Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2019

Här sovs och äts det för det mesta! Igår hade vi hembesök av BVC och lilltjejen har gått över födelsevikt med 35 gram (8 dagar gammal), skönt att nå den ”milstolpen” :)
Generellt en nöjd och go bebis! Och storebror har landat lite i det hela nu, de första dagarna tyckte han att det var lite jobbigt när jag ammade och var lite mer otillgänglig än vanligt men nu funkar det väldigt bra. Skönt!
 
Vi har fått komma hem då värdena har stabiliserat sig och hon ammas enbart. Men vi far fram och tillbaka på provtagning. Hon har ju stuckits så många gånger nu och det har inte varit enkelt men nu tar det alla pris. Två timmar var vi inne igår, tre olika sköterskor provade sticka i händer, armveck, huvud och fötter, ingen lyckades få fram ett blodprov, Tillslut kom en kvinna från neo och hon kunde ta provet direkt ( så var det gången innan också neo fixade på första försöket)

Vi ska tillbaka imorgon för mer prover då värdena visserligen stabiliserats men de ökar pyttelite hela tiden. Tror vi ska be om att neo tar prover direkt imorgon.
Ja be om att någon från neo eller labb kommer direkt. Hos oss sticker de max tre gånger sen ringer de labb eller narkos som får komma och göra det, och då är de oftast vuxna patienter. Onödigt att de ska envisas med att sticka så många gånger på en lite plutt ☺
Om inte annat obehagligt för oss föräldrar att se alla dessa försök 🙈
 
Dyker in här nu på sluttampen efter att ha följt tråden i tystnad 😁. Första barnet och är 28 år. Är beräknad 11/11 och hoppas på att bebis behagar att stanna i magen till dess. Jag som normalt sett tycker om att ha allt planerat har för tillfället väldigt dålig planering.
1/11 flyttar jag och mannen in på vår första egna hästgård! Bor tillfälligt i lägenhet i väntan på tillträdesdagen. Min häst och en gammal pensionär flyttar med första dagen. 4/11 flyttar ett sto med 3,5 månaders föl in i stallet också... Jag har allt ansvar för skötsel... Förhoppningsvis löser det sig med lite hjälp från min mor.
Jag jobbar fortfarande, är fysioterapeut, men är sedan v 27 sjukskriven 50% för karpaltunnelsyndrom och har nu gått ner ytterligare till att bara jobba 3 dagar i veckan under oktober. Så sjukt långtråkigt! Men kroppen orkar inte mer just nu. Har besvär med foglossning sedan v. 14. Ridit fram till för 4 veckor sedan ändå trots besvären. Men nu får mamma rida istället. Även om min kropp inte varit så pigg under graviditeten så har bebis mått kanon, alla värden har varit exemplariska genomgående och bebis är mycket livlig.
Nu längtar jag efter att få träffa bebis, bli av med dessa 15 extra kilon och få rida igen😁
 
Dyker in här nu på sluttampen efter att ha följt tråden i tystnad 😁. Första barnet och är 28 år. Är beräknad 11/11 och hoppas på att bebis behagar att stanna i magen till dess. Jag som normalt sett tycker om att ha allt planerat har för tillfället väldigt dålig planering.
1/11 flyttar jag och mannen in på vår första egna hästgård! Bor tillfälligt i lägenhet i väntan på tillträdesdagen. Min häst och en gammal pensionär flyttar med första dagen. 4/11 flyttar ett sto med 3,5 månaders föl in i stallet också... Jag har allt ansvar för skötsel... Förhoppningsvis löser det sig med lite hjälp från min mor.
Jag jobbar fortfarande, är fysioterapeut, men är sedan v 27 sjukskriven 50% för karpaltunnelsyndrom och har nu gått ner ytterligare till att bara jobba 3 dagar i veckan under oktober. Så sjukt långtråkigt! Men kroppen orkar inte mer just nu. Har besvär med foglossning sedan v. 14. Ridit fram till för 4 veckor sedan ändå trots besvären. Men nu får mamma rida istället. Även om min kropp inte varit så pigg under graviditeten så har bebis mått kanon, alla värden har varit exemplariska genomgående och bebis är mycket livlig.
Nu längtar jag efter att få träffa bebis, bli av med dessa 15 extra kilon och få rida igen😁

Välkommen till tråden! :)
 
Lite antiklimax av besöket på förlossningen, hade verkligen taggat för att förhoppningsvis bli kvar. Men jag förstår att de vill avvakta lite till. En bäckenmätning gjordes 🙏 som visar borderline trånga värden men borde kunna gå med bebis nuvarande storlek om värkarna är bra nog. Så nu vill jag verkligen att det sätter igång, innan bebis växer på sig ytterligare! 💪
 
Välkommen @Waco!
Ja hoppas bebis håller sig till planeringen! Trenden hittills i tråden verkar ju vara att gå över tiden en del så det kan du ju meddela din avkomma i alla fall 😉
I och med att du kunnat hålla igång så länge så blir förhoppningsvis återhämtningen efter förlossningen lättare så du kan sköta hästar och packa upp relativt snabbt efteråt 😁👍
 
Jahapp, nu hade blodtrycket stigit lite mer och hade äggvita i urinen (+1) så nu har vi tid för bedömning på sjukhuset i eftermiddag. Vad jag förstår blir det diverse provtagningar och så lite mätningar på bebis. 38+5 idag, får se vad som händer.
 
Då har vi varit och kollat lite allt möjligt på bedömningsmottagningen på sjukhuset. Jag ligger tydligen på gränsen för havandeskapsförgiftning, inte tillräckligt för att ställa diagnosen men man kan misstänka att det går åt det hållet. Blodproverna visade på normala värden för lever och njurar så det är ju bra :)

Fick ligga uppkopplad med CTG en stund, allt verkar bra med bebis. En del aktivitet i livmodern så vad jag förstår betyder det att det faktiskt är sammandragningar/förvärkar jag har börjat känna.

Nytt besök på sjukhuset på måndag igen för att kolla alla värden igen. Läkaren tyckte inte att det var läge med blodtryckssänkande medicin eftersom jag är så långt gången, hon tyckte att om blodtrycket drar iväg mer så är det bättre att jag blir igångsatt. Och börjar jag må dåligt i helgen ska jag ringa förlossningen.
 
Vecka 40+5 och ingen bebis. :(
Hade lite förvärkar igår, annars noll att rapportera. Igångsättning är inte aktuellt över huvud taget i mitt fall enligt läkaren - chansen att värkarbetet blir bra nog vid en igångsättning är liten för att få fram en så relativt sett stor bebis. Och inte tänkte de ta nån hänsyn till Swepi studien heller, men jag ska prata med barnmorskan på måndag igen....
 
Plockar fram listan så den inte försvinner.

September
1 - Jordgubblime, 31 år, 2:a barnet, Skåne
13 - Heartstring, 30 år, barn nr 3 & 4, Östergötland
21 - Humla, 33 år, 2:a barnet, Stockholm

Oktober
10 - Lovise, 30 år, 2:a barnet, Västra Götaland
11 - Lilleknodd2, 30år, 2:a barnet (4:e graviditeten), Södermanland
20 - Lickety, 35 år, 1:a barnet, Västmanland

November
3 - zassoo, 31 år, 1:a barnet, Uppland
8 - Rouise, 28 år, 1a barnet, Dalarna
14 - trofé, 34 år, 1:a barnet (2:a graviditeten), Västmanland
16 - Olympus, 29 år, 1:a barnet, Skåne
22 - _Zacke_, 29år, 1:a barnet(3:e graviditeten), Västra Götaland

Födda

September
9 - Jordgubblime, pojke, 4375 g 53 cm

Oktober
1 - Humla, pojke, 4602 h, 54 cm
8 - _Zacke_, flicka, 1955gram, 42,5cm
10 - Lilleknodd2, pojke, 3836g, 50cm
14 - Lovise, flicka, 3595g, 50cm
15 - Rouise, flicka 3180g, 48 cm
 
Vecka 40+5 och ingen bebis. :(
Hade lite förvärkar igår, annars noll att rapportera. Igångsättning är inte aktuellt över huvud taget i mitt fall enligt läkaren - chansen att värkarbetet blir bra nog vid en igångsättning är liten för att få fram en så relativt sett stor bebis. Och inte tänkte de ta nån hänsyn till Swepi studien heller, men jag ska prata med barnmorskan på måndag igen....
Men, vad har de för alternativ då?
Jobbigt för dig hursomhelst, hoppas det drar igång under helgen ❤
 
Vecka 40+5 och ingen bebis. :(
Hade lite förvärkar igår, annars noll att rapportera. Igångsättning är inte aktuellt över huvud taget i mitt fall enligt läkaren - chansen att värkarbetet blir bra nog vid en igångsättning är liten för att få fram en så relativt sett stor bebis. Och inte tänkte de ta nån hänsyn till Swepi studien heller, men jag ska prata med barnmorskan på måndag igen....
Usch vilken oförstående läkare? Hoppas att barnmorskan kan hjälpa dig på måndag!
 
Men, vad har de för alternativ då?
Jobbigt för dig hursomhelst, hoppas det drar igång under helgen ❤
Alternativet som vi kör på just nu är att det sätter igång naturligt, och med riktigt bra värkarbete så kan en normal förlossning gå, förutsatt att bebis är korrekt i position osv. Förstås är det högre risk för problem, vilket var precis vad jag var rädd för från början.

Då bebis redan bedömdes väga 4,2 kg innan jag tillslut grinade till mig en tillväxtkontroll, och jag har gränsvärden på bäckenmått, så är igångsättning ingen större idé. Jag önskar att de hade lyssnat lite tidigare, om jag nu enligt vården prompt ska föda vaginalt, så hade de kunnat sätta igång lite tidigare innan bebis var så stor.

Det är framförallt barnmorskan som inte tar hänsyn till Swepi. Det hon skrev i journalen inför tillväxtkontrollen var att jag behövde få veta att barnet var normalstort för att lugna min irrationella rädsla, typ. :grin:
 
Alternativet som vi kör på just nu är att det sätter igång naturligt, och med riktigt bra värkarbete så kan en normal förlossning gå, förutsatt att bebis är korrekt i position osv. Förstås är det högre risk för problem, vilket var precis vad jag var rädd för från början.

Då bebis redan bedömdes väga 4,2 kg innan jag tillslut grinade till mig en tillväxtkontroll, och jag har gränsvärden på bäckenmått, så är igångsättning ingen större idé. Jag önskar att de hade lyssnat lite tidigare, om jag nu enligt vården prompt ska föda vaginalt, så hade de kunnat sätta igång lite tidigare innan bebis var så stor.

Det är framförallt barnmorskan som inte tar hänsyn till Swepi. Det hon skrev i journalen inför tillväxtkontrollen var att jag behövde få veta att barnet var normalstort för att lugna min irrationella rädsla, typ. :grin:
Du kan inte be om att få prata med en annan barnmorska? Som kan ta din oro på allvar.
 
@Lickety men fy vad jobbigt! Jag tänkte att det måste vara en plan b så att du inte behöver gå över hur länge som helst, men de verkar ju inte så samarbetsvilliga 😐
Skulle du hellre få ett snitt då innan v 43? Jag har också försökt få prata med en annan bm eller ringt förlossningen och försökt bolla med dem?
Tillväxt-ul brukar ju visserligen inte vara så precisa men det finns ju inte så mycket annat att gå på heller...
 
@Lickety men fy vad jobbigt! Jag tänkte att det måste vara en plan b så att du inte behöver gå över hur länge som helst, men de verkar ju inte så samarbetsvilliga 😐
Skulle du hellre få ett snitt då innan v 43? Jag har också försökt få prata med en annan bm eller ringt förlossningen och försökt bolla med dem?
Tillväxt-ul brukar ju visserligen inte vara så precisa men det finns ju inte så mycket annat att gå på heller...
Ja, vill de inte sätta igång nu så måste de ju snitta så småningom. Jag vill absolut inte heller sättas igång senare, när bebi fått växa sig ännu större. Dock kommer de inte att bry sig om Swepi, med största sannolikhet, vilket väl då innebär att jag i värsta fall får gå ytterligare nio dagar.
Jag ska som sagt prata med barnmorskan på måndag så får vi se. Jag tror jag ringer stockholm, ackis eller dalarna ifall de fortsätter på samma sätt. :/
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
14 15 16
Svar
303
· Visningar
22 039
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
13 035
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 888
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
44 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp