Höstföräldrar 2017 del 2

Vi använde vikblöjor i början men nu hinner jag inte få fast ngt sånt innan Ida försvinner iväg. Men använder dom limpvikt i skal eller pocket istället.

Jag har nog alla typer av system hemma.på bilden är det pocket från Blumchen.
Jag tycker bäst om prefold eller limpvikt skal eller pocket. Det senaste är enklare att ta på men kräver lite mer föreberedelse och det blir lite mer tvätt.
På natten har vi formsydd med ullbyxa eller "drauppskal i pul".

Generellt gillar jag delade system framför aio. Pulen tvättar jag försikigare och ofta för hand. Inläggen i 60 grader.
 
Precis vad jag tänkte först ;)
Men tog inte många veckor förrän jag stod där och vek ändå :p
Jag tror ni ska kika på AI2 -system i så fall, mindre tvätt och snabbare torktid. Oftast bara att knäppa i ett inlägg eller lägga ett inlägg i en pouch vilket gör det enkelt :)

Haha kan tänka mig att det blir så :p
Har du något tips på märke på ai2?
 
Jag har köpt begagnade :)
Rutvävda tycker jag är smidigt sedan fäster jag med en snappi, har ofta ett extra inlägg i vikisen för extra uppsugning. Sedan på med ett PUL-skal. På natten har jag ullbyxor, så det ska andas ordentligt och även hålla bebis lagom varm.
Fluffrumpan kan jag rekommendera, hon svarar gärna på frågor också och hjälper dig hitta rätt.
Knyt-an har också vikblöjor till ok priser :up:
Annars finns det köp och sälj-grupper på Facebook där du kan hitta begagnat men det kräver ju lite mer att hålla koll på annonserna där. Går att skriva sökesannons också vilket jag gjorde och fick mycket svar så jag kunde välja i lugn och ro :)

Tack för svar. Kikade in på fluffrumpan men det verkar bara vara leverans inom Sverige. Så får kolla mer på knyt-an, har ju köpt knytsele därifrån och det gick smidigt!
 
Så, ullbyxa+Formsydd blöja+Inlägg på natten?

Skalbyxa+prefold/vikblöja (vad är ens skillnaden?)+inlägg på dagen?
Använder ni rispapper? Jag försöker potta när jag märker att hon behöver bajsa men det blir ju olyckor då och då.
 
Så, ullbyxa+Formsydd blöja+Inlägg på natten?

Skalbyxa+prefold/vikblöja (vad är ens skillnaden?)+inlägg på dagen?
Använder ni rispapper? Jag försöker potta när jag märker att hon behöver bajsa men det blir ju olyckor då och då.
Precis så kör jag! Formsydd och ett geffeninlägg som suger upp bra, ullbyxa över så klarar vi oss 10 timmar utan problem.
Vikis och prefold, vikingarna är tunna tygstycken som en kökshandduk. Prefolden ör tjockare har mer uppsägning och är mindre, mellanting mellan vikis och inlägg typ. Jag har några prefolds som jag använder som inlägg när jag vill ha extra uppsugning, alternativt limpvikt i ett PUL-skal.
Jag brukar ha rispapper när jag ”vet” att risken är stor att jag kommer missa att potta:angel:
Underlättar tvätten och känns bättre än att lägga en helt nerbajsad blöja i hinken i väntan på tvätt.
Dagtid brukar jag ha vikis + inlägg/prefold(för extra uppsugning) alternativt endast vikis om jag vet att det bara blir in kort stund innan vi måste byta igen pga ska iväg eller liknande. Sedan ett PUL-skal över, går fint att ha ullbyxa på dagen med men då jag ofta bär i sjal så känns det mer läckagesäkert med PUL med tanke på att ullen liksom ”andas ut” mer fukt:up:
 
Nu var det jättelängesen jag uppdaterade, har hänt en del :) August ”kryper” typ, han har en egen teknik som liknar dans-movet masken :p Ställer sig på fötter och händer, ser så läskigt ut tycker jag, är så rädd att han ska välta och slå sig. Vi var i Spanien för ca två veckor sedan, där lärde han sig att gå när man håller han i händerna, nu går han korta sträckor med gåvagnen själv :nailbiting: Känns som om han kommer hoppa över att krypa på riktigt och gå tidigt istället, på gott och ont får man väl säga...

Flyg med bebis gick så himla bra! Vi hade med oss tetror som dom kollade i en maskin både dit och hem, pulverdoserare och en tom termos som vi fyllde med vatten efter säkerhetskontrollen. Pulvret tittade dom inte ens på och termosen skakade dom för att se att den va tom.

Jag har slutat amma nu, jätteskönt men satan vad dyrt :D Pappan har tagit över föräldraledigheten och jag jobbar nu heltid, känns som semester att åka till jobbet nu när han blivit så rörlig, vi tajmade det bra tycker jag:rofl:
 
Vem har bytt ut mitt barn?!?:nailbiting:
Inatt sov han drygt sju timmar i sträck!! :eek:
Jag vaknade med ett ryck vid halv sex tiden och blev skiträdd att bebis inte skulle andas. Men jo då han låg och sträckte lite på sig i sin säng. Tog över honom för att amma, han måste ju varit hungrig vid det laget. Om inte annat så behövde mina bröst det :angel:

Gick sedan promenad på förmiddagen där han efter ett tag somnade i vagnen och sov och sov och sov... Tog precis upp honom för lite amning halvt i sömnen då vi ska in till stan.
Valborg tog hårt på honom tydligen :D
 
Här har vi genomlidit en, tack och lov ganska lindrig, magsjuka. E blev dålig efter bvc-besöket i tisdags förra veckan men var ganska opåverkad. Under helgen blev både jag och E:s pappa dåliga samt mina stackars föräldrar som vi så snällt bjöd på middag i fredags :banghead:

Lite roligare är att jag idag, lite hastigt påkommet, åkte och tittade på en ungponny som jag fastnade för och har tingat. Ska bli spännande att få ihop vardagen med två ”bebisar” :angel: (ponnyn är 2 år).
 
Nu har S bytt från babyskydd till bilbarnstol, väldigt nöjd bebis!

Inte lika kul är att barnens farmor har gått bort. Men lilla S som såklart är helt ovetande om allt är ett litet glädjepiller för alla :heart
 
Nätterna med Ida är väldigt olika , en bra natt vaknar hon ungefär tva ganger och vill snutta lite men somnar om ganska fort igen. Inatt var hon orolig och "vaknade" manga ganger (grät i halvsömn).
Pa dagarna sover hon 2-3 ganger beroende pa hur langa sovstunderna blir och vad vi gör men ungefär 3 timmar sover hon totalt dagtid.
 
Nätterna med Ida är väldigt olika , en bra natt vaknar hon ungefär tva ganger och vill snutta lite men somnar om ganska fort igen. Inatt var hon orolig och "vaknade" manga ganger (grät i halvsömn).
Pa dagarna sover hon 2-3 ganger beroende pa hur langa sovstunderna blir och vad vi gör men ungefär 3 timmar sover hon totalt dagtid.

Sådär sovs det här också. Igår natt var ingen rolig natt men inatt åt hon bara en gång vilket aldrig hänt förut. Sov bra däremellan också. Dock extremt morgonpigg, tur jag också är det :p
 
Här försöker vi fortfarande få till någon slags rutiner... Vi försöker lägga henne vid 20 men det funkar väl kanske var tredje dag eller så. Annars är hon uppe till ca 22, men oftast glad och nöjd som tur är. 1-2 uppvak per natt och sover oftast i egen säng som står intill vår så kan inte klaga tycker jag :)

Dagtid är det väldigt olika hur hon sover också... Vissa dagar 2x2 timmar, andra dagar massa små korta snuttar. Det första alternativet brukar ge trevligare dagar för alla inblandade :p
 
trenden hos oss just nu är att Ingrid vaknar tidigare och tidigare på morgnarna, 0515 tre dar i rad nu.. Innan kunde hon sova till 07 utan problem... Tror det är en fas, hoppas det går över snart. Hon blev ju 6 månader i förrgår... Så som idag så sov hon hela natten från 1830-0515, var uppe till 0645 då ögonen gick i kors och nu sover hon än.. Medan en annan ju är vaken nu.. zzzzz
 
August sover oftast 3 gånger per dag, en tidig lur efter frukost, ett längre pass mitt på dagen och en lur på eftermiddagen. Har börjat skämma bort oss och vaknar max 2 ggr per natt, sover ofta 6-7 timmar i sträck efter läggning. Mycket välkommet då de första 5 månaderna var uppvak med absolut max 3 timmars mellanrum (oftast 2) :bow:
 
Verkar som de flesta bebisar i tråden sover tre gånger per dag :)

Inatt sov bebis sin första hela natt, jag var i chock när jag kollade på klockan när jag hörde henne första gången och den var 04.00 (sa ju att hon var morgonpigg :banghead: ) Det var helt underbart men jag tänker inte tro att det ska fortsätta så utan det var förmodligen bara en engångsföreteelse :D
 
Här är det väldigt mycket "mamma" just nu! Hon började igår med att säga mamamana.. och slutar typ aldrig :p men ganska ofta lyckas hon med bara två stavelser! Jag tror ju inte direkt hon är medveten om vad hon säger men eftersom storebror sa pappa hur länge som helst innan mamma är det välkommet :D

Hon har också nästan slutat dregla helt, det är också välkommet!
 
Här fortsätter fröken röra på sig konstant när hon är vaken. Hon ålar sig framåt och står gärna i krypposition men har inte riktigt fattat exakt hur man kryper ännu. Hon babblar konstant och har en massa roliga ljud för sig:love:

Starka nypor har hon med så jag har mitt hår konstant i en tofs:D Jag ammar inte så mycket längre, hon vill bara amma när hon är trött så det blir oftast på morgonen och kvällen.

Tyvärr så är hon förkyld och har fått en jobbig hosta som gör att hon hostar mycket på nätterna och sömnen blir därefter. Jag har nu även fått hostan och förkylningen.:cautious:

Men livet är fasen bra! Hon är så himla glad och rolig hela tiden:heart
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 836
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 102
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 982
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 751
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp