Höstföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker också det är så ledsamt med stereotypa uppfattningar om vad flickor resp pojkar ska ha. Med sonen har jag hela tiden tänkt kompensatoriskt och valde därför aktivt "gulliga" och rosa och lila kläder när han var småbarn. Får vi en flicka kommer jag aktivt välja bort de värsta rysch-pysch-kläderna och helt enkelt inte sätta någonting på henne som jag inte hade satt på en pojke.

Fy vad dagarna kryper fram :eek:! Vill bara snabbspola de här mest nervösa veckorna. Eftersom jag haft flera missfall innan mitt första barn känns det liksom som min personliga risk för missfall är typ 75%, även om jag vet att det förmodligen var ren otur att vi drabbades av missfall för 12 år sedan.

Ja, det är ledsamt. Sonen har haft mycket rosa, av den anledningen att kläder med söta katt/hund/hästmotiv enbart verkar komma i rosa. Jag gillar färgglatt och djurmotiv.

Håller med, de första veckorna är absolut nervösa! Jag har inte haft missfall själv, men det tog länge innan jag lyckades bli gravid med mitt första barn. Dessutom blödde jag mycket under den graviditeten, så jag trodde ju att jag fått missfall flera gånger, det var en pärs, verkligen en känslomässig berg-och dalbana. Håller tummarna för att allt går bra denna gång för oss alla! :)

Jag sitter och funderar på hur/när man ska berätta för omgivningen om nytillskottet. Förra gången väntade vi till vecka 12 med att berätta pga missfallsrisken, denna gång vet jag inte om jag vill vänta eller inte. Har ni andra tänkt berätta för familj och vänner på något kreativt sätt eller bara ringa upp och berätta typ? :)
 
Jättemensvärk igår hela dagen, en dålig känsla i kroppen och mycket riktigt på kvällen igår började jag blöda så antar det är kört :cry:
 
Jättemensvärk igår hela dagen, en dålig känsla i kroppen och mycket riktigt på kvällen igår började jag blöda så antar det är kört :cry:

Åh, beklagar :(! Det behöver ju inte vara kört (jag blödde under graviditeten med min son), men kombon blödning och smärta låter ju tyvärr inte lovande.
 
Åh, vad tråkigt :(

Liten blödning här också nu ikväll, men ingen smärta. Lite uppblåst känsla, så vi får se hur det utvecklar sig..
 
Tack snälla ni för omtanken båda två!
Blöder rätt mycket och har haft riktig mensvärk. Igår kväll kom en stor grå klump ut och nu känner jag mig helt tom och värken är borta så det är definitivt över :(

Önskar er alla andra komplikationsfria graviditeter och friska barn i höst :)
 
Tack snälla ni för omtanken båda två!
Blöder rätt mycket och har haft riktig mensvärk. Igår kväll kom en stor grå klump ut och nu känner jag mig helt tom och värken är borta så det är definitivt över :(

Önskar er alla andra komplikationsfria graviditeter och friska barn i höst :)
Beklagar :heart
 
Idag har illamåendet smugit sig på. Inte alls kräkillamående, men överkänslighet för lukter och lite allmän obehagskänsla. Trött som tusan är jag också, men det beror nog enbart på att jag sover risigt. Blev betydligt piggare efter två timmars löpning i ett härligt vinterlandskap!
 
Idag har illamåendet smugit sig på. Inte alls kräkillamående, men överkänslighet för lukter och lite allmän obehagskänsla. Trött som tusan är jag också, men det beror nog enbart på att jag sover risigt. Blev betydligt piggare efter två timmars löpning i ett härligt vinterlandskap!

Jag sover också dåligt, så är förstås trött om dagarna av den anledningen, känns inte som att gravidtröttheten slagit till ännu. Bävar verkligen inför det, minns att jag fick gå till vilorummet på jobbet minst två gånger om dagen under första trimesters i min förra graviditet. Nu är jag mest lite nervös över hur det ska gå med ett aktivt barn här hemma..

Härligt med löpning! Jag ska försöka ta mig ut på en rask promenad en sväng senare idag, dock väldigt tråkigt väder här. Jag oroar med redan för vilken annan träning man kan fortsätta med som vanligt under graviditeten. Jag går på jympa och cirkelträning samt rider, ridningen tror jag att man känner av ganska bra hur mycket man klarar av men tycker att det är svårare att veta mer styrketräningen/cirkelträningen..
 
Jag sover också dåligt, så är förstås trött om dagarna av den anledningen, känns inte som att gravidtröttheten slagit till ännu. Bävar verkligen inför det, minns att jag fick gå till vilorummet på jobbet minst två gånger om dagen under första trimesters i min förra graviditet. Nu är jag mest lite nervös över hur det ska gå med ett aktivt barn här hemma..

Härligt med löpning! Jag ska försöka ta mig ut på en rask promenad en sväng senare idag, dock väldigt tråkigt väder här. Jag oroar med redan för vilken annan träning man kan fortsätta med som vanligt under graviditeten. Jag går på jympa och cirkelträning samt rider, ridningen tror jag att man känner av ganska bra hur mycket man klarar av men tycker att det är svårare att veta mer styrketräningen/cirkelträningen..

Samma här, jag älskar att träna och tränar (väldigt) mycket. Har redan dragit ner på antalet mil jag springer per vecka, men tänker fortsätta med distans- och långpasslöpning så länge det känns bra och pulsen inte blir för hög. Funderar på att låna eller köpa någon bok om träning under graviditet för att få lite mer vägledning vad gäller just det styrkeinriktade. Lånade en häromdagen, men jag fick nervösa tics och allergiska utslag av den - vad är det med böcker som riktar sig mot kvinnor och det där jäkla gullelullandet!? Inga hårda fakta, utan bara personliga berättelser från lyckliga, gravida kvinnor som yogade sig igenom graviditeten. Kapitlet om löpning innehöll nästan ingen information, utan bestod i huvudsak av ett program för "vana löpare" som antogs springa hela 25 minuter, tre dagar i veckan. Jag springer i princip aldrig kortare sträckor än en mil, så det gav mig inte sådär väldigt mycket.
 
Samma här, jag älskar att träna och tränar (väldigt) mycket. Har redan dragit ner på antalet mil jag springer per vecka, men tänker fortsätta med distans- och långpasslöpning så länge det känns bra och pulsen inte blir för hög. Funderar på att låna eller köpa någon bok om träning under graviditet för att få lite mer vägledning vad gäller just det styrkeinriktade. Lånade en häromdagen, men jag fick nervösa tics och allergiska utslag av den - vad är det med böcker som riktar sig mot kvinnor och det där jäkla gullelullandet!? Inga hårda fakta, utan bara personliga berättelser från lyckliga, gravida kvinnor som yogade sig igenom graviditeten. Kapitlet om löpning innehöll nästan ingen information, utan bestod i huvudsak av ett program för "vana löpare" som antogs springa hela 25 minuter, tre dagar i veckan. Jag springer i princip aldrig kortare sträckor än en mil, så det gav mig inte sådär väldigt mycket.

Håller med om att många böcker verkar vara riktigt fyllda med rosa fluff, typ. Kollade också igenom ett par jag fick syn på häromdagen, men det blev inget köp där. Kanske värt att ta sig en tur till biblioteket och kolla utbudet där. Det där med pulsen tycker jag är lite svårt att tänka på hela tiden när jag tränar. Vill ju inte komma upp i någon maxpuls nu när jag är gravid, men samtidigt är jag van att träna så att det verkligen känns, så att säga. Vet liksom inte riktigt vilken nivå jag ska lägga mig på nu. Jag har dessutom ett ganska dåligt utgångsläge då jag i princip haft träningsuppehåll i snart ett år (inte ett totalt sådant, men har mest blivit promenader och så en del ridning). Det sägs ju att om man är van kan man fortsätta som innan, men jag är ju inte direkt van nu pga uppehållet, så hur gör jag?! Innan detta uppehåll var jag relativt vältränad och tränade mycket och varierat. Hade just kommit igång bra med träningen igen sedan några veckor när jag fick reda på graviditeten.

Imorgon går jag in i vecka 6 och det börjar väl vara dags att ringa BM och skriva in sig! Förra graviditeten var jag på helspänn jämt och ringde i god tid och förberedde osv, nu känner jag lugnet på ett helt annat sätt. Jag hinner nog. Om allt går bra det vill säga, vilket jag hoppas!
 
I lördags: Åh, äntligen kom illamåendet, det känns tryggt och bra!
Måndag: Mår illa alla dygnets vakna timmar. Aningen mindre angenäm känsla.

@Höstbebis18 Ja, visst är det svårt! Jag har inte haft ett träningsuppehåll på nästan fem år (och då menar jag det verkligen, min senaste vilovecka var år 2013) och älskar dessutom att träna så svetten sprutar och pulsen närmar sig 200, men det känns instinktivt fel nu. Har inte pulsklocka på mig särskilt ofta, men checkar med den en gång i veckan. Jag strävar inte efter att alla pass ska kännas som mellanmjölk, men tänker först och främst att jag ska undvika mjölksyra.

Hu, tänk att ett embryo som inte ens är en cm långt kan orsaka detta illamående :eek:! Det är som att gå omkring med en konstant baksmälla från tonårstiden. Vecka 6+1 idag och 15 dagar kvar till VUL. Åh, kan tiden gå aningen snabbare tack...
 
Plussade igår kväll så jag hoppar in här! Känns spännande :love: Anonymt nick här också så länge. Det är ju väääldigt tidigt ännu (vecka 4+4, innebär det alltså vecka 5? är nog inte så haj på detta :p), hoppas det lilla grynet stannar kvar. Känner mig väldigt ödmjuk inför detta med tanke på missfallsrisken innan vecka 12. Är positiv och väldigt glad såklart, men har även förberett mig mentalt på att det kanske inte går heller.. Är glad för nu :)

Har ni något tips på bra gravid-app förresten?

September

8/9 Okeydokey, 31 år, andra barnet
14/9 - Septemberbebis, 32 år, andra barnet.
16/9 - Höstbebis18, 27 år, andra barnet.
20/9 - maybebaby, 30 år, första barnet.

Oktober

November
 
Plussade igår kväll så jag hoppar in här! Känns spännande :love: Anonymt nick här också så länge. Det är ju väääldigt tidigt ännu (vecka 4+4, innebär det alltså vecka 5? är nog inte så haj på detta :p), hoppas det lilla grynet stannar kvar. Känner mig väldigt ödmjuk inför detta med tanke på missfallsrisken innan vecka 12. Är positiv och väldigt glad såklart, men har även förberett mig mentalt på att det kanske inte går heller.. Är glad för nu :)

Har ni något tips på bra gravid-app förresten?

September

8/9 Okeydokey, 31 år, andra barnet
14/9 - Septemberbebis, 32 år, andra barnet.
16/9 - Höstbebis18, 27 år, andra barnet.
20/9 - maybebaby, 30 år, första barnet.

Oktober

November

Kul med fler i tråden, välkommen! :) Och ja, det låter som vecka 5 ;) Jag har själv just gått in i vecka 6 (5+0) idag.

Förstår vad du menar med missfallsrisken, jag är också mycket ödmjukt inställd till graviditeten. Förra gången jag var gravid var jag dock tusen gånger oroligare än vad jag är nu. Jag försöker vara lugn och tänka att det som sker det sker oavsett vad jag gör. Jag vill kunna njuta av att vara gravid (de stunderna det nu är njutbart, för av erfarenhet vet jag ju att man inte alls tycker att det är så mycket att njuta av jämt :angel:), vid ett eventuellt missfall så får sorgen bearbetas då. Visst har jag det i bakhuvudet, men jag försöker aktivt att inte tänka så. Tråkiga känslor behöver ju inte tas ut i förskott, då mår man bara dåligt en längre tid än vad man annars gjort!

Gällande appar så hade jag Preglife sist och var jättenöjd. Där finns många bra poddavsnitt om de olika delarna av graviditeten som man kan lyssna på också. Har just laddat ner Ovia så kan recensera den så småningom!
 
I lördags: Åh, äntligen kom illamåendet, det känns tryggt och bra!
Måndag: Mår illa alla dygnets vakna timmar. Aningen mindre angenäm känsla.

@Höstbebis18 Ja, visst är det svårt! Jag har inte haft ett träningsuppehåll på nästan fem år (och då menar jag det verkligen, min senaste vilovecka var år 2013) och älskar dessutom att träna så svetten sprutar och pulsen närmar sig 200, men det känns instinktivt fel nu. Har inte pulsklocka på mig särskilt ofta, men checkar med den en gång i veckan. Jag strävar inte efter att alla pass ska kännas som mellanmjölk, men tänker först och främst att jag ska undvika mjölksyra.

Hu, tänk att ett embryo som inte ens är en cm långt kan orsaka detta illamående :eek:! Det är som att gå omkring med en konstant baksmälla från tonårstiden. Vecka 6+1 idag och 15 dagar kvar till VUL. Åh, kan tiden gå aningen snabbare tack...

Usch, hoppas att illamåendet går över fort för dig!
Jag vill också att tiden ska gå fortare nu, det kan gärna få vara vecka 12 typ imorgon.. Skulle gärna göra ett tidigt VUL, men måste åka så himla långt då, vet inte om jag orkar med det faktiskt.

Ikväll var jag för första gången på något slags pilates/yoga-inspirerat pass, det kändes väl okej, men vissa "magliggande" positioner tyckte jag inte var så trevliga med tanke på graviditeten, även om jag ju fattar att det inte är nån fara..
 
Illa, jag mår illa... Fast jag får ändå säga som du @Höstbebis18 att jag känner ett helt annat lugn kring den här graviditeten. Jag känner ingen brådska med någonting. Efter ultraljudet kommer jag nog ringa MVC, men jag känner att jag - trots att jag mår rätt risigt - faktiskt också kan njuta av att jag är gravid.
 
Jag tog faktiskt tag i att ringa MVC nu idag, råkade se att de hade telefontid just när jag fick en lucka så jag passade på. Kändes faktiskt jättekul då det var min "gamla" barnmorska som svarade, hon som jag gick till hela förra graviditeten och som jag var supernöjd med och hon kom ihåg mig och det blev nästan att vi småpratade om lite av varje en stund :D Fick tid till henne igen, vilket känns så skönt då jag verkligen gillade henne och annars kan ha lite svårt just i vårdkontakter då jag blivit illa bemött förut. Hon sa också att jag gärna får ta med mig sonen dit så att hon får träffa honom, så det är ytterligare ett plus. Härligt med så positiva människor, gav mig faktiskt en energiboost att ringa dit. Tre veckor innan första besöket.. Känns som att det blir lite mer på riktigt när man har varit dit av någon anledning, men jag känner mig inte stressad som sist.

Känner inte av några symptom alls, lite tröttare än vanligt bara men det kan lika gärna bero på något annat. Nästan så att jag har lust att ta ett nytt test bara för att försäkra mig om att jag verkligen är gravid. Men har redan tagit två och mensen har ju uteblivit, så jag kan nog lita på att det stämmer. Även om jag inte vill må illa så är det nästan så att jag vill ha något symptom bara för att vara mer säker.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 974
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
114 374
Senast: Emtherlia
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
78 345
Senast: turbofling
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart September 1/9...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
102 893
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Fototråd del II

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp