Höstföräldrar 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är supertrött, men jag ska tillbringa 2 (!) timmar på mvc snart. Lovade ju i ett svagt ögonblick att ställa upp så de får prova sin ultraljudsmaskin. Jag älskar ju iofs sena ultraljud, och börjar bli ganska insatt i vad de ser men ändå. Hela jag vill gå och lägga mig och vila. Nya blodprover imorgon, och sen spec mvc för TUL/kontroll på måndag. Men sen, sen tror jag faktiskt att det är lugnt med kontroller tills bebis kommer :love:

Borde packa BB-väskan, allt ligger i högar så det ska bara flyttas till väskan men samtidigt så är det några veckor kvar så jag tar det lugnt med den biten. Känns så overkligt att ha en nyfödd snart, trots att det blir fjärde barnet :love:
 
Efter ultraljuds-kontrollerna (4 st) så gjorde vi en vanlig MVC-kontroll så det tog nästan 3 timmar istället :o
Ganska roligt att se mina barn ligger på snarlika mått i samma vecka (v 35 i sjukvårdens tänk, v 36 i vardagligt prat), bortsett från barn 2 då :rofl:

Barn 1; SF-mått 36, Barn 2 SF-mått 42, barn 3; SF-mått 37 och barn 4; SF-mått 35

Något som däremot var mindre skoj idag var att mitt HB gått från 103 till 97 trots 200 mg Duroferon dagligen. Dessutom står det i min journal att jag tackat nej till både järndropp och blodtransfusion trots att jag inte ens fått erbjudande. Så barnmorskan skakade bara på huvudet och sa att hon kan inte göra mer då jag avstått. Mitt låga hb förklarar visserligen varför jag känner mig konstant trött och okoncentrerad.
 
Efter ultraljuds-kontrollerna (4 st) så gjorde vi en vanlig MVC-kontroll så det tog nästan 3 timmar istället :o
Ganska roligt att se mina barn ligger på snarlika mått i samma vecka (v 35 i sjukvårdens tänk, v 36 i vardagligt prat), bortsett från barn 2 då :rofl:

Barn 1; SF-mått 36, Barn 2 SF-mått 42, barn 3; SF-mått 37 och barn 4; SF-mått 35

Något som däremot var mindre skoj idag var att mitt HB gått från 103 till 97 trots 200 mg Duroferon dagligen. Dessutom står det i min journal att jag tackat nej till både järndropp och blodtransfusion trots att jag inte ens fått erbjudande. Så barnmorskan skakade bara på huvudet och sa att hon kan inte göra mer då jag avstått. Mitt låga hb förklarar visserligen varför jag känner mig konstant trött och okoncentrerad.
Men kunde du inte förklara att det inte var sant?
 
Och även om det hade varit så, kan det väl inte vara skrivet i sten om du nu skulle behöva det?! 🤯
Håller med @Bexzor , det låter ju jättemärkligt! Oavsett om du nu skulle ha sagt det så måste man ju kunna ändra sig om förutsättningarna ändras? För du har väl inte haft riktigt sådär dåliga värden tidigare? Och vad jag förstår är det väldigt viktigt att du inte ligger allt för lågt inför snittet.
 
Håller med @Bexzor , det låter ju jättemärkligt! Oavsett om du nu skulle ha sagt det så måste man ju kunna ändra sig om förutsättningarna ändras? För du har väl inte haft riktigt sådär dåliga värden tidigare? Och vad jag förstår är det väldigt viktigt att du inte ligger allt för lågt inför snittet.

Kan inte tagga alla som svarat.
Men ja, jag får helst inte ligga för lågt inför snittet då de ska skära igenom moderkakan. Vilket i sig kan ge en stor blodförlust.
 
Fick åka in akut i natt till förlossningen då jag blödde små klumpar. Har sen dess tillbringat hela natten tills typ nu med denna maskin för att de skulle hålla koll på hur bebisen mådde under en längre tid. Så just nu ser jag på tv med en kaffekopp då jag inte får äta då de misstänker akut snitt i värsta fall. Så jag hoppas att läkaren på ronden kan berätta mer för om det blir akut snitt så hinner inte min man mest troligt hit. Han åkte hem i natt till alla barn istället för att vänta här på förlossningen. Barnmorskan trodde dock att jag skulle få äta efter ronden då jag "bara" är i vecka 35+1.
 

Bifogade filer

  • IMG_20210924_045621.jpg
    IMG_20210924_045621.jpg
    113,6 KB · Visningar: 35
Fick åka in akut i natt till förlossningen då jag blödde små klumpar. Har sen dess tillbringat hela natten tills typ nu med denna maskin för att de skulle hålla koll på hur bebisen mådde under en längre tid. Så just nu ser jag på tv med en kaffekopp då jag inte får äta då de misstänker akut snitt i värsta fall. Så jag hoppas att läkaren på ronden kan berätta mer för om det blir akut snitt så hinner inte min man mest troligt hit. Han åkte hem i natt till alla barn istället för att vänta här på förlossningen. Barnmorskan trodde dock att jag skulle få äta efter ronden då jag "bara" är i vecka 35+1.
Men ojdå! ❤️ Hoppas att allt går bra oavsett hur det blir! ❤️❤️❤️
 
Fick åka in akut i natt till förlossningen då jag blödde små klumpar. Har sen dess tillbringat hela natten tills typ nu med denna maskin för att de skulle hålla koll på hur bebisen mådde under en längre tid. Så just nu ser jag på tv med en kaffekopp då jag inte får äta då de misstänker akut snitt i värsta fall. Så jag hoppas att läkaren på ronden kan berätta mer för om det blir akut snitt så hinner inte min man mest troligt hit. Han åkte hem i natt till alla barn istället för att vänta här på förlossningen. Barnmorskan trodde dock att jag skulle få äta efter ronden då jag "bara" är i vecka 35+1.

Hoppas det lugnar ner sig och de konstaterar vad blödningen berodde på! :heart

35+1 är ju inte toktidigt trots allt, även om jag förstår att akutsnitt verkligen inte är optimalt i din situation. Men håller tummarna för positiva besked på ronden!
 
Hoppas det lugnar ner sig och de konstaterar vad blödningen berodde på! :heart

35+1 är ju inte toktidigt trots allt, även om jag förstår att akutsnitt verkligen inte är optimalt i din situation. Men håller tummarna för positiva besked på ronden!

+@zassoo

Tack ♥️

Det är moderkakan som blöder pga dess placering (placenta Previa). Har haft problem med dessa blödningar i över en månad och har även förbud mot aktiviteter för att inte riskera något allvarligt. Det har varit lugnt sen mitt förbud men nattpersonalen sa att det är vanligt att det händer när man har placenta Previa.
 
+@zassoo

Tack ♥️

Det är moderkakan som blöder pga dess placering (placenta Previa). Har haft problem med dessa blödningar i över en månad och har även förbud mot aktiviteter för att inte riskera något allvarligt. Det har varit lugnt sen mitt förbud men nattpersonalen sa att det är vanligt att det händer när man har placenta Previa.

Okej! Även om jag vet att placenta previa inte är en lek så är det väl iaf bra att de har koll på vad orsaken är osv?
 
Okej! Även om jag vet att placenta previa inte är en lek så är det väl iaf bra att de har koll på vad orsaken är osv?

Ja det underlättade undersökningen i natt tex då de redan visste vad de letade efter. Samt att jag slipper ny kontroll idag eftersom det retar mer än vad det gör nytta. Blödningarna har nästintill slutat efter att ha fått totalt 4 tabletter mot blödning så jag hoppas få åka hem i eftermiddag/kväll dvs efter nästa rond 😊 Blir endast akut snitt om blödningarna drastiskt ökar och/eller tecken på moderkakslossning så de tror på mitt datum om några veckor.
 
Veckan har varit rätt bra men idag är jag trött trött trött. Ont i höfter och rygg och har vaknat massor under natten pga det. Hemma själv med barn hela dagen eftersom förskolan är stängd. Känner mig lite yr och ganska svullen och trött i kroppen. Kämpa på, typ :p Får lite besök på eftermiddagen så det lättar nog upp dagen lite i alla fall :)
 
Var hos BM idag och trots att jag tagit järntabletter högst sporadiskt så hade mitt järnvärde blivit bättre så hon var nöjd! Bebis ligger med huvudet ner men fortfarande ruckbar.

Sen hade hon växt på väldigt bra, men nu känner jag att det inte finns någon plats kvar, rumpan trycker liksom mot mina revben. :cautious: Så nu får hon allt chilla lite, haha!

30 dagar kvar!
 
Ja det underlättade undersökningen i natt tex då de redan visste vad de letade efter. Samt att jag slipper ny kontroll idag eftersom det retar mer än vad det gör nytta. Blödningarna har nästintill slutat efter att ha fått totalt 4 tabletter mot blödning så jag hoppas få åka hem i eftermiddag/kväll dvs efter nästa rond 😊 Blir endast akut snitt om blödningarna drastiskt ökar och/eller tecken på moderkakslossning så de tror på mitt datum om några veckor.

Håller tummarna för dig @Bexzor. ❤
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
399
· Visningar
42 675
Samhälle Så kom avin med höjning på lägenhetshyra, parkering och garage. Parkeringen går upp 20kr/mån (ej elplats), och det är där jag blir...
Svar
16
· Visningar
1 040
Senast: movi
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 315
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 771
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp