Höstföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack hörrni för alla svar! Jag kör nog på att ha en liten uppsättning stl 50 iaf, å sen får det bli lite mer av stl 56-62 :) Jag var ganska lång och strax under 4 kg, sambon över 4 kg och oxå ganska lång. Så det kanske inte blir nån plutt direkt. :p Ska bli så himla spänande att få se vad det blir för storlek på vår bebis!

Har nu fixat det mesta för skötbordet, bara lite kvar. Har lite kvar att komplettera med bebiskläder, sen blir d tvätt av allt så jag kan fixa klart det oxå. Känns så himla mysigt att dona :love:

Hoppar in från vintertråden.
Jag var 54 cm och 4200g, sambon vägde 2600g när han föddes i v 32. Vår dotter var en spinkig sak! 49cm lång och vägde 3100g när hon föddes 39+0. Så bara för att ni var stora behöver inte bebis bli det. Dottern hade kunnat ha stl 44 i minst 3 veckor, hon drunknade i stl 50. Stl 50 hade hon i 8 veckor. Jag tyckte inte att det var så kul att klä på henne alldeles för stora kläder. Hur som så är det ju ändå rätt ovanligt att bebisen inte kan ha stl 50 som nyfödd.
 
@aprilia, Jag hade också kört på att ha några få plagg i storlek 50 i alla fall, att ta med till BB t ex. Blir bebis liten så går det ju att komplettera med mer i mindre storlek sedan. Jag tyckte inte att det kändes så kul att klä på sonen för stora kläder när han var nyfödd så jag var glad att ha lite i 50, men då vi ganska snabbt gick över till 56 samt var mycket hud mot hud i början så hade det varit onödigt med något stort lager. Sonen var 49,5 cm lång när han föddes och han vägde 3925 g, hade storlek 50 de första veckorna i alla fall :)
 
Nu räknar jag ner dagarna alltså.. 10 dagar kvar till läkarbesök då vi får veta hur snart det blir igångsättning. Det kan bli i princip direkt om allt verkar bra. Håller tummarna! Jag tycker egentligen att det är fantastiskt att vara gravid och jag kommer säkerligen ha dagar då jag saknar det, det kanske inte blir fler gånger för mig, men just nu vill jag bara ha tillbaka min kropp! Och kunna äta och dricka vad jag vill! Ska fylla kylen med mögelost och charkuterier så fort jag kan, och så har sambon lovat att köpa hem champagne :D
 
Nu räknar jag ner dagarna alltså.. 10 dagar kvar till läkarbesök då vi får veta hur snart det blir igångsättning. Det kan bli i princip direkt om allt verkar bra. Håller tummarna! Jag tycker egentligen att det är fantastiskt att vara gravid och jag kommer säkerligen ha dagar då jag saknar det, det kanske inte blir fler gånger för mig, men just nu vill jag bara ha tillbaka min kropp! Och kunna äta och dricka vad jag vill! Ska fylla kylen med mögelost och charkuterier så fort jag kan, och så har sambon lovat att köpa hem champagne :D
Härligt ändå att det är så nära!
 
Har fått ont i framfogen, känns som det nästan borde höras att det gnisslar om den när jag går:cautious:
BM på måndag och Tul på tisdag med läkaren.
Tätt mellan kontrollerna nu på slutet, snart är vi i mål!
 
Här rullar det på. Hade jag inte haft mage hade jag nog knäppt fattat att jag var gravid. ;) från och med fredag blir det besök varje vecka hos bm för blodtryckskontroll. Hittills har det inte ens funnits tendenser till ökning tack och lov. Planerar att jobba till mitten på oktober, få se om planen håller. :)

Skolar in sonen på förskola också vilket verkar gå över förväntan. Lite kluven dock på hur vi ska göra inför vart bebis kommer med alla smittor.. han får nog vara en del hemma då också så vi minimerar det. Hm...
 
Här rullar det på. Hade jag inte haft mage hade jag nog knäppt fattat att jag var gravid. ;) från och med fredag blir det besök varje vecka hos bm för blodtryckskontroll. Hittills har det inte ens funnits tendenser till ökning tack och lov. Planerar att jobba till mitten på oktober, få se om planen håller. :)

Skolar in sonen på förskola också vilket verkar gå över förväntan. Lite kluven dock på hur vi ska göra inför vart bebis kommer med alla smittor.. han får nog vara en del hemma då också så vi minimerar det. Hm...
Sammy skulle egentligen börjat förskola i okt men vi hoppar det. Dels pga smittor och dels för att det är 3mil enkel resa dit (grannkommunen jag jobbar i) känns enklare att ha honom hemma och åka på öppna förskolan och ”mini klubben” som kyrkan har.
 
Här rullar det på. Hade jag inte haft mage hade jag nog knäppt fattat att jag var gravid. ;) från och med fredag blir det besök varje vecka hos bm för blodtryckskontroll. Hittills har det inte ens funnits tendenser till ökning tack och lov. Planerar att jobba till mitten på oktober, få se om planen håller. :)

Skolar in sonen på förskola också vilket verkar gå över förväntan. Lite kluven dock på hur vi ska göra inför vart bebis kommer med alla smittor.. han får nog vara en del hemma då också så vi minimerar det. Hm...

Sammy skulle egentligen börjat förskola i okt men vi hoppar det. Dels pga smittor och dels för att det är 3mil enkel resa dit (grannkommunen jag jobbar i) känns enklare att ha honom hemma och åka på öppna förskolan och ”mini klubben” som kyrkan har.

Förstår hur ni tänker med smittor och så angående att ha äldre barn på förskola. Är ändå jätteavundsjuk att ni har möjlighet att skola in vid behov. Här i Finland (i min kommun i alla fall, men det borde vara lika överallt i landet gissar jag) får inte äldre syskon under 3 år nyttja kommunal barnomsorg om en förälder är föräldraledig med ett yngre syskon :down:
Vi hade tänkt ha Milo hemma hela hösten oavsett, vi kommer att vara hemma båda två till och med oktober, men jag är ganska nervös över att vara själv med två små från och med november. Hade önskat att möjligheten till förskola fanns i alla fall.. Både för min skull, bebisens skull och framför allt för storebrors skull.
 
Förstår hur ni tänker med smittor och så angående att ha äldre barn på förskola. Är ändå jätteavundsjuk att ni har möjlighet att skola in vid behov. Här i Finland (i min kommun i alla fall, men det borde vara lika överallt i landet gissar jag) får inte äldre syskon under 3 år nyttja kommunal barnomsorg om en förälder är föräldraledig med ett yngre syskon :down:
Vi hade tänkt ha Milo hemma hela hösten oavsett, vi kommer att vara hemma båda två till och med oktober, men jag är ganska nervös över att vara själv med två små från och med november. Hade önskat att möjligheten till förskola fanns i alla fall.. Både för min skull, bebisens skull och framför allt för storebrors skull.
Det blir nog lite omställning att vara hemma själv med två små.. Maken ska vara hemma med oss 1mån så snittet får läka ordentligt innan han lämnar mej själv hemma med Sammy och liten. Fast jag inbillar mej att man kommer in i det rätt fort ändå? Jag lär ju inte ha mannen sittande intill mej i soffan hela tiden (hoppas jag innerligt för då finns det risk att jag får ett smärre bryt:rofl:)

Finns det inte öppna förskolan i Finland? Det är toppen att kunna åka ner till så barnen får leka och busa med andra barn. Här får dom vara mellan 1-5år för att få åka dit. Yngre får gå på babycafé iställlet.
 
Förstår hur ni tänker med smittor och så angående att ha äldre barn på förskola. Är ändå jätteavundsjuk att ni har möjlighet att skola in vid behov. Här i Finland (i min kommun i alla fall, men det borde vara lika överallt i landet gissar jag) får inte äldre syskon under 3 år nyttja kommunal barnomsorg om en förälder är föräldraledig med ett yngre syskon :down:
Vi hade tänkt ha Milo hemma hela hösten oavsett, vi kommer att vara hemma båda två till och med oktober, men jag är ganska nervös över att vara själv med två små från och med november. Hade önskat att möjligheten till förskola fanns i alla fall.. Både för min skull, bebisens skull och framför allt för storebrors skull.
Det får du visst det. 20 timmar i veckan får du ha barnet i dagvård enligt den subjektiva rätten. Eller har ni någon konstig lokal bestämmelse?

Regeringen föreslår begränsningen av den subjektiva rätten till dagvård i sin plan för de offentliga finanserna 2015-2018. Regeringen godkände planen i dag. Rätten till dagvård skall begränsas för de barn som har en förälder hemma på grund av moderskaps-, faderskaps-, föräldra- eller vårdledighet eller hemvårdsstöd.
 
Här rullar det på. Hade jag inte haft mage hade jag nog knäppt fattat att jag var gravid. ;) från och med fredag blir det besök varje vecka hos bm för blodtryckskontroll. Hittills har det inte ens funnits tendenser till ökning tack och lov. Planerar att jobba till mitten på oktober, få se om planen håller. :)

Skolar in sonen på förskola också vilket verkar gå över förväntan. Lite kluven dock på hur vi ska göra inför vart bebis kommer med alla smittor.. han får nog vara en del hemma då också så vi minimerar det. Hm...
Vi kommer ha E på förskola när lillebror kommer. Vi har nog inte riktigt tänkt på smittorna men förra året så höll han sig relativt frisk så vi hoppas att det blir lika i år igen. Han får ju bara vara på förskola 15 h/v så det är ju inte jättemånga timmar heller.
 
Förstår hur ni tänker med smittor och så angående att ha äldre barn på förskola. Är ändå jätteavundsjuk att ni har möjlighet att skola in vid behov. Här i Finland (i min kommun i alla fall, men det borde vara lika överallt i landet gissar jag) får inte äldre syskon under 3 år nyttja kommunal barnomsorg om en förälder är föräldraledig med ett yngre syskon :down:
Vi hade tänkt ha Milo hemma hela hösten oavsett, vi kommer att vara hemma båda två till och med oktober, men jag är ganska nervös över att vara själv med två små från och med november. Hade önskat att möjligheten till förskola fanns i alla fall.. Både för min skull, bebisens skull och framför allt för storebrors skull.

Vi får ha 20 h vecka så låter konstigt. Var bor du? Storebror är 20 månader så ännu räcker folkhälsans parklek för honom ett par dagar i veckan. Och jag slipper dåligt samvete om vi inte hinner ut
 
Det får du visst det. 20 timmar i veckan får du ha barnet i dagvård enligt den subjektiva rätten. Eller har ni någon konstig lokal bestämmelse?

Nej, det får vi tyvärr inte. Endast första tiden, under den så kallade moderskapsledigheten, får äldre syskon under 3 år behålla sin daghemsplats (om de har en sedan innan alltså). Läste på lite nu, har haft dålig koll på hur det är i resten av landet, och 20 timmar verkar stämma bra, men tyvärr inte här. Vi har mycket specialbestämmelser..

Då är det ju dessutom mer än på dom flesta ställen i Sverige (utom Sthlm som har obegränsad tid)

Det hade ju varit skönt med den möjligheten vid behov! Men vi har 0 timmar tyvärr.. Man kan ha barn på så kallad lekpark ett par timmar om dagen, men då måste barnet ha fyllt två år och vår son är knappt 15 månader.

Vi får ha 20 h vecka så låter konstigt. Var bor du? Storebror är 20 månader så ännu räcker folkhälsans parklek för honom ett par dagar i veckan. Och jag slipper dåligt samvete om vi inte hinner ut

Vi har mycket specialbestämmelser här på Åland ;) Var osäker på hur det ser ut på fastlandet, om detta med noll timmar var en landskapslag eller allmänt, men tydligen lokalt då. Folkhälsans lekparker verkar jättebra, men sonen är för liten för dem tyvärr :/
 
Det blir nog lite omställning att vara hemma själv med två små.. Maken ska vara hemma med oss 1mån så snittet får läka ordentligt innan han lämnar mej själv hemma med Sammy och liten. Fast jag inbillar mej att man kommer in i det rätt fort ändå? Jag lär ju inte ha mannen sittande intill mej i soffan hela tiden (hoppas jag innerligt för då finns det risk att jag får ett smärre bryt:rofl:)

Finns det inte öppna förskolan i Finland? Det är toppen att kunna åka ner till så barnen får leka och busa med andra barn. Här får dom vara mellan 1-5år för att få åka dit. Yngre får gå på babycafé iställlet.

Jag hoppas också att man kommer in i det fort. Det som blir svårt när man är själv är ju att göra en del av de saker jag tidigare gjorde med blivande storebrodern på vardagarna, t ex babysim. Och har lite dåligt samvete över det. Men vi får göra annat som funkar istället :) Glad att sambon är hemma ett tag så att det blir en mjukare övergång (inbillar jag mig i alla fall).

Jo, det finns öppna förskolan, så dit borde vi ju kunna ta oss. Vi har en bit dit, så tyvärr inte bara att promenera iväg, men då och då kan man ju åka i alla fall :) Vet inte så mycket om vilka åldrar som gäller, men småsyskon måste väl få följa om man kommer med storasyskonet :D
 
Nej, det får vi tyvärr inte. Endast första tiden, under den så kallade moderskapsledigheten, får äldre syskon under 3 år behålla sin daghemsplats (om de har en sedan innan alltså). Läste på lite nu, har haft dålig koll på hur det är i resten av landet, och 20 timmar verkar stämma bra, men tyvärr inte här. Vi har mycket specialbestämmelser..



Det hade ju varit skönt med den möjligheten vid behov! Men vi har 0 timmar tyvärr.. Man kan ha barn på så kallad lekpark ett par timmar om dagen, men då måste barnet ha fyllt två år och vår son är knappt 15 månader.



Vi har mycket specialbestämmelser här på Åland ;) Var osäker på hur det ser ut på fastlandet, om detta med noll timmar var en landskapslag eller allmänt, men tydligen lokalt då. Folkhälsans lekparker verkar jättebra, men sonen är för liten för dem tyvärr :/
Jaha ja är det Åland fattar jag.
 
Jag har precis fått beviljat graviditetspenning på 50% så från och med 10/9 kommer jag jobba halvtid, känns bra! Har ju ett ganska aktivt jobb och jobbar en hel del ensam och delvis obekväma arbetstider så det blir nog bra att jobba kortare dagar :) Det kommer även innebära att jag inte kan jobba kvällar och helger då vi är ensamma i tjänst vilket känns skönt, man vet aldrig vad som händer och vad man kan behöva åka ut på (jobbar som ssk i hemsjukvård).

Sen var jag på andra tillfället av gravidyoga i torsdags vilket var mysigt. Och idag har bebis hittat ett ställe att sparka rundor där jag faktiskt känner det ganska tydligt, lååångt ner i magen mot underlivet nästan :o :D
Annars verkar jag vara bra vadderad inne i magen för jag känner ju hittills mestadels vad jag tolkar som ganska försiktiga rörelser/sparkar, och är jag igång känner jag typ aldrig någonting utan bara när jag sitter/ligger/vilar.
Eller så är det bara en jättelugn och försiktig bebis, min man är säker på det, han var själv världens lugnaste när han var liten så han känner att bebisen kommer brås på honom. Vi får väl se ;) :love:
 
En knubbig son med mycket hår är född. Allt har gått bra och jag är så nöjd och glad över mitt planerade snitt där jag kände mig lyssnad på och respekterad hela vägen. Även tiden på bb har varit bra, även om.jag haft mycket hormonpåslag och gråtit och varit väldigt arg på min make och även personalen till viss del. :o Har bett alla inblandade om ursäkt i alla fall. Nu tränar vi på amning och hoppas på att få komma hem imorgon.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 221
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
114 671
Senast: Emtherlia
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
78 857
Senast: turbofling
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart September 1/9...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
102 985
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp