Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack alla för era kommentarer :heart

Läkaren vi träffade på akuten ringde igår med för att säga att hon fått svaret på ultraljudet och vi fick en diagnos: fibromatosis colli (om någon är nyfiken på vad det är). Hon kommer också skicka remiss för sjukgymnastik som tydligen ska kunna hjälpa så att knölen försvinner fortare samt till barnortoped på ortopedmottagningen för någon extra uppföljning.
I måndags ringde också vår sjuksköterska på BVC och frågade hur det gått för oss och att både hon och VC-läkaren tänkt på oss.
Så vi känner oss väldigt väl omhändertagna och är så tacksamma för den sjukvård vi har i Sverige :bow: Nu hoppas vi att de hör av sig snart från fysion och ortopeden så vi får veta planen där med :)

Annars är allt bra med oss och det rullar på här hemma. Nätterna har varit lite gnälliga senaste dagarna och med mer frekventa amningar typ varannan timme och ganska pruttig bebis (vi tror ju han är gnällig för han har lite magknip). Men helt ok ändå.
Morgnarna är han så himla söt och pigg så man bara smälter :love:

Angående träning @Lazy Lady så försöker jag köra ett litet pass från MammaMage-appen + bäckenbottenövningar dagligen + komma ut på en liten promenad med barnvagnen typ varje dag med. Snart tre veckor sedan förlossningen nu.
Sen kör jag liiiite andra små enkla övningar ibland här hemma med låga vikter och gummiband. Bara för att det är kul och bara sånt som känns helt bra. Har ju fortfarande stygn kvar så de stramar litegrann vid vissa rörelser så det skippar jag!
Förstår att det var härligt att komma ut en pw/jogg helt själv, det längtar jag med efter :love:
 
Har fått mitt livs första mjölkstockning och AJ som fan! Har 39 graders feber och mitt högra bröst ser ut och känns som en handboll fylld med sten :(. Dunderklump vill inte amma på den sidan eftersom han inte får grepp när bröstet är så stort, så jag får pumpa medan jag gråter av smärta. Jisses, hoppas det här går över snabbt.
 
Har fått mitt livs första mjölkstockning och AJ som fan! Har 39 graders feber och mitt högra bröst ser ut och känns som en handboll fylld med sten :(. Dunderklump vill inte amma på den sidan eftersom han inte får grepp när bröstet är så stort, så jag får pumpa medan jag gråter av smärta. Jisses, hoppas det här går över snabbt.

Bankade vitkålsblad! Sägs vara effektivt mot mjölkstockning. Bryt av från kylt kålhuvud och banka på bladen med en kavel, lägg i bhn. Låter knäppt, men vet att det hjälpt många. Ta ipren och Alvedon också. Stå på alla 4 över bebis och amma med bebis haka mot stockningen. Cottermans grepp kan hjälpa om bröstet är svullet och bebis inte får tag. Sätt fingrarna runt vårtan och tryck, det pressar liksom tillbaka mjölken lite i bröstet.

Hoppas det släpper snart!

Här går snorsugen och physiomeren varm. Hon kissar en hel del så vätska verkar hon ju få i sig även om jag tycker att hon ammar väldigt kort just nu.
 
Bankade vitkålsblad! Sägs vara effektivt mot mjölkstockning. Bryt av från kylt kålhuvud och banka på bladen med en kavel, lägg i bhn. Låter knäppt, men vet att det hjälpt många. Ta ipren och Alvedon också. Stå på alla 4 över bebis och amma med bebis haka mot stockningen. Cottermans grepp kan hjälpa om bröstet är svullet och bebis inte får tag. Sätt fingrarna runt vårtan och tryck, det pressar liksom tillbaka mjölken lite i bröstet.

Hoppas det släpper snart!

Här går snorsugen och physiomeren varm. Hon kissar en hel del så vätska verkar hon ju få i sig även om jag tycker att hon ammar väldigt kort just nu.

Tack för tips! Ska skicka stora barnet till affären för inköp av vitkål, så får han någonting vettigt att göra på sin studiedag :angel:. Dunderklump vägrar bröstet vad jag än gör dessvärre, men efter en skållhet dusch och två duster med pumpen tycker jag att svullnaden gått ner lite. Ska definitivt ta Alvedon och Ipren!
 
Har fått mitt livs första mjölkstockning och AJ som fan! Har 39 graders feber och mitt högra bröst ser ut och känns som en handboll fylld med sten :(. Dunderklump vill inte amma på den sidan eftersom han inte får grepp när bröstet är så stort, så jag får pumpa medan jag gråter av smärta. Jisses, hoppas det här går över snabbt.
Det gör så vidrigt ont:crazy::heart Har du nån värmedyna? Om inte så fyll en petflaska med varmt vatten, linda in i en handduk och håll mot bröstet och försök massera så det blir mjukt igen.
Hoppas det släpper fort:heart
 
Vidrigt jäkla förkylda än jag och Sammy, Caspian har haft feber inatt och har legat som ett plåster på mej hela natten (blivit förbaskad när han blivit för varm/frusit om vartannat, sömn lika med noll för mej)
Båda barnen har fått svamp/torsk i munnen dessutom, Sammy snor Caspians nappar och har fått det han också så idag har jag gjort ett röj och kokat alla nappar och annat som är i kontakt med munnar (från och med nu får vi vakta Caspians ägodelar:cautious:)
Sammy hade svamp när han va spädbarn och då fick jag i brösten samtidigt och det är otroligt oskönt så nu försöker jag mota Olle i grind för det går i regel över av sej själv, men ska Sammy fortsätta sno nappar så kommer det ju bara gå runt.
 
Det gör så vidrigt ont:crazy::heart Har du nån värmedyna? Om inte så fyll en petflaska med varmt vatten, linda in i en handduk och håll mot bröstet och försök massera så det blir mjukt igen.
Hoppas det släpper fort:heart

Tack! Jag hittade en värmedyna och har masserat ordentligt och banne mig, det känns mycket bättre! Har dock 39,2 i temp så lånade faktiskt in grannens tonåring som barnvakt under två timmar :laugh:. Satte in öronproppar, la mig i gästrummet och stensov medan hon passade en förnöjd Dunderklump.

Hoppas ni kryar på er snabbt också :heart!
 
Alla bebisar får krya på sig.

Är livrädd att det ska bli sjukstuga här också för sambon har ont i halsen så vi får se. Eller också kommer det nästa vecka när storebrorsan ska tillbaka till förskolan...

Annars har vi en väldigt nöjd kille, tycker mest han äter, sover och bajsar. Somnar som en stock när han sätts i barnvagn eller ska åka bil. Igår ammade jag ca 20.30 och han vaknade inte förrän 01 och ville ha mat. Min sömn gillade det men inte brösten... Han har passerat födelsevikten så mat får han i sig i alla fall.
 
Vidrigt jäkla förkylda än jag och Sammy, Caspian har haft feber inatt och har legat som ett plåster på mej hela natten (blivit förbaskad när han blivit för varm/frusit om vartannat, sömn lika med noll för mej)
Båda barnen har fått svamp/torsk i munnen dessutom, Sammy snor Caspians nappar och har fått det han också så idag har jag gjort ett röj och kokat alla nappar och annat som är i kontakt med munnar (från och med nu får vi vakta Caspians ägodelar:cautious:)
Sammy hade svamp när han va spädbarn och då fick jag i brösten samtidigt och det är otroligt oskönt så nu försöker jag mota Olle i grind för det går i regel över av sej själv, men ska Sammy fortsätta sno nappar så kommer det ju bara gå runt.
Svamp i munnen är ju ett helvete att bli av med!! Har behandlat till och från här sen bebis va typ 3 veckor och nu är han snart 3 månader och har det igen :crazy: får kolla med BVC t veckan...
 
Svamp i munnen är ju ett helvete att bli av med!! Har behandlat till och från här sen bebis va typ 3 veckor och nu är han snart 3 månader och har det igen :crazy: får kolla med BVC t veckan...
När Sammy hade det som spädbarn va det borta på ett par veckor utan behandling, han va vit på hela tungan och i kinderna. Caspian har enbart i kinderna och inget på tungan. Han hade på insidan på läpparna förut med det har försvunnit, så jag hoppas det ger sej men jag ska till bvc nästa vecka på 6v kontroll så då får hon titta i vilket fall:)
 
Vår mini har fyllt en månad och redan gått upp ett kilo. Det börjar bli dags för min käresta att börja jobba igen, men vi har skjutit på det någon vecka eller två till. Nätterna är inte så lajbans än, mini ammar varannan timme från 22-04, och de senaste dagarna har han sedan fått magknip och varit vaken fram till 8... när syrran vaknar. Nu tar pappan början av natten så att jag åtminstone får sova mellan amningarna 22-12, men om han ska börja jobba blir det nog tufft att vara uppe så pass sent. Jag håller tummarna för att den nedrans magknipen ska upphöra men har låga förhoppningar på att det sker snart.
 
Vår mini har fyllt en månad och redan gått upp ett kilo. Det börjar bli dags för min käresta att börja jobba igen, men vi har skjutit på det någon vecka eller två till. Nätterna är inte så lajbans än, mini ammar varannan timme från 22-04, och de senaste dagarna har han sedan fått magknip och varit vaken fram till 8... när syrran vaknar. Nu tar pappan början av natten så att jag åtminstone får sova mellan amningarna 22-12, men om han ska börja jobba blir det nog tufft att vara uppe så pass sent. Jag håller tummarna för att den nedrans magknipen ska upphöra men har låga förhoppningar på att det sker snart.
Caspian har också lite magknip emellanåt, bra några dagar och knip nån dag och så håller det på. Han sover dock gott på nätterna mellan amningarna .
Upplever att magdropparna och magmassage hjälper mkt, fast idag gick det inte utan att jag fick hjälpa till med pysventil, grodhållning över vasken SAMTIDIGT som jag ammade för att han skulle hålla sej lugn:cool: Det va lite säckpipevarning på den (tur man inte har publik:angel:) Nu efteråt har jag en väldigt tung och trött bebis:love:
 
I fredags lämnade jag lillen ett par timmar för julbord med jobbet. Räknade kallt med att det skulle gå bra eftersom han varit med pappa en annan dag och då ätit ersättning utan problem. Efter många om och men hade han slurkat i sig en flaska och somnat,men vaknade och kräktes ner allt som var. När jag kom hem så ammade han men efter en stund började han ulka och kaskadspydde rätt ut!! Sen orkade han nästan inte amma mer utan somnade som en stock och verkade helt slutkörd. Men igår var han som vanligt igen så undrar om det kan ha varit en reaktion på ersättningen? Ikväll så smet jag hemifrån i max en timme för att ta in hästarna och såklart så blev han jätteledsen efter jah åkt och grät så mycket så sambon försökte ge honom ersättning - något han nu totalvägrade! Får testa att pumpa ut nästa gång och se om han hellre tar det...
 
Vår mini har fyllt en månad och redan gått upp ett kilo. Det börjar bli dags för min käresta att börja jobba igen, men vi har skjutit på det någon vecka eller två till. Nätterna är inte så lajbans än, mini ammar varannan timme från 22-04, och de senaste dagarna har han sedan fått magknip och varit vaken fram till 8... när syrran vaknar. Nu tar pappan början av natten så att jag åtminstone får sova mellan amningarna 22-12, men om han ska börja jobba blir det nog tufft att vara uppe så pass sent. Jag håller tummarna för att den nedrans magknipen ska upphöra men har låga förhoppningar på att det sker snart.
Oj låter jobbigt, tur att pappan kan vara hemma ett tag till.
 
Fasen vilken hungrig bebis vi har fått, nätterna är han som en igel som sugit sej fastO_o Bäst sover man tydligen med en tutte i munnen, och skulle man lirkat loss sej så tvärvaknas det inom 30min.
Tur att han inte är sån dagtid:p:heart
Sedan 2v så har han och Sammy samma sovtid på förmiddagen, guld!! Kan ju få massor gjort under tiden dom trynar:bow:
 
Fasen vilken hungrig bebis vi har fått, nätterna är han som en igel som sugit sej fastO_o Bäst sover man tydligen med en tutte i munnen, och skulle man lirkat loss sej så tvärvaknas det inom 30min.
Tur att han inte är sån dagtid:p:heart
Sedan 2v så har han och Sammy samma sovtid på förmiddagen, guld!! Kan ju få massor gjort under tiden dom trynar:bow:
Storebror var likadan men lillebror är inte sån och det är SÅ skönt.

Lyxigt att de sover lika, förstår att du får mycket gjort då :)
 
Storebror var likadan men lillebror är inte sån och det är SÅ skönt.

Lyxigt att de sover lika, förstår att du får mycket gjort då :)
Sammy ammade 2ggr/natt tills han va 4mån sen började han sova hela nätter, å andra sidan så åt Sammy läääänge/gång. Caspian är otroligt glupsk och äter fort i jämförelse (och ofta som sagt:cautious:)

Sovstunden på förmiddagen är guld! Så skönt att kunna laga/förbereda lunch, sätta sej med pappersarbete eller vad som nu kräver lite koncentration. Det går utmärkt att utföra när dom är vakna också men är ju betydligt smidigare när dom sover:p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 537
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
115 576
Senast: Emtherlia
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
79 610
Senast: turbofling
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart September 1/9...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
103 325
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp