Höstföräldrar 2020 - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Svårt det där med kläder och storlekar. Ännu svårare när det blir dags för skor. 🙄 Sonen ligger +1 på längd och +1 på vikten och han kan ofta ha den storleken som han ”ska” ha enligt tabell och oftast även en mindre. Som nu: 92 enligt tabell men 86 funkar också. Lillan är kortare än brorsan och växer ur byxor på bredden. Brorsan alltid på längden och då kan man ju maskera med att dra upp strumpor.🙄

Sen är ju olika märken olika stora. Upplever pop och Lindex som rymligare än exempelvis Newbie.

Men barn är ju olika stora. Du får kolla när jackorna kommer. Ofta kan man ju vika ärmar för det är oftast det som blir för stort
Ja, jag tänker att jag kollar exakt hur enorma de är när de kommer! Är från newbie och jag har också upplevt att de är lite mindre i storleken än Lindex.
 
Jag köpte ju en fin (och dyr) overall för nån vecka sen. Trots att det varit höga grader här funkar den än, pga att blåsten är så kall ändå. Men vet inte riktigt hur det kommer bli om nån månad, vad tusan har man i vagnen om det är typ 10 15 grader men blåst (västkusten). Och då kanske hon sitter mer upp också... Nu är det bara halvliggarläget vi använder.
När började era sitta i vagnen?

Åkpåsen är varm men vågar inte ha för lite kläder i, hon blir väldigt arg ibland och då plockar jag upp henne och bär henne i sjalen.
 
Jag köpte ju en fin (och dyr) overall för nån vecka sen. Trots att det varit höga grader här funkar den än, pga att blåsten är så kall ändå. Men vet inte riktigt hur det kommer bli om nån månad, vad tusan har man i vagnen om det är typ 10 15 grader men blåst (västkusten). Och då kanske hon sitter mer upp också... Nu är det bara halvliggarläget vi använder.
När började era sitta i vagnen?

Åkpåsen är varm men vågar inte ha för lite kläder i, hon blir väldigt arg ibland och då plockar jag upp henne och bär henne i sjalen.
Det där är jättesvårt här på västkusten tycker jag! Blåser ju ofta så himla kallt och känns som att det går rakt igenom vad man än har på sig. I liggdelarna känns de väldigt skyddade från vind men sen kommer de ju definitivt bli mer utsatta! Jag kommer nog köra på yllefilt rätt länge som nån slags skydd, och sen vindfleeceoverall.
 
Det där är jättesvårt här på västkusten tycker jag! Blåser ju ofta så himla kallt och känns som att det går rakt igenom vad man än har på sig. I liggdelarna känns de väldigt skyddade från vind men sen kommer de ju definitivt bli mer utsatta! Jag kommer nog köra på yllefilt rätt länge som nån slags skydd, och sen vindfleeceoverall.
Läste på Polarn och Pyrets sida att man skulle ha vindfleece som lager tre, de specificerade att inte använda det som lager 2 (som jag hade tänkt 👀).. Undrar varför 🤔
 
Läste på Polarn och Pyrets sida att man skulle ha vindfleece som lager tre, de specificerade att inte använda det som lager 2 (som jag hade tänkt 👀).. Undrar varför 🤔
Vindfleeceoverall eller vanlig vindfleece-tröja? Tänker att den är vindskyddad och lite för tjock för att fylla funktion som lager 3?
 
På tal om polarns vindfleece. Sonen har vindfleece och skaljacka och skalbyxor som jag köpte i våras i 86. Enligt tabell borde han vuxit ur dem i september men han kan fortfarande ha dem utan problem. Visst hade jag köpt en strl större om jag köpt nya nu men tänker att han säkert kan ha dem till sommaren utan problem och då är han ändå lite längre än genomsnittet för åldern 🤔
 
Vindfleeceoverall eller vanlig vindfleece-tröja? Tänker att den är vindskyddad och lite för tjock för att fylla funktion som lager 3?
Såhär står det :
Klädseln vi föreslår:
1:a lagret: Ett tvådelat set eller en overall av mjukt material. Vi rekommenderar bomull vid mildare väder och ull när det är kallt. Ett bra alternativ är vår ulloverall som är tunn men varm.

2:a lagret: Ett till värmande lager om det är kallt. Vi rekommenderar fleece (inte vindfleece), ull eller ett tjockt stickat lager. En fleecefavorit är vår gosiga fleecejacka med borstad insida.

3:e lagret: Yttersta lagret ska skydda mot alla väder. Här rekommenderar vi vår vindfleeceoverall med övervikbara ärm- och benslut.

En till djungel 😅😅😅
 
På tal om polarns vindfleece. Sonen har vindfleece och skaljacka och skalbyxor som jag köpte i våras i 86. Enligt tabell borde han vuxit ur dem i september men han kan fortfarande ha dem utan problem. Visst hade jag köpt en strl större om jag köpt nya nu men tänker att han säkert kan ha dem till sommaren utan problem och då är han ändå lite längre än genomsnittet för åldern 🤔
Gött om det räcker länge! Men svårt att köpa rätt storlek om man som jag har taskigt ögonmått 😅
 
Såhär står det :
Klädseln vi föreslår:
1:a lagret: Ett tvådelat set eller en overall av mjukt material. Vi rekommenderar bomull vid mildare väder och ull när det är kallt. Ett bra alternativ är vår ulloverall som är tunn men varm.

2:a lagret: Ett till värmande lager om det är kallt. Vi rekommenderar fleece (inte vindfleece), ull eller ett tjockt stickat lager. En fleecefavorit är vår gosiga fleecejacka med borstad insida.

3:e lagret: Yttersta lagret ska skydda mot alla väder. Här rekommenderar vi vår vindfleeceoverall med övervikbara ärm- och benslut.

En till djungel 😅😅😅

Här hade ju jag tagit bort lager 2 om det är plusgrader men blåst. Idag har det varit 10 grader men lite blåsigt här och på promenaden idag hade lillebror fleecefodrad stickad overall, lammskinn att sitta på och footsacken på, inget mer. Tog bort åkpåsen idag då det skulle bli alldeles för varmt.

För blåst behöver man ju något vindtätt, så blåser det mycket hade jag nog skaffat en skaloverall. Känns varmt med fleece i vagn på våren 😬 Men mina barn är också väldigt varma av sig.
 
Oj alla lager PoP rekommenderade 😅 hade aldrig funkat på våra barn, de är för varma av sig.. men blir ju lite att lära om sig nu när vi flyttat norrut, har ju liksom lärt sig vad som funkar i Mellansverige 😝 men tror ull kommer bli en större favorit än de varit tidigare pga mer kyla framöver.

angående gåstol och hoppgunga, tror inte jag pratat med bvc om något sånt alls.. varken hört bu eller bä från dem om sånt. Vi hade hoppgunga till storasyster men aldrig gåstol, men funderar över att skaffa gåstol till lillasyster.. och eventuellt hoppgunga, vi får se.
 
Oj alla lager PoP rekommenderade 😅 hade aldrig funkat på våra barn, de är för varma av sig.. men blir ju lite att lära om sig nu när vi flyttat norrut, har ju liksom lärt sig vad som funkar i Mellansverige 😝 men tror ull kommer bli en större favorit än de varit tidigare pga mer kyla framöver.

angående gåstol och hoppgunga, tror inte jag pratat med bvc om något sånt alls.. varken hört bu eller bä från dem om sånt. Vi hade hoppgunga till storasyster men aldrig gåstol, men funderar över att skaffa gåstol till lillasyster.. och eventuellt hoppgunga, vi får se.
Jag har aldrig ägt ett ullplagg till mina äldre barn, nu läser jag överallt att "alla" använder det.

Köpte en halskrage och en balaklava från Dilling i mjuk merinoull, de känns trevliga och bra när man bär och behöver skydda lilla nacken. Hur nu bebis kan ha en nacke men ingen hals, haha 😂
 
Jag har aldrig ägt ett ullplagg till mina äldre barn, nu läser jag överallt att "alla" använder det.

Köpte en halskrage och en balaklava från Dilling i mjuk merinoull, de känns trevliga och bra när man bär och behöver skydda lilla nacken. Hur nu bebis kan ha en nacke men ingen hals, haha 😂

Jag älskar ullfrotté. Tycker det är oslagbart som lager 2. Speciellt när man har varma barn. Mjukt och följsamt så blir inte så bylsigt. Gillar inte fleece och galon, men förskolan tycker det är toppen :grin: En personal nämnde en gång att fodrad galon är himla lämpligt. Säkert som en hint. Storebror skulle brinna upp i det så vägrar köpa det. Ull under skalkläder kör vi och det funkar precis lika bra.
 
Senast ändrad:
Ja, var förskola är också väldigt förtjusta i fodrad galon så köpte ett begagnat set till sonen som hänger där. November- december var det iofs regn och plus 5 varje dag och jättelerigt på gården så då förstår jag att de använder det. Han får ha sina skalkläder hemma istället 👍🏻 Har köpt en ullfrotte på rea till hösten. Den känns väldigt mjuk och skön så den blir säkert använd 👍🏻
 
Jag älskar ullfrotté. Tycker det är oslagbart som lager 2. Speciellt när man har varma barn. Gillar inte fleece och galon, men förskolan tycker det är toppen :grin: En personal nämnde en gång att fodrad galon är himla lämpligt. Säkert som en hint. Storebror skulle brinna upp i det så vägrar köpa det. Ull under skalkläder kör vi.
men hjälp en sak till 😅. Ullfrotté ska jag kika på!

Blir alldeles yr av alla lager 🙃
 
Ja, var förskola är också väldigt förtjusta i fodrad galon så köpte ett begagnat set till sonen som hänger där. November- december var det iofs regn och plus 5 varje dag och jättelerigt på gården så då förstår jag att de använder det. Han får ha sina skalkläder hemma istället 👍🏻 Har köpt en ullfrotte på rea till hösten. Den känns väldigt mjuk och skön så den blir säkert använd 👍🏻
Ja då blir ett (väl) bara ett lager att ta på?

Rekommenderar ni förresten overall eller tvådelat när de börjar gå?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
748
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 338
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
76 77 78
Svar
1 546
· Visningar
81 123
Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
8 9 10
Svar
198
· Visningar
6 218
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp