Horsereality

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast med den där texten hade jag tagit för givet att det var en usel häst. :p Varje mening har ett spann på två olika betyg, och flera av de meningar din häst har kan bara resultera i average eller below average.

Det gäller helt enkelt att lära sig vilka meningar som KAN resultera i ett VG. Den här hästen har många av de bästa meningarna: https://www.horsereality.com/horses/140520/mae
Meningarna som har potential för VG i hennes fall är följande: walk, trot, posture, head, back, front legs, feathering.
De meningar som kan ge både G och A i detta fall är canter, gallop, hindquarters. De bästa meningarna för dessa är: That is a very elegant looking canter with a nice three-beat gait! XXX seems to have a balanced and very smooth gallop. There's great engagement in the hindquarters.


Faktiskt, den här hästen har bästa meningarna för allt utom gallop: https://www.horsereality.com/horses/115136/natsuki

OBS! Nu pratar jag bara om de två första styckena, som är de som avgör hästens conformation.

Ahaaaa. Jag har alltså tolkat meningarna fel hela tiden. Nästan i alla fall, jag har letat efter ord som perfect, elegant, great osv. Samt utropstecken.
Just den här hästen chansade jag väl lite på eftersom han hade "Foal Doe 162938 could run fast for a short distance, but not for too long or too short. He's a vivacious horse and can endure long distances, that's good!" vilket jag aldrig sett på en shire - och det tydligen behövs för driving om jag fattat rätt. Men när allt annat var superkasst spelar det ju ingen roll. Men med texten han har skulle han likagärna kunna få G på allt?

Fast på mina welshar är inte texterna superlångt från denna krake och de har nästan alltid bra eller ok conformation. Så jag vet inte om jag tycker texterna ger någon bra fingervisning i alla fall. Eller så är jag trög :p
 
Jag vet, tycker också den låter bakvänd, men alla mina med VG på head har den så ;)

Här är de meningarna jag sett sorterat från sämst till bäst

X has a decent amount of elasticity while walking.
X has a powerful and balanced step.

X impulsion in working trot is off to a good start.
X has an amazing two-beat rhythm.

X needs more motivation to move, seems more like a trot than canter...
Seems like you can keep hx canter under control easily.
That is a very elegant looking canter with a nice three-beat gait!

X could have a bit more impulsion in gallop.
X gallop is under control and has some nice extended strides.
X seems to have a balanced and very smooth gallop.

X seems to stand pretty stable like any other horse/X seems to hold up like any other horse (vet inte riktigt om de är samma eller vilken som är bäst/sämst)
X seems to stand straight and keeps hx feet nice in place.
X posture is perfectly balanced.

Hmm. X head seems okay. Not too bad.
X head looks pretty elegant.
Looking closer at hx head, X shows some nice proportions.

X shoulder could be a bit more upright.
X has good shoulder muscles working.
X has great elasticity in the shoulder

If you look at X back, it is a bit stiff, but not too bad.
Hx back movement is flatter and quieter
Hx back will be heaven for a rider, flexible but sturdy!

I guess those hindquarters are passible.
There's good muscle on the hindquarters.
There's great engagement in the hindquarters.

X front legs seem okay, nothing wrong with them.
X front legs have some solid lines going.
X front legs are practically identical, nice symmetry and standing straight.

X feathering looks okay.
X has a good amount of feathering going on.
X feathering is amazing and looks thick.
 
Jag har trott att jag var tvungen köpa fler stables nu när fölen kommer. Men när jag läser trådarna om "fusket" med att folk köpt fler stables för HRC än de 25 man ska kunna köpa så fattar jag det som att det inte behövs alls?
Det enda man inte kan göra om man har fler hästar än stable-platser är att köpa nya hästar? Men man kan betäcka, ställa ut, träna och tävla samtliga hästar man har, oavsett om man eg inte har plats för dom?
 
Men vad söt han var :love:
Du är nog tvungen att gallra utifrån vad du behöver i aveln/vem som funkar på tävling.
Att ha x antal hingstar med samma linjer ger dig ju inte så mycket variation i avelsmaterialet... du behöver hitta någon med samma problem och byta med :D
Ja gud, det känns som det är enda lösningen, att ha is i magen och se hur de funkar med mina ston. Upptäckte dock att jag redan hade sålt en av alla som var halvbrödrar, så då är det bara två kvar att välja mellan :D
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Jag skulle kanske kunna köpa en, om du vill sälja. Har tre lediga platser (5 för en minut sen men shoppade precis två PRE :angel:) och har ett fint sto jag nog tänkt behålla.
De är de fortfarande med sina mödrar för de har fötts de senaste dagarna bara. Men om du inte har något emot att vänta en vecka så kan vi fixa en deal sen :D
 
Nu har fölet kommit, ett litet sto. Båda föräldrarna är skäckar, mamman CR/TO och pappan OLW, och fölet är svart... Jag som hade hoppats på någon rolig färg :arghh:
 
Jag vet, tycker också den låter bakvänd, men alla mina med VG på head har den så ;)

Här är de meningarna jag sett sorterat från sämst till bäst

X has a decent amount of elasticity while walking.
X has a powerful and balanced step.

X impulsion in working trot is off to a good start.
X has an amazing two-beat rhythm.

X needs more motivation to move, seems more like a trot than canter...
Seems like you can keep hx canter under control easily.
That is a very elegant looking canter with a nice three-beat gait!

X could have a bit more impulsion in gallop.
X gallop is under control and has some nice extended strides.
X seems to have a balanced and very smooth gallop.

X seems to stand pretty stable like any other horse/X seems to hold up like any other horse (vet inte riktigt om de är samma eller vilken som är bäst/sämst)
X seems to stand straight and keeps hx feet nice in place.
X posture is perfectly balanced.

Hmm. X head seems okay. Not too bad.
X head looks pretty elegant.
Looking closer at hx head, X shows some nice proportions.

X shoulder could be a bit more upright.
X has good shoulder muscles working.
X has great elasticity in the shoulder

If you look at X back, it is a bit stiff, but not too bad.
Hx back movement is flatter and quieter
Hx back will be heaven for a rider, flexible but sturdy!

I guess those hindquarters are passible.
There's good muscle on the hindquarters.
There's great engagement in the hindquarters.

X front legs seem okay, nothing wrong with them.
X front legs have some solid lines going.
X front legs are practically identical, nice symmetry and standing straight.

X feathering looks okay.
X has a good amount of feathering going on.
X feathering is amazing and looks thick.
Huh. Huvudet trodde jag också att det var tvärtom på de två bättre, känner att jag måste kolla på mina nu :rofl::D
Men bra hjälp det här! Sitter på mobilen nu men vill nog kopiera detta sedan om det är ok :d
 
Jag har trott att jag var tvungen köpa fler stables nu när fölen kommer. Men när jag läser trådarna om "fusket" med att folk köpt fler stables för HRC än de 25 man ska kunna köpa så fattar jag det som att det inte behövs alls?
Det enda man inte kan göra om man har fler hästar än stable-platser är att köpa nya hästar? Men man kan betäcka, ställa ut, träna och tävla samtliga hästar man har, oavsett om man eg inte har plats för dom?
Ja det stämmer, jag gjorde så förut. Men det kan bli lite tråkigt i längden att inte kunna köpa nya hästar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 773
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 867
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 144
Senast: Madalitso
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 660
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp