Hund i hundgård 100 %

Hmm menar du om man i någon studie gett en vilt levande varghona en kull hundvalpar att försöka ta hand om som sina egna, för att se om de kan bli fullvärdiga medlemmar av en vargflock? Jag känner inte till någon sådan studie, tror det vore ganska svårt att genomföra. Eller menar du hur hundar skulle klara sig i vildmarken helt bortkopplat från människors närvaro? Eller menar du hur valpar som föds av ’vilt’ levande hundar i eller i närheten av människosamhällen klarar sig?
Jag tror absolut vissa raser hade klarat det galant exempelvis huskys hjorthundar varghundar borzois..
 
Vad menar du med ”trivs och fungerar bra mycket bättre” jämfört med vad?

Jag har erfarenhet av hundar köpta ifrån Ryssland som levt hela sitt liv utomhus. Även de har uppskattat att komma in inomhus och få ta del av den närheten. Deras ägare är också övertygad om att den kontakten som blir till i det vardagliga livet (utanför träning) gynnar deras välbefinnande och gör dem till bättre jakthundar.
Jämfört med om de skulle bo inne. Den här typen av hund uppvisar mindre stress, färre felbeteenden och hamnar mer sällan i konflikt med sin förare om de bor ute. De får helt enkelt vara mer hund i ett välfungerande hundstall och det passar dem bättre.

Inget jag skulle rekommendera till TS dock, då de verkligen kräver sin förare och de ska, som sagt, inte stå ensamma.
 
Jämfört med om de skulle bo inne. Den här typen av hund uppvisar mindre stress, färre felbeteenden och hamnar mer sällan i konflikt med sin förare om de bor ute. De får helt enkelt vara mer hund i ett välfungerande hundstall och det passar dem bättre.

Inget jag skulle rekommendera till TS dock, då de verkligen kräver sin förare och de ska, som sagt, inte stå ensamma.
Är det egna erfarenheter du refererar till eller studier? Jag tänker att det är viktigt att vara transparent med det.
 
En granne har sina huskys i hundgård hela tiden. Men hon har en hel flock. De verkar trivas ypperligt med det. Men så är det en lite annan typ av hund också.

Jag själv skulle aldrig hålla våra hundar så. Hade hellre satsat på en allergivänlig ras.
 
Är det egna erfarenheter du refererar till eller studier? Jag tänker att det är viktigt att vara transparent med det.

Samlad erfarenhet av några av Sveriges mest erfarna inom praktiskt arbete och mentalitet. Inga skrivsbordsryttare utan framför deras ögon passerar ca 500 hundar per år av raserna Schäfer och Malinois. De har väl alla sysslat med detta i 20-30 år nu, så det blir några hundar.

Egen erfarenhet har jag bara av en, min yngsta. Hade jag möjlighet till hundgård eller hundrum skulle hon åka ut per omgående. De andra två skulle däremot inte trivas. Inte samma typ av extremt högtempererad arbetsnarkoman.
 
Inget jag skulle rekommendera till TS dock, då de verkligen kräver sin förare och de ska, som sagt, inte stå ensamma.
Då kanske du inte ska ge TS vatten på kvarn, att det är en bra ide det TS vill göra :idea:
Jag vet också att det finns och fungerar i de högextrema fall du pratar om. Men ändra fokus till gemene man och du hittar inte detta.
Det jag menar är att du kanske ska sålla lite innan du svarar ;)
 
Samlad erfarenhet av några av Sveriges mest erfarna inom praktiskt arbete och mentalitet. Inga skrivsbordsryttare utan framför deras ögon passerar ca 500 hundar per år av raserna Schäfer och Malinois. De har väl alla sysslat med detta i 20-30 år nu, så det blir några hundar.

Egen erfarenhet har jag bara av en, min yngsta. Hade jag möjlighet till hundgård eller hundrum skulle hon åka ut per omgående. De andra två skulle däremot inte trivas. Inte samma typ av extremt högtempererad arbetsnarkoman.
”Samlad erfarenhet” kan ju betyda lite vad som helst. Det finns ju mängder av personer som sysslar med träning av olika slag och menar att deras koncept är det rätta. Även praktisk kunskap behöver kritiskt analyseras och utvecklas.

Jag har mest erfarenhet av jakthundar och förr var den ”samlade erfarenheten” att jakthundar som bodde inomhus, tränades i lydnad eller gud förbjude-tränades med godis, fick sämre sök och jagade sämre. Tur att det successivt kom yngre nya hundägare som ifrågasatte gamla normer och kunskap.

Jag fattar att stora anläggningar med många hundar behöver hålla dem i hundgårdar av praktiska skäl men det är stor skillnad mot att säga att det är den bästa hundhållningen.
 
”Samlad erfarenhet” kan ju betyda lite vad som helst. Det finns ju mängder av personer som sysslar med träning av olika slag och menar att deras koncept är det rätta. Även praktisk kunskap behöver kritiskt analyseras och utvecklas.

Jag har mest erfarenhet av jakthundar och förr var den ”samlade erfarenheten” att jakthundar som bodde inomhus, tränades i lydnad eller gud förbjude-tränades med godis, fick sämre sök och jagade sämre. Tur att det successivt kom yngre nya hundägare som ifrågasatte gamla normer och kunskap.

Jag fattar att stora anläggningar med många hundar behöver hålla dem i hundgårdar av praktiska skäl men det är stor skillnad mot att säga att det är den bästa hundhållningen.
Här i UK lever det fortfarande kvar att vallhundar absolut inte ska bo i huset för då blir de av någon anledning sämre arbetshundar?
En kollega till mig är särbo med en sådan fårbonde, och när nya valpen inhandlades förrförra året fick hunden under protester både komma in i huset och (gasp!) en riktig bädd att sova i ute i kenneln. Tydligen jobbar hunden på alldeles utmärkt ändå. Den går till och med ta med ut på byn dessutom. ;)
 
Senast ändrad:
Samlad erfarenhet av några av Sveriges mest erfarna inom praktiskt arbete och mentalitet. Inga skrivsbordsryttare utan framför deras ögon passerar ca 500 hundar per år av raserna Schäfer och Malinois. De har väl alla sysslat med detta i 20-30 år nu, så det blir några hundar.

Egen erfarenhet har jag bara av en, min yngsta. Hade jag möjlighet till hundgård eller hundrum skulle hon åka ut per omgående. De andra två skulle däremot inte trivas. Inte samma typ av extremt högtempererad arbetsnarkoman.
Vilka är enligt dig de mest erfarna av praktiskt arbete och mentalitet? Och menar du då ALLT praktiskt arbete - det är en stor skillnad på att vara terapihund, ledarhund, vakta, skydda, sjöräddning, olika former av sök och olika former av jakt? Utan namn och eller organisation är det ingen uppgift att ta på alvar. (Och jag måste av professionella nyfikenhet säga att jag är nyfiken på vart denna stora samlade kunskap finns)

Jag jobbar i en organisation med tjänstehundar och har stött på många väktarbolagshundar. De är normalt hemma hos sina förare med familj när de inte jobbar. Både Polis och Försvarsmakten har sina ute på foder längre än valtiden, och ofta bor även dessa hos sina förare. Detta är ofta dyrare och krångligare än att ha dem i hundgård men ändå den vanligaste modellen.
 
Jag ser inga problem alls med att ha hund i hundstall. Flera högtempererade Schäfrar och mallar trivs och fungerar bra mycket bättre om de bor ute.

Men, och det är ett stort men, de ska vara flera. Man sätter inte en ensam hund i hundgård permanent. Det är också en speciell hundtyp som trivs ute och de är inte alltid helt enkla att träna och äga.
Jag tror inte att jag någonstans skrivit att jag ska ha en ensam hund i hundgård? Jag skulle aldrig komma på tanken att sätta ett flockdjur själv. Självklart ska det finnas minst 2 hundar.
 
Jag tror inte att jag någonstans skrivit att jag ska ha en ensam hund i hundgård? Jag skulle aldrig komma på tanken att sätta ett flockdjur själv. Självklart ska det finnas minst 2 hundar.
Du skrev inte heller någonstans att du skulle ha flera hundar bara vilka här inne som hade en eller flera brukshundar i hundgård.
 
Du frågade efter de som har erfarenhet av brukshund som lever 100 % i hundgård, förutom vid aktivitet.

Att du inte får några positiva svar på det beror kort och gott på att det finns ingen som har sin hund så. Sin brukshund.

Jag hade en fråga i mitt tidigare inlägg angående din allergi och beröring, hur fungerar det?
Jag har inga problem att vistas med hundar utomhus, inomhus funkar oftast några dagar i sträck.
Jag vet ju att det finns dom som har sina hundar i hundgård, och det finns väldigt mycket tyckande om det eftersom många tycker synd om hunden, men de jag känner till som har sina hundar så så verkar hundarna må väldigt bra av det.
 
Jag känner spontant att det nog inte är en superlösning att ha hundarna boende i hundgård permanent pga allergi. Jag skulle snarare föreslå att du försöker ta reda på vad det är som du är allergisk mot, päls, saliv osv och sen försöker hitta en hund som är så allergivänlig som möjligt för just dig. När du tränar blir du ju ändå utsatt för allergenerna och de kommer finnas i din bil, på dina kläder osv. Är du så pass allergisk att du inte kan ha hunden inne iaf delar av dygnet så tror jag personligen du kommer få problem att umgås med den även annars också.
Jag har inga problem med att umgås med hundar utomhus, inomhus funkar det ofta någon dag i sträck. Så rent allergimässigt ser jag inga problem. Men jag precis som många andra vill ju ens hundar det bästa, därav söker jag info från många olika. Tyvärr kommer många med tyckande och i te kunskap, frågan är vart jag ska vända mig för att få opartisk info, har du tips?
Många hundkunniga/uppfödare etc jag pratat med ser inga problem med att hålla hundar i hundgård, men gemene man verkar tycka att det är ett problem.
 
Jag har inga problem att vistas med hundar utomhus, inomhus funkar oftast några dagar i sträck.
Jag vet ju att det finns dom som har sina hundar i hundgård, och det finns väldigt mycket tyckande om det eftersom många tycker synd om hunden, men de jag känner till som har sina hundar så så verkar hundarna må väldigt bra av det.
Frågan gällde beröring.
 
Jag tänker mest att om ts är hundallergiker räcker det knappast med att hunden/hundarna vistas i hundgård. Jag tror nån nämnde att den ska väl vidröras normalt, ta i förarens kläder etc och det måste vara helt omöjligt att inte få allergener på sig och i sig. Hunden ska ev borstas, få klor klippta, tas till veterinär i bilen osv. Umgås med :-)

Jag minns en tråd här på Buke för ett antal år sedan, om en ung tjej som ville ha hund men där fanns allergi i familjen. Hon hade tänkt att hunden skulle bo i husets uterum och dit skulle hon gå med jämna mellanrum och umgås med hunden. Jag tycks minnas att det arrangemanget snabbt sköts i sank i svaren som kom. Hundgård - om den är bra - är i och för sig en lite annan sak, men ändå. Det kändes som ett lite desperat försök att hitta ett fungerande svar på en fråga.
 
Jag tänker mest att om ts är hundallergiker räcker det knappast med att hunden/hundarna vistas i hundgård. Jag tror nån nämnde att den ska väl vidröras normalt, ta i förarens kläder etc och det måste vara helt omöjligt att inte få allergener på sig och i sig. Hunden ska ev borstas, få klor klippta, tas till veterinär i bilen osv. Umgås med :-)

Jag minns en tråd här på Buke för ett antal år sedan, om en ung tjej som ville ha hund men där fanns allergi i familjen. Hon hade tänkt att hunden skulle bo i husets uterum och dit skulle hon gå med jämna mellanrum och umgås med hunden. Jag tycks minnas att det arrangemanget snabbt sköts i sank i svaren som kom. Hundgård - om den är bra - är i och för sig en lite annan sak, men ändå. Det kändes som ett lite desperat försök att hitta ett fungerande svar på en fråga.
Som jag skrivit innan har jag inga problem med att umgås med hundra utomhus eller inomhus i ett par dagar. Jag har tävlat och tränat med hundar och vet exakt hur min allergi fungerar. Jag tror inte att jag sagt att jag inte kan ta i en hund eller inte få några allergener på mina kläder eller i min bil. Det är skillnad på hyperallergisk och allergisk.
 
Frågan gällde beröring.
Jag trodde det var underförstått i mitt svar. Är det inte självklart att man måste kunna ta i en hund om man skaffar en? Jag har aldrig mött någon som varit så allergisk mot en hund att de inte kan ta i den.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hundens mankhöjd Utrymme för en ensam hund < 25 cm 2 m² 25–35 cm 2 m² 36–45 cm 2,5 m² 46–55 cm 3,5 m² 56–65 cm 4,5 m²...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 809
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 110
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 140
Senast: Sandora
·
Hundavel & Ras Tänkte försöka slå slag i saken att börja tänka mer seriöst på att skaffa hund antingen i slutet av detta år eller 2024. Uppvuxen med en...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
8 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp