Höstföräldrar 2019

Jag vågar knappt skriva det men rädsla för att jinxa något med Vincent har sovit 6-7 timmar i stöten fyra nätter i rad nu :D Han har först sovit från 21 till 23.30 och sen från cirka 01.30 till 8. Första natten vaknade jag med lite halvpanik kl 5 på morgonen och trodde det var något fel tills jag såg hur fridfullt han sov i sitt näst, övriga nätter har jag sovit samtidigt som honom.

idag har vi varit på läkarkoll på BVC och han fick OK stämpel i rumpan. Nu har han passerat 4 kg (4,22 kg) och mätes för första gången sedan födseln (54,5 cm). Därefter vidare till sjukgymnasten för kontroll av fötterna och även det såg bra ut. Nu ska vi snart träffa pappa inne i stan för att köpa lite julklappar :)
Köper ni några julklappar till era små? Vi har skickat önskelistor till mor- och farföräldrar men det är ju mycket sånt som kommer till användning när V blir lite äldre.
 
Jag vågar knappt skriva det men rädsla för att jinxa något med Vincent har sovit 6-7 timmar i stöten fyra nätter i rad nu :D Han har först sovit från 21 till 23.30 och sen från cirka 01.30 till 8. Första natten vaknade jag med lite halvpanik kl 5 på morgonen och trodde det var något fel tills jag såg hur fridfullt han sov i sitt näst, övriga nätter har jag sovit samtidigt som honom.

idag har vi varit på läkarkoll på BVC och han fick OK stämpel i rumpan. Nu har han passerat 4 kg (4,22 kg) och mätes för första gången sedan födseln (54,5 cm). Därefter vidare till sjukgymnasten för kontroll av fötterna och även det såg bra ut. Nu ska vi snart träffa pappa inne i stan för att köpa lite julklappar :)
Köper ni några julklappar till era små? Vi har skickat önskelistor till mor- och farföräldrar men det är ju mycket sånt som kommer till användning när V blir lite äldre.

Härligt, njut! :D

Vi har inte köpt några julklappar, jag har beställt några gulliga pyjamasar men det är för att hon håller på att växa ur sina befintliga :p Våra föräldrar kommer däremot att ge julklappar. Jag tänker att det är mer nästa år hon faktiskt kommer förstå någonting alls av det här med att fira jul :angel:
 
Vi har heller inte köpt någon julklapp till vår tjej. Resonerar också som så att hon ändå inte fattar något i år 😁. Men hon kommer garanterat få drivor av saker från resten av familjen (första barnbarnet på bägge sidor...).

Här tuffar det på framåt, idag är lillan 1 månad! Förra veckan gjorde vi läkarbesöket och allt såg fortsatt bra ut. Då vägde hon 3 550 gram, en ökning med typ 300 g på en vecka, skönt att veta att det fungerar bra med ersättning.

Så avundsjuk på dig @Olympus, vilken lyx med sånna nätter. Här tar der ca 2 timmar att få lillan att somna efter kl 21-maten och sedan vaknar hon till var 30e till 60e minut och behöver sövas på nytt resten av natten, då går det iof lite fortare... Äter dessutom vid kl 00-01, 03-04 och 06-07(vilket är mitt i morgonfodring och utsläpp av hästar givetvis :cautious:)
 
@zassoo haha samma här, kom till första föräldragruppen nu för någon vecka sedan och så hade de gett mig fel datum så det var inget 🤷‍♀️
När jag för en gångs skull var på rätt plats, i rätt tid!😂 En till mamma som fått fel dag visserligen så kände mig lite mindre rörig då, var ju trots allt inte jag som rört ihop det denna gång heller.

Angående julklappar så har vi inte köpt ngt till barnen deras första jul, släktingar har mest gett kläder vilket ju oftast går åt i denna åldern. Vi brukar vara ganska tydliga med vad vi vill ha/inte ha. Hellre att de sätter in en peng på barnets sparkonto än att det köps en massa krimskrams. Samt att vi tycker det är helt ok med begagnade saker t.ex.
 
Hugo växer på fint, kontroll och rota-vaccin i förrgår 7 veckor gammal vikt 5850 och längd 57 :heart
Han blev ovanligt ledsen igår kväll, troligen en liten känning av vaccinet. Fast han han har lite kvällsoro även annars och vi ska vara i utvecklingssteg 2 så svårt att dra säkra slutsatser.
 
Nu har vi äntligen varit på bvc😊
64 cm och 7250 g, tremånadersvaccin och andra omgången med Rotarix.
Vaccinationerna kombinerat med utvecklingssprång tre och en storebror som sovit dåligt har vi haft några kämpiga dagar 😴
Han har sjunkit lite på viktkurvan också, till skillnad mot storebror så äter han och vill sedan hellre ha nappen än ligga kvar vid bröstet. Bvc var som vanligt snabba att föreslå ersättning men jag vill helamma och kommer försöka öka antalet ammningstillfällen istället. Har inte heller upplevt att han har ammat så mycket mer nu vid tre månader som är näst sista ökningsfasen. Så vi ammar på lite extra så kommer nog vikten med ikapp 🙂
 
Åh vad underbart! :love: K har börjat le stora leenden och man blir ju helt lycklig :heart Längtar till första skratten! Hur gammal är din?
Blev tre månader 9 december så är ganska tidigt ute. Storebror tog mycket längre tid innan han skrattade.
Tur de bjuder på lite "lön" för allt slit vi lägger ner 😁😉
 
Blev tre månader 9 december så är ganska tidigt ute. Storebror tog mycket längre tid innan han skrattade.
Tur de bjuder på lite "lön" för allt slit vi lägger ner 😁😉

Ja jag tänkte att det var ganska tidigt men har dålig koll på när det brukar komma. Men bebisar är olika såklart :)
 
Har varit på efterkontroll hos MVC. Allt såg bra ut och järnet låg på 116 så BM var nöjd!
Ska tillbaka den 9/1 och sätta in en p-stav 🤭

Lillebror ska på tremånaders kontroll med vaccineringar den 7/1. Han har åkt på en förkylning så inatt var det lite extra uppvak 😓
 
Smyger in från vintertråden. Står i valet och kvalet om vi ska införskaffa ett babynest. Vad tycker ni som haft bebis ett tag nu?
 
Smyger in från vintertråden. Står i valet och kvalet om vi ska införskaffa ett babynest. Vad tycker ni som haft bebis ett tag nu?
Jag använder mitt från Liewood supermycket! Väldigt praktiskt med handtag. Första två veckorna sov vår tjej mellan oss i sängen i nästet och nu sover hon i nästet i sin spjälsäng i eget rum. Använder det även dagtid då hon somnat (om vi inte är utomhus och hon somnat i vagnen), då sover hon i det i soffan. Även smidigt att ha med när vi åker i väg så kan hon sova i det borta och vi slipper ta med vagnen. Helt klart en av våra bästa investeringar! Att det har handtag gör också att vi lätt kan bära runt en sovande bebis vid behov, t.ex flytta från vardagsrumssoffan till sovrummet på kvällen, utan att riskera att väcka henne.
 
Ovärdeligt för oss. Vi har två! Först ett som är ganska stort så vi boade med extra filtar. Köpte sen ett nytt, lite mindre och mysigare när han är liten, som han har nu och han sover så bra i det varje natt. Så skönt att kunna ha det i soffan och bara flytta det till sovrummet när vi ska sova.
 
Jag väger upp lite här då, K hatade sitt babynest från dag 1 :rofl: Vi har ändå haft stor användning för det, har framför allt använt det i vagnen för att fylla ut liggdelen så att hon ligger skönt och mysigt. Sen har vi använt det inne också för att kunna lägga ifrån sig henne på ett säkert sätt om man behöver fixa något. Men hon har skrikit :p Kan räkna på ena handen det antal gånger hon faktiskt har sovit i nestet mer än ett par minuter...

Så man kan inte räkna med att bebis ska vilja ligga och sova där, K tycker det är alldeles för ensamt trots alla knep vi testat. Med det sagt var det ändå ett bra köp!
 
Tack allihop! Blir nog att vi köper ett mest ändå. Vi kommer behöva ha en mjuklift i barnvagnens liggdel, så just där behöver vi det inte, men vi får hålla tummarna att bebben trivs i det även hemma!

Vilka modeller har ni? Nöjda/inte nöjda?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
20 239
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
11 167
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
19 20 21
Svar
412
· Visningar
43 703

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp