Höstföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag jobbar som socialsekreterare. Jag är sjukskriven halvtid och överens med mina kollegor om att försöka undvika ärenden som kan påverka mitt psykiska och fysiska mående. Jag har mycket vänliga och förstående kollegor som dessutom är medvetna om svårigheterna att hitta ”rätt” vikarier så de går nog längre i sin omtanke än de skulle behöva för att jag ska kunna arbeta.

Angående det här med arbete, hur mycket gravidkläder behöver man? Förra graviditeten var jag sjukskriven och kunde dra mig runt i mjukisbyxor mest hela tiden. Nu ser det annorlunda ut och planen är att jobba till några veckor innan BF. Vad behöver jag införskaffa?

Jag köpte en gravid tröja sist och en baddräkt de var allt! Går gärna i leggings/ kjol/ klänning så de funkade endå!
 
Jag jobbar som socialsekreterare. Jag är sjukskriven halvtid och överens med mina kollegor om att försöka undvika ärenden som kan påverka mitt psykiska och fysiska mående. Jag har mycket vänliga och förstående kollegor som dessutom är medvetna om svårigheterna att hitta ”rätt” vikarier så de går nog längre i sin omtanke än de skulle behöva för att jag ska kunna arbeta.

Angående det här med arbete, hur mycket gravidkläder behöver man? Förra graviditeten var jag sjukskriven och kunde dra mig runt i mjukisbyxor mest hela tiden. Nu ser det annorlunda ut och planen är att jobba till några veckor innan BF. Vad behöver jag införskaffa?

Förstår att de kan vara mycket jobbiga situationer att hanskas med. Skönt med bra kollegor!

Förra gången hade jag BF i slutet av augusti, så köpte typ inga kläder. Hade klänningar och kjol dygnet runt. Nu blir det ju värre i ochmed att de är kallare men jobbet har gravidbyxor och annars blir det nog mjukisar och långkjolar.
Beror ju på hur "fin" man måste vara på jobbet. Jag är glad över att ha arbetskläder. :D
 
Jag kommer att få köpa en del gravidkläder. Trivs nämligen bäst i jeans och skjorta och vill fortsätta kunna ha det på jobbet. Börjar känna att det stramar lite i byxlinningen såhär i vecka 16, men hoppas kunna vänta åtminstone ett par veckor till med att köpa nya byxor. Har ju inte berättat för någon mer än mamma och min syster än, så jag tänker att jag tar avslöjandet och gravidklädesinköp i samma veva :angel:.
 
Jag köpte och fick en del gravidkläder under förra graviditeten, några jeans och mjukare leggings samt ett par klänningar och några tröjor. Och någon finare klänning för festliga tillfällen. Sparade sedan allt i en låda i förrådet i hopp om fler barn i framtiden. Har nyss fått ta fram den, går in i vecka 15 imorgon. Är mycket större denna graviditet än vad jag var förra gången vid den här tiden.. Undrar hur det ska sluta :nailbiting: Hoppas att det lugnar ner sig. Jag kan dölja magen med bylsiga tröjor, men har jag t ex bara t-shirt på så syns det mycket väl. Har inte gått upp i vikt, men verkar ha omfördelat en del, för magen är väldigt svullen. Jag är dock bredare över höfterna nu än jag var sist (inte så konstigt kanske efter med en graviditet och förlossning i bagaget denna gång) så de byxor jag använde sist sitter tajtare nu, men det går än så länge. Jag har bf i mitten av september, så förhoppningsvis blir det en lagom varm sommar så att man kan gå i nån mjuk kjol de sista månaderna och slipper tajta byxor. Jag har köpt en gravidbaddräkt nu, det hade jag inget behov av sist, men nu går jag och simmar en del med sonen och hoppas dessutom på att kunna börja med vattengympa för gravida så småningom. Jag har skitont i fogarna rent ut sagt, så det är nog någon sådan mildare träningsform som jag bör ägna mig åt framöver, så en baddräkt kändes som en bra investering :)
 
Jag ska avslöja en hemlighet för er... Jag köpte en såndär hjärtljudsdoppler i förra veckan, trots att det rekommenderas att man inte ska göra det :o. Är en nervös själ helt enkelt och har vid tre tillfällen bara snabbt lokaliserat Ottos hjärtljud och sen stängt av dopplern direkt jag hör dem, för att lugna oron för att ngt har hänt. Har aldrig tagit mer än max 30 sek per gång att hitta hjärtljuden och sen har jag som sagt slagit av apparaten direkt. Ändå känner jag mig som en bov som utsätter mitt barn för risker. Ack... Det är ingen lätt jobb att vara gravid som leg. Kontrollfreak.
 
Jag ska avslöja en hemlighet för er... Jag köpte en såndär hjärtljudsdoppler i förra veckan, trots att det rekommenderas att man inte ska göra det :o. Är en nervös själ helt enkelt och har vid tre tillfällen bara snabbt lokaliserat Ottos hjärtljud och sen stängt av dopplern direkt jag hör dem, för att lugna oron för att ngt har hänt. Har aldrig tagit mer än max 30 sek per gång att hitta hjärtljuden och sen har jag som sagt slagit av apparaten direkt. Ändå känner jag mig som en bov som utsätter mitt barn för risker. Ack... Det är ingen lätt jobb att vara gravid som leg. Kontrollfreak.
Jag har en sån. Lugnat mig flertalet gånger. Vi har också resonerat så, hellre lyssna lite (har också stängt av så fort vi hört hjärtljuden, dvs lyssnat ca 15 sek per gång) och vara lugn än gå med stress.
Risken, som jag förstått, är främst vänsterhänthet. Vilket inte för mig är en risk.
 
Jag har en sån. Lugnat mig flertalet gånger. Vi har också resonerat så, hellre lyssna lite (har också stängt av så fort vi hört hjärtljuden, dvs lyssnat ca 15 sek per gång) och vara lugn än gå med stress.
Risken, som jag förstått, är främst vänsterhänthet. Vilket inte för mig är en risk.

Man menar väl att det inte går att utesluta neurologisk påverkan (iom just att man sett det här med vänsterhäntheten) och att fostret ev. skulle kunna bli för varmt, men jag tänker som så att 30 sekunders exponering knappast blir något stort risktagande. Jag skulle aldrig spela in hjärtljuden eller ligga och lyssna bara för att utan tänker precis som du, att det är för att stilla oron och att man sedan mår bättre och förhoppningsvis faktiskt själv slipper gå med lite förhöjd puls och stress. Nu känner jag ju fosterrörelser varje dag, men det är ju inga frekventa, stora rörelser vi pratar om i vecka 16. Om några veckor kommer jag förmodligen inte känna samma behov av att lyssna heller tänker jag, när det blir enklare att känna av rörelserna.
 
Kul med fler i tråden! Välkomna! :)

Jag har varit hos barnmorskan idag och fick till slut, efter många om och men, höra underbara hjärtljud :heart Hon fick leta jättelänge och be en kollega komma in och hjälpa till. Till slut hittade min bm hjärtslag i nån sekund men den lilla flyttade på sig omgående, då försökte kollegan och lyckades hitta lite bättre i alla fall. Jag hann ju givetvis bli riktigt nervös, så det var skönt att det löste sig! Men det verkar vara en riktig buse där inne ;) Storebror var alltid lätt att lokalisera.
Är i vecka 15 nu. Så himla skönt att få bekräftat att det är en levande liten där inne :heart
 
Välkommen olina :)

Mysigt ni som hört de små!

Här kommer jag just från badrummet där jag gjort mig av med all kvällsmat och säkerligen halva lunchen också! Blä va less jag är på de här :yuck:
 
Lider verkligen med dig @Mellanmjölk :crazy:! Mitt illamående har lugnat ner sig betydligt, men det dröjde ju rätt många veckor. Går in i vecka 17 i morgon.

Har gått omkring och inbillat mig att magen bara blivit större för att jag är förstoppad, men nu tycker jag faktiskt att man kan ana en liten gravidbula. Tänkte berätta för sonen om en vecka ungefär och däremot går vi ut med nyheten till nära och kära (samt arbetsgivare...).
 
Lider verkligen med dig @Mellanmjölk :crazy:! Mitt illamående har lugnat ner sig betydligt, men det dröjde ju rätt många veckor. Går in i vecka 17 i morgon.

Har gått omkring och inbillat mig att magen bara blivit större för att jag är förstoppad, men nu tycker jag faktiskt att man kan ana en liten gravidbula. Tänkte berätta för sonen om en vecka ungefär och däremot går vi ut med nyheten till nära och kära (samt arbetsgivare...).
Å va skönt!! Får för mig att de förvärras hoppas verkligen jag har fel... kräktes 4 gånger i morse uppe i 8 nu efter jobbet å därimellan mått illa precis hela dagen! Bm försökte peppa mig att det beukar ge se omkring vecka 12 men nja de skulle vara i morgon isåfall
 
Kan väl också gå med i denna grupp... Var mycket aktiv i vårtråden-15 men har inte varit aktiv på länge. Går in i v 9 imorgon (8+0) :)

Välkommen!

Kul med fler i tråden! Välkomna! :)

Jag har varit hos barnmorskan idag och fick till slut, efter många om och men, höra underbara hjärtljud :heart Hon fick leta jättelänge och be en kollega komma in och hjälpa till. Till slut hittade min bm hjärtslag i nån sekund men den lilla flyttade på sig omgående, då försökte kollegan och lyckades hitta lite bättre i alla fall. Jag hann ju givetvis bli riktigt nervös, så det var skönt att det löste sig! Men det verkar vara en riktig buse där inne ;) Storebror var alltid lätt att lokalisera.
Är i vecka 15 nu. Så himla skönt att få bekräftat att det är en levande liten där inne :heart

Förstår att det var nervöst! :nailbiting: Men gud vad härligt att ni hittade henom :love:

Välkommen olina :)

Mysigt ni som hört de små!

Här kommer jag just från badrummet där jag gjort mig av med all kvällsmat och säkerligen halva lunchen också! Blä va less jag är på de här :yuck:

Men fy, det där låter superjobbigt! Hoppas verkligen det släpper snarast möjligt :cautious:
 
Jag var på mitt första besök hos BM idag! Enligt min app vecka 7 (6+3) men enligt hur BM räknar är jag på vecka 8 (7+4 eller nåt sånt). Men spelar ju ingen större roll!
Det var en trevlig BM iaf, en äldre dam som nog var delvis pensionerad förstod jag det som. Men hon var trevlig att prata med och verkade väldigt kunnig så det kändes bra. Fick veta att mitt län tydligen erbjuder tidigt ultraljud till alla som vill runt v 12. Det kommer jag nog absolut vilja!

Vi pratade lite om KUB och fosterdiagnostik men jag ska få träffa en läkare om cirka 10 dagar för att diskutera detta mer pga av en eventuellt ärftlig grej och hur vi ska tänka med det och då ska min sambo också följa med.

Annars mår jag som innan ungefär. Lite mer illamående ibland, framför allt eftermiddagar/kvällar dock. Men ömma bröst till och från, och en del molvärk som också kommer och går. + väldigt svullen mage emellanåt.
Och just det en sjuk grej :o Sedan jag blev gravid har jag fått riktigt ont i magen efter orgasm. Alltså verkligen som kramp i livmodern. Någon gång höll det i sig några timmar och sist kanske en kvart eller så. Var ju såklart tvungen att googla på det och det är en grej tydligen. Haha sjukt :p
 
Så skönt att få ett tidigt ultraljud @Lilies ! :) Har lugnat mig väldigt mycket i alla fall.

På tal om symptom/krämpor så blir jag galen på den här foglossningen! :arghh: Har nu officiellt fått sluta rida :/ Fattar inte att man kan få så här stora problem så pass tidigt. Men tydligen är det inte jättekonstigt att få det tidigare i andra graviditeten om man haft problem första gången och det dessutom inte är så länge sedan. Kan knappt gå vissa dagar, och det är oftast skitjobbigt att sätta sig i bilen eller att ta sig upp i sängen. Får försöka tänka på det positiva, mitt illamående är i princip borta, jag är bara inte så sugen på mat alltid, och jag har typ inga andra krämpor vad jag kan komma på nu. Jo, jag är snuvig! Var det hela förra graviditeten också. Men det går att leva med.

Vi har börjat berätta för folk i vår närhet om graviditeten nu. Våra familjer vet och några vänner, men inte alla. Har ett par nära vänner som bor en bit bort, som jag gärna skulle berätta för irl, så jag vet inte när det kan ordnas. Min mage är ju dock svår att dölja nu..
Vet inte hur många "Åh, hoppas att det blir en flicka den här gången!" som vi fått hittills.. :banghead: :rage: Människor som jag tycker är vettiga annars, förstår inte varför man väljer att kommentera så.
 
September
5/9 Samsas, 32 år, andra barnet
8/9 Okeydokey, 31 år, andra barnet
16/9 - Höstbebis18, 27 år, andra barnet.
20/9 - maybebaby, 30 år, första barnet.

Oktober
10/10 mellanmjölk, 33
14/10 amk, 31 år, andra barnet
16/10 Latsigini, 33 år första barnet
19/10 Septemberbebis, 32 år, andra barnet
28/10 LaMirage, 30 år, andra barnet

November
1/11 Olina, 32 år, andra barnet
11/11 enligt ägglossning (13/11 enligt appen) fritz_92, 25 år, andra barnet

Hittade listan och uppdaterade den :)
 
Så skönt att få ett tidigt ultraljud @Lilies ! :) Har lugnat mig väldigt mycket i alla fall.

På tal om symptom/krämpor så blir jag galen på den här foglossningen! :arghh: Har nu officiellt fått sluta rida :/ Fattar inte att man kan få så här stora problem så pass tidigt. Men tydligen är det inte jättekonstigt att få det tidigare i andra graviditeten om man haft problem första gången och det dessutom inte är så länge sedan. Kan knappt gå vissa dagar, och det är oftast skitjobbigt att sätta sig i bilen eller att ta sig upp i sängen. Får försöka tänka på det positiva, mitt illamående är i princip borta, jag är bara inte så sugen på mat alltid, och jag har typ inga andra krämpor vad jag kan komma på nu. Jo, jag är snuvig! Var det hela förra graviditeten också. Men det går att leva med.

Vi har börjat berätta för folk i vår närhet om graviditeten nu. Våra familjer vet och några vänner, men inte alla. Har ett par nära vänner som bor en bit bort, som jag gärna skulle berätta för irl, så jag vet inte när det kan ordnas. Min mage är ju dock svår att dölja nu..
Vet inte hur många "Åh, hoppas att det blir en flicka den här gången!" som vi fått hittills.. :banghead: :rage: Människor som jag tycker är vettiga annars, förstår inte varför man väljer att kommentera så.

Alltså det låter helt sjukt att det är många som reagerar så?! Eller ja, kan iofs tänka mig att folk gör det men ska själv se till att aldrig någonsin råka säga något sådant..O_o

Vad jobbigt med foglossningen! :down: Vilken vecka är du i nu? Vad kul att ha börjat berätta! Vi (eller egentligen mest jag :p) har bara berättat för min syster, men det gjorde jag nästan direkt jag hade plussat :D
 
September
5/9 Samsas, 32 år, andra barnet
8/9 Okeydokey, 31 år, andra barnet
16/9 - Höstbebis18, 27 år, andra barnet.
20/9 - maybebaby, 30 år, första barnet.

Oktober
10/10 mellanmjölk, 33
14/10 amk, 31 år, andra barnet
16/10 Latsigini, 33 år första barnet
19/10 Septemberbebis, 32 år, andra barnet
28/10 LaMirage, 30 år, andra barnet

November
1/11 Olina, 32 år, andra barnet
11/11 enligt ägglossning (13/11 enligt appen) fritz_92, 25 år, andra barnet
13/11 Lilies, 29 år, första barnet

La till mig själv med jag hade trillat bort i din lista @Olina :)
 
@Höstbebis18 Fy vad tufft med foglossning så tidigt :(. Särskilt som du måste sluta med sådant du tycker om. Det är ju tillräckligt tufft att vara tung och otymplig mot slutet kan man tycka.

Och det där med könet... :banghead::banghead::banghead:. Som jag skrivit tidigare kommer jag bli minst sagt irriterad om någon hintar om att det är synd att det blir en pojke till för oss.
 
September
5/9 Samsas, 32 år, andra barnet
8/9 Okeydokey, 31 år, andra barnet
16/9 - Höstbebis18, 27 år, andra barnet.
20/9 - maybebaby, 30 år, första barnet.

Oktober
10/10 mellanmjölk, 33
14/10 amk, 31 år, andra barnet
16/10 Latsigini, 33 år första barnet
19/10 Septemberbebis, 32 år, andra barnet
28/10 LaMirage, 30 år, andra barnet

November
1/11 Olina, 32 år, andra barnet
11/11 enligt ägglossning (13/11 enligt appen) fritz_92, 25 år, andra barnet
13/11 Lilies, 29 år, första barnet

La till mig själv med jag hade trillat bort i din lista @Olina :)
Vad bra för jag tog bara den senaste listan jag hittade :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 904
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
116 658
Senast: Emtherlia
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
80 545
Senast: turbofling
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart September 1/9...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
103 969
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp