Hund för mig

Bukefalos 30 år!

För pigg?
Är du säker på att du ska ha hund isåfall?
Det är i princip bara dom vanskapta raserna som inte är energiska särkilt under unghundsåren.
En hund är liksom pigg ute :)
En dvärgschnauzer jag tog hand om ibland var väldigt lugn, så det finns lugna och särskilt äldre hundar är lugna.

Jaha då vet jag. Kanske vill ha en korsning då.

Nej då missar jag den! Vad ska jag gå på istället?

Korsningar kan vara minst lika skälliga. Ibland ännu värre pga att dom kommer ur hundar med dålig mentalitet och därför skäller på allt möjligt av rädsla. Nu verkar du ju ändå vara inne på en vuxen omplacering och då är det som sagt individen man väljer och inte rasen, men jag vill ändå avråda att köpa en blandrasvalp om det ändå skulle visa sig att valp är enda alternativet.

Du kan gå in på SKKs hemsida och se om det anordnas några utställningar nära dig. Där kanske inte finns alla raser du är intresserad av men det gör det inte alltid på dom största utställningarna heller. Det behöver iofs inte vara dåligt, du kanske ser nån ras du inte alls tänkt på tidigare som är supertrevlig. :)

En dvärgschnauzer jag tog hand om ibland var väldigt lugn, så det finns lugna och särskilt äldre hundar är lugna.

Jag kan inte låta bli att undra vad du lägger in i ordet "lugn"? Det är ju rätt olika vad man tycker är en lugn hund, och vad en specifik hundras brukar kräva för att bli lugn och nöjd.

Jag kan inte låta bli att undra vad du lägger in i ordet "lugn"? Det är ju rätt olika vad man tycker är en lugn hund, och vad en specifik hundras brukar kräva för att bli lugn och nöjd.
Okomplicerad. Kunde vara inomhus och sova tills det var dags för en promenad. Sedan kunde den gå en mil eller två om det var fint väder.

Korsningar kan vara minst lika skälliga. Ibland ännu värre pga att dom kommer ur hundar med dålig mentalitet och därför skäller på allt möjligt av rädsla. Nu verkar du ju ändå vara inne på en vuxen omplacering och då är det som sagt individen man väljer och inte rasen, men jag vill ändå avråda att köpa en blandrasvalp om det ändå skulle visa sig att valp är enda alternativet.

Du kan gå in på SKKs hemsida och se om det anordnas några utställningar nära dig. Där kanske inte finns alla raser du är intresserad av men det gör det inte alltid på dom största utställningarna heller. Det behöver iofs inte vara dåligt, du kanske ser nån ras du inte alls tänkt på tidigare som är supertrevlig. :)
Om det skulle bli en blandis skulle jag självklart träffa föräldrarna till hunden och höra mig för om föräldrarna även till dem.

Ja jag var faktiskt och såg att dvärghundsklubben anordnade utställning ganska nära där jag bor och dit kan man väl komma och titta, det blir jättekul.

Okomplicerad. Kunde vara inomhus och sova tills det var dags för en promenad. Sedan kunde den gå en mil eller två om det var fint väder.

Så är dom allra flesta hundar så länge dom är uppfostrade och får tillräcklig aktivering. En hund med någorlunda ok mentalitet klarar även att det blir nån vecka med bara rastningsrundor utan att bli helt nipprig. Tyvärr är många hundar både ouppfostrade och understimulerade, lägg på kass mentalitet på det så har du en garanterat odräglig hund.

Så jag provar att utveckla min fråga lite. Vill du ha en hund som gör absolut noll väsen av sig inne, en som är tyst men vill vara med och hålla koll på vad som händer, eller nåt helt annat?

Så är dom allra flesta hundar så länge dom är uppfostrade och får tillräcklig aktivering. En hund med någorlunda ok mentalitet klarar även att det blir nån vecka med bara rastningsrundor utan att bli helt nipprig. Tyvärr är många hundar både ouppfostrade och understimulerade, lägg på kass mentalitet på det så har du en garanterat odräglig hund.

Så jag provar att utveckla min fråga lite. Vill du ha en hund som gör absolut noll väsen av sig inne, en som är tyst men vill vara med och hålla koll på vad som händer, eller nåt helt annat?
Ja

Vadå ja? Jag missade tydligen ett "eller" nånstans där för dom egenskaper jag listade var inte tänkta att finns i en och samma hund. Du vill alltså ha en som både gör noll väsen av sig och samtidigt vill vara med och hålla koll? Jag hoppas du förstår att det inte riktigt går ihop. Liksom min hund är lugn inne och gör inte bokstavligen väsen av sig men han vill alltid vara med, han märks. Och det tycker jag att en hund får göra, det är ju en levande varelse.

Ledsen men det börjar låta som att du vill ha en soffprydnad som nöjer sig med noll och ingenting tills det passar dig att ägna tid åt den. Nog för att jag tycker att det ofta överdrivs hur mycket en hund kräver men det låter inte alls som ett roligt liv, ens för en liten sällskapstuss.

Vadå ja? Jag missade tydligen ett "eller" nånstans där för dom egenskaper jag listade var inte tänkta att finns i en och samma hund. Du vill alltså ha en som både gör noll väsen av sig och samtidigt vill vara med och hålla koll? Jag hoppas du förstår att det inte riktigt går ihop. Liksom min hund är lugn inne och gör inte bokstavligen väsen av sig men han vill alltid vara med, han märks. Och det tycker jag att en hund får göra, det är ju en levande varelse.

Ledsen men det börjar låta som att du vill ha en soffprydnad som nöjer sig med noll och ingenting tills det passar dig att ägna tid åt den. Nog för att jag tycker att det ofta överdrivs hur mycket en hund kräver men det låter inte alls som ett roligt liv, ens för en liten sällskapstuss.
Jag tror du tolkar mig lite annorlunda än jag faktiskt menade nu.
Jag syftade på en hund som är ganska okomplicerad inomhus. Inte en som inte reagerar på någonting, det hade ju varit väldigt konstigt.

Om det skulle bli en blandis skulle jag självklart träffa föräldrarna till hunden och höra mig för om föräldrarna även till dem.

Det finns en anledning till att jag aldrig kommer köpa oreggat igen av okänd människa förutom bristen på hälsostatistik.
Det finns i regel ingen kontroll av oreggad/blandras avel, du kan inte veta om tiken är rätt ålder för valpar, du vet inte om människan tar kull efter kull på tiken utan nån vila emellan för att tjäna pengar, risken för snuggelhundar är betydligt högre osv osv.

Jag vet folk som tagit valpar på sina renrasiga hundar och korsat ut med den enkla anledningen att de haft så dåliga höfter att de inte fått användas i rasavel. Att para dåliga höfter mot okända höfter (som i detta fallet) med en individ av ras där dåliga höfter också förekommer är förkastligt. Tror du någon valpköpare upplystes om tikens höfter? Nej.
Jag vet hundar med grava allergiska problem som använts i avel i oreggad avel. Det finns vissa annonsörer på blocket där samma korsning återkommer med jämna mellanrum och jag hoppas verkligen att det inte samma tik som hela tiden utsätts för att få kull efter kull. Jag har själv i yngre dagar köpt defekt blandrasvalp av skrupellös person. Vi blev visade ett besiktningsprotokoll där allt var utan anmärkning och ett tag efter att ha fått hem valpen så upptäcktes att den både var krypt och hade gravt bettfel.. 🙄

Finns det skrupellösa och dåliga skk uppfödare, ja absolut. Jag kan dock slå i register och själv se hälsoresultat och mentalutvärderingar. Jag kan kolla med avelsrådet för rasen efter vad jag letar efter och de brukar ha bra pejl på uppfödare i rasen. Jag kan prata med andra uppfödare i rasen och de brukar ha bra pejl på varandra. Jag kan prata med tidigare valpköpare och se vilka hundar som meriteras oftast osv osv. Sen kan man inte på samma sätt prångla ut valpkull efter valpkull på samma tik då det snabbt skulle flaggas om tiken inte får den vila som krävs mellan.

Alltför ofta är personer som inte har rent mjöl i påsen extremt vältaliga och manipulativa; de deras sätt att dra in stålar att kunna prata och uppfattas som otroligt duktiga och vettiga personer..

Jaha då vet jag. Kanske vill ha en korsning då.

Nej då missar jag den! Vad ska jag gå på istället?
Cavalierklubben har ju ett inkorsningsprojekt, så du kan ju titta på de valparna då kanske?

Men varför inte snegla på lite andra raser, tex Bichonerna. De är en hel hög med raser i grupp 9 som härstammar från de europeiska sällskapshundarna som fanns i Europa på medeltiden. De har gemensamt att de är glada, positiva och följsamma små hundar i 4-8 kgs klassen med bra hälsoläge som gillar att hänga med på det mesta. Från att chilla som pensionärshundar som promenerar 1-1.5 h/dag i maklig tempo i parken och att mysa, till att älska livet i en barnfamilj till att tävla i SM i agility. Eller för den delen, Kleinspittsel som enligt vad jag förstått har bättre mentalstatus än pommar (det du kallar dvärgspets).

Hej
Hade en golden/labb mix innan som var bedårande. Brydde sig inte om
Något och skällde aldrig nästan
100 % barnsäker
Galet snäll 💕
Saknas ännu enormt

Har nu en cavalier/cocker
Underbar på alla sätt. Piggare som valp än pojken innan men mer lättlärd
Båda har gått/går utan koppel största delen av promenaderna och väldigt hemkära
Bor dock på landet men ett typ villaområde
Noll problem med andra hundar

Kunde inte haft mer tur. Men föredrar hanhundar
Lycka till 🐾💕💕💕💕🐾

Liknande trådar

• Vilken hundras passar mig?
  • Kattlik hund?
  • Hundras? Spetshund eller våga testa annan hundtyp?
  • Rasval: Vad passar?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka