Höstföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
I lördags var Alvin ensam med pappa hela dagen när jag var i Gbg på Mia skäringers show. Vi båda bävade lite inför detta då han skulle bli tvungen att äta ersättning. Men jösses så bra det gick! Han sov nästan hela dagen, något han aldrig brukar göra! Antagligen matkoma :laugh: så sambon fick det lyxigt, var nog värre för mig som fick pumpa sprängfyllda bröst :laugh:

Verkar som han är inne i en lite ”klängig” period. Vagnen är inte längre så poppis att åka i. Idag tog vi en promenad med hundarna när han satt i selen och då var han mycket nöjd :)
 
Åh vad fick du för tips? Upplever att Alvar har lite samma problem. Pruttar mycket och tar liksom i ända från hårfästet o blir lite ledsen ibland.
Annars tänkte jag fråga på bvc på fredag men du kanske fått några supertips :)
Jag ska tänka på att vi är mage mot mage när han ammar så han inte behöver vrida huvudet, vridningen kan göra att han tjuvdrar luft i mungipan. Rapa honom med jämna mellanrum och inte bara efter att han ammat klart, hellre göra det flera ggr och sen se till att han behåller bra grepp under hela tiden, har han inte det är det bättre att börja om. Jag har kört enligt det nu ett par dagar och jag hör stor skillnad i hur det låter när han sväljer.
 
Debut på öppna förskolan för Dunderklump idag! Babykafé var en hit, tyckte bebisen vars ålder chockerade samtliga andra föräldrar på plats :laugh:. Han var den yngsta bebisen, men bland de längsta och tyngsta. Jag åt leverpastejsmackor och drack första koppen kaffe sedan förlossningen (har inte varit sugen på kaffe sedan jag blev gravid) medan Dunderklump ammade en kort stund för att sedan njuta för fullt under sångstunden, däcka i min famn av alla intryck och sova resten av tiden. Själv tyckte jag det hela var en smula obekvämt, men jag tänker att det tar lite tid att komma in i småbarnssvängen igen :D.
 
Jag ska tänka på att vi är mage mot mage när han ammar så han inte behöver vrida huvudet, vridningen kan göra att han tjuvdrar luft i mungipan. Rapa honom med jämna mellanrum och inte bara efter att han ammat klart, hellre göra det flera ggr och sen se till att han behåller bra grepp under hela tiden, har han inte det är det bättre att börja om. Jag har kört enligt det nu ett par dagar och jag hör stor skillnad i hur det låter när han sväljer.

Tack för tips :bow:
 
Nu kan jag skriva lite mer för vi fick komma hem igår kväll. Gissa om storebror var glad över det.

Snittet gick bra, det jag tycker var jobbigast var väntan och att sätta i alla nålar och när de skulle lägga ryggbedövningen för de fick inte till det i början så efter ett tag fick de hämta en annan narkosläkare och då gick det.

Jag har bara känt mig piggare och piggare och tycker överlag att det blev en bra upplevelse, annorlunda och inte vad jag räknat med, men bra och det känns skönt.

Lillebror har ammat på så mjölken har runnit till så brösten är ganska spända nu ;)

Märktes stor skillnad när han blev mätt för nu kan han ligga och sova bredvid innan var det bara amma som gällde.

@Okeydokey tyckte också det var obekvämt i början men för mig var det nog för jag inte kände någon. Jag har i alla fall tänkt att gå på öppna förskolan även denna gång. Tror det är bra att komma ut lite och träffa andra :Doch vi har ju flyttat, inte långt, men känner mest hästfolk annars :D;)
 
Hur går det för alla? Visst är det någon mer som ska få?

Här går allt i alla fall bra. Lillebror äter och sover mest. Imorgon blir han en vecka och det här gått så snabbt. Imorgon kommer även bvc på hemmabesök, blir spännande och se hur mkt han gått upp i vikt.

Idag var vi ute för första gången i barnvagnen och han sov sig igenom promenaden, så skönt om han gillar att sova i vagnen :)
 
@Olina Härligt att allt går bra för er! Dunderklump är den gladaste bebis man kan tänka sig och den hungrigaste också :D. Det har verkligen varit tio underbara, om än lite slitiga veckor. Idag var jag för första gången borta från honom i mer än en timme då jag var på julbord med några vänner. Så god mat och faktiskt rätt skönt att vara bebisledig, men tre timmar var mer än nog. Hade pumpat ut en halvliter bröstmjölk och tränat Dunderklump att dricka ur kopp, men han sov hela tiden :laugh:.
 
@Olina Härligt att allt går bra för er! Dunderklump är den gladaste bebis man kan tänka sig och den hungrigaste också :D. Det har verkligen varit tio underbara, om än lite slitiga veckor. Idag var jag för första gången borta från honom i mer än en timme då jag var på julbord med några vänner. Så god mat och faktiskt rätt skönt att vara bebisledig, men tre timmar var mer än nog. Hade pumpat ut en halvliter bröstmjölk och tränat Dunderklump att dricka ur kopp, men han sov hela tiden :laugh:.
Låter som att det snurrar på fantastiskt fint hos er:love:
Caspian är också ett otroligt matvrak, helt bottenlös och ökar stadigt i vikt men är långsmal, så jag tror mesta av det han äter bygger på längden:D. Vi verkar få såna barn, Filippa och Sammy va också smala/avlånga spädbarn.
Men underbart när allt fungerar som det ska!
 
@Olina Härligt att allt går bra för er! Dunderklump är den gladaste bebis man kan tänka sig och den hungrigaste också :D. Det har verkligen varit tio underbara, om än lite slitiga veckor. Idag var jag för första gången borta från honom i mer än en timme då jag var på julbord med några vänner. Så god mat och faktiskt rätt skönt att vara bebisledig, men tre timmar var mer än nog. Hade pumpat ut en halvliter bröstmjölk och tränat Dunderklump att dricka ur kopp, men han sov hela tiden :laugh:.
Hur stor är han nu? Smeknamnet Dunderklump låter som att han är en jättebebis:D:heart
 
September
9/9 Samsas, 32 år, andra barnet
9/9 Okeydokey, 31 år, andra barnet
18/9 - aprilia (maybebaby), 30 år, första barnet.
19/9 - Omega, 28 år, andra barnet.

Oktober
11/10 madde_padde 33 år, andra barnet
14/10 amk, 31 år, andra barnet
19/10 Catrool, 33 år första barnet
23/10 Roxer, 32 år, andra barnet
28/10 Krystalline, 31 år, andra barnet
22/10 Lazy Lady, 37år, tredje barnet

November
4/11 Zodium 31 år, Första barnet
4/11 Olina, 33 år, andra barnet
6/11 Trollunge, 29 år, första barnet
11/11 enligt ägglossning (13/11 enligt appen) fritz_92, 25 år, andra barnet
27/11 Punakha1, 38år, första barnet

Födda:
31/8: Samsas, pojke 3700 g, 50 cm
4/9: Omega, pojke (Tage), 3260 g, 49,5 cm.
13/9: Okeydokey, pojke, 4078 gram, 54 cm.
14/9 Poison-heart, pojke, 4472g, 52 cm.
21/9 aprilia (maybebaby), flicka, 3730 g, 52 cm.
12/10 Catrool, flicka 4690g 51cm
19/10: Roxer, flicka, 3246 g, 50 cm
22/10: Lazy Lady, pojke 3265g, 52cm
31/10: Krystalline, pojke 5000g, 56cm
9/11: Trollunge, pojke 3550 g, 50 cm

____________

Idag är min jättebebis nästan fyra veckor gammal, och jag har tid att uppdatera listan :)

Vi har problem med amningen, vilket visade sig bero på att han har för kort tungband, så på torsdag ska det klippas :nailbiting:

Förutom det går allt jättebra, och storasyster är helt underbar med den lille :love:
 
Stadiga pojkar här i tråden, 5 kg som födelsevikt var inte lite @Krystalline! Var det en vanlig förlossning eller snitt? Stort grattis till din pojke iaf :love:

----------------

Vi har haft en riktigt tuff helg här. I torsdags upptäckte jag plötsligt en svullnad/knöl under vänster öra på bebis när jag satt o ammade. Ganska stor med cirka 1,5-2 cm. Men eftersom han mådde helt som vanligt i övrigt blev vi väl inte jätteoroliga först utan tog upp det med BVC på vårt planerade besök dagen efter, i fredags. Väl där kollade både BVC-sköterskan och läkaren på det men de kunde inte riktigt säga vad det var så VC-läkaren skrev en direkt remiss till barnläkare på akuten för att de skulle kolla på det med. Så vi får åka direkt till akuten från BVC. Väl där kollar en öron/näsa/hals-läkare på honom och även hon har svårt att säga exakt vad det är, kanske en lymfkörtel eller en muskelknuta. Hon kollar också ner i halsen med en liten kamera för att se så allt ser ok ut inuti vilket det gör.
Men eftersom han är så liten och den här knölen uppstått så plötsligt vill läkaren gärna att vi stannar över natten på barnavdelningen för observation och blodprovtagning. :(
Så upp på avdelning, ta blodprover på bebis och sen får jag och Alvar stanna över natten. Han mår som vanligt och alla prover utan anmärkning och ingen förändring av knölen så på lö förmiddag blir vi utskrivna och får åka hem i väntan på ultraljud efter helgen.
I morse 7:30 ringer ultraljud och vi får en tid redan klockan 10. Det är en läkare som gör ultraljudet så vi får svar direkt: det har vid förlossningen uppstått en blödning i halsmuskeln och där har bildats svullnad/ärrvävnad. Detta är tydligen något som "händer ibland" (dock oftast om det varit en svår förlossning med ex sugklocka) och det brukar upptäckas någon vecka efter födseln. Det är inte farligt och ska försvinna av sig själv efter 6-8 månader (!).

Så vi är såklart väldigt lättade efter det beskedet :bow: Men usch vad hemskt det var att vara på sjukhus med en två veckors bebis och amningshormoner och oro och undersökningar och ledsen bebis. När önh-läkaren kollade ner i halsen med kameran och hans pappa får hålla i hans huvud och jag i hans små händer och han bara SKRIKER och försöker komma bort alltså fy, kan börja gråta igen bara av att tänka på det. :cry::cry::cry:

Sen vi kom hem har vi bara gosat hela eftermiddagen, fina fina bebis :heart

Förlåt för roman! Kunde ju kortat ner det men nu blev det så här :p
 
Men vilken pärs @Trollunge! Jag grät bara jag läste om det. Vilken tur att det inte var någonting allvarligt, men det måste ha varit jättetufft att gå igenom :heart.

@Krystalline Dunderklump fick sitt tungband klippt när han var sex dagar och det var lite tufft för mammahjärtat när han skrek, men så fick han lite sockervatten direkt efteråt och verkade då helt glömma bort att han nyss haft ont!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 216
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
114 647
Senast: Emtherlia
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
78 830
Senast: turbofling
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart September 1/9...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
102 979
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp