Horsereality

Status
Stängd för vidare inlägg.
Foundationfölet jag hittade igår som hade så bra galopp-GP hade inte alls lika fin conformation... 4 average :arghh: Men jag tänker faktiskt låta henne stanna tills jag tagit ett föl på henne. Förhoppningsvis går det få en fölunge med hennes GP (eller bättre) men bättre conformation. Kan ju bli katastrof också, men det är värt ett försök! Det kryllar ju inte direkt med arabston lämpade för galopp, så man får hålla hårt i de få man hittar.

Desto roligare är att det kommer födas ett litet mustangföl hos mig idag! :D
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Foundationfölet jag hittade igår som hade så bra galopp-GP hade inte alls lika fin conformation... 4 average :arghh: Men jag tänker faktiskt låta henne stanna tills jag tagit ett föl på henne. Förhoppningsvis går det få en fölunge med hennes GP (eller bättre) men bättre conformation. Kan ju bli katastrof också, men det är värt ett försök! Det kryllar ju inte direkt med arabston lämpade för galopp, så man får hålla hårt i de få man hittar.

Desto roligare är att det kommer födas ett litet mustangföl hos mig idag! :D

Vad ligger araberna på i racing ungefär?
 
Vad ligger araberna på i racing ungefär?

Total GP kan variera hur mycket som helst, men de flesta araber jag stöter på (de jag kollar på har minst 650 total GP) ligger kring 280 på galopp-poängen. Vissa någon poäng högre, vissa lite lägre. För att jag ska klassa dem som dugliga vill jag att de ska ligga på minst 290, jag har någon enstaka som ligger på 300 men de hästarna är svåra att hitta.
 
Men stackars lilla häst :eek: Det blir retirement för den antar jag?

Lade ut den på försäljning, någon kanske vill ha den? :angel:
Just shirehästarnas text har jag inte fått kläm på alls, det står nästan samma sak på alla, och att de är typ värdelösa på allt i slutet :p Tycker texterna jag haft på mina andra två shires är aningens sämre än texten på den shire jag länkade till, men de är ändå bättre på allt (som om det skulle vara svårt). :cautious:
 
Total GP kan variera hur mycket som helst, men de flesta araber jag stöter på (de jag kollar på har minst 650 total GP) ligger kring 280 på galopp-poängen. Vissa någon poäng högre, vissa lite lägre. För att jag ska klassa dem som dugliga vill jag att de ska ligga på minst 290, jag har någon enstaka som ligger på 300 men de hästarna är svåra att hitta.

Ok, tack! Jag ska satsa på galopp med mina AT också hade jag tänkt, så bra att veta hur de står sig mot andra raser också!
Mina ligger mellan 290-314 på galopp-GP. Sedan är det svårt att hitta de som har bra på Gallop på exteriörbiten...
 
Jag har fastnat i ett i-landsproblem. Jag hade ju bara fått hingstar av mina kladrubers, problemet är nu att alla ligger runt 85-90% i utställningar, och den sämsta av dem (3 average, 3VG och 90%, hur det nu går ihop) har anlag för chestnut. Hur är det, man kan ha tjugo hingstar som är nästan likadana va? :angel:
Den här sötnöten fick jag för övrigt idag :love: https://www.horsereality.com/horses/164229/generale-also
 
Ok, tack! Jag ska satsa på galopp med mina AT också hade jag tänkt, så bra att veta hur de står sig mot andra raser också!
Mina ligger mellan 290-314 på galopp-GP. Sedan är det svårt att hitta de som har bra på Gallop på exteriörbiten...
Jag har inte sett en enda arab med mer än G på Gallop eller Canter.
Jag räknar ihop alla mina arabers GP för galopp, distans och reining, och för galopp ligger de mellan 271-300. (26 hästar)
 
Jag har fastnat i ett i-landsproblem. Jag hade ju bara fått hingstar av mina kladrubers, problemet är nu att alla ligger runt 85-90% i utställningar, och den sämsta av dem (3 average, 3VG och 90%, hur det nu går ihop) har anlag för chestnut. Hur är det, man kan ha tjugo hingstar som är nästan likadana va? :angel:
Den här sötnöten fick jag för övrigt idag :love:https://www.horsereality.com/horses/164229/generale-also
Men vad söt han var :love:
Du är nog tvungen att gallra utifrån vad du behöver i aveln/vem som funkar på tävling.
Att ha x antal hingstar med samma linjer ger dig ju inte så mycket variation i avelsmaterialet... du behöver hitta någon med samma problem och byta med :D
 
Jag fick sålt mitt islandssto för 30 000 så jag drog österut... Två nya AT från foundation i Asien och en gulsvart islandshingst på marknaden. Har velat få tag i en islandshäst med CR som är bättre än de jag har nu (som bara varit uppe på max 75% i utställningen och har några A i sina protokoll), denna hade ett resultat på 84%, 2VG och resten G, OK GP och kostade 7000. :up: Dessutom söt liten bläs :p
 
Ibland tycker jag att man kan läsa sig blå på beskrivningen hos foundation fölen, komma fram till att det nog kanske möjligtvis är ett ok föl, och sedan ändå få skit. :mad:
Liksom, vad är detta? https://www.horsereality.com/horses/162938/foal-doe-162938 stackarn är så usel att jag tycker synd om den...
Fast med den där texten hade jag tagit för givet att det var en usel häst. :p Varje mening har ett spann på två olika betyg, och flera av de meningar din häst har kan bara resultera i average eller below average.

Det gäller helt enkelt att lära sig vilka meningar som KAN resultera i ett VG. Den här hästen har många av de bästa meningarna: https://www.horsereality.com/horses/140520/mae
Meningarna som har potential för VG i hennes fall är följande: walk, trot, posture, head, back, front legs, feathering.
De meningar som kan ge både G och A i detta fall är canter, gallop, hindquarters. De bästa meningarna för dessa är: That is a very elegant looking canter with a nice three-beat gait! XXX seems to have a balanced and very smooth gallop. There's great engagement in the hindquarters.


Faktiskt, den här hästen har bästa meningarna för allt utom gallop: https://www.horsereality.com/horses/115136/natsuki

OBS! Nu pratar jag bara om de två första styckena, som är de som avgör hästens conformation.
 
Jag har fastnat i ett i-landsproblem. Jag hade ju bara fått hingstar av mina kladrubers, problemet är nu att alla ligger runt 85-90% i utställningar, och den sämsta av dem (3 average, 3VG och 90%, hur det nu går ihop) har anlag för chestnut. Hur är det, man kan ha tjugo hingstar som är nästan likadana va? :angel:
Den här sötnöten fick jag för övrigt idag :love:https://www.horsereality.com/horses/164229/generale-also

Jag skulle kanske kunna köpa en, om du vill sälja. Har tre lediga platser (5 för en minut sen men shoppade precis två PRE :angel:) och har ett fint sto jag nog tänkt behålla.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 818
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 895
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 276
Senast: Madalitso
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 708
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Maskat sjukintyg?
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp