Jag tror du tolkar mig lite annorlunda än jag faktiskt menade nu.
Jag syftade på en hund som är ganska okomplicerad inomhus. Inte en som inte reagerar på någonting, det hade ju varit väldigt konstigt.
Jag tycker att du genom hela tråden varit ganska diffus i dina svar och inte riktigt verkar veta vad du vill ha annat än "snäll och enkel i vardagen". Det är som sagt till stor del en fråga om uppfostran och lagom mängd aktivitet för individen. Jag förstår fortfarande inte vilken typ av hundar du faktiskt tycker om mentaliteten på. Snäll och lugn är så himla... ja, intetsägande.
Om jag tar min egen hund (labrador av klassisk typ) som exempel igen då. Ja, han är snäll och lugn inne och okomplicerad socialt. Han är också...
- Framåt i alla lägen, oavsett hur (o)lämpligt det är
- Smart med många (!) egna idéer och åsikter, pga detta utmanande att träna med
- Bufflig och ganska okänslig, ruskar snabbt av sig obehag och lär sig därför sällan av misstag
- Vill alltid (!) vara med, helst skulle han bo under skinnet på en, vill du vara själv en stund får du stänga undan honom
- Lär sig rutiner på nolltid och har åsikter om även detta, kommer då och glor uppfordrande vid bestämda klockslag
- Verkligen inte lugn ute, där är det racerfasoner som blir mer intensiva ju mer han fått ligga och ladda under dan
- Använder sin intelligens för att hitta på allehanda sattyg om han blir understimulerad en längre tid
Du ser, en snäll och lugn hund inne men verkligen inte en som skulle passa hos vem som helst. Och det här säger jag inte för att vara dryg eller utmåla mig som duktig utan för att visa på hur olika hundar kan vara utöver det där utåt sett okomplicerade. Det är den biten jag fortfarande inte har fått nåt grepp om med dig, vad du egentligen gillar i en hunds personlighet. Bara gång på gång samma svar att den ska vara snäll och lugn. Lite mer önskemål än så tycker jag att man ska ha kring hur en framtida livskamrat ska vara.