Hund för mig

@Arlinda att köpa en hundras som inte kan andas är djurplågeri. Stryk Japanese Chin, Pekingese och King Charles (även Cavalieren) direkt. De har alla problem med trubbnosighet (BOAS) och alla hälsoproblem som följer där av.

En 2-åring ska aldrig lämnas ensam med en hund och får absolut inte lyfta den. De har noll konsekvenstänk. En vanlig orsak till benbrott och skallskador bland raser i grupp 9 är för att barn tappat valpen från famnen.

Jo jag förstår det och funderar på att välja bort de för det.
Men vad säger de kortnosiga hundarnas uppfödare egentligen?
Vill de starta avelsprogram för att få längre nosar på hundarna?

Bra att du säger det. Tänkte vänta minst ett år till och kanske mer tills jag hittar rätt hund. Så då går det nog bättre med dottern också. :)

Bra att du säger det. Tänkte vänta minst ett år till och kanske mer tills jag hittar rätt hund. Så då går det nog bättre med dottern också. :)
Skulle säga att i de flesta av de raserna motarbetas förbättringar aktivt, både från rasklubbarna och uppfödarna. Mer i vissa raser än andra, men de vill helst ha kvar trubbnosarna.

De flesta uppfödare av trubbnosar stoppar huvudet i sanden.

Min dotter är väldigt snäll mot djur och klappar dem så försiktigt. Så det kommer inte vara ett problem med henne.

Det är tråkigt att höra det, synd på en sådan fin ras. Är det ärftligt eller dyker det bara upp sådär?

Jag kan vara inne och träna lite om hunden vill gå hem när man är ute på promenad. Kan också gå flera kilometer själv, hoppas hunden vill hänga på.

Pälsvården vill jag hålla till att bada och borsta pälsen.
Det är för mycket med pälsvården och regelbunden trimning som det är med pudel, annars är de trevliga.
Den generella åsikten på buke att det inte finns någon ras som uppfyller 1. Har stabilt temperament och fungerar som en lättsam familjehund. 2. Är fullt fysiskt friska (ärftlig sjukdomar finns i många grupp 9-raser. 3. Har enkelt pälsvård.

Med barn och att det är din första hund så skulle jag titta på Bichonerna (minus bolognese som är mer känslig och reserverad). Du har där friska och glada hundar som passar i familjelivet och har tillräckligt positiv attityd och följsamhet för att köra de flesta hundsporter på hobbynivå inklusive tävling. Löwchen eventuellt på högre nivå.

Även om din 2 åring är lugn och snäll så ska de inte lämnas ensamma med ett djur oavsett. Antingen kan hunden skadas, eller så kan hunden av misstag bita barnet för att den blir rädd, eller i självförsvar.

Trubbnosarna är ett eget kapitel, men om du vill ha en hund som vill följa med på promenad, kunna leka med ditt barn och passa för lättare hundsport så skulle jag skippa dem. Min Bichon hänger med hästarna på uteritt sommartid, medans de flesta trubbnosar knappt orkar ta sig runt kvarteret vid samma temperatur. Allt beroende på hur deras andning fungerar.

Det verkar klokt.
Det ger dig också tid att gå på utställning, kolla på hundar i din omgivning. Och inte minst - läsa in dig på raserna.
Du ska ju skaffa en familjemedlem för de närmate 10-15 åren. En familjemedlem som ska finnas under ditt barns hela barndom.
Lycka till :)

Inte Pekingese, om vi bortser från osund anatomi så är en rastypisk peke envis, egensinnig med massor av integritet.
Min var omplacering som fick byta hem eftersom han bet familjens barn och man fick alltid tänka sig för i hanteringen.
Noll will to please och ett enormt storhetsvansinne.

Då skulle jag kolla på en Griffon istället från en bra uppfödare som avlar på hundar med nos och bra mentalitet.

Angående temperament vill jag nog ha en följsam hund som följer med på allt, vill tränas, har ”will to please”, är social med både människor och andra djur.

Med risk för att låta tjatig, det tycker jag låter precis som en löwchen. Jag är som sagt mycket glad i labradorer och skulle jag ha deras sätt i en liten förpacking så är det rasen jag hade valt. Glada, sociala och lagom pigga som gärna tränar men också kan vara nöjda med bara promenader och att hänga med i vardagen. Den rastypiska frisyren är väl inte snyggast i världen men det går ju att ändra, det är många med bichoner som håller dom kortklippta. Under all päls ser den ut som en helt vanlig sund hund. Fast det kanske är det som inte tilltalar, du verkar överlag väldigt förtjust i trubbnosar och andra extrema utseenden? :(

Bichoner är dessutom lite mer robusta i modellen än dom allra minsta raserna, utan att för den skull vara stora. En löwchen-hane väger runt 6 kg så det är som en större katt (för mig då, jag har bara haft bastanta kattgubbar ;)). Nu ska barn aldrig lämnas ensamma med en hund oavsett, men jag tror att det är klokt att välja en tåligare modell för säkerhets skull. Just det med att barn kan få för sig att lyfta en hund och tappa den eller sätta ner den på fel sätt hade gett mig daglig skrämselhicka om jag hade en ömtålig mini som skulle bo med dom. 🫣

Med risk för att låta tjatig, det tycker jag låter precis som en löwchen. Jag är som sagt mycket glad i labradorer och skulle jag ha deras sätt i en liten förpacking så är det rasen jag hade valt. Glada, sociala och lagom pigga som gärna tränar men också kan vara nöjda med bara promenader och att hänga med i vardagen. Den rastypiska frisyren är väl inte snyggast i världen men det går ju att ändra, det är många med bichoner som håller dom kortklippta. Under all päls ser den ut som en helt vanlig sund hund. Fast det kanske är det som inte tilltalar, du verkar överlag väldigt förtjust i trubbnosar och andra extrema utseenden? :(

Bichoner är dessutom lite mer robusta i modellen än dom allra minsta raserna, utan att för den skull vara stora. En löwchen-hane väger runt 6 kg så det är som en större katt (för mig då, jag har bara haft bastanta kattgubbar ;)). Nu ska barn aldrig lämnas ensamma med en hund oavsett, men jag tror att det är klokt att välja en tåligare modell för säkerhets skull. Just det med att barn kan få för sig att lyfta en hund och tappa den eller sätta ner den på fel sätt hade gett mig daglig skrämselhicka om jag hade en ömtålig mini som skulle bo med dom. 🫣
Fast om man vill ha ett mer ”extremt ” utseende som inte skadar hunden så kan ju en Frisé vara ett alternativ kanske? Bifogar bild på Bomullstussen. De är ju sunda hundar under fluffet, men jobbar stenhårt med en nallebjörns/leksakslook. Både frisyrmässigt och i rörelsemönstret.
IMG_0357.webp

Fast om man vill ha ett mer ”extremt ” utseende som inte skadar hunden så kan ju en Frisé vara ett alternativ kanske? Bifogar bild på Bomullstussen. De är ju sunda hundar under fluffet, men jobbar stenhårt med en nallebjörns/leksakslook. Både frisyrmässigt och i rörelsemönstret.Visa bifogad fil 181956

Javisst, och jag har föreslagit bichoner rent generellt tidigare i tråden för där finns ju ett gäng olika att välja på. :) Men jag tycker att för en som gärna vill träna så kan löwchen vara ett säkrare kort eftersom dom (som jag har förstått det) brukar ha lite mer go. Frisé tex har du ju själv skrivit om att man kan behöva jobba upp drifterna för att få en hund som är pepp på att träna.

För en som ska skaffa sin första hund - ursäkta TS om jag har fel - så tänker jag att det är bra med en hund där man får mer av den varan gratis. Utmaningar i träningen lär dyka upp ändå, och när det händer så är det skönt att åtminstone slippa övertala hunden om att det är kul med belöningar. Där talar jag av egen erfarenhet. 🫣

Javisst, och jag har föreslagit bichoner rent generellt tidigare i tråden för där finns ju ett gäng olika att välja på. :) Men jag tycker att för en som gärna vill träna så kan löwchen vara ett säkrare kort eftersom dom (som jag har förstått det) brukar ha lite mer go. Frisé tex har du ju själv skrivit om att man kan behöva jobba upp drifterna för att få en hund som är pepp på att träna.

För en som ska skaffa sin första hund - ursäkta TS om jag har fel - så tänker jag att det är bra med en hund där man får mer av den varan gratis. Utmaningar i träningen lär dyka upp ändå, och när det händer så är det skönt att åtminstone slippa övertala hunden om att det är kul med belöningar. Där talar jag av egen erfarenhet. 🫣
Å andra sidan så finns det en rejäl trygghet i att behöva jobba upp drifterna. Det är betydligt mycket mindre som riskerar att gå riktigt fel. Du får en mindre signalkänslig hund som på så sätt är lättare att träna. Det gäller ju bara att som förstagångsägare hitta någon som kan hjälpa dig. Min poäng gällande träning av Bichoner är ju att det är hundar som lätt blir avstängda om de behandlas som soffkuddar. Sedan är min en hund som jobbar mycket med principen ”tänka först och handla sedan” i kombination med en hel del divaattityd. Det verkar ju inte heller som TS har tänkt sig en särskilt träningsbar hund med tanke på raserna hen listar. De flesta av dem är ju betydligt mindre träningsbara än Bichonraserna.

Jag kan gärna nyansera mina utmaningar med min specifika individ. Men det är väldigt off topic.

Det verkar klokt.
Det ger dig också tid att gå på utställning, kolla på hundar i din omgivning. Och inte minst - läsa in dig på raserna.
Du ska ju skaffa en familjemedlem för de närmate 10-15 åren. En familjemedlem som ska finnas under ditt barns hela barndom.
Lycka till :)
Tack. Ja jag tänkte gå till den stora hundutställningen som är en gång om året. Det ska bli superkul att se alla intressanta raser!

Ja jag har faktiskt funderat på dem! En bekant till mig hade en papillon, den var nästan för pigg utomhus men väldigt mysig inne, hon skulle fått valpar men det blev inga. Annars hade man nog köpt en valp från henne.

Jag är mellan arbeten just nu, som det så fint heter. Efter att jag blivit anställd på nytt tänkte jag se om det finns tid för hund.

Jag glömde säga att jag tänkte i första hand leta efter en vuxen hund - är det lämpligt?
För pigg?
Är du säker på att du ska ha hund isåfall?
Det är i princip bara dom vanskapta raserna som inte är energiska särkilt under unghundsåren.
En hund är liksom pigg ute :)

Menar du att papillon inte skäller så mycket?

Jag förstår att raserna jag räknade upp har en del problem med hälsan men det jobbar man väl bort inom aveln nu, antar jag?

Med temperament tänker jag som så att alla hundar är individer. Det är därför jag först tänker leta efter en vuxen hund. En valp är väl mer oförutsägbar?

Jag var på besök på en kennel en gång där hundarna skällde och gick iväg och gömde sig. Det var en liten anledning till att jag inte ville köpa valp där och då.

På en annan kennel var alla hundar sociala och ville bara hälsa på en och busa. Det är vad jag föredrar.
Det kommer inte hinna jobbas bort under din livstid.

Ja precis det vill jag göra. Det brukar vara en hundutställning med rasmontrar en gång om året. Jag har aldrig varit på hundutställning så jag har dålig koll på när den är och så, upplys mig gärna!
Det är den som är inställd i år. Och alla raser finns inte heller med så man vet det 😊
MyDog som går i januari brukar väl ha något liknande tror jag.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Akvarietråden VI
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

• Är rökarna utrotade?