sist och det visade sig att majoriteten också hade fått problem. Bvc-sköterskan sa att det är ganska vanligt att det blir lite problem vid den här tiden. Hennes tips var att lägga dem ned och om det är tvunget så föra in ett finger i mungipan.

Att köra helt med tvång är jag inte intresserad av. Man vill ju inte att det ska utvecklas till trauma. Men det gäller att ha rejält både m tid och tålamod. Resultatet varierar rejält.

I övr håller jag med om att det (för det mesta) är ljuvligt att det numera gås på egen hand! Speciellt skönt tycker jag det ha blivit vid frukosten för A är liten i maten då och tappar snabbt tålamodet att sitta vid bordet. Själv är jag långsam. Så det är så skönt när man kan släppa ner och sen själv sitta kvar en stund till!

I övr har vi lite problem med att komma ifrån ersättningen. A har börjat bli lite småpetig m maten och vill ha ersättning istället. Så det är lite kämpigt till och från m matningarna.
 
Vi har också fått problem. Jag tog upp det i föräldragruppen på bvc sist och det visade sig att majoriteten också hade fått problem. Bvc-sköterskan sa att det är ganska vanligt att det blir lite problem vid den här tiden. Hennes tips var att lägga dem ned och om det är tvunget så föra in ett finger i mungipan.

Att köra helt med tvång är jag inte intresserad av. Man vill ju inte att det ska utvecklas till trauma. Men det gäller att ha rejält både m tid och tålamod. Resultatet varierar rejält.

I övr håller jag med om att det (för det mesta) är ljuvligt att det numera gås på egen hand! Speciellt skönt tycker jag det ha blivit vid frukosten för A är liten i maten då och tappar snabbt tålamodet att sitta vid bordet. Själv är jag långsam. Så det är så skönt när man kan släppa ner och sen själv sitta kvar en stund till!

I övr har vi lite problem med att komma ifrån ersättningen. A har börjat bli lite småpetig m maten och vill ha ersättning istället. Så det är lite kämpigt till och från m matningarna.
Kanske får testa det då. Men jag tycker också det känns trist med tvång...

Hon är inte nöjdare om hon får äta själv då? Eller är det samma ointresse?
 
Haha välling skulle det stå :)

Tandborstningen går fint, han får köra själv och sen säger jag Ahh och borstar lite på honom. Han har bara framtänder (4+4) så rätt lätt att komma åt.
 
Kanske får testa det då. Men jag tycker också det känns trist med tvång...

Hon är inte nöjdare om hon får äta själv då? Eller är det samma ointresse?
Tyvärr samma ändå. Det mesta hamnar på golvet när hon får plockmat. Men att plocka själv är ändå det som funkar bäst. Vet faktiskt inte riktigt hur vi ska komma ur det. Trodde det skulle bli bättre nu när hon började gå och behöver mer energi. Svårt att veta också om man bara ska ha is i magen eller om man ska jobba ännu hårdare på att försöka lösa problemet.
 
Haha välling skulle det stå :)

Tandborstningen går fint, han får köra själv och sen säger jag Ahh och borstar lite på honom. Han har bara framtänder (4+4) så rätt lätt att komma åt.
Vad skönt! A har 16 vilket gör att det både känns ännu mer angeläget att borsta ordentligt samt jobbigt att komma åt alla. Vill ju för allt i världen inte att hon ska få hål! Själv fick jag mitt första hål som 18-åring. Så det är ju lite att försöka leva upp till. :crazy: :nailbiting:
 
Vi blandar plocka själv med att stoppa in en sked emellan. H äter bäst om vi äter samtidigt eller om han får sysselsätta sig med en bok samtidigt.
 
Tyvärr samma ändå. Det mesta hamnar på golvet när hon får plockmat. Men att plocka själv är ändå det som funkar bäst. Vet faktiskt inte riktigt hur vi ska komma ur det. Trodde det skulle bli bättre nu när hon började gå och behöver mer energi. Svårt att veta också om man bara ska ha is i magen eller om man ska jobba ännu hårdare på att försöka lösa problemet.
Vi gör som @Pontevecchio , hon får äta själv så mycket hon vill, så stoppar vi in en sked emellanåt. Men vi har en matglad tjej, lägger jag ner hennes sked för att ta en tugga av min egen mat tar hon upp den och ger mig :p
Vill hon ha ersättning vid varje mål? Jag hade nog provat att erbjuda frukt eller något sånt gott som efterrätt, och sen mellanmål en timme senare eller så (om hon är fortsatt hungrig), bara för att få in vanan att äta mat istället för att suga på flaska.
 
Vi gör som @Pontevecchio , hon får äta själv så mycket hon vill, så stoppar vi in en sked emellanåt. Men vi har en matglad tjej, lägger jag ner hennes sked för att ta en tugga av min egen mat tar hon upp den och ger mig :p
Vill hon ha ersättning vid varje mål? Jag hade nog provat att erbjuda frukt eller något sånt gott som efterrätt, och sen mellanmål en timme senare eller så (om hon är fortsatt hungrig), bara för att få in vanan att äta mat istället för att suga på flaska.
Så gör vi också för det mesta. Samt anv två skedar. Men trots att hon verkar ha god aptit och tycker det är gott, så äter hon ändå för små portioner. För hon blir hungrig igen redan ngn timme efter tex lunchen. Försöker man då bjuda på mat eller mellanmål så vägrar hon för det mesta tills hon får ersättning. Så hon äter tre små, riktiga mål per dag. Däremellan oftast ersättning. Gröt, smörgås och banan som hon förut älskade säger hon i princip alltid nej till nu. Eller så äter hon för lite och vill ha ersättning en stund senare.
 
Så gör vi också för det mesta. Samt anv två skedar. Men trots att hon verkar ha god aptit och tycker det är gott, så äter hon ändå för små portioner. För hon blir hungrig igen redan ngn timme efter tex lunchen. Försöker man då bjuda på mat eller mellanmål så vägrar hon för det mesta tills hon får ersättning. Så hon äter tre små, riktiga mål per dag. Däremellan oftast ersättning. Gröt, smörgås och banan som hon förut älskade säger hon i princip alltid nej till nu. Eller så äter hon för lite och vill ha ersättning en stund senare.
Aha, jag förstår. Funderar på om det går att göra maten mer "energität", så hon håller sig mätt längre på samma mängd mat? Gräddbaserad sås till, kanske mjölk som dryck istället för vatten? Bara spånar lite...
 
H äter gröt plus macka till frukost. sen oftast burkmat till lunch, sen en banan vid 3 och sen samma som vi til middag och sen välling till kvällen. Pappan ger ersättning när han ska sova (efter lunch), jag ger vatten. Jag är rätt kass på att hålla hans mattider på helgerna så då slinker det ned klämmis och majskrokar på em för att hålla energinivån uppe.
 
vi var på spårvägsmuseet i helgen och H föll pladask för det lilla tåget man kunde åka i. Efter att ha åkt en gång blev det krokodiltårar när tåget åkte utan honom. Han gick efter och "waaaaooooww" i ren ilska. så bestämd och så gullig :p:love:
 
Alva äter inte heller några mängder, plockar själv och kastar på golvet. Äter väl typ hälften av allt jag serverar jämt. Utom om jag gör grönsakssoppa för det gillar hon. Försöker mata lite i mellan hennes egna plockande men det blir kanske några skedar som hon tar emot bara. Hon äter en portion gröt på morgonen som jag matar, det har blivit rutin iaf. Nattflaska med välling fortfarande och hon får lite välling innan hon ska lägga sig också.
Borsta tänder är sällan något problem. Hon vill hålla i tandkrämstuben under tiden och nu är nya grejen att stoppa in den i min mun medan jag borstar. Jag biter i den och morrar som en hund och då gapar hon så stort och skrattar så det är superenkelt att komma åt :D
Man får ha fantasi :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 214
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 340
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 501
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 190
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp